Ingezonden persbericht
21 maart 2002: Voor publicatie vrijgegeven
PERSBERICHT
Fox Kids Europe N.V. maakt sterke stijging van inkomsten en winst bekend over de zes maanden eindigend op 31 december, 2001
· Inkomsten 33% hoger naar $67,8 miljoen
· Reclame-inkomsten 43% hoger
· EBITDA 98% hoger naar $27,4 miljoen
· Inkomsten vóór belasting en overige posten van $0,5 miljoen gestegen naar $7,6 miljoen
· 20%-toename kanaalabonnees op jaarbasis 20%; bereik momenteel meer dan 30 miljoen huishoudens
· $41,9 miljoen netto kaspositie na positieve kasstroom uit bedrijfsuitoefening
Amsterdam (Nederland) en Londen (VK) - Fox Kids Europe N.V. (FKE) (AMEX: FKE; Reuters FOXK.AS; Bloomberg: FKE.NA), toonaangevend pan-Europees geïntegreerd concern in kinderamusement, maakte vandaag zijn financiële resultaten bekend voor de zes maanden eindigend op 31 december 2001. De inkomsten stegen met 33% naar $67,8 miljoen, de EBITDA nam met 98% toe tot $27,4 miljoen en de inkomsten vóór belasting en overige posten stegen aanzienlijk, van $0,5 miljoen naar $7,6 miljoen. De kanaalinkomsten stegen met 38% tot $40,7 miljoen en de kasstroom uit de bedrijfsuitoefening verbeterde met $8,9 miljoen. Het aantal abonnees steeg met 20% op jaarbasis: op 28 februari 2002 meer dan 30 miljoen huishoudens in 55 landen.
Ynon Kreiz, voorzitter en CEO: "Met trots kunnen we weer een reeks sterke resultaten bekendmaken, met een aanzienlijke stijging van de inkomsten, de EBITDA en de winst, nu er op alle zakelijke terreinen vooruitgang wordt geboekt. Ook hebben we in deze periode een positieve kasstroom uit de bedrijfsuitoefening weten te bereiken, en we verwachten dat de kasstroom op jaarbasis dit jaar voor het eerst positief is. The Walt Disney Company (Disney) rondde op 24 oktober 2001 de overname van onze meerderheidsaandeelhouder, Fox Family Worldwide, Inc. (nu: ABC Family Worldwide, Inc.) af en kreeg een 76%-belang in FKE. Wij zijn ervan overtuigd dat Disneys meerderheidsbelang in FKE voor beide bedrijven veel voordelen oplevert die alle aandeelhouders ten goede zullen komen en we werken nauw met Disneys management samen om deze kansen te benutten. Als eerste stap in onze vruchtbare nieuwe samenwerking met Disney worden onze activiteiten op het gebied van programmadistributie vanaf 1 mei 2002 verzorgd door Buena Vista International Television (BVI-TV), dat alle internationale programma's van Disney verzorgt, zoals speelfilms, series op prime time en kinderprogramma's. BVI-TV gaat de FKE-programma's verzorgen op voorwaarden die merendeels hetzelfde zijn als bij onze vorige overeenkomst (met Saban International Services, Inc.), en we denken op de lange termijn te kunnen profiteren van de meerwaarde van Disneys grotere lokale infrastructuur en expertise op het gebied van familie- en kinderamusement. Nu ons bedrijf snel en op solide financiële grondslagen blijft groeien, zonder schulden en naar verwachting over het volle jaar een positieve kasstroom, hebben we voor al onze bedrijfsactiviteiten een programma voor kostenbeheersing in gang gezet om onze positie te verbeteren en ons aan te passen aan de steeds veeleisender marktomgeving. We blijven zeer positief gestemd en verwachten dat onze groei zich in de toekomst voortzet."
OVERZICHT BEDRIJFSRESULTATEN
Aanzienlijke groei bij kanaalactiviteiten
· 20%-toename abonnees op jaarbasis naar 28,5 miljoen op 31 december 2001
· Belangrijke doorgifteovereenkomsten verlengd en belangrijke nieuwe doorgifteovereenkomsten gesloten
· Lancering nieuw kanaal in Griekenland (oktober 2001)
· Momenteel uitzendingen in 55 landen via 12 zendkanalen in 17 talen
Het aantal abonnees steeg met 4,8 miljoen (20%) op jaarbasis naar 28,5 miljoen. Van deze stijging was 0,9 miljoen afkomstig van nieuwe kanaalintroducties en 3,9 miljoen van kanalen die voor 31 december 2000 waren gelanceerd. Deze groei zette ook na dit tijdvak door, want op 28 februari 2001 waren er 30 miljoen abonnees. Ons gemiddelde percentage per abonnee (exclusief ons kanaal in Nederland, waarvoor de abonnees niet hoeven te betalen) nam met 9% toe tot 23,7 dollarcent per maand.
In deze periode werden belangrijke distributieovereenkomsten verlengd. Onze overeenkomst met BSkyB in het VK werd met drie jaar verlengd tot oktober 2007 en onze overeenkomst met CanalSatellite in Frankrijk werd met vijf jaar verlengd tot oktober 2007. In het kader van een strategische langetermijnrelatie met UPC werden onze distributieovereenkomsten in Polen, Roemenië, Hongarije, de Tsjechische Republiek en Slowakije verlengd tot december 2008.
Tot de overige grote nieuwe distributieovereenkomsten behoorde onder meer een vijfjarige overeenkomst met Cyfra Plus, dat een bereik heeft van 700.000 huishoudens. Cyfra Plus is het toonaangevende Poolse satellietplatform dat is voortgekomen uit de fusie van de platforms van Cyfra Plus en Wizja TV DTH, voorheen eigendom van respectievelijk Canal Plus en UPC.
Ook sloten we een vijfjarige overeenkomst met het Spaanse DTH-platform Via Digital, waardoor onze bestaande DTH-distributie werd aangevuld met Canal Satellite Digital en Fox Kids het enige kinderkanaal is dat op beide Spaanse DTH-platforms wordt uitgezonden. Bovendien zijn we een overeenkomst aangegaan met TeleDenmark Cable, met 600.000 abonnees de grootste kabelexploitant van Denemarken, en een vijfjarige overeenkomst met Aster City, met 300.000 abonnees de op een na grootste kabelexploitant van Polen.
In september 2001 werd ons Israëlische kanaal gelanceerd op Yes, het Israëlische DTH-platform, waardoor het kanaal voor alle digitale pay-tv-abonnees op de markt beschikbaar werd. In oktober 2001 werd via het toonaangevende DTH-platform in Griekenland een nieuw lokaal Fox Kids-kanaal gelanceerd, Multichoice Hellas. Daarna werden er tot het einde van de periode driejaarlijkse distributieovereenkomsten gesloten met de twee Britse kabelexploitanten, Telewest en NTL.
Naast de groeiende distributie bleven we ook goed presteren met ons aandeel in de kijkcijfers. In Nederland handhaafde Fox Kids zijn absolute toppositie onder kinderen van 6-12 jaar, een positie die de afgelopen twee jaar - ondanks twee nieuwkomers - onbedreigd is. Fox Kids France was onder kinderen van 4-14 het best bekeken kanaal van het Canal Satellite-platform. In Spanje bleven we in pay-tv-huishoudens nummer één onder kinderen van 4-12, zelfs nadat er drie nieuwe kinderkanalen waren gelanceerd, en in het VK heeft ons kanaal na de uitbreiding van de kabeldistributie en de herziening van het programmaschema een goed uitgangspunt om te mikken op een hoger marktaandeel.
Op 31 december 2001 verzorgden onze kanalen uitzendingen in 55 landen en via 12 zendkanalen in 17 talen.
Uitbreiding van de blibliotheek voor programmadistributie zet door
· Bibliotheek uitgebreid met 145 nieuwe afleveringen en één familiefilm
· Buena Vista International Television verzorgt voortaan de distributie voor FKE
· Afname in de hoeveelheid nieuwe programma's gemaakt in co-productie met vestigingen in de US
· Oprichting lokale vestiging in Japan om nieuwe, succesvolle Anime-producties te vinden
We hebben onze programmabibliotheek in de periode verder uitgebreid met 145 nieuwe afleveringen, waaronder lokale Europese co-producties. Tot de titels die werden toegevoegd behoorden nieuwe series als Mon Colle Knight, What's With Andy, Jason & The Heroes of Mount Olympus, So Little Time en Car Transformer Robots, en extra seizoenen van Digimon, Kids from Room 402 en Power Rangers Timeforce. Ook hebben we één familiefilm toegevoegd, Till Dad Do Us Part.
Disney verwierf op 24 oktober 2001 Disney Fox Family Worldwide Inc. (nu: ABC Family Worldwide, Inc.) en werd daarmee meerderheidsaandeelhouder van FKE. Het Amerikaanse Fox Kids Network, waarvoor een afzonderlijke transactie gold, bleef buiten deze transactie. Het format van het in de VS gevestigde ABC Family Channel werd vervolgens zodanig aangepast, dat het aantal uren met familieprogramma's elke dag zijn toegenomen, terwijl het aantal uren met kinderprogramma's in gelijke mate is afgenomen. Deze factoren, en door de productieverlaging van Fox Family Worldwide gedurende periode waarin het bedrijf werd verkocht, neemt het aantal uren af van nieuwe programma's waarover FKE op grond van de overeenkomst voor rechtenverwerving met ABC Family Worldwide beschikt. We zijn van plan het aantal nieuwe programma's dat van ABC Family Worldwide in de toekomst door acquisities en een toename van internationale co-productie activiteiten, uit te breiden. Als gevolg hiervan zijn we bezig met de oprichting van een vestiging in Japan zodat we beter in staat zijn in een vroeg stadium sterke Japanse Anime-producties op te merken en de hoeveelheid programma's die we de komende jaren van deze markt kunnen betrekken, uit te breiden. Veel van onze succesvolste titels komen oorspronkelijk uit Japan, zoals Power Rangers, Digimon en Flint the Time Detective.
We verwachten dat er in de twaalf maanden eindigend op 30 juni 2002 ongeveer 300 nieuwe afleveringen aan onze bibliotheek zijn toegevoegd, vergeleken bij de 386 afleveringen die werd toegevoegd in de twaalf maanden eindigend op 31 mei 2001. In de komende jaren verwachten we tussen de 350 en 375 afleveringen per jaar toe te voegen. Van dit aantal verwachten we tussen de 220 en 260 afleveringen per jaar te acquireren in tegenstelling tot het gemiddelde van 190 afleveringen per jaar geacquireerd in de afgelopen twee fiscale jaren. Per 31 december 2001 waren er 209 afleveringen in productie.
Vanaf 1 mei 2002 worden onze activiteiten voor programmadistributie verzorgd door BVI-TV, dat alle internationale programma's van Disney verzorgt, zoals speelfilms, series op prime time en kinderprogramma's. BVI-TV gaat de FKE-programma's verzorgen op voorwaarden die merendeels hetzelfde zijn als die bij onze vorige overeenkomst (met Saban International Services, Inc.), en we denken op de lange termijn te kunnen profiteren van de meerwaarde van Disneys grotere lokale infrastructuur en expertise op het gebied van familie- en kinderamusement.
Goede resultaten eerste halfjaar voor consumentenproducten
· Nieuwe producties van derden verkregen, onder meer Nelvana's Medabots
· Power Rangers en Digimon nog altijd ijzersterk
· Succesvolle Wackel Elvis-campagne uitgebreid tot buiten Europa
We zijn onze portfolio blijven uitbreiden door het verwerven van vertegenwoordigingsrechten op toonaangevende derden-merken zoals de pan-Europese (exclusief Italië) vertegenwoordigingsrechten op Medabots, dat door Nelvana wordt geproduceerd in samenwerking met NAS/Kodansha en TV Tokyo. De serie is zeer succesvol in de VS, waar het in zijn timeslot de hoogste kijkcijfers behaalde onder kinderen van 6-11 jaar, en staat bij de ochtendprogramma's op terrestrische en kabeltelevisie op nummer één.
In het VK en Frankrijk is er nog altijd grote vraag naar Digimon-merchandise-rechten, in het kielzog van de voortdurend hoge kijkcijfers van het programma. Power Rangers en Digimon blijven voor FKE de twee belangrijkste producties in licentie.
Een volgend groot succes was de vertegenwoordiging van de Elvis Presley-nalatenschap in Duitsland door ons lokale dochterbedrijf in die markt. In het kielzog van een zeer geslaagde reclamecampagne van autoproducent Audi steeg de verkoop van de dansende "Wackel Elvis"-pop, die in de reclame figureerde, tot recordhoogte en werd Elvis een van de voornaamste producties in licentie voor FKE in deze periode. Audi heeft de reclamecampagne uitgebreid naar andere geografische markten, waarbij FKE is aangewezen als managing agent voor de "Wackel Elvis"-licentie wereldwijd (exclusief de VS).
In navolging van het succes van de muziekalbums die in Nederland onder de Fox Kids-merknaam werden uitgebracht, is met BMG overeengekomen in Scandinavië albums uit te brengen onder de Fox Kids-merknaam. De eerste twee albums die in Nederland werden uitgebracht behaalden de platinastatus; het derde is hard op weg naar een soortgelijk succes, heeft reeds de gouden status en verkoopt nog altijd goed.
Uitbreiding van online & interactieve activiteiten zet door
· Meer dan 1 miljoen afzonderlijke bezoekers goed voor meer dan 55 miljoen pageviews per maand
· Interactieve games-kanalen van Fox Kids Play in het VK en Frankrijk gelanceerd
· Nog altijd op koers voor winstgevendheid in boekjaar 2003
FKE is een toonaangevende online-gemeenschap voor kinderen in Europa en het Midden-Oosten, met 17 volledig lokaal georiënteerde websites die een combinatie van kindvriendelijke activiteiten bieden als spellen, chat, nieuws, sport, interviews met beroemdheden, forums, competities en downloads. Het verkeer blijft snel toenemen, met een aantal pageviews per maand dat in de zes maanden eindigend op 31 december 2001 meer dan verdubbeld is tot 55 miljoen.
Onze eerste interactieve games-kanalen werden in november 2001 gelanceerd op Canal Satellite Digital in Frankrijk en in december 2001 op BSkyB in het VK. De games-kanalen hebben de noemer "Fox Kids Play" en zijn de eerste in hun soort die in Europa worden uitgebracht en zijn gebaseerd op populaire characters uit de Fox Kids-bibliotheek. De kanalen blijken zeer populair te zijn bij de gebruikers en genereren in het VK ongeveer 50.000 game-sessies per week. Fox Kids Play werd vlak na het eind van de periode in Israël gelanceerd op het Golden Channels-kabelplatform en er zijn binnenkort verdere lanceringen te verwachten op andere geografische markten.
FINANCIEEL OVERZICHT
Inkomsten
De totale inkomsten in de zes maanden eindigend op 31 december 2001 bedroegen $67,8 miljoen, 33% meer dan in de vorige periode. De inkomsten uit niet-geconsolideerde samenwerkingsverbanden daalden na de consolidatie van ons kanaal in Nederland per 1 december 2000. De kanaalactiviteiten realiseerden een inkomstenstijging van 38% naar $40,7 miljoen doordat de inkomsten uit abonnementen van 37% naar $27,9 miljoen stegen en de inkomsten uit kanaaladvertenties met 34% toenamen tot $10,6 miljoen, ondanks de moeilijke marktomstandigheden. De overige kanaalinkomsten stegen van $1,1 miljoen tot $2,2 miljoen. We verwachten sterke inkomstengroei voor onze channel divisie voor het volledige jaar.
De inkomsten uit programmadistributie bedroegen $21,1 miljoen, 17% meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De inkomsten uit programmadistributie over de zes maanden eindigend op 30 juni 2002 zullen naar verwachting echter lager zijn dan in de vergelijkbare periode van afgelopen jaar, dit vanwege de afname van de hoeveelheid nieuwe programma's waarover FKE beschikt op grond van de overeenkomst voor rechtenverwerving met ABC Family Worldwide, een daling van de inkomsten uit familiefilms en de moeilijke marktomstandigheden. We verwachten een inkomstenafname in onze programmadistributie divisie voor het volledige jaar.
Ook onze divisie consumentenproducten presteerde goed en wist de inkomsten te verhogen van 38% naar $4,8 miljoen. De inkomsten van online & interactief verviervoudigden van $0,3 miljoen tot $1,2 miljoen. We verwachten voortdurende groei in deze divisie voor het volledige jaar.
We verwachten dat de groei in totale inkomsten voor het volle jaar doorzet.
EBITDA
De EBITDA bedroeg $27,4 miljoen, 98% hoger. De kanaalactiviteiten realiseerden een 269%-stijging van de EBITDA naar $16,4 miljoen, waarbij elk kanaal momenteel winstgevend is, inclusief het kanaal dat onlangs in Griekenland werd gelanceerd. De EBITDA uit programmadistributie steeg met 15% naar $15,1 miljoen.
Bepaalde marketing- en ontwikkelingskosten, die vroeger onder US GAAP FAS53 moesten worden geboekt, moeten nu onder US GAAP worden geboekt, conform het overzicht van de financiële positie 00-2 (SOP00-2) , zie hieronder. De EBITDA werd hierdoor $1,1 miljoen lager.
FKE's divisie consumentenproducten realiseerde een 74%-stijging van de EBITDA naar $2,6 miljoen. De divisie online & interactief realiseerde een negatieve EBITDA van $2,4 miljoen doordat de uitgaven van deze divisie stegen vanwege de uitbreiding van de activiteiten. De online-activiteiten bleven op schema om komend boekjaar winstgevend te zijn.
Uitgaven
De exploitatiekosten werden met 9% teruggebracht tot $9,5 miljoen. Deze afname vloeide grotendeels voort uit de lagere analoge-transponderkosten voor ons kanaal in het VK na de overstap op een digitale dienst. Dit werd ten dele tenietgedaan door de kosten voor het lanceren van nieuwe kanalen in Israël en Griekenland en de financiële consolidatie van ons kanaal in Nederland.
De uitgaven voor verkoop, de algemene uitgaven en administratieve lasten stegen met 36% naar $29,2 miljoen. Deze toename vloeide hoofdzakelijk voort uit de lancering van nieuwe kanalen in Israël en Griekenland, de consolidatie van uitgaven van ons kanaal in Nederland en de gevolgen van SOP00-2 in deze periode.
De programma-afschrijvingen stegen van $14,8 miljoen naar $20,0 miljoen ten gevolge van de stijging van de inkomsten van de programmadistributie en consumentenproducten en de hogere afschrijvingspercentages die bij familiefilms en niet-Europese verkopen worden gehanteerd. Onze bibliotheek werd van oudsher afgeschreven over de verwachte levensduur conform US GAAP (FAS53). Deze is inmiddels vervangen door SOP00-2, die met ingang van 1 juli 2001 door FKE is doorgevoerd. Bij de overige mediabedrijven heeft de overname van SOP00-2 geleid tot een eenmalige afschrijving in natura op de inkomsten, een cumulatief effect van de veranderde boekhoudmethode. Deze afschrijving bedroeg $18,4 miljoen, marginaal lager dan onze vorige raming van $20 miljoen.
Samenwerkingsverbanden en minderheidsbelangen
Fox Kids Nederland, dat tot 1 december 2001 administratief werd verantwoord op basis van de vermogensmutatiemethode, is in de boekperiode volledig geconsolideerd. Het aandeel van FKE in de winst van gelieerde ondernemingen daalde derhalve van $1,3 miljoen naar $0,5 miljoen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, wat echter ten dele weer werd goedgemaakt door de gestegen winstgevendheid van ons Spaanse kanaal.
De groeiende deelname van het minderheidsbelang komt voort uit de aanzienlijk verbeterde winstgevendheid van ons kanaal in Polen, waar een dochteronderneming van UPC een 20%-aandeel heeft.
Ten gevolge van de verandering van de wijziging in de gezagsverhouding van onze meerderheidsaandeelhouder, Fox Family Worldwide, kon een optie in het bezit van Middle East Communication Holdings BV (MEC) om FKE's aandeel van 49,5% in Fox Kids Israël Enterprises BV (FKI) te verkopen, in deze periode worden uitgevoerd. Op dit moment is FKE voor 50,5% eigenaar van FKI, dat op de Israëlische markt, via een locale speler, eigenaar is van en de operationele zaken uitvoert voor het locale Fox Kids pay TV kanaal, het game kanaal en de website, exclusief de rechten van Saban bibliotheek. MEC's optie is nog niet uitgevoerd. Als het zover is, zal de aankoopprijs 'fair market value' hebben, zoals besloten door de investeringsbanken die worden aangewezen door FKE en MEC.
Inkomsten vóór belasting en overige posten
De inkomsten vóór belasting en overige posten bedroegen $7,6 miljoen, vergeleken met $0,5 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dit was hoofdzakelijk het gevolg van de sterke prestaties van FKE's kanaalactiviteiten, die een bedrijfswinst van $12,9 miljoen realiseerden.
Winst per aandeel
De winst per aandeel (basis en verwaterd en vóór het cumulatieve effect van de gewijzigde boekhoudmethode) verbeterde aanzienlijk van een verlies van 0,5 dollarcent per aandeel tot een winst van 7,9 dollarcent per aandeel ten gevolge van de hiervóór vermelde verbetering van de prestaties.
Rekening houdend met het cumulatieve effect van de gewijzigde boekhoudmethode die is verwerkt (basis en verwaterd), dan was het verlies per aandeel 14,4 dollarcent.
Kasstroom
De kasstroom uit de bedrijfsuitoefening liet een aanzienlijke verbetering zien. De onderneming genereert momenteel voor het eerst een positieve kasstroom uit de bedrijfsuitoefening, vergeleken met een uitstroom van $8,3 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Dit is voornamelijk het gevolg van de reeds eerder vermelde verbeterde bedrijfsresultaten en lagere programmakosten.
De kapitaaluitgaven bedroegen in deze periode totaal $1,3 miljoen, minder dan de $1,6 miljoen in de vergelijkbare periode vorig jaar. Op 31 december 2001 bedroeg het kassaldo van de onderneming $41,9 miljoen.
Verandering van afsluitdatum boekjaar en accountant
Nu de meerderheidsaandeelhouder van de onderneming, ABC Family Worldwide Inc., is overgenomen door Disney, wil FKE de afsluitdatum van zijn boekjaar van 30 juni wijzigen in 30 september, zodat het boekjaar gelijkloopt met dat van Disney. Ook wil de onderneming van de huidige accountant, Arthur Andersen, overstappen op PricewaterhouseCoopers, de huidige accountant van Disney.
Voorstellen voor de deze wijzigingen worden gepresenteerd op een buitengewone algemene vergadering van aandeelhouders van het bedrijf, die naar verwachting op 8 april 2002 zal plaatsvinden in Amsterdam.
Voor meer info of vragen belt u :
Baxter PR
Roel Mostert
06 25070504