Ingezonden persbericht

Amsterdam, 20 maart 2002

Lufthansa breidt capaciteit uit in zomerdienstregeling

Meer vluchten, meer bestemmingen, meer toestellen operationeel Vanaf Amsterdam aansluiting op uitgebreider intercontinentaal netwerk Uitbreiding succesvolle e-commerce activiteiten zoals etix®

Lufthansa reageert op de toegenomen vraag door het toevoegen van 370 vluchten aan de zomerdienstregeling, inclusief een aantal nieuwe bestemmingen (München - Boston, München - Sjanghai en München - Tokio). De totale aangeboden capaciteit stijgt daarmee met 7% ten opzichte van de winterdienstregeling. Om aan de toegenomen capaciteitsbehoefte te voldoen zet Lufthansa 10 van 43 toestellen die in het najaar van 2001 buiten gebruik werden gesteld opnieuw in, samen met twee nieuwe Airbussen van het type A340-300. Vijf toestellen worden ingezet voor vluchten binnen Europa, zeven voor intercontinentale verbindingen. Met ingang van de nieuwe zomerdienstregeling (1 april 2002) vliegt Lufthansa naar 327 bestemmingen in 89 landen.

Lufthansa maakte de nieuwe zomerdienstregeling bekend op de ITB, de jaarlijkse internationale vakbeurs voor het toerisme, in Berlijn. Tijdens zijn presentatie noemde Thierry Antinori, Vice President Sales van Lufhansa, 2002 "het jaar van de kansen". De eerste tekenen van herstel zijn - met toenemende passagiersaantallen - duidelijk zichtbaar. Het is de verwachting dat deze positieve trend zich door zal zetten in de komende maanden. "Zowel de resultaten van de eerste twee maanden van dit jaar als de voorspellingen voor de komende maanden geven ons het vertrouwen dat wij ons marktaandeel kunnen vergroten en dat het luchtvervoer weer langzaam aantrekt", aldus Antinori. Om de kansen die 2002 biedt ten volle te benutten concentreert Lufthansa zich op het vergroten van het marktaandeel, het nog beter benutten van de capaciteit, het terugdringen en optimaliseren van de uitgaven en verdere innovatie op het gebied van service en veiligheid.

Uitbreiding dienstregeling
Vanuit de intercontinentale hub Frankfurt zal Lufthansa deze zomer meer vluchten naar de Verenigde Staten uitvoeren. De steden Atlanta, Dallas, Detroit, Houston en Philadelphia zullen
opnieuw dagelijks worden aangevlogen. De frequenties van de routes naar Boston, Chicago,
Los Angeles en Washington D.C. worden opgevoerd. Wat betreft het Midden-Oosten, Afrika en Azië wordt ook het aantal vluchten vergroot. Vanaf april wordt voor het eerst dagelijks gevlogen naar Teheran en Mumbai. Opnieuw zal twee keer per dag een toestel vertrekken naar Cairo. Vanaf daar wordt vier keer per week doorgevlogen naar Khartoem en Addis Abeba en zes maal per week naar Asmara. Bovendien zijn extra vluchten voorzien naar Amman, Beiroet en Larnaca.

Vanaf de luchthaven München worden deze zomer 39 intercontinentale vluchten onderhouden. Ook hier wordt het programma naar Noord-Amerika aanzienlijk uitgebreid. Sinds 2 maart wordt gevlogen naar New York JFK, vanaf 31 maart gevolgd door San Francisco. De dagelijkse verbinding naar Chicago wordt gecontinueerd. De nieuwe bestemming Boston zal vanaf 1 mei zes maal per week worden aangevlogen. Nieuw op het programma zijn ook Tokio en Sjanghai, beiden met een frequentie van zes maal per week. De vluchten naar Hongkong worden teruggebracht in frequentie tot 3 maal per week. Vanuit München zal deze zomer tweemaal daags naar Moskou worden gevlogen.

De vluchten in samenwerking met partner Eurowings worden ook verder uitgebreid. De centra van Berlijn en Londen worden drie maal per dag met een vlucht tussen London-City en Berlijn Tempelhof verbonden. De vluchten van en naar Neurenberg zullen voortaan vertrekken en aankomen op Berlijn-Tegel en niet meer op Berlijn-Tempelhof.

Nederland
Vanuit Nederland onderhoudt Lufthansa hoogfrequente verbindingen met Frankfurt (7 maal per dag), München (tot vijf maal per dag). Deze vluchten bieden uitstekende aansluiting op het internationale routenetwerk van Lufthansa. Daarnaast vliegt Lufthansa vanuit Nederland naar Hamburg (tot drie maal per dag, samen met partner Eurowings), Verona (tot twee maal per dag, samen met partner Air Dolomiti) en Londen (tot acht maal per dag, samen met partner BMI). Star Alliance partner Austrian Airlines onderhoudt vier dagelijkse vluchten naar Wenen.

Leidende positie in 2001
In 2001 vlogen 45.7 miljoen passagiers met de Lufthansa Groep, 2,7% minder dan in het jaar daarvoor. Lufthansa zelf was verantwoordelijk voor 39,7 miljoen passagiers (-3,8%). De capaciteit
werd met 2,1% uitgebreid maar de verkopen daalden met 1,9%. De bezettingsgraad daalde daardoor met 2,9 procentpunt maar kon zich handhaven op het hoge niveau van 71,5%."Dankzij

ons strenge kostenmanagement, snelle reacties en flexibele aanpassingen op de ontwikkelingen in de markt is onze situatie relatief stabiel. Stabiliteit op een laag niveau mag echter niet verhullen dat de luchtvaartindustrie nog steeds in een moeilijke situatie verkeert", benadrukte Antinori. De totale beschikbare capaciteit lag vorig jaar 4,4 procentpunt boven het niveau van de AEA (Association of European Airlines). "Dit is een indicatie dat we voor de juiste koers hebben gekozen. Het is ons doel deze leidende positie te handhaven", aldus Antinori.

E-Commerce
De online verkopen van Lufthansa laten een gestage groei zien. Het aantal boekingen dat via de InfoFlyway werd gedaan verdubbelde in 2001 tot 400.000. Lufthansa wil in 2002 de technische prestaties van www.lufthansa.com verbeteren en met name de prijsinformatie versimpelen. "De online resultaten laten zien dat onze klanten de mogelijkheid om via het internet te boeken steeds meer waarderen. We hebben er alle vertrouwen in dat we ons op dit punt beter zullen ontwikkelen dan de markt en onze inkomsten via het net zullen verdubbelen of verdrievoudigen", verduidelijkte Antinori de plannen.

Eén van de meest succesvolle e-commerce activiteiten van Lufthansa is etix®, ofwel het elektronische ticket. Passagiers die gebruik maken van deze dienst boeken door middel van hun creditcard of 'Miles&More' card (het loyaliteitsprogramma van Lufthansa en de Star Alliance) een ticket. Bij aankomst op de luchthaven hoeft slechts de card in de etix® machine te worden ingevoerd om in te checken. Boekingen zijn tot vlak voor vertrek mogelijk.

Zie ook: media.lufthansa.com

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met
Van Luyken Communicatie Adviseurs, Wouter Rutten
Telefoon (023) 540 04 24, Fax (023) 535 48 06
e-mail: rutten@vanluyken.nl