Katholieke Universiteit Nijmegen

Promotie over franchising
Betere bescherming franchisenemer bepleit

Franchise kan als nadeel hebben dat de franchisenemer in een hiërarchisch keurslijf wordt geduwd en er weinig ruimte overblijft voor het eigen ondernemerschap. Dit kan een negatieve uitwerking hebben op de groei van franchising. Door de franchisenemer beter te beschermen tegen het gevaar dat hij zijn investeringen niet terugverdient, kan dit nadeel echter grotendeels worden ondervangen. Dat stelt drs. H.W. Vrolijk die 20 maart promoveert aan de Katholieke Universiteit Nijmegen.

Franchising betekent dat tal van ondernemingen hun commerciële formule niet (uitsluitend) met eigen verkoopvestigingen exploiteren maar contracten afsluiten met juridisch zelfstandige ondernemers. Ondernemers nemen een deel van de benodigde exploitatie-activiteiten voor hun rekening. Franchising wordt vooral toegepast in bedrijfstakken met een hoog bedrijfsrisico.

De promovendus pleit voor een actievere rol van de rechter in situaties dat er tussen franchisegever en franchisenemer conflicten optreden. De rechter moet meer oog hebben voor de kwetsbare positie die de franchisenemer meestal inneemt. Aanvullende wetgeving, vergelijkbaar met de recente wetsvoorstellen die in België zijn gedaan, moet de franchisegevers ertoe dwingen dat zij hun franchisenemers voldoende mogelijkheden bieden om de benodigde investeringen terug te verdienen.

Hein Vrolijk is sinds 1991 werkzaam bij de opleiding Bedrijfswetenschappen van de Faculteit der Management-wetenschappen van de KU Nijmegen, aanvankelijk bij de sectie Bedrijfseconomie, later bij de sectie Strategie, Marketing en Distributie. Zijn onderwijs- en onderzoeksactiviteiten liggen op het terrein van de interorganisatorische relaties (met name franchising), bedrijfstakontwikkelingen en de institutionele economie. Drs. H.W.J. Vrolijk is per email te bereiken op h.vrolijk@nsm.kun.nl

Promotie drs. H.W.J. Vrolijk, woensdag 20 maart 2002, 15:30 uur, Auditorium UMC ST Radboud Nijmegen, Geert Grooteplein 15. Titel proefschrift: Efficiënte contracten? Institutioneel-economische beschouwingen over franchising.

19-3-2002