PRIORITY TELECOM N.V. MAAKT RESULTATEN OVER 2001 BEKEND

49% OMZETGROEI VAN KERNACTIVITEITEN

Amsterdam, 21 maart 2002 - Priority Telecom N.V. (Euronext Amsterdam: PRIOR), aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt, maakt vandaag haar resultaten voor het vierde kwartaal en voor het volledige jaar 2001 bekend.

De resultaten over 2001 bestaan uit de resultaten van het aanbieden van telecommunicatiediensten aan de zakelijke markt en andere telecomaanbieders ("de kernactiviteiten"), en de resultaten van activiteiten die gedurende het jaar 2001 zijn beëindigd ("de beëindigde activiteiten"). Om de inzichtelijkheid van de cijfers te vergroten, heeft Priority Telecom de resultaten aangepast en worden de resultaten van de kernactiviteiten en van de beëindigde activiteiten afzonderlijk weergegeven.

Highlights 2001

Financieel

§ De geconsolideerde omzet over het jaar 2001 is EUR 167,7 miljoen. De omzet van de kernactiviteiten bedraagt EUR 109,1 miljoen, een toename van 49% vergeleken met 2000. § De geconsolideerde brutomarge steeg naar 41% vergeleken met 25% in 2000, de brutomarge van de kernactiviteiten steeg naar 54% vergeleken met 34% in 2000. § Het aangepaste geconsolideerde EBITDA-verlies daalde van EUR 128,1 miljoen in 2000 naar EUR 86,6 miljoen in 2001. § Het aangepaste EBITDA-verlies van de kernactiviteiten daalde naar EUR 47,0 miljoen, een verbetering van 30% op jaarbasis ten opzichte van 2000. § Als onderdeel van het uitfaseren van de beëindigde activiteiten, heeft Priority Telecom totale netto schulden en verplichtingen van EUR 139,6 miljoen geschikt door betaling van EUR 28,2 miljoen in contanten in het eerste kwartaal van 2002. § Een sterke financiële positie met een totaal van EUR 147,5 miljoen aan beschikbare liquide middelen en lange termijn schulden van EUR 19,9 miljoen per 31 december 2001.

Commercieel

§ In de kernmarkten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen werd in het vierde kwartaal van 2001 een toename van het aantal klanten gerealiseerd van 8%. § Priority Telecom Nederland heeft haar activiteiten op het gebied van Ethernet netwerken uitgebreid naar het Oosten van Nederland en Rotterdam. § Priority Telecom Oostenrijk heeft haar aanbod van digitale spraakdiensten voor het midden- en kleinbedrijf commercieel gelanceerd. § Priority Telecom Noorwegen heeft contracten afgesloten met verschillende gemeenten in de Oslo Fjord regio voor het verlenen van outsourcing oplossingen zoals ASP en hostingdiensten. § Broadband Office Internet is commercieel gelanceerd ter vervanging van het Internet Easy product voor het midden- en kleinbedrijf in Nederland. Operationeel

§ Priority Telecom heeft met succes de omschrijving van de functionele en technische architectuur van haar Operationele Support Systeem afgerond en de implementatie van de functionele onderdelen die cruciaal zijn voor de eerste fase voltooid. § Priority Telecom Noorwegen heeft haar ASP faciliteit geopend en heeft zich met succes gericht op verscheidene overheidsinstellingen met outsourcing en hosting oplossingen. § Priority Telecom heeft de uitfasering opgestart van haar internationale netwerk en heeft zich ontdaan van de lange termijn verplichtingen die samenhangen met dit internationale netwerk. § Het aantal spraakminuten van zakelijke klanten is in 2001 gestegen naar 97,2 miljoen minuten cumulatief.

De nadruk is sterk gericht op het verbeteren van de operationele en kapitaals-efficiency. Priority Telecom heeft verkoopacties geintroduceerd om de nadruk te leggen op gebouwen en klanten die direct aangesloten zijn op het glasvezelnetwerk om zodoende haar omzet te vergroten en een hoger investeringsrendement te verkrijgen. Daarnaast heeft Priority Telecom stringente maatregelen genomen om de operationele kosten en investeringen te beheersen. De eerste resultaten van deze initiatieven waren in 2001 reeds zichtbaar en verdere voordelen worden in 2002 verwacht.

In een commentaar op de resultaten over 2001 zei de CEO van Priority Telecom David Chadwick: "2001 was voor Priority Telecom een uiterst succesvol jaar met een sterke groei in onze kernactiviteiten. We hebben het bedrijf gereorganiseerd naar een efficient bedrijfsmodel door ons te richten op onze stedelijke activiteiten en door de internationale 'wholesale' activiteiten te beëindigen. Verslechterende markt omstandigheden hebben geleid tot een aanzienlijke erosie van de marges in de internationale wholesale sector, waardoor de economische levensvatbaarheid van de internationale wholesale activiteiten in twijfel moet worden getrokken. Door nu ons businessmodel aan te passen, kunnen we liquide middelen besparen, terwijl we de operationele winstgevendheid van onze kernactiviteiten verbeteren."

Belangrijke gebeurtenissen

Sinds 27 september 2001 is Priority Telecom aan Euronext Amsterdam genoteerd. Middels een onderhandse plaatsing van converteerbare preferente aandelen verkreeg de onderneming EUR 174 miljoen aan liquide middelen. Daarnaast zijn bestaande aandeelhoudersleningen ter grootte van EUR 190 miljoen omgezet in converteerbare preferente aandelen.

Priority Telecom heeft overeenstemming bereikt met twee belangrijke leveranciers met betrekking tot de schikking van de financiële verplichtingen ten aanzien van de wholesale activiteiten en heeft als gevolg daarvan aanzienlijke langetermijn schulden geëlimineerd. Priority Telecom heeft een totaalbedrag van EUR 139,6 miljoen aan netto schulden en verplichtingen geëlimineerd tegen een contante betaling van EUR 28,2 miljoen in het eerste kwartaal van 2002.

Deze overeenkomsten stelden Priority Telecom in staat haar internationale wholesale activiteiten effectief te beëindigen. De resultaten over 2001 worden zodanig gepresenteerd dat de beëindiging van de internationale wholesale activiteiten separaat wordt weergegeven .

Met betrekking tot deze schikkings-overeenkomsten merkte David Chadwick op: "Wij houden vast aan onze strategie van beheerste groei met winstgevendheid en evalueren voortdurend de winstgevendheid van onze klanten en producten. De verder verslechterde internationale wholesale markt bevestigt ons in de beslissing om de internationale wholesale activiteiten te beëindigen. De vermindering van onze langetermijn schulden creëert een aanzienlijk financieel voordeel voor Priority Telecom en stelt ons in staat ons uitsluitend te richten op het aanbieden van hoogwaardige en rendabele telecommunicatiediensten aan zakelijke klanten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen".

In januari 2002 werd CEO Chris Rooney vervangen door David Chadwick, die tot op dat moment de functie van Chief Operating Officer bekleedde bij Priority Telecom.

Financieel overzicht

2001 was een gedegen financieel jaar waarin Priority Telecom een groei van 49% in de omzet van haar kernactiviteiten realiseerde en haar geconsolideerde EBITDA-verlies aanzienlijk verminderde naar EUR 86,6 miljoen over het jaar, een vermindering van EUR 41,5 miljoen ten opzichte van 2000.

Steve Beebe, financieel directeur over de resultaten over 2001: "We hebben met het beëindigen van onze internationale wholesale activiteiten een belangrijke stap gezet in het verder verlagen van onze kosten. We hebben overeenstemming bereikt met twee belangrijke leveranciers over de schikking van alle uitstaande netto schulden en verplichtingen, inclusief de teruggave van het internationale netwerk. Middels deze twee transacties hebben we niet alleen een aanzienlijke besparing van liquide middelen gerealiseerd en onze balans verbeterd, maar hebben we ook voldoende flexibiliteit gecreëerd om de beëindiging van de internationale wholesale activiteiten te voltooien."

Resultaten van de geconsolideerde activiteiten


Geconsolideerde Resultaten 
(in miljoen EUR)    3e kwartaal 2001    4e kwartaal 2001    Jaar 2001   Pro forma
Jaar 2000 
Omzet   40,1    34,6    167,7   136,5
Directe kosten  (22,9)  (17,1)  (99,3)  (102,6)
Bruto marge 17,2    17,5    68,4    33,9
Brutomarge %    43% 51% 41% 25%

Operationele kosten     (44,2)  (27,5)  (155,0) (162,0)
Aangepaste EBITDA   (27,0)  (10,0)  (86,6)  (128,1)

Investeringen   17,8    21,5    63,4    

Priority Telecom heeft in 2001 een geconsolideerde omzet gerealiseerd van EUR 167,7 miljoen vergeleken met EUR 136,5 miljoen in 2000, een groei van 23% op jaarbasis. De omzet van de kernactiviteiten van Priority Telecom in 2001 bedroeg EUR 109,1 miljoen en EUR 58,7 miljoen aan omzet werd gegenereerd door de beëindigde activiteiten.

De geconsolideerde brutomarge in 2001 bedroeg EUR 68,4 miljoen vergeleken met EUR 33,9 miljoen in 2000. Het aangepaste EBITDA-verlies over 2001 daalde aanzienlijk naar EUR 86,6 miljoen, vergeleken met een EBITDA-verlies van EUR 128,1 miljoen in 2000.

Resultaten van de kernactiviteiten

Priority Telecom heeft de presentatie van haar resultaten aangepast om zodoende de beëindiging van alle internationale wholesale activiteiten weer te geven. In de resultaten over de eerste drie kwartalen van 2001, zoals gerapporteerd op 12 november, vielen de resultaten van de internationale wholesale data-activiteiten in Europa nog onder de kernactiviteiten. De totale omzet met betrekking tot de Europese datadiensten in 2001 bedroeg EUR 6,7 miljoen. De presentatie van kwartaal- en jaarresultaten over 2001 van de kernactiviteiten is aangepast en is nu exclusief de beëindigde internationale wholesale activiteiten.


Kernactiviteiten4
(in miljoen EUR)    3e kwartaal 2001    4e kwartaal 2001    Jaar 2001   Pro forma
Jaar 20005
Omzet   28,7    31,9    109,1   73,4
Directe kosten  (12,1)  (14,8)  (50,6)  (48,4)
Brutomarge  16,6    17,1    58,5    25,0
Brutomarge %    58% 54% 54% 34%

Operationele kosten (27,2)  (25,6)  (105,5) (91,8)
Aangepaste EBITDA   (10,6)  (8,5)   (47,0)  (66,8)

Investeringen   17,8    21,5    63,4    

De door de kernactiviteiten gegenereerde omzet in 2001 bedroeg EUR 109,1 miljoen, een toename van 49% ten opzichte van EUR 73,4 miljoen in 2000. Priority Telecom realiseerde deze omzetgroei door zich via een rechtstreekse glasvezelverbinding met gebundelde diensten te richten op middelgrote en grotere ondernemingen. Het aangepaste EBITDA-verlies van de kernactiviteiten daalde naar EUR 47,0 miljoen in 2001. In vergelijking met de EUR 66,8 miljoen in 2000 is dit is een verbetering van 30% op jaarbasis.

Toelichting op de resultaten

De geconsolideerde omzet steeg in 2001 met 23%. Priority Telecom toonde een uitstekende toename van de omzet in zowel spraakdiensten als value added diensten. De omzet van de kernactiviteiten steeg in 2001 naar EUR 109,1 miljoen, een toename van 49% ten opzichte van EUR 73,4 miljoen in 2000. De omzet van de beëindigde activiteiten daalde naar EUR 2,7 miljoen in het vierde kwartaal, hetgeen een daling is van 77% ten opzichte van het derde kwartaal van 2001, een weerspiegeling van het uitfaseren van de internationale wholesale activiteiten.

De geconsolideerde directe kosten bedroegen EUR 99,3 miljoen resulterend in een brutomarge van 41%, vergeleken met een brutomarge van 25% in 2000. De directe kosten van de kernactiviteiten bedroegen EUR 50,6 miljoen, oftewel een brutomarge van 54%, een verbetering vergeleken met de brutomarge van 34% die werd gerealiseerd in 2000.

De geconsolideerde operationele kosten daalden met EUR 7,0 miljoen naar EUR 155,0 miljoen in 2001, een daling van 4% ten opzichte van 2000.

Het geconsolideerde aangepaste EBITDA-verlies bedroeg in 2001 EUR 86,6 miljoen. Het aangepaste EBITDA-verlies van de kernactiviteiten daalde naar EUR 47,0 miljoen vergeleken met een EBITDA-verlies van EUR 66,8 miljoen in 2000, een verbetering van 30%. Op kasbasis wordt deze EBITDA verbetering gedeeltelijk tenietgedaan door genomen voorzieningen in 2001.

De netto financiële lasten bedroegen in 2001 EUR 14,4 miljoen en bestonden voornamelijk uit valutaresultaten en rente en aflossingen van door leveranciers gefinancierde middelen.

Het netto verlies over het jaar 2001 bedroeg EUR 578,7 miljoen, inclusief een eenmalige netto buitengewone last van EUR 387,7 miljoen ten gevolge van de beëindiging van de internationale wholesale activiteiten.

De investeringen voor het netwerk, apparatuur bij de klant en andere investeringen bedroegen in 2001 EUR 63,4 miljoen.

Liquiditeit Priority Telecom behoudt een sterke financiële positie met een totaal van EUR 147,5 miljoen in beschikbare liquide middelen op 31 december 2001.

Operationeel overzicht

Priority Telecom heeft haar afhankelijkheid van de snel verslechterende internationale wholesale markt aanzienlijk gereduceerd. Overcapaciteit gecombineerd met heftige prijsconcurrentie tussen internationale aanbieders heeft tot een aanzienlijke erosie van de marges geleid. Geconfronteerd met deze toenemende druk op haar operationele winstgevendheid, heeft Priority Telecom besloten de internationale wholesale activiteiten volledig te beëindigen.

Priority Telecom heeft haar focus op haar fijnmazige stedelijke netwerk versterkt. Er zijn verkoopprogramma's geintroduceerd om de omzet van bestaande klanten, die rechtstreeks zijn aangesloten op het glasvezelnetwerk, uit te bouwen. Up-selling aan bestaande klanten reduceert de levertijd aanzienlijk, verbetert de totale tijd van verkoop tot facturatie en verbetert het rendement op de bestaande investeringen.

Priority Telecom had wederom een sterk kwartaal van omzetgroei in haar kernactiviteiten. De omzet uit zakelijke spraakdiensten steeg in het vierde kwartaal naar EUR 12,8 miljoen. Vergeleken met de EUR 10,6 miljoen in het derde kwartaal is dit een toename van 21%. De omzet uit value added diensten steeg in het vierde kwartaal van 2001 met 6% naar EUR 19,1 miljoen.


Omzet per product 
(in miljoen EUR)    1e kwartaal 2001    2e kwartaal 2001    3e kwartaal 2001    4e kwartaal 2001    Jaar 2001
Spraak  8,9 10,3    10,6    12,8    42,6
IP/Hosting  4,0 5,9 6,4 6,9 23,3
Data    9,7 9,6 11,6    12,2    43,2
Beëindigde activiteiten 22,8    21,7    11,5    2,7 58,7
Totaal  45,5    47,5    40,1    34,6    167,7

In het vierde kwartaal realiseerde Priority Telecom, in haar belangrijkste markten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen, een toename in het aantal klanten van 8%. De groei van het aantal klanten werd gedeeltelijk tenietgendaan door een vermindering in het aantal internationale wholesale klanten.

Het aantal spraakminuten van zakelijke klanten dat over het Priority Telecom netwerk werd afgewikkeld steeg in het vierde kwartaal met 27,3 miljoen minuten naar een totaal van 97,2 miljoen in 2001.

Het aantal werknemers daalde aanzienlijk tengevolge van de beëindiging van de internationale wholesale activiteiten en de herstructurering van de organisatie.


Operationele gegevens
    3e kwartaal 2001    4e kwartaal 2001
Klanten     
Nederland   4.125   4.443
Oostenrijk  2.360   2.571
Noorwegen   576 629
Overige 151 129
    7.212   7.772
Operationeel        
- Geschakelde minuten mln.      69,9    97,2
- Aantal werknemers (fte's) 819 669

Verwachtingen voor 2002

Priority Telecom heeft in 2001 een sterke groei laten zien, maar verwacht wordt dat de algemene economische vertraging het groeiprofiel van Priority in 2002 zal beïnvloeden. Dit zal resulteren in een mindere omzetgroei per kwartaal ten opzichte van onze vorige prognose. Niettemin verwachten we dat de omzet van de kernactiviteiten ten opzichte van 2001 zal blijven groeien. De nabije toekomst zal uitdagingen bieden voor de telecomindustrie, met een voortdurende markt shake-out en handhaving van de huidige verkoopcycli. Wij verwachten een toenemende concurrentie van de nationale aanbieders die de huidige marktsituatie in hun voordeel gebruiken. Als gevolg van deze veranderde marktomstandigheden verwachten wij een wat lagere brutomarge ten opzichte van de voorgaande prognose. Wij verwachten dat onze winstgevendheid zal verbeteren, als gevolg van de constante beheersing van de kosten en de beëindiging van de internationale wholesale activiteiten. Wij bevestigen handhaving van onze doelstelling om gedurende de tweede helft van 2002 EBITDA positief te worden.

Wij verwachten dat de operationele en commerciële activiteiten van de internationale wholesale activiteiten in het eerste kwartaal van 2002 volledig zijn beëindigd.

David Chadwick verklaart: "Er is geen twijfel mogelijk dat de huidige marktomstandigheden voor alle telecomaanbieders, inclusief Priority Telecom, een uitdaging zijn. Wij zijn geconfronteerd met langere verkoopcycli als gevolg van het feit dat besluitvorming binnen ondernemingen naar directieniveau is verschoven en dat klanten belangrijke investeringen uitstellen om hun liquiditeitspositie te handhaven.

Wij zijn van mening dat Priority Telecom ondanks deze uitdagende omgeving goed gepositioneerd is. Ons bestaande glasvezelnetwerk en ons klantenbestand stellen ons in staat onze marktpositie te consolideren, terwijl we tegelijkertijd een sterke liquiditeitspositie behouden en onze operationele winstgevendheid vergroten. Wij verwachten dat wij, ondanks de verminderde omzetgroei, door de voortdurende aandacht van onze onderneming op het managen van klantgerichte diensten, gerichte verkoop, strakke kostenbeheersing en rendementsgedreven additionele investeringen, in staat zijn onze operationele winstgevendheid te verbeteren. Als gevolg hiervan verwachten wij dat Priority Telecom in de tweede helft van 2002 een positieve EBITDA zal realiseren. Het behalen van de EBITDA verwachtingen voor dit jaar zal het resultaat zijn van de balans tussen twee kritische factoren; de implementatie van maatregelen om de kosten te beheersen, in combinatie met de focus op geselecteerde diensten die zorgen voor een duurzame groei van de omzet."

Priority Telecom N.V.

Priority Telecom, gevestigd in Amsterdam, is een aanbieder van telecommunicatiediensten voor de zakelijke markt die zich voornamelijk concentreert op haar belangrijke stedelijke markten in Nederland, Oostenrijk en Noorwegen. Priority Telecom levert high speed internet toegang, private data netwerken, op maat gemaakte netwerkdiensten en spraakdiensten aan meer dan 7.700 zakelijke klanten. Priority Telecom richt zich met name op middelgrote en grote zakelijke klanten en stedelijke en nationale telecommunicatieaanbieders en maakt hierbij optimaal gebruik van haar fijnmazige stedelijke glasvezelnetwerk en haar ervaren lokale salesteams. Priority Telecom is genoteerd aan Euronext Amsterdam met het symbool "PRIOR". Nieuws en informatie is te vinden op www.prioritytelecom.com.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Priority Telecom N.V.
Marc Eilering
Manager Corporate Development

Tel: 020 - 778 2760
E-mail: investor.relations@prioritytelecom.com
Priority Telecom N.V.
Robert-Jean Lousberg
Managing Director Corporate Development &
Strategy
Tel: 020 - 778 8600

Forward-looking statements

Dit persbericht bevat "verklaringen over de toekomst", waaronder verklaringen over plannen, toekomstige gebeurtenissen of prestaties en onderliggende aannames en andere verklaringen die geen opsomming van historische feiten zijn. Priority Telecom waarschuwt de lezer dat zo'n verklaring over de toekomst geen garanties bevat over toekomstige prestaties en bepaalde belangrijke factoren zouden in de toekomst de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom kunnen aantasten, en zouden ervoor kunnen zorgen dat de daadwerkelijke resultaten van Priority Telecom wezenlijk verschillen van de resultaten die in de verklaringen over de toekomst zijn geuit door of namens Priority Telecom. Priority Telecom heeft geen verplichtingen om de resultaten van zo'n vooruitzicht openbaar te maken als dit tot misvattingen leidt na de datum van deze openbaarmaking.

Tabellen volgen

Zie het origineel .
Verdichte Geconsolideerde Balans

Verdichte Geconsolideerde Verlies & Winst Rekening

Geconsolideerd Kasstroomoverzicht

Geconsolideerd Mutatie-overzicht van het Aandelenkapitaal