Koninklijk Horeca Nederland

Resultaat Quick Scan tegenstrijdige regels

Veel horecaondernemers worden in de praktijk geconfronteerd met tegenstrijdige eisen gesteld door diverse organisaties: brandweer, milieudienst, verzekeraar, arbodienst, arbeidsinspectie, bouw- en woningtoezicht, politie, Keuringsdienst van Waren.

Koninklijk Horeca Nederland heeft zo veel mogelijk voorbeelden uit de praktijk verzameld over tegenstrijdige voorschriften en eisen. Ondernemers werd gevraagd of zij wel eens te maken hebben gehad met tegenstrijdige regels. De reacties werden via e-mail verzameld. A. Tegenstrijdigheden op gebied van brandveiligheidsvoorschriften B. Overige geconstateerde tegenstrijdigheden
C. Signalen van ondernemers
D. Verschillende interpretaties

A. Tegenstrijdigheden op gebied van brandveiligheidsvoorschriften

Brandweer

Bouw- en woningtoezicht

Welstandcommissie

(Bouwbesluit, Woningwet, bouwverordening)
Verplicht plaatsen extra schuifpui in gevel, afgekeurd door Welstandscommissie wegens monumentenstatus. (Komt zeer vaak voor!) Van de brandweer moeten de nooddeuren naar buiten draaien (over openbare ruimte), volgens Bouw- en Woningtoezicht verbiedt het bouwbesluit dit wegens verkeersveiligheid. (Bij het vluchten naar buiten, kun je immers aangereden worden door een fietser). (Meest voorkomende tegenstrijdigheid).
Verplichten ramen naar buiten open vs. Verbieden ramen naar buiten open.
Nooddeuren naar buiten opendraaien, mag niet van monumentenzorg.
Brandweer eist een brandtrap aan de achterkant van een horecapand, de Welstandscommissie verbiedt dit. Brandweer eist extra nooduitgang en zegt dat van een raam een deur gemaakt moet worden, Welstand houdt dit tegen.

Milieudienst
(Wet milieubeheer)
Milieudienst wil plaatsen dubbelglas wegens geluidisolatie, maar mag niet van de brandweer (raam met enkelglas dient ook als nooduitgang).
Sluisdeur openlaten van brandweer, moet sluiten van milieudienst.
Muur bouwen tegen geluidsoverlast, muur slopen i.v.m. brandveiligheid
Verplichte nooduitgang moet wegens geluidsoverlast weg van milieudienst.
Brandweer en milieudienst stellen tegenstrijdige eisen aan de plaats waar de afvalcontainer moet staan.

Arbeidsinspectie
(of op eigen verzoek de arbodienst)

(Arbowet)
Een oplossing tegen het verbieden van nooddeuren die over de openbare ruimte draaien, zijn schuifdeuren. Werd door Arbodienst afgekeurd op grond van artikel 37 van het Arbobesluit, dat stelt dat schuifdeuren niet als nooduitgang zijn toegestaan. Gas- en elektrameters moeten bij de voordeur, terwijl de Arbowet dit verbiedt i.v.m. gevaar gasten à moet juist achter in de zaak
Verschil van mening over hoogte waarop brandhaspels/blussers opgehangen moeten worden.
Verplicht een oogdouche op de kraan vast om olie/vuil uit het oog te kunnen spoelen, deze moest echter los zijn van de brandweer, zodat die ook buiten gebruikt kon worden.

Keuringsdienst van Waren
(Warenwet)
Brandweer verplicht brandblusmiddelen in de keuken, Keuringsdienst verbiedt het plaatsen ervan boven de werkruimte

Schadeverzekeraar
Schadeverzekeraar eist plaatsen tralies, brandweer eist het verwijderen ervan (diefstal t.o.v. brandveiligheid) Plaatsen van dubbel glas versus verwijderen dubbel glas (idem)
Verplicht plaatsen van elektronische rolluiken, mag niet van de brandweer moet handmatig bediend kunnen worden à gederfde investering.
De nooduitgang moet verplichte panieksluitingen bevatten. Deze keurt de verzekeraar af wegens risico van inbraak.

Indien in gevallen van tegenstrijdigheid over vluchtwegen (nooddeuren e.d.) de diverse instanties niet gezamenlijk beslissen dat de brandveiligheidseis voorrang heeft, betekent dit onverkort dat de betreffende ondernemer nog slechts circa de helft van zijn maximaal toegestane aantal gasten binnen mag hebben. Hij krijgt immers geen toestemming de eis van de brandweer uit te voeren. Dit komt heden ten dage regelmatig voor. Gemeenten willen nergens op aangesproken kunnen worden, ongeacht of dit betekent dat een welwillende ondernemer failliet gaat. In die gemeenten waar integraal gehandhaafd wordt, komt deze situatie echter niet voor.

B. Overige geconstateerde tegenstrijdigheden

Keuringsdienst van Waren versus de Arbodienst:

KvW verplicht gladde vloeren in de keuken, omdat deze beter schoon te houden zijn. De Arbodienst zegt dat de vloeren stroef moeten zijn om het risico van uitglijden te verminderen. De Arbodienst wil een oogdouche vast op de kraan, maar dat vindt de KvW onhygiënisch en staat het dus niet toe. De planeetmenger moet van de Arbodienst afgeschermd zijn met een kap, dit mag niet van de Keuringsdienst van Waren omdat dit apparaat met kap niet goed te reinigen is.

Milieudienst versus Arbodienst

Sluisdeur wegens geluidsoverlast (milieudienst) mag niet van brandweer wegens verhindering vluchtgang. De oplossing is klapdeuren als binnendeur, dit mag niet van de Arbodienst. In de arbowet staan eisen t.a.v. luchtverversing. Ondernemer installeert airco-installatie. Volgens milieudienst veroorzaakt installatie te veel geluidsoverlast voor omgeving, dus installatie moet weg.

Milieudienst versus Bouw- en Woningtoezicht

De milieudienst verplicht het plaatsen van een vetvangput. Deze kan vrijwel nergens geplaatst worden anders dan onder de openbare ruimte. Ondernemer krijgt hier geen toestemming voor van Bouw- en Woningtoezicht.
Lid veroorzaakt geluidsoverlast. Door akoestisch onderzoek blijkt dat het vanuit de ramen komt. Pand is monumentaal. Binnenkant isoleren lukt niet. Dus buitenkant dicht gemaakt mooi in de kleuren van het overige. Bijkomend voordeel: Ruimte in de buitenvensters is verdwenen waardoor zwervers niet meer gaan zitten en zwerfvuil (blikjes, flessen) verdwenen is. Geen toestemming aangevraagd bij monumentenzorg, omdat niet bekend was bij de ondernemer dat dit moest. Monumentenzorg eist dat het wordt weggehaald.

Milieudienst versus Keuringsdienst van Waren

Toilet schoonmaken met chloorvervanger mag niet omdat dit stankoverlast veroorzaakt, Keuringsdienst van Waren verplicht het gebruik van chloorvervanger.
De vuilnis mag niet naar buiten vóór een bepaald tijdstip, van de Keuringsdienst van Waren mag het vuil niet in de inrichting bewaard worden.

Spanningsveld veiligheid gasten/werknemers versus beperkte selectiemogelijkheden aan de deur

Onder meer de Arbowet verplicht de ondernemer de veiligheid van zijn werknemers en gasten te waarborgen, tegelijkertijd is het juridisch aan te vechten als de horecaondernemer aan de deur selecteert op grond van het vermoeden dat iemand overlast zal veroorzaken (artikel 1 grondwet en artikel 429 quater Wetboek van Strafrecht).

C. Signalen van ondernemers

Heel veel horecaondernemers hebben afgelopen jaar een gebruiksvergunning aangevraagd, maar de gemeente heeft geen tijd deze af te geven. (Komt echt op grote schaal voor.)

Brandweer kan ook zichzelf tegenspreken. Nieuwe inspecteurs stellen weer nieuwe eisen, die vervolgens weer tegenstrijdig zijn aan eerder gestelde eisen door de voorganger van de nieuwe inspecteur.

Het duurt in het algemeen erg lang voordat een gemeente een besluit dat een horecabedrijf aangaat, neemt. Dit staat de gemeente echter niet in de weg om van ondernemers te eisen dat zij binnen 1 à 2 weken gemeentebeslissingen uitvoeren (waaronder verbouwingen i.v.m. brandveiligheid).

Soms komen ondernemers in conflict met hun verhuurder over verbouwingen. Ook komt het voor dat verhuurder in gebreke blijft i.v.m. groot onderhoud waardoor onveilige situaties ontstaan.

Een ondernemer gaat ten behoeve van een verbouwing van een recent aangekocht pand op zoek naar orginele bouwtekeningen. Hij komt hiervoor terecht bij het Kadaster en nog een instantie. Beide instellingen kunnen de orginele tekeningen niet achterhalen en dus gaat de ondernemer zelf aan het werk. Bij een controle van de bouwinspectie drie maanden later duiken de tekeningen op in de woningcartotheek. Ook de brandweer neemt een kopie mee bij een controlebezoek. De woningcartotheek zit in hetzelfde pand als het kadaster maar is niet voor publiek toegankelijk.

Carnaval 2001 zijn in een aantal gemeenten brandweer, milieudienst en bouw- en woningtoezicht gezamenlijk gaan controleren. Dit is op zich zeer toe te juichen, maar ze deden dit in zo'n laat stadium dat er geen tijd meer was aanpassingen te verrichten. Bovendien werkte in een aantal gemeenten de Welstandscommissie niet mee. Die weigerden sneller dan normaal te beslissen over door bovengenoemde instanties voorgestelde aanpassingen.

Het komt voor dat bij negatieve uitlatingen van de plaatselijke horeca over functioneren gemeente, prompt de milieu-ambtenaren komen controleren op geluidsoverlast. (Maastricht)

In een gemeente moet een horecaondernemer verplicht een exloitatievergunning aanvragen. Dit duurt al met al (publicatie e.d.) circa 8 weken. In deze vergunning staat, naast een nauwkeurige omschrijving van de exploitatie, ook dat voor een terras een terrasvergunning verplicht is. Als de ondernemer vervolgens tevens een terrasvergunning aanvraagt, blijkt dat hij verplicht wéér een exploitatievergunning moet aanvragen (inclusief procedure: publicatie en mogelijkheid dat er bezwaar wordt gemaakt, hoorzittingen etc.). In de eerder aangevraagde exploitatievergunning staat immers nog niet opgenomen dat de ondernemer over een terras beschikt. Voordat alle vergunningen zijn aangevraagd, is de ondernemer een half jaar verder. Frappant is dat niemand binnen de gemeente de ondernemer attent maakt op het tegelijkertijd aanvragen van de exploitatie- en terrasvergunning. De aanvraag voor een exloitatievergunning (incl mogelijkheid voor latere openingstijden) kost circa 1000 Euro. De gemeente is na aandringen nog wel bereid om de tweede exlpoitatievergunning dan voor een gereduceerd tarief van 180 Euro af te geven. Het feit dat geen enkele ondernemer bezwaar heeft gemaakt tegen deze manier van werken en logica van de gemeente, geeft al aan dat dit geen uitzonderlijke situatie voor hen is.

In Aalsmeer staat The Beach indoor sportcentre. Hier wordt in de oude bloemenveilig een indoor beachvolleybalcentrum geexploiteerd. De sporthallen waren allemaal afgescheiden, maar op advies van de brandweer zijn de wanden open gemaakt ter bevordering van doorstroming van gasten. Hierop is ook de gebruiksvergunning afgegeven. Nu is de de Drank- en Horecawetvergunning opnieuw aangevraagd i.v.m. wijziging directielid. De vergunning wordt echter afgewezen omdat de bar afgesloten moet zijn van het sportgedeelte volgens de D&H wet, terwijl op advies van de brandweer de wanden eruit zijn gehaald. Dus........?

D. Verschillende interpretaties


1. Op alle bovengenoemde tegenstrijdigheden en signalen verschilt de interpretatie van regels, het onderliggende beleid en de aanpak per gemeente. Dit maakt het voor Koninklijk Horeca Nederland onmogelijk om haar leden optimaal voor te lichten en te ondersteunen. De autonomie van gemeenten stelt ons overigens vaak voor dit probleem.

2. Wel of geen kerstversiering? De mate waarin kerstversiering in 2001 gebruikt mocht worden, verschilde per gemeente. Overigens kregen ondernemers in het hele land pas de eerste of tweede week van december te horen welke eisen aan de versiering gesteld werd in hun gemeente. Voor alle ondernemers geldt dat de versiering dan al lang besteld is en in de meeste bedrijven ook al is opgehangen.
3. Het komt regelmatig voor dat gemeenten strenger zijn dan noodzakelijk, met alle financiele gevolgen voor de ondernemer van dien. Zie onderstaand voorbeeld.

Modelbouwverordening

In de modelbouwverordening staat dat er maximaal 4 personen per m2 in een ruimte mogen zijn met dansvloeren aanwezig mogen zijn. In een ruimte waar inventaris staat (tafels en stoelen) mogen zich 2 personen per m2 bevinden. Als een dansgelegenheid meerdere etages heeft, kan gesteld worden dat op de dansvloer op een hogerliggende etage geen 4 maar 2 personen per m2 aanwezig mogen zijn i.v.m. vluchtmogelijkheden.

Gemeente Veenendaal:

Bij café Het Markthuys gaan op vrijdag- en zaterdagavond de tafels en stoelen eruit. Ondernemer krijgt eerst toestemming van brandweercommandant op basis van nooduitgangen om 380 personen binnen te hebben. Verbouwt zijn zaak op basis van dat aantal personen (aanpassen bar e.d.). Krijgt later te horen van plaatsvervangend brandweercommandant dat hij gezien de oppervlakte slechts 180 personen binnen mag hebben. Ondernemer protesteert, oppervlakte wordt opnieuw gemeten en toen kwam men uit op 117m2, waarna 250 personen werden toegestaan. Dit is minder dan volgens de modelbouwverordening is toegestaan, er ontstaan lege plekken in de zaak. Verklaring ambtenaar: "ik houd me aan de modelbouwverordening". Hij baseert zich echter op de aantallen die gelden voor hoger liggende etages (2p per m2) en niet voor de regel dit geldt voor begane grond (4 p. x m2). Maar gemeenten zijn autonoom, dus mogen zelf de regels bepalen. Ondernemer houdt zich derhalve aan maximum van 250 personen.

Doordeweeks als er wel inventaris staat mogen er slechts 1,5 personen x 117 m2 naar binnen, terwijl de modelbouwverordening zegt dat er dan maximaal 2 personen per m2 aanwezig mogen zijn.

Wat opviel bij inventarisatie tegenstrijdige regelgeving

Het is inderdaad zo dat zeer veel ondernemers met tegenstrijdige of moeilijk uitvoerbare regels worden geconfronteerd, met uitzondering van de ondervraagden die de afgelopen twee jaar geen of maximaal 2 controlebezoeken hebben gehad.