Provincie Zuid-Holland
19-03-2002
Ontheffing exceptioneel transport via één loket
Gedeputeerde staten van Zuid-Holland (GS) willen met de Rijksdienst
voor het wegverkeer (RDW) een samenwerkingsovereenkomst aangaan voor
het verlenen van ontheffingen voor exceptionele transporten over
provinciale wegen. Een vervoerder heeft voor zon buitengewoon
transport een vergunning nodig van de wegbeheerder. Door de
samenwerkingsovereenkomst wordt het voor vervoerders eenvoudiger een
ontheffing te krijgen, zij hoeven zich dan immers nog maar tot één
instantie te richten: de RDW.
Het samenwerkingsverband komt niet helemaal uit de lucht vallen. De
afgelopen twee jaar is een proef genomen met de zogenaamde 1-loket
functie. Hoewel er nog wel knelpunten zijn in de uitvoering, willen
beide partijen de proef een meer structureel karakter geven. Zo vallen
veel aanvragen buiten de mandaatgrenzen van de oorspronkelijke
overeenkomst (transport is te lang, te breed of te zwaar). Zulke
aanvragen komen dan toch bij de betrokken wegbeheerders terecht die
daarover dan weer een besluit moeten nemen. In het voorstel tot
continuering wordt daarom gelijktijdig voorgesteld deze grenzen op te
rekken. Afhandeling kan dan sneller plaatsvinden en dat levert
tijdwinst op voor de RDW en de transporteur. Bovendien worden de
kosten daardoor lager, er werken minder mensen aan een ontheffing.
Mandaatgrenzen
De nieuwe mandaatgrenzen zijn nu: breedte 4.40 m (was 3.35 m.), lengte
35.00 m (was 27.50), gewicht 100 ton (was 50 ton), hoogte 4.50 m (was
niet geregeld).
Tijdens de proef werkten niet alleen diverse wegbeheerders in
Zuid-Holland, Utrecht, Gelderland en Noord Brabant samen, ook waren
politie, VNG en Transport en logistiek Nederland vertegenwoordigd in
een stuurgroep. Uiteindelijk moet de samenwerking bij wet geregeld
worden. Daarvoor is naar verwachting nog een jaar nodig. Betrokken
partijen willen daarop niet wachten. Verantwoordelijk gedeputeerde
Rinus Houtman: "Uiteindelijk is de transporteur daar niet mee gebaat.
Het gaat ons er juist om het voor hen eenvoudiger te maken. Wij
regelen dat onderling wel achter onze voordeur. We willen het vooral
praktisch houden."