Korps: KLPD, plaats: Driebergen 19-03-2002
Internationale controle pendelbussen
De Verkeerspolitie van KLPD heeft in vier weekenden (twee in februari
en twee in maart) samen met de Inspectie Verkeer en Waterstaat
(voorheen RVI) de pendelbussen gecontroleerd die terugkeerden uit de
wintersportgebieden. De controle in het afgelopen weekend werd
internationaal uitgevoerd in nauwe samenwerking met de politie in
Oostenrijk en Duitsland. In totaal werden 288 autobussen gecontroleerd
en 68 bekeuringen uitgeschreven. In slechts één geval werd een
rijverbod opgelegd.
Op 17 en 24 februari werden in Nederland dynamische (rijdende)
controles uitgevoerd op diverse trajecten. Vervolgens vond Op 10 maart
bij de grensovergang Eysden (A2) en op 17 maart bij grensovergang
Bergh (A12) een statische controle plaats. Deze laatste controle werd
voorafgegaan door een internationale controle die het KLPD
coördineerde. Bij deze internationale actie controleerde de
Oostenrijkse politie in Tirol op 16 maart de binnenkomende bussen,
waarna de politie van de deelstaat Hessen in Duitsland de terugkerende
bussen voor haar rekening nam. Daarbij maakte ze gebruik van
technologische controlemiddelen, zoals het kentekenregistratiesysteem
CATCH KEN. Met deze apparatuur werden de gemiddelde snelheden over
diverse trajecten berekend. Tevens werd CATCH KEN gebruikt om de
kentekens van de bussen te signaleren zodat bussen niet dubbel werden
gecontroleerd.
Overtredingen
Het grootste aantal bekeuringen werd uitgeschreven voor
administratieve overtredingen zoals verlopen geneeskundige
verklaringen en vergunningen en overschrijding as-last. Verder hield
niet iedereen zich aan de rijtijden of reed met een te lange autobus
(in Oostenrijk geldt nog 12 meter in plaats van 15 meter elders). Vier
keer kreeg een chauffeur een boete voor te hard rijden.
Ook waren er nog enkele technische overtredingen waarbij een
gescheurde velg opmerkelijk was, de rest betrof minder ernstige zaken
zoals verlichting etc. Slechts in één geval werd een rijverbod
opgelegd omdat de (Duitse) chauffeur te veel alcohol had gedronken en
tevens een te korte rust had genoten.
Behalve laatst genoemd voorval en de gescheurde velg werden bij deze
controles geen ernstige overtredingen ontdekt die direct van invloed
waren op de verkeersveiligheid.
Meer weten over CATCH KEN, kijk op www.klpd.nl/CATCH KEN