Gemeente Bergen
Dualisme: vernieuwing van bestuur
Nevenfuncties van raadsleden
Maasafval na hoogwater
Excursie Heerenven
Vraag tijdig reisdocumenten aan
Rioolwerkzaamheden Murseltseweg
Gewijzigde data inzameling restafval
Op 9 april a.s. is de eerstkomende raadsvergadering. U bent van
harte welkom om deze vergadering bij te wonen vanaf de publieke
De agenda voor deze vergadering staat nog niet vast.
Dualisme: vernieuwing van het bestuur van de gemeente
Met ingang van 7 maart zijn de verhoudingen in het gemeentelijk
bestuur veranderd. De raad richt zich sterker op de burgers en
besteedt meer aandacht aan de controle van het college. Het
gemeentebestuur wordt vernieuwd om ervoor te zorgen dat u weet wie wat
doet in de gemeente.
De taakverdeling tussen raadsleden, wethouders, burgemeesters en
ambtenaren is opnieuw vastgelegd. U kunt duidelijker zien hoe de
gemeente werkt en controleren of ze dat goed doet. Dat is belangrijk
voor u en voor de gemeente. U heeft recht op een goede en snelle
service en een herkenbare politiek. Bovendien kan de gemeente hierdoor
beter luisteren naar haar inwoners.
Wat is er veranderd?
Wanneer u meer zicht heeft op het bestuur van uw gemeente en u weet
waarvoor u bij wie moet zijn, heeft u meer invloed op het beleid van
de gemeente. Hierdoor werkt de democratie beter. Om die duidelijkheid
te creëren heeft het parlement bepaald dat alle gemeenten in Nederland
voortaan dualistisch werken.
Dualisme
Wat houdt dualistisch werken eigenlijk in? De raad en het college van
burgemeester en wethouders hebben elk hun eigen taken. De raad bepaalt
in grote lijnen het beleid en neemt de belangrijkste beslissingen,
bijvoorbeeld de vaststelling van een bestemmingsplan. Het college van
burgemeester en wethouders vormt het dagelijks bestuur en voert alle
besluiten van de gemeenteraad uit. Voorbeelden hiervan zijn het
verlenen van vergunningen, het benoemen van ambtenaren en het verkopen
van grond. De raad houdt zich daar niet langer direct mee bezig. De
raadsvergadering is dé plaats voor het openbaar politiek debat. In de
raad moeten de politiek relevante zaken van de gemeente worden
besloten en besproken. Denk hierbij aan vraagstukken als het bouwen
van een schouwburg of zwembad of een debat over de effectiviteit van
het drugsbeleid.
Beleid
De gemeenteraad wordt direct gekozen door de burgers en heeft het voor
het zeggen in de gemeente. De raad benoemt de wethouders, die samen
met de burgemeester het college vormen. Het college is er voor het
dagelijks bestuur van de gemeente. Het college legt hiervoor
verantwoording af aan de raad. De ambtenaren helpen het college het
beleid uit te voeren. Het college is verantwoordelijk voor het
handelen van de ambtenaren. Als het college het beleid heeft
uitgevoerd, controleert de raad de uitvoering.
Voordelen
Voor u biedt het dualisme vele voordelen. U kunt (als u dat wenst)
meer invloed hebben op de voorbereiding van beleid. U weet beter wat
raad, college en ambtenaren doen en wie daarvoor verantwoordelijk is.
Volgende week in het vervolg van `Dualisme: vernieuwing van het
bestuur van de gemeente' wordt onder meer aandacht besteed aan de
mogelijkheden van de raad, het vragen half uur en wordt er dieper
ingegaan op de taken van het college, de griffier en de wethouders.
Nevenfuncties raadsleden
Alle 15 personen die gekozen zijn voor de gemeenteraad, hebben
inmiddels hun benoeming tot raadslid aanvaard. Zij gaan nu als
raadslid aan de slag.
De wet eist dat startende raadsleden hun nevenfuncties openbaar maken.
Nevenfuncties zijn alle andere functies dan het lidmaatschap van de
raad. De inventarisatie van de nevenfuncties ligt voor
belangstellenden ter inzage bij de afdeling Bestuur telefoon (0485) 34
83 05.
Excursie Heerenven
Zondag 24 maart kunt u deelnemen aan een excursie bij het Heerenven in
Wellerlooi. Onder leiding van een gids ontdekt u de natuur in de
omgeving van dit afgegraven ven.
De excursie begint om 14.00 uur bij de werkschuur van het Limburgs
Landschap aan de Twistedenerweg in Wellerlooi. Voor meer informatie
kunt u contact opnemen met het Limburgs Landschap, (077) 473 75 75.
Vraag tijdig uw reisdocumenten aan
Als u naar het buitenland gaat, bijvoorbeeld op vakantie, moet u in
het bezit zijn van een geldig paspoort. In een groot aantal landen in
Europa kun u volstaan met een Nederlandse identiteitskaart. Deze is
goedkoper dan een paspoort en heeft een handig creditcardformaat.
Controleer dus ruim van tevoren of uw paspoort of identiteitskaart nog geldig is. Als uw reisdocument de komende maanden verloopt ontvangt u een herinnering van de gemeente. Vraag dan tijdig een nieuw document aan. Tijdig, omdat een paspoort of identiteitskaart niet meer gemaakt wordt terwijl u wacht. Vanaf 1 oktober 2001 zijn er nieuwe reisdocumenten en is de procedure veranderd. Normaal gesproken duurt het vijf werkdagen voordat u uw reisdocument kunt ophalen. In de drukkere vakantieperiode kan de wachttijd oplopen
Procedure
De procedure voor het aanvragen van reisdocumenten is als volgt. U
vraagt bij uw gemeente een nieuw paspoort of een Nederlandse
identiteitskaart aan. Daarvoor heeft de gemeente uw persoonsgegevens,
uw pasfoto en uw handtekening nodig. Deze gegevens worden elektronisch
naar Enschedé/SDU in Haarlem gestuurd. Daar wordt uw reisdocument
gemaakt en opgestuurd naar uw gemeente. Normaal gesproken kunt u vijf
werkdagen na uw aanvraag, uw document ophalen. Door het gebruik van de
nieuwste technieken zijn de nieuwe reisdocumenten goed beveiligd en
beter beschermd tegen fraude.
Bijschrijven kinderen
Het bijschrijven van uw kind(eren) kan alleen in een paspoort. U gaat
dan samen met uw kind naar het gemeentehuis. Vanwege het vaststellen
van de identiteit moet uw kind bij de aanvraag aanwezig zijn. Ook voor
het bijschrijven van kinderen wordt uw paspoort opgestuurd. En ook
voor deze procedure geldt in principe een wachttijd van vijf
werkdagen.
Identiteitskaart
De identiteitskaart is geldig in:
Andorra, België, Denemarken, Duitsland, Finland, Frankrijk,
Griekenland, Groot-Brittannië, Noord-Ierland, IJsland, Italië,
Liechtenstein, Luxemburg, Malta, Monaco, Noorwegen, Oostenrijk,
Portugal, San Marino, Spanje, Turkije, Zweden en Zwitserland.
Controleer tijdig uw reisdocument
Controleer ruim vóór u op reis gaat de geldigheid van uw reisdocument
en vraag zonodig tijdig een nieuw document aan. Op die manier kunnen
we er met elkaar voor zorgen dat er geen files ontstaan bij gemeenten
en Enschedé/SDU. Mei tot en met juli zijn de drukste maanden. Gaat u
ná de grote zomerdrukte op vakantie dan kunt u beter na deze periode
een nieuw reisdocument aanvragen.
Voor meer informatie kunt u kijken op
www.paspoortinformatie.nl of informeer bij uw gemeente. U kunt ook de
brochure Vakantie gepland? Regel nú uw reisdocument! afhalen bij
postkantoor, bibliotheek en gemeentehuis.
Besluiten Zandmaas/Maasroute
In het kader van het project Zandmaas/Maasroute zijn in februari/maart
2002 twee besluiten vastgesteld. De beroepstermijn tegen de besluiten
duurt van 15 maart tot en met 25 april 2002.
Het Provinciaal Omgevingsplan Limburg Aanvulling Zandmaas (POL
Zandmaas) is op 1 februari 2002 vastgesteld door Provinciale Staten
van Limburg. Het POL Zandmaas bevat maatregelen die met name gericht
zijn op bescherming tegen hoogwater en natuurontwikkeling.
Daarnaast is begin maart 2002 het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute vastgesteld door de staatssecretaris van Verkeer en Waterstaat, in overeenstemming met de minister van VROM. Het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute bevat maatregelen die vooral gericht zijn op de verbetering van de scheepvaartroute (aanpassing sluizen, stuwen en bruggen) en beschermingsmaatregelen die daar een relatie mee hebben.
Inzage
U kunt de hierboven genoemde besluiten inzien bij de gemeente Bergen,
bij de overig betrokken gemeenten, provincies, waterschappen en
ministeries. Daarnaast kunt u de besluiten met alle bijlagen ook
inzien op
www.demaaswerken.nl. U kunt deze ook downloaden.
Beroep instellen
De beroepstermijn is op 15 maart gestart en duurt zes weken. Gedurende
deze periode, tot uiterlijk 25 april 2002, kunt u een beroepschrift
tegen de besluiten indienen bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de
Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA Den Haag. Als u een
beroepschrift indient moet u griffierecht betalen. Beroep kan worden
ingesteld tegen (onderdelen van) het gehele Tracébesluit. Wat het POL
Zandmaas betreft, kan alleen beroep worden ingesteld tegen de
maatregelen die als Concrete Beleidsbeslissing (CBB) zijn opgenomen.
Welke dit zijn staat aangegeven in het POL Zandmaas.
Eisen beroepschrift
In het beroepschrift moet worden vermeld op welk besluit het beroep
betrekking heeft (Tracébesluit Zandmaas/Maasroute of POL Zandmaas).
Daarnaast moet het beroepschrift de volgende onderdelen bevatten:
* Naam en adres van de indiener;
* Datum;
* Reden(en) van beroep;
* Handtekening.
Wie kan beroep aantekenen?
Als u beroep wilt aantekenen tegen het Tracébesluit Zandmaas/Maasroute
moet u belanghebbende zijn. Tegen de CBB's in het POL Zandmaas kan
iedereen beroep instellen.
Uitvoering gaat intussen door
Een beroepschrift tegen een bepaalde maatregel heeft geen schorsende
werking. Dat wil zeggen dat de uitvoering van het Tracébesluit
Zandmaas/Maasroute en het POL kan doorgaan in de periode dat het
beroep in behandeling is. Als de indiener echter om spoedeisende
redenen niet op de uitspraak over het beroep kan wachten, dan kan hij
bij de voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van
State een verzoek indienen om de uitvoeringswerkzaamheden te stoppen.
Overlast door rioolwerkzaamheden
Eind deze week wordt begonnen met de aanleg van riool in de
Murseltseweg. Het betreft het gedeelte tussen de Jeroen Boschstraat en
de Rijksweg. Hier ligt op dit moment nog geen riool.
Omdat er een woning is gebouwd moet de riolering worden doorgetrokken.
Bestaande woningen die nog niet op het riool zijn aangesloten kunnen
nu aansluiten.
Twee weken overlast
De werkzaamheden nemen ongeveer twee weken in beslag. Naar verwachting
worden de werkzaamheden in de eerste week van maart afgerond. Vanwege
de graafwerkzaamheden ontstaat er wellicht overlast voor de bewoners
en gebruikers van dit gedeelte van de Murseltseweg. Ook voor het
gedeelte van de Murseltseweg dat parallel loopt aan de Jeroen
Boschstraat, achter de Rabobank.
Vragen
Als u nog vragen of opmerkingen heeft kunt u contact opnemen met de
coördinerende medewerker van de afdeling Ruimtelijk Beheer, de heer P.
Uijttewaal, telefoon (0485) 34 8351.
Gewijzigde inzameldata restafval
Op tweede Paasdag, maandag 1 april, wordt geen restafval opgehaald. De
ophaalroute van die dag wordt verschoven naar zaterdag 30 maart. De
route van dinsdag 2 april gaat gewoon door.
Als u wilt dat uw grijze container wordt leeggemaakt, plaats hem dan
op de inzameldag vóór 7.30 uur aan de weg. Als het afval in de
container te vast zit dan kunnen de vuilophalers de containers niet
leegmaken. U bent zelf verantwoordelijk voor het aanbieden van uw
afval, stam het afval dus niet te veel aan.
Klachten
Heeft u klachten over de inzameling, uw container is bijvoorbeeld niet
leeggemaakt, bel dan direct naar de huisvuilinzamelaar Sita in Venlo.
Het telefoonnummer is (077) 396 94 90.