MIX MEDIA BV


Patiënt zelf oorzaak lange wachtlijsten

'Slecht management,' zegt de Wachtlijstbrigade onder aanvoering van Marcel van Dam. 'Geld- en personeelstekort,' zeggen de directies van de zorginstellingen. Het gezondheidstijdschrift BETER voegt een nieuwe oorzaak toe aan de alsmaar groeiende wachtlijsten: de patiënt zelf.

'Een onderbelichte kant van de wachtlijsten,' noemt huisarts Tabe Annema uit Kampen het feit dat veel wachtlijsten onnodig lang zijn door overbodige diagnostiek. 'Apparatuur oefent een magische aantrekkingskracht uit,' vertelt Annema in BETER. 'De mensen willen scopieën, MRI- en CT-scans. Veel diagnostiek is medisch gezien onzinnig en vertroebelt de discussie alleen maar.' Patiënten willen volgens de huisarts extra onderzoeken onder het credo: dan weet ik tenminste wat er is. 'Zo had ik laatst een man met een hernia-achtig beeld op mijn spreekuur,' geeft Annema als voorbeeld. 'Hij wilde graag uitgebreid specialistisch onderzoek. Maar al zou blijken dat deze meneer inderdaad hernia heeft, dan functioneert hij op dit moment te goed om een operatie te rechtvaardigen.'

Arts wacht op patiënt
Op de website van BETER (www.beter.nl) krijgt huisarts Annema bijval van medisch secretaresse Janet Beenhakker. De medewerkster van de endoscopie-afdeling van het Albert Schweitzer Ziekenhuis in Dordrecht vraagt eveneens aandacht voor de rol van de patiënt. 'Laatst waren er tijdens ons dagelijks programma vijf patiënten niet op komen dagen, zonder enige berichtgeving. Wat betekent dat? Een arts en een verpleegkundige zitten ruim een uur te wachten tot de volgende patiënt zich meldt. Frustrerend voor ons. Bovendien: hier hadden dus vijf andere patiënten eerder geholpen kunnen worden. Helaas is deze situatie geen uitzondering!'
Tegelijkertijd levert Beenhakker ook kritiek op de verwijzende huisartsen. 'Een patiënt is niet altijd goed voorgelicht door de verwijzer,' zegt de medisch secretaresse op de site van BETER. Dat is bijvoorbeeld het geval als iemand ten onrechte niet nuchter is voor een onderzoek. 'Daardoor keert de patiënt onverrichter zake huiswaarts met een nieuwe afspraak op zak.'

/////