MIX MEDIA BV
Patiënt zelf oorzaak lange wachtlijsten
'Slecht management,' zegt de Wachtlijstbrigade onder aanvoering van
Marcel van Dam. 'Geld- en personeelstekort,' zeggen de directies van
de zorginstellingen. Het gezondheidstijdschrift BETER voegt een nieuwe
oorzaak toe aan de alsmaar groeiende wachtlijsten: de patiënt zelf.
'Een onderbelichte kant van de wachtlijsten,' noemt huisarts Tabe
Annema uit Kampen het feit dat veel wachtlijsten onnodig lang zijn
door overbodige diagnostiek. 'Apparatuur oefent een magische
aantrekkingskracht uit,' vertelt Annema in BETER. 'De mensen willen
scopieën, MRI- en CT-scans. Veel diagnostiek is medisch gezien
onzinnig en vertroebelt de discussie alleen maar.'
Patiënten willen volgens de huisarts extra onderzoeken onder het
credo: dan weet ik tenminste wat er is. 'Zo had ik laatst een man met
een hernia-achtig beeld op mijn spreekuur,' geeft Annema als
voorbeeld. 'Hij wilde graag uitgebreid specialistisch onderzoek. Maar
al zou blijken dat deze meneer inderdaad hernia heeft, dan
functioneert hij op dit moment te goed om een operatie te
rechtvaardigen.'
Arts wacht op patiënt
Op de website van BETER (www.beter.nl) krijgt huisarts Annema bijval
van medisch secretaresse Janet Beenhakker. De medewerkster van de
endoscopie-afdeling van het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht
vraagt eveneens aandacht voor de rol van de patiënt.
'Laatst waren er tijdens ons dagelijks programma vijf patiënten niet
op komen dagen, zonder enige berichtgeving. Wat betekent dat? Een arts
en een verpleegkundige zitten ruim een uur te wachten tot de volgende
patiënt zich meldt. Frustrerend voor ons. Bovendien: hier hadden dus
vijf andere patiënten eerder geholpen kunnen worden. Helaas is deze
situatie geen uitzondering!'
Tegelijkertijd levert Beenhakker ook kritiek op de verwijzende
huisartsen. 'Een patiënt is niet altijd goed voorgelicht door de
verwijzer,' zegt de medisch secretaresse op de site van BETER. Dat is
bijvoorbeeld het geval als iemand ten onrechte niet nuchter is voor
een onderzoek. 'Daardoor keert de patiënt onverrichter zake huiswaarts
met een nieuwe afspraak op zak.'
/////