Gemeente Rotterdam
Collegevergadering 19 maart 2002
De opzet van B. en W. Bericht is in verband met de dualisering
gewijzigd. Omdat in het duale stelsel de Agendaposten van het College
van Burgemeester en Wethouders niet langer per definitie openbaar
zijn, wordt in B. en W. Bericht een zo volledig mogelijk beeld gegeven
van de besluitvorming door het college. Bij veel besluiten die als
formaliteiten zijn aan te merken is alleen de essentie weergegeven,
bij de meer nieuwswaardige besluiten worden ook de achtergronden van
het besluit toegelicht.
Algemene Bestuurszaken
1. Het college heeft kennisgenomen van het verslag van de reis van
wethouder Van Dijk naar Duisburg op 19 en 20 februari 2002.
2. Het college stelt op 19 april de Burgerzaal ter beschikking aan de
Vereniging Belangenbehartiging Burgemeesters voor de
voorjaarsvergadering. Na afloop wordt hen een boottocht in de haven
aangeboden.
3. Wethouder Meijer neemt op 19 april aanstaande in Las Palmas
afscheid van het Rotterdams gemeentebestuur en relaties die een
belangrijke rol hebben gespeeld in zijn functie als gemeenteraadslid
en wethouder SVVHA. Het college heeft ingestemd met de opzet van de
afscheidsreceptie.
Stedelijke Ontwikkeling en Beheer
1. Het college heeft de bestuurlijk financiële uitgangspunten voor de
herstructurering Hoogvliet-Noord en het Stadshart Hoogvliet
vastgesteld. Daarnaast zijn er aan de dienst dS+V en het OBR
verschillende vervolgopdrachten gegeven zoals het uitwerken van de
voorliggende concept structuurschetsen, bouwplannen en financiële
uitgangspunten voor verdere bestuurlijke besluitvorming. Op 18 maart
is er in de deelgemeente Hoogvliet een perspresentatie gegeven over de
herstructurering Hoogvliet-Noord en het Stadshart.
2. Het college stuurt opnieuw een brief aan GS Zuid-Holland over de
samenvoeging van zeven waterschappen in Zuid-Holland. De provincie
heeft op een eerder schrijven van B.en W. laten weten dat ze haar
standpunt onverkort handhaaft. De gemeente Rotterdam heeft tegen de
argumenten van de provincie een aantal punten in te brengen. Het
college verzoekt om nader overleg met GS Zuid Holland. Samenvoeging
van zeven waterbeheerders leidt tot een aanzienlijke lastenverzwaring
voor inwoners van Rotterdam-Zuid.
3. Het college gaat akkoord met het recht van erfpacht voor 99 jaar op
een perceel grond op de Veranda voor de realisatie van een
politiebureau. De gemeente draagt bovendien bij aan de bouwkosten, die
vanwege de bouw van een ondergrondse parkeergarage zeer hoog zijn.
4. Het college stemt in met de voortgang van de ontwikkeling van de
Rijnhavengarage. Een studie is gedaan naar de mogelijkheden om een
volautomatische parkeergarage te ontwikkelen in twee lagen in de
Rijnhaven aan de Postumalaan.
5. Een perceel grond met erfpacht voor 99 jaar wordt uitgegeven aan de
Grote Beer in Oosterflank ten behoeve van de bouw van 1182 m2 showroom
en kantoorruimte, 60 goedkope huurwoningen en 12 middeldure
huurwoningen.
6. Het college heeft de herziene Grondexploitatie Kop van Zuid 2000
vastgesteld en de financiële uitgangspositie van het Kerngebied
Parkstad vastgesteld. Dit laatste vormt onderdeel van het Masterplan
Parkstad waaraan nog wordt gewerkt.
7. Grond in erfpacht wordt uitgegeven ten behoeve van het bouwplan
Montevideo op de Wilhelminapier. De plannen voor Montevideo bestaan
uit de bouw van 162 woningen, kantoren, een healthclub, winkels,
horeca en een parkeergarage.
8. Het college heeft besloten een perceel grond te reserveren aan de
Perseusstraat voor de bouw van een kantoorpand van 9 bouwlagen (5000
m2 bvo kantooroppervlak) en een inpandige parkeergarage.
9. Rotterdam heeft in juni 1998 de nota Duurzaam Bouwen vastgesteld.
Bij deze nota hoort een jaarlijks uitvoeringsprogramma, het draaiboek
duurzaam bouwen. Dit draaiboek bestaat uit een algemeen deel en een
actieprogramma waarin een overzicht is opgenomen van alle projecten,
de projecttypen en inhoudelijke duurzaam-bouwenthema's. Het college
heeft draaiboek Duurzaam Bouwen voor 2002 vastgesteld. De acties zijn
in 2002 in hoofdlijnen gericht op:
* verankering duurzaam bouwen bij bouwpartijen
* aandacht voor de consument als koper in nieuwbouw en eigenaar in
bestaande bouw
* bestaande bouw
* inzet (ver)nieuw(d) instrumentarium
* communicatie
* doorgeven van het estafettestokje in het planproces.
10. In september 1998 is een driejarig stedelijk actieprogramma
gestart om het tekort aan grote betaalbare huurwoningen terug te
dringen. Het actieprogramma was een bundeling van verschillende
initiatieven van gemeente, Maaskoepel en afzonderlijke
corporaties. Het project is in september 2001 beëindigd In totaal
heeft het actieprogramma geleid tot een extra aanbod van 900 grote
woningen. Hoewel de doelstelling (1200) hiermee niet is gehaald
kan toch worden gesproken van een goed resultaat, omdat de
praktijk heeft laten zien dat de ambities te hoog waren. Het
college heeft kennis genomen van de eindrapportage van het
actieprogramma Grote Woningen.
11. Rotterdam gaat deelnemen aan een pilotproject voor een
Authentieke Adressen Registratie (AAR) en een Centraal Adressen
Register (CAR). Rotterdam is één van de zes gemeenten die
deelneemt aan deze landelijke pilot, georganiseerd door het
ministerie van BZK. De overheid streeft ernaar haar interne
gegevensuitwisseling te verbeteren door gebruik te maken van ICT
toepassingen. Dit levert enerzijds een besparing op van de kosten
voor het registreren en beheren van gegevens en anderzijds wordt
de kwaliteit van de informatieverstrekking verbeterd. Het
gezamenlijk gebruiken en centraal beheren van authentieke
adresgegevens, draagt hierbij aan. Bij een gemeentebrede
adressenregistratie ontstaat een actueel en kwalitatief
hoogwaardig centraal adressenbestand waar zoveel mogelijke
gemeentelijke instellingen in Rotterdam, waaronder het Kadaster,
het GBA en de Kamer van Koophandel, gebruik van kunnen maken. Er
wordt in dit project een gebied met enkele duizenden adressen
gekozen waarvoor een CAR en een AAR worden gerealiseerd. Volgens
een landelijk voorgeschreven methode, worden de gegevens in een
register en een adresdatabase opgenomen. De ervaringen die bij de
verschillende gemeenten worden opgedaan, worden ook gebruikt als
basis voor landelijke wetgeving op het gebied van authentieke
adressenregistratie. Door mee te doen aan dit pilotproject kan
Rotterdam invloed uitoefenen op deze wet- en regelgeving.
12. Het college heeft Bouw- en Woningtoezicht gemachtigd een
woning binnen te treden.
13. Het college heeft besloten de hardheidsclausule in art. 1.5
van de Subsidieverordening Stadsvernieuwing toe te passen bij de
bestemming van het budget 2002 voor de restauratie van
woonhuismonument de 'Vissenkommen'.
14. Het college heeft de ingediende bedenkingen tegen het bouwplan
voor een horecagelegenheid aan het Hang 5 ongegrond verklaard.
15. Het college heeft kennis genomen van het concept masterplan
Medisch centrum Rijnmond Zuid en de financieringsstrategie. Het
plan is op 4 maart 2002 aan de pers gepresenteerd. Het definitieve
masterplan wordt na de zomer in de besluitvorming gebracht bij de
betreffende deelgemeentecommissie, de deelgemeenteraad, het
College van B. en W. en de Gemeenteraad.
16. Het college heeft een voorbereidingsbesluit genomen voor
gronden aan de Oude Wal in de deelgemeente Hoogvliet voor een
woongebouw voor 32 woningen met op de begane grond een supermarkt.
17. Het college heeft drie projecten aangemeld bij het Ministerie
van VROM voor het Innovatieprogramma Stedelijke Vernieuwing 2002.
Het gaat hierbij om de projecten Singels en Wijken, Stadtswerf
Delfshaven en pps-tarwewijk. De verdere afhandeling is in handen
gegeven van de wethouder Wijkaanpak.
18. Het college heeft ingestemd met de subsidieaanvraag van
'overig deelproject RandstadRail'. Verdere behandeling van de
aanvraag vindt plaats in het DB van de Stadsregio op 20 maart.
19. Het college is akkoord met de ingediende projectenlijst voor
het Europese CIVITAS-programma. Dit programma ondersteunt duurzame
stedelijke vervoerssystemen. Samen met vijf andere steden,
Boekarest, Gdynia, Berlijn en Göteborg, is nu een consortium
gevormd, onder de naam TELLUS (Latijn voor aarde,of Transport &
Environment, aLLiance for Urban Sustainability), die de ingediende
projecten zal begeleiden. De Europese gemeenschap financiert in
totaal 35% van de kosten, de rest moet uit de reguliere
gemeentelijke budgetten komen. Voor Rotterdam betekent dat een
Europese bijdrage van ¤ 5,7 miljoen. Bij 3 van de 27
projecten moeten gemeentelijke diensten nog financiering vinden.
Sociale en Culturele Zaken
1. Het college heeft de directeur van de dienst Sport en Recreatie
verzocht om in het kader van het P12-programma (verbetering
bedrijfsvoering Rotterdamse diensten) een nieuwe tijdsplanning voor de
vervolgopdracht op te stellen. Deze vervolgopdracht moet leiden tot de
afronding van het P12-traject van de dienst Sport en Recreatie.
2. De aanbevelingen van de voormalige werkgroep "Verbetering
aanbodmodel voor ouderen"worden integraal overgenomen. Kern van dit
besluit van het college is de instelling van een stedelijk
staffunctionaris bij het Steunpunt Wonen. Aanleiding voor instelling
van de werkgroep was de constatering dat het aanbodmodel, waarbij
mensen zelf door middel van een woonbonnensysteem op zoek gaan naar
een passende woning, een belemmering vormt voor ouderen en
gehandicapten.
3. Het college heeft ingestemd met het eindrapport van de Taakgroep
Sociale Infrastructuur die twee jaar geleden is ingesteld om kritisch
te kijken naar de invulling van de sociale paragraaf van de Stedelijke
Visie. Het eindrapport wordt op donderdag 28 maart 2002 in de
Burgerzaal gepresenteerd in aanwezigheid van wethouder Herman Meijer.
4. Het college heeft kennisgenomen van de voortgangsrapportage rondom
de opvangvoorziening Ohmstraat voor mannen in het kader van het
beheerplan Keileweg. Ook heeft het college ingestemd met de financiële
consequenties van deze voorziening.
5. Het college is akkoord gegaan met de instelling van een nieuw Fonds
voor Bijzondere Hulpverlening voor het geven van individueel
geïndiceerde financiële hulp. Het burgemeesterspotje, het huidige
Fonds voor Bijzondere Hulpverlening en de Gildefondsen gaan in het
nieuwe Fonds op. Het beslag op het Fonds wordt bewaakt door de
directeur Sozawe
Sociaal Economische Zaken
1. Het college brengt ¤ 1.844.931 aan niet subsidiabele kosten
weginfrastructuur van Lijn 20 voor rekening van de voorziening Nieuw
voor Oud.
2. Het project Wederzijds Profijt Kop van Zuid wordt in zijn huidige
vorm beëindigd en in stadsbrede vorm voortgezet. Er wordt een
stedelijk werkend project Wederzijds Profijt gestart dat is gekoppeld
aan het werkveld van Wijkeconomie/MKB bij het OntwikkelingsBedrijf
Rotterdam. Dit project richt zich gemeentebreed op het ontwikkelen van
sociaal-economische Wederzijds-Profijt-projecten die zijn gekoppeld
aan grootstedelijke projecten. Voor de jaren 2002-2004 krijgt het
project de beschikking over een budget van ¤ 226.890,- uit de
Middelen Economisch Beleid. Dat heeft het college besloten op grond
van een positief advies van de commissies Haven en Economische Zaken
en Ruimtelijke Ordening en Grondzaken en een evaluatie die is
uitgevoerd door KPMG. Het project Wederzijds Profijt Kop van Zuid ging
in 1991 voor een periode van 10 jaar van start om sociaal-economische
verbindingen te leggen tussen de Kop van Zuid en de omliggende wijken
met als doel meer werkgelegenheid te creëren voor de bewoners van de
deelgemeente Feijenoord. Bij de evaluatie van het project is
geconstateerd dat de maatschappelijke en bestuurlijke omgeving
gedurende de duur van het project is veranderd. Zo heeft Rotterdam in
toenemende mate ingezet op wijkeconomie en wijkaanpak met projecten
die in brede zin zijn gericht op versterking van de
ruimtelijk-economische structuur. De deelgemeente Feijenoord kan zich
verenigen in het voorstel om het project op de Kop van Zuid in zijn
huidige vorm te beëindigen en in stadsbrede vorm voort te zetten.
Het OBR heeft met de deelgemeente Feijenoord afspraken gemaakt om de
huidige, nog lopende projecten in de deelgemeente Feijenoord te
continueren, over te dragen dan wel af te ronden.
3. Het college heeft kennis genomen van het eindverslag van het
programma Veelkleurige Stad over de periode 1998-2002. Het eindverslag
geeft inzicht in de activiteiten en resultaten van vier jaar
Veelkleurige Stad. Tevens worden de meningen en bevindingen van
verschillende sleutelpersonen weergegeven en wordt een voorstel gedaan
voor de doorstart van het programma. Veelkleurige Stad werd in 1998
gelanceerd met als doel diversiteit een integraal onderdeel te maken
van het interne en externe gemeentebeleid. De prioriteiten bij de
uitvoering lagen op het gebied van participatie van allochtonen, een
intercultureel personeelsbeleid, cultuurbeleid en ondernemerschap en
werkgelegenheid. Het accent lag daarbij op vernieuwing, positieve
beeldvorming en gedragsverandering. Om de doelen te bereiken is onder
meer samengewerkt met de verschillende diensten, deelgemeenten en
instellingen.
Vastgesteld is dat het programma Veelkleurige Stad de bewustwording
over de meerwaarde van diversiteit in de gemeentelijke organisatie en
in de samenleving heeft bevorderd. Enkele voorbeelden:
* er is een begin gemaakt om te komen tot een betere weerspiegeling
van de multiculturele samenleving in de voorzieningen, producten
en diensten;
* het personeelsbestand van de gemeente is onder invloed van het
deelprogramma 'Intercultureel Personeelsbeleid' verder verkleurd;
* het ondernemerschap door allochtonen heeft er in samenwerking met
het OBR toe geleid dat het aantal startende allochtone ondernemers
is gestegen en er minder afhakers zijn in deze doelgroep;
* om de zichtbaarheid van culturele diversiteit in de stad te
bevorderen, zijn door het Kleurenpalet verschillende ideeën
geveild en is een notitie opgesteld met aanbevelingen voor het
gemeentelijke cultuurbeleid;
* de bestuursdienst heeft gefungeerd als pilot voor het strategisch
traject Rotterdam DiverCity, waarbij de nadruk ligt op de
transformatie van algemeen beleid naar diversiteitsbeleid.
Door de sleutelpersonen wordt erop gewezen dat het programma
Veelkleurige Stad nog niet af is en het programma moet worden
gecontinueerd. Het proces om te leren denken in termen van
diversiteit is in gang gezet, maar behoeft nog extra aandacht.
Voorgesteld wordt een doorstart te maken. De thema's waarop kan
worden aangehaakt zijn cultuur in het publieke en private domein,
culturele en etnische diversiteit als economische meerwaarde,
Rotterdam DiverCity, en participatie als sleutel voor sociale
cohesie en integratie.
4. Het college heeft het concept raadsvoorstel vastgesteld voor
een wijziging van de Algemeen Plaatselijke Verordening Rotterdam,
hoofdstuk 6, artikel 6.1 lid 2. Het gaat hierbij om een correctie
van een onjuiste verwijzing in paragraaf 2 Afvalstoffen.
5. Het college is akkoord met de indiening van een
subsidieaanvraag (¤ 1,57 mio) bij het Minister van
Economische Zaken voor breedbandproeven voor het projectplan
Rotterdam en voor een gezamenlijk projectplan met Amsterdam
(¤ 792,000).
Personeel en Organisatie
1. Het college heeft de heer M.D. van Gilst per 15 maart benoemd tot
manager Financiën en Control van de Dienst Stadstoezicht.
2. Het college heeft mevrouw M.C. Schagen per 15 maart benoemd tot
manager Personeel en Organisatie van de dienst Stadstoezicht.
3. Het college heeft ingestemd met het verbetervoorstel van de
direceur P&O voor de Persoonlijke Prestatie Uitkeringen.
4. Het college is akkoord gegaan met het nieuwe Management
Developmentbeleid zoals dat door de directeur P&O is vastgesteld.
Financiën
1. Het college heeft besloten tot de inkoop van duurzame elektriciteit
voor alle nu nog gebonden kleinverbruikaansluitingen van de gemeente
Rotterdam Daarnaast heeft het college kennis genomen van de stand van
zaken van het project Energie en is het College akkoord gegaan met de
beëindiging van de mantelovereenkomst Eneco inzake adminstratieve
dienstverlening.
Juridische Zaken
1. Het college heeft in 128 zaken de bezwaren gegrond, ongegrond
danwel niet ontvankelijk verklaard.
2. Het college heeft een bezwaar tegen weigering van een
parkeervergunning ongegrond verklaard.
3. Het college heeft vier procesbesluiten genomen om verweer te kunnen
voeren bij de rechtbank.
4. Het college heeft zeven besluiten genomen naar aanleiding van
preadviezen van de Algemene Beroepscommissie (ABC) kamer V. Die
besluiten lopen uiteen van gegrond, ongegrond, deels gegrond en niet
ontvankelijk.
(aangezien het in deze zaken gaat om personen en de bescherming van
privacy van betrokkenen voorop staat, worden de besluiten niet nader
toegelicht)