Ingezonden persbericht
IJsselstein / Baarn, 19 september 2002
PERSBERICHT
DeGraaf Grand Prix Team werkt aan platform voor de toekomst !
Haruchika Aoki wil terug in de Top 5 !!! - Jarno Janssen focust zich op GP-meerjarenplan
Met gepaste trots openden Dave van Giffen en Ronald de Graaf, beiden directeur en eigenaar van DeGraaf Technisch Personeel, op dinsdag 19 maart in kasteel de Hooge Vuursche te Baarn de teampresentatie van het ruim 20 man tellende DeGraaf Grand Prix Team, met als coureurs het Nederlandse talent Jarno Janssen en de tweevoudig 125cc wereldkampioen uit 95 en 96,Haruchika Aoki (Japan).
DeGraaf Technisch Personeel is al sinds 1996 actief als sponsor in de wegrace Grands Prix, bij onder andere Jurgen van den Goorbergh en het GP-team van manager Arie Molenaar. Voor het op 7 april in Japan (Suzuka) startende GP-seizoen 2002 treedt DeGraaf Technisch Personeel als hoofdsponsor op van het Molenaar-team, waarmee het technisch detacheringbureau met Jarno Janssen weer een 2e Nederlandse coureur in de mondiale racewereld aan de start brengt, naast MotoGP-coureur Jurgen van den Goorbergh. "Maar zonder de gedrevenheid en mede-sponsoring van Roelof Waninge van de Truck Service Sent Waninge, was het zover niet gekomen", meldt Dave van Giffen. "Het enthousiasme van Roelof Waninge heeft ons over de streep getrokken, om samen met hem en een aantal andere goede sponsors een platform voor de toekomst van de Nederlandse wegracerij neer te zetten. Iedereen praat over het opleiden van de jeugd. Maar als we het jeugdplan toekomst willen bieden, is het van primair belang dat het enig overgebleven Nederlandse Grand Prix-team, blijft bestaan. Daarvoor hebben wij als sponsors onze nek uitgestoken en Jarno Janssen terug in de GP s gebracht om met leermeester Aoki de toekomst voor een Nederlands Grand Prix team te kunnen waarborgen", aldus Van Giffen. Roelof Waninge vult aan: "We werken al 3 jaar samen met het team van Arie Molenaar en toen Dorna eind vorig jaar te kennen gaf dat er nog maar voor één Nederlands team ruimte was, heeft Arie zijn nek uitgestoken en de rechten van het DeeCee team overgenomen. We hebben in Nederland met het TT Circuit Assen een unieke topaccommodatie op GP-niveau en hebben er samen met Molenaar jaren voor geknokt om zover te komen. Het is natuurlijk doodzonde om zo n investering te laten wegkwijnen. Reden genoeg om met partners als Honda HRC, Arie Molenaar Motors, Shell, Dunlop,
Arie Molenaar toont zich in uitermate vereerd met de steun van zijn partners, die de voortgang van zijn sinds 1994 bestaande GP-team mogelijk maken. "Het vertrouwen dat de sponsors en Honda in het team stellen is groot. Honda honoreert de kwaliteit van het team met fabrieksmateriaal voor Haruchika Aoki en dankzij de onaflatende steun van onze partners hebben we het team sterker kunnen formeren. We hebben een sterke organisator als Martin van Genderen als teammanager kunnen aantrekken en het technische team met nog eens drie monteurs kunnen uitbreiden. Daarbij ben ik dolblij dat ook Lee van Dam en zijn bedrijf weer voor 100% bij het team betrokken zijn, want de kennis en het netwerk op het gebied van PR, marketing en sponsoring dat zij meebrengen is onontbeerlijk. Ja, ik zie de toekomst echt rooskleurig tegemoet", laat Molenaar weer boordevol enthousiasme weten.
Voor Jarno Janssen betekent het een terugkeer op het hoogste wegraceplatform, nadat hij eerder in 1999 en 2000 al in de 250cc GP s actief was. De getalenteerde Brabander moest in seizoen 2001 een sportieve stap terug doen van het WK naar het EK, maar veroverde met enkele klinkende resultaten in het Europees Kampioenschap, waaronder een overwinning in Rijeka en 2 tweede plaatsen (op het TT Circuit Assen en op Vallelunga (I)), weer een plaats in de Grands Prix.
Met de ervaren Japanner Haruchika Aoki aan zijn zijde, kan Jarno Janssen zich geen betere teamgenoot wensen. Aoki pakte in 1995 en 1996, onder dezelfde bezielende begeleiding van Arie Molenaar en Hans Spaan, met 9 Grand Prix-overwinningen de 125cc wereldtitel, waarna Haru uitkwam in de 250cc GP s, WK Superbikes, 500cc GP s en komend seizoen op een speciale Honda 250 RSW fabrieksondersteunde race-motor in de 250cc Grand Prix terug op jacht naar een plaats bij de Top 5 !!!
Jarno Janssen focust zich vlak voor de start van zijn 3e GP-seizoen bij de kwartliters op een meerjarenplan in de Grands Prix, waarbij hij als doelstelling voor ogen heeft om dicht bij of misschien wel binnen de eerste 15 in de WK-eindrangschikking te finishen. "Ik heb er enorm veel zin in. We hebben 3 testsessies achter de rug. De machine waar ik in Valencia en Estoril mee reed kwam zo uit het krat, maar met de aanpassingen die voor de test in Barcelona zijn doorgevoerd ging het echt al een stuk beter. In de afgelopen week en de nog komende dagen voor de motoren worden ingekrat voor de trip naar Japan, leggen Hans Spaan en de monteurs de laatste hand an mijn machine, en ik kijk nu al reikhalzend uit naar de eerste GP op 7 april in Japan. De eerste 2 GP s zie ik door een kleine trainingsachterstand ten opzichte van de concurrentie als een hele serieuze test. Dan kan ik zien waar ik sta. Maar als we na Suzuka en Welkom (Zuid Afrika, 21 april) begin mei in Jerez op het Europese vaste land aankomen ben ik zeker weten 200% competitief en zal ik er staan! Je weet dat op GP-niveau het materiaal de doorslag kan geven. In het verleden moest ik het met wat minder materiaal doen, maar ik hoop dat de verbeteringen die Honda toepast, samen met de know-how van Hans Spaan zo uitpakken dat we er bij zitten. Mijn doelstelling is om zoveel mogelijk scores bij de eerste 15 in de wacht te slepen en waar mogelijk in het spoor van Haruchika te blijven", aldus een tot op het bot gedreven Janssen, die van Honda een speciale A-kit voor zijn 250cc GP-racer ter beschikking heeft gekregen.
Haru Aoki weet zich gesteund met de speciale snelle HRC-onderdelen. De ex-wereldkampioen Aoki, die na 2 seizoenen in de 500cc klasse te hebben gereden, terugkeert naar de kwartliters, is de enige coureur die dit jaar een 2002-Honda fabrieksmodel bestuurt. Roberto Rolfo (I) en Emilio Alzamora (E) rijden op een NSR 250 uit 2001 en Haru Aoki is door de Honda race-afdeling uitverkoren om de speciale Honda RS 250 RW uit te testen en door te ontwikkelen; het prototype van de productie-racer die Honda in 2003 op de markt gaat brengen. "Uit de 4 testsessies die ik heb afgewerkt, blijkt dat de motor bijna over hetzelfde vermogen beschikt als de NSR fabrieksracers. Er moeten topklasseringen mee gehaald kunnen worden! Daarbij krijgen we uit de 1e hand de allernieuwste snelle onderdelen", besluit Aoki, die zich met de steun van alle partijen en de speciale Honda onwikkelings-machine weer binnen de mondiale Top 5 wil terugkeren.
---