Gemeente Rotterdam

Collegevergadering 19 maart 2002

De opzet van B. en W. Bericht is in verband met de dualisering gewijzigd. Omdat in het duale stelsel de Agendaposten van het College van Burgemeester en Wethouders niet langer per definitie openbaar zijn, wordt in B. en W. Bericht een zo volledig mogelijk beeld gegeven van de besluitvorming door het college. Bij veel besluiten die als formaliteiten zijn aan te merken is alleen de essentie weergegeven, bij de meer nieuwswaardige besluiten worden ook de achtergronden van het besluit toegelicht.

Algemene Bestuurszaken
1. Het college heeft kennisgenomen van het verslag van de reis van wethouder Van Dijk naar Duisburg op 19 en 20 februari 2002. 2. Het college stelt op 19 april de Burgerzaal ter beschikking aan de Vereniging Belangenbehartiging Burgemeesters voor de voorjaarsvergadering. Na afloop wordt hen een boottocht in de haven aangeboden.
3. Wethouder Meijer neemt op 19 april aanstaande in Las Palmas afscheid van het Rotterdams gemeentebestuur en relaties die een belangrijke rol hebben gespeeld in zijn functie als gemeenteraadslid en wethouder SVVHA. Het college heeft ingestemd met de opzet van de afscheidsreceptie.

Stedelijke Ontwikkeling en Beheer
1. Het college heeft de bestuurlijk financiële uitgangspunten voor de herstructurering Hoogvliet-Noord en het Stadshart Hoogvliet vastgesteld. Daarnaast zijn er aan de dienst dS+V en het OBR verschillende vervolgopdrachten gegeven zoals het uitwerken van de voorliggende concept structuurschetsen, bouwplannen en financiële uitgangspunten voor verdere bestuurlijke besluitvorming. Op 18 maart is er in de deelgemeente Hoogvliet een perspresentatie gegeven over de herstructurering Hoogvliet-Noord en het Stadshart. 2. Het college stuurt opnieuw een brief aan GS Zuid-Holland over de samenvoeging van zeven waterschappen in Zuid-Holland. De provincie heeft op een eerder schrijven van B.en W. laten weten dat ze haar standpunt onverkort handhaaft. De gemeente Rotterdam heeft tegen de argumenten van de provincie een aantal punten in te brengen. Het college verzoekt om nader overleg met GS Zuid Holland. Samenvoeging van zeven waterbeheerders leidt tot een aanzienlijke lastenverzwaring voor inwoners van Rotterdam-Zuid.
3. Het college gaat akkoord met het recht van erfpacht voor 99 jaar op een perceel grond op de Veranda voor de realisatie van een politiebureau. De gemeente draagt bovendien bij aan de bouwkosten, die vanwege de bouw van een ondergrondse parkeergarage zeer hoog zijn. 4. Het college stemt in met de voortgang van de ontwikkeling van de Rijnhavengarage. Een studie is gedaan naar de mogelijkheden om een volautomatische parkeergarage te ontwikkelen in twee lagen in de Rijnhaven aan de Postumalaan.
5. Een perceel grond met erfpacht voor 99 jaar wordt uitgegeven aan de Grote Beer in Oosterflank ten behoeve van de bouw van 1182 m2 showroom en kantoorruimte, 60 goedkope huurwoningen en 12 middeldure huurwoningen.
6. Het college heeft de herziene Grondexploitatie Kop van Zuid 2000 vastgesteld en de financiële uitgangspositie van het Kerngebied Parkstad vastgesteld. Dit laatste vormt onderdeel van het Masterplan Parkstad waaraan nog wordt gewerkt.
7. Grond in erfpacht wordt uitgegeven ten behoeve van het bouwplan Montevideo op de Wilhelminapier. De plannen voor Montevideo bestaan uit de bouw van 162 woningen, kantoren, een healthclub, winkels, horeca en een parkeergarage.
8. Het college heeft besloten een perceel grond te reserveren aan de Perseusstraat voor de bouw van een kantoorpand van 9 bouwlagen (5000 m2 bvo kantooroppervlak) en een inpandige parkeergarage. 9. Rotterdam heeft in juni 1998 de nota Duurzaam Bouwen vastgesteld. Bij deze nota hoort een jaarlijks uitvoeringsprogramma, het draaiboek duurzaam bouwen. Dit draaiboek bestaat uit een algemeen deel en een actieprogramma waarin een overzicht is opgenomen van alle projecten, de projecttypen en inhoudelijke duurzaam-bouwenthema's. Het college heeft draaiboek Duurzaam Bouwen voor 2002 vastgesteld. De acties zijn in 2002 in hoofdlijnen gericht op:

* verankering duurzaam bouwen bij bouwpartijen
* aandacht voor de consument als koper in nieuwbouw en eigenaar in bestaande bouw

* bestaande bouw

* inzet (ver)nieuw(d) instrumentarium

* communicatie

* doorgeven van het estafettestokje in het planproces. 10. In september 1998 is een driejarig stedelijk actieprogramma gestart om het tekort aan grote betaalbare huurwoningen terug te dringen. Het actieprogramma was een bundeling van verschillende initiatieven van gemeente, Maaskoepel en afzonderlijke corporaties. Het project is in september 2001 beëindigd In totaal heeft het actieprogramma geleid tot een extra aanbod van 900 grote woningen. Hoewel de doelstelling (1200) hiermee niet is gehaald kan toch worden gesproken van een goed resultaat, omdat de praktijk heeft laten zien dat de ambities te hoog waren. Het college heeft kennis genomen van de eindrapportage van het actieprogramma Grote Woningen.
11. Rotterdam gaat deelnemen aan een pilotproject voor een Authentieke Adressen Registratie (AAR) en een Centraal Adressen Register (CAR). Rotterdam is één van de zes gemeenten die deelneemt aan deze landelijke pilot, georganiseerd door het ministerie van BZK. De overheid streeft ernaar haar interne gegevensuitwisseling te verbeteren door gebruik te maken van ICT toepassingen. Dit levert enerzijds een besparing op van de kosten voor het registreren en beheren van gegevens en anderzijds wordt de kwaliteit van de informatieverstrekking verbeterd. Het gezamenlijk gebruiken en centraal beheren van authentieke adresgegevens, draagt hierbij aan. Bij een gemeentebrede adressenregistratie ontstaat een actueel en kwalitatief hoogwaardig centraal adressenbestand waar zoveel mogelijke gemeentelijke instellingen in Rotterdam, waaronder het Kadaster, het GBA en de Kamer van Koophandel, gebruik van kunnen maken. Er wordt in dit project een gebied met enkele duizenden adressen gekozen waarvoor een CAR en een AAR worden gerealiseerd. Volgens een landelijk voorgeschreven methode, worden de gegevens in een register en een adresdatabase opgenomen. De ervaringen die bij de verschillende gemeenten worden opgedaan, worden ook gebruikt als basis voor landelijke wetgeving op het gebied van authentieke adressenregistratie. Door mee te doen aan dit pilotproject kan Rotterdam invloed uitoefenen op deze wet- en regelgeving. 12. Het college heeft Bouw- en Woningtoezicht gemachtigd een woning binnen te treden.
13. Het college heeft besloten de hardheidsclausule in art. 1.5 van de Subsidieverordening Stadsvernieuwing toe te passen bij de bestemming van het budget 2002 voor de restauratie van woonhuismonument de 'Vissenkommen'.
14. Het college heeft de ingediende bedenkingen tegen het bouwplan voor een horecagelegenheid aan het Hang 5 ongegrond verklaard. 15. Het college heeft kennis genomen van het concept masterplan Medisch centrum Rijnmond Zuid en de financieringsstrategie. Het plan is op 4 maart 2002 aan de pers gepresenteerd. Het definitieve masterplan wordt na de zomer in de besluitvorming gebracht bij de betreffende deelgemeentecommissie, de deelgemeenteraad, het College van B. en W. en de Gemeenteraad.
16. Het college heeft een voorbereidingsbesluit genomen voor gronden aan de Oude Wal in de deelgemeente Hoogvliet voor een woongebouw voor 32 woningen met op de begane grond een supermarkt. 17. Het college heeft drie projecten aangemeld bij het Ministerie van VROM voor het Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing 2002. Het gaat hierbij om de projecten Singels en Wijken, Stadtswerf Delfshaven en pps-tarwewijk. De verdere afhandeling is in handen gegeven van de wethouder Wijkaanpak.
18. Het college heeft ingestemd met de subsidieaanvraag van 'overig deelproject RandstadRail'. Verdere behandeling van de aanvraag vindt plaats in het DB van de Stadsregio op 20 maart. 19. Het college is akkoord met de ingediende projectenlijst voor het Europese CIVITAS-programma. Dit programma ondersteunt duurzame stedelijke vervoerssystemen. Samen met vijf andere steden, Boekarest, Gdynia, Berlijn en Göteborg, is nu een consortium gevormd, onder de naam TELLUS (Latijn voor aarde,of Transport & Environment, aLLiance for Urban Sustainability), die de ingediende projecten zal begeleiden. De Europese gemeenschap financiert in totaal 35% van de kosten, de rest moet uit de reguliere gemeentelijke budgetten komen. Voor Rotterdam betekent dat een Europese bijdrage van ¤ 5,7 miljoen. Bij 3 van de 27 projecten moeten gemeentelijke diensten nog financiering vinden.

Sociale en Culturele Zaken
1. Het college heeft de directeur van de dienst Sport en Recreatie verzocht om in het kader van het P12-programma (verbetering bedrijfsvoering Rotterdamse diensten) een nieuwe tijdsplanning voor de vervolgopdracht op te stellen. Deze vervolgopdracht moet leiden tot de afronding van het P12-traject van de dienst Sport en Recreatie. 2. De aanbevelingen van de voormalige werkgroep "Verbetering aanbodmodel voor ouderen"worden integraal overgenomen. Kern van dit besluit van het college is de instelling van een stedelijk staffunctionaris bij het Steunpunt Wonen. Aanleiding voor instelling van de werkgroep was de constatering dat het aanbodmodel, waarbij mensen zelf door middel van een woonbonnensysteem op zoek gaan naar een passende woning, een belemmering vormt voor ouderen en gehandicapten.
3. Het college heeft ingestemd met het eindrapport van de Taakgroep Sociale Infrastructuur die twee jaar geleden is ingesteld om kritisch te kijken naar de invulling van de sociale paragraaf van de Stedelijke Visie. Het eindrapport wordt op donderdag 28 maart 2002 in de Burgerzaal gepresenteerd in aanwezigheid van wethouder Herman Meijer. 4. Het college heeft kennisgenomen van de voortgangsrapportage rondom de opvangvoorziening Ohmstraat voor mannen in het kader van het beheerplan Keileweg. Ook heeft het college ingestemd met de financiële consequenties van deze voorziening.
5. Het college is akkoord gegaan met de instelling van een nieuw Fonds voor Bijzondere Hulpverlening voor het geven van individueel geïndiceerde financiële hulp. Het burgemeesterspotje, het huidige Fonds voor Bijzondere Hulpverlening en de Gildefondsen gaan in het nieuwe Fonds op. Het beslag op het Fonds wordt bewaakt door de directeur Sozawe

Sociaal Economische Zaken
1. Het college brengt ¤ 1.844.931 aan niet subsidiabele kosten weginfrastructuur van Lijn 20 voor rekening van de voorziening Nieuw voor Oud.
2. Het project Wederzijds Profijt Kop van Zuid wordt in zijn huidige vorm beëindigd en in stadsbrede vorm voortgezet. Er wordt een stedelijk werkend project Wederzijds Profijt gestart dat is gekoppeld aan het werkveld van Wijkeconomie/MKB bij het OntwikkelingsBedrijf Rotterdam. Dit project richt zich gemeentebreed op het ontwikkelen van sociaal-economische Wederzijds-Profijt-projecten die zijn gekoppeld aan grootstedelijke projecten. Voor de jaren 2002-2004 krijgt het project de beschikking over een budget van ¤ 226.890,- uit de Middelen Economisch Beleid. Dat heeft het college besloten op grond van een positief advies van de commissies Haven en Economische Zaken en Ruimtelijke Ordening en Grondzaken en een evaluatie die is uitgevoerd door KPMG. Het project Wederzijds Profijt Kop van Zuid ging in 1991 voor een periode van 10 jaar van start om sociaal-economische verbindingen te leggen tussen de Kop van Zuid en de omliggende wijken met als doel meer werkgelegenheid te creëren voor de bewoners van de deelgemeente Feijenoord. Bij de evaluatie van het project is geconstateerd dat de maatschappelijke en bestuurlijke omgeving gedurende de duur van het project is veranderd. Zo heeft Rotterdam in toenemende mate ingezet op wijkeconomie en wijkaanpak met projecten die in brede zin zijn gericht op versterking van de ruimtelijk-economische structuur. De deelgemeente Feijenoord kan zich verenigen in het voorstel om het project op de Kop van Zuid in zijn huidige vorm te beëindigen en in stadsbrede vorm voort te zetten. Het OBR heeft met de deelgemeente Feijenoord afspraken gemaakt om de huidige, nog lopende projecten in de deelgemeente Feijenoord te continueren, over te dragen dan wel af te ronden. 3. Het college heeft kennis genomen van het eindverslag van het programma Veelkleurige Stad over de periode 1998-2002. Het eindverslag geeft inzicht in de activiteiten en resultaten van vier jaar Veelkleurige Stad. Tevens worden de meningen en bevindingen van verschillende sleutelpersonen weergegeven en wordt een voorstel gedaan voor de doorstart van het programma. Veelkleurige Stad werd in 1998 gelanceerd met als doel diversiteit een integraal onderdeel te maken van het interne en externe gemeentebeleid. De prioriteiten bij de uitvoering lagen op het gebied van participatie van allochtonen, een intercultureel personeelsbeleid, cultuurbeleid en ondernemerschap en werkgelegenheid. Het accent lag daarbij op vernieuwing, positieve beeldvorming en gedragsverandering. Om de doelen te bereiken is onder meer samengewerkt met de verschillende diensten, deelgemeenten en instellingen.
Vastgesteld is dat het programma Veelkleurige Stad de bewustwording over de meerwaarde van diversiteit in de gemeentelijke organisatie en in de samenleving heeft bevorderd. Enkele voorbeelden:
* er is een begin gemaakt om te komen tot een betere weerspiegeling van de multiculturele samenleving in de voorzieningen, producten en diensten;

* het personeelsbestand van de gemeente is onder invloed van het deelprogramma 'Intercultureel Personeelsbeleid' verder verkleurd;
* het ondernemerschap door allochtonen heeft er in samenwerking met het OBR toe geleid dat het aantal startende allochtone ondernemers is gestegen en er minder afhakers zijn in deze doelgroep;
* om de zichtbaarheid van culturele diversiteit in de stad te bevorderen, zijn door het Kleurenpalet verschillende ideeën geveild en is een notitie opgesteld met aanbevelingen voor het gemeentelijke cultuurbeleid;

* de bestuursdienst heeft gefungeerd als pilot voor het strategisch traject Rotterdam DiverCity, waarbij de nadruk ligt op de transformatie van algemeen beleid naar diversiteitsbeleid. Door de sleutelpersonen wordt erop gewezen dat het programma Veelkleurige Stad nog niet af is en het programma moet worden gecontinueerd. Het proces om te leren denken in termen van diversiteit is in gang gezet, maar behoeft nog extra aandacht. Voorgesteld wordt een doorstart te maken. De thema's waarop kan worden aangehaakt zijn cultuur in het publieke en private domein, culturele en etnische diversiteit als economische meerwaarde, Rotterdam DiverCity, en participatie als sleutel voor sociale cohesie en integratie.
4. Het college heeft het concept raadsvoorstel vastgesteld voor een wijziging van de Algemeen Plaatselijke Verordening Rotterdam, hoofdstuk 6, artikel 6.1 lid 2. Het gaat hierbij om een correctie van een onjuiste verwijzing in paragraaf 2 Afvalstoffen. 5. Het college is akkoord met de indiening van een subsidieaanvraag (¤ 1,57 mio) bij het Minister van Economische Zaken voor breedbandproeven voor het projectplan Rotterdam en voor een gezamenlijk projectplan met Amsterdam (¤ 792,000).

Personeel en Organisatie
1. Het college heeft de heer M.D. van Gilst per 15 maart benoemd tot manager Financiën en Control van de Dienst Stadstoezicht. 2. Het college heeft mevrouw M.C. Schagen per 15 maart benoemd tot manager Personeel en Organisatie van de dienst Stadstoezicht. 3. Het college heeft ingestemd met het verbetervoorstel van de direceur P&O voor de Persoonlijke Prestatie Uitkeringen. 4. Het college is akkoord gegaan met het nieuwe Management Developmentbeleid zoals dat door de directeur P&O is vastgesteld.

Financiën
1. Het college heeft besloten tot de inkoop van duurzame elektriciteit voor alle nu nog gebonden kleinverbruikaansluitingen van de gemeente Rotterdam Daarnaast heeft het college kennis genomen van de stand van zaken van het project Energie en is het College akkoord gegaan met de beëindiging van de mantelovereenkomst Eneco inzake adminstratieve dienstverlening.

Juridische Zaken
1. Het college heeft in 128 zaken de bezwaren gegrond, ongegrond danwel niet ontvankelijk verklaard.
2. Het college heeft een bezwaar tegen weigering van een parkeervergunning ongegrond verklaard.
3. Het college heeft vier procesbesluiten genomen om verweer te kunnen voeren bij de rechtbank.
4. Het college heeft zeven besluiten genomen naar aanleiding van preadviezen van de Algemene Beroepscommissie (ABC) kamer V. Die besluiten lopen uiteen van gegrond, ongegrond, deels gegrond en niet ontvankelijk.
(aangezien het in deze zaken gaat om personen en de bescherming van privacy van betrokkenen voorop staat, worden de besluiten niet nader toegelicht)