Adviesraad voor het Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT)
Persbericht van de AWT
20 maart 2002
Onderzoek staat te ver af van de onderwijspraktijk
Wetenschappelijke onderzoekers van het onderwijs houden zich te weinig
bezig met onderwerpen en vragen die leerlingen, docenten en scholen
belangrijk vinden. Het onderzoek zou meer in samenwerking met de
scholen moeten gebeuren en niet in instituten die ver weg van de
praktijk staan. Scholen zouden budgetten moeten krijgen voor het
inhuren van ondezoekers en adviseurs.
Dat is een belangrijke boodschap van het rapport Schoolagenda 2010 van
een verkenningscommissie die is ingesteld door de Adviesraad voor het
Wetenschaps- en Technologiebeleid (AWT) en de Commissie Overleg
Sectorraden (COS). Voorzitter van de commissie was prof.dr. Len de
Klerk, oud-hoogleraar onderwijspsychologie, oud-rector van de
Katholieke Universiteit Brabant en oud-lid van de Onderwijsraad.
De startvraag van de commissie was: met welke ontwikkelingen
krijgen scholen en andere onderwijsinstellingen in de toekomst te
maken en van welke thema's moeten wetenschappers meer te weten komen
om vernieuwingen in de onderwijspraktijk te ondersteunen?
De commissie noemt thema's waar meer onderzoek naar moet worden
verricht, zoals onderwijs aan immigranten, de problemen van grote
scholen, de lerarentekorten, het gebruik van ICT als onderwijsvorm,
marktwerking in het onderwijs, en het 'nieuwe leren' waarbij het leren
niet louter vakgebonden is (rekenen, taal) maar ook leren op de
werkplek (ervaringsleren).
Voor deze thema's blijft onafhankelijk onderzoek nodig, maar
vernieuwingen op deze terreinen kunnen op tal van andere manieren tot
stand komen, zoals workshops, samen ontwerpen maken,
expirimenteerateliers e.d. De onderzoeker werkt in deze gevallen samen
met betrokkenen (leerlingen, docenten) al expirimenterende aan
vernieuwningen.
Wanneer voor een dergelijke aanpak wordt gekozen, dan moet het
bouwwerk van allerlei ondersteunende instellingen onder de loep worden
genomen. Momenteel is er weinig samenhang tussen
onderzoeksinstellingen, schoolbegeleidingsdiensten, pedagogische
centra, lerarenopleidingen, adviesbureaus e.d. Al die ondersteunende
diensten zouden dichter bij de school geplaatst moeten worden. Het
verdient zelfs overweging om een deel van de middelen voor deze
ondersteunende diensten naar de scholen over te hevelen.
Het rapport Schoolagenda 2010 bestaat uit twee losse delen: deel 1 -
Verkenning Kennis van Educatie 2010, en deel 2 - Essays. Ze zijn te
bestellen via de Postbus 51 Informatiedienst, tel. 0800-8051 of
www.postbus51.nl of ze zijn in pdf beschikbaar op www.awt.nl en
www.minocw.nl/cos. Informatie kan worden ingewonnen bij mw. dr.
V.C.M. Timmerhuis, secretaris AWT (070-3110929) en drs. P. Morin,
secretaris COS (079-3232871)
* Ga terug naar de pers pagina
* Ga terug naar de AWT Homepage
* E-mail aan de AWT over deze WWW pagina's
* E-mail aan de AWT voor overige zaken
laatst gewijzigd 20-03-2002