PERSBERICHT

Amersfoort, 19 maart 2002

DHV wijst overheden op aansprakelijkheidsrisico bij gebrekkige naleving regelgeving verkeerslichten


* Door gedoogcultuur lopen overheden risico aansprakelijk gesteld te worden voor verkeersongevallen bij vrije interpretatie wet- en regelgeving verkeerslichten
* Uniformiteit bij uitvoering wet draagt bij aan verkeersveiligheid

Advies- en ingenieursbureau DHV wijst gemeentelijke, provinciale, en Rijksoverheden op het risico dat zij lopen om aansprakelijk gesteld te worden in geval van verkeersongelukken. Dat risico wordt veroorzaakt door wegbeheerders die de geldende wet- en regelgeving voor verkeerslichten verschillend interpreteren of zich daar niet aan houden waardoor verkeerlichten er op verschillende plaatsen anders uitzien. De noodzakelijke uniformiteit voor de weggebruiker ontbreekt waardoor die soms niet weet waar hij aan toe is.
DHV wijst op dit risico tijdens de derde studiedag verkeerslichten op de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer, die vandaag in Breda gehouden wordt.

"In het Duurzaam Veiligconcept wordt het belang van uniformiteit in de inrichting van de verkeersomgeving benadrukt", zegt ing. L.E.M. (Eric) Greweldinger, adviseur verkeer bij DHV, in een lezing tijdens de studiedag. Hij wijt het gegroeide gebrek aan uniformiteit inzake verkeerslichten deels aan de Nederlandse gedoogcultuur. "Niet voor niets dat de VNG in een petitie het ministerie van Binnenlandse Zaken oproept die gedoogcultuur te beëindigen. Het belang daarvan is evident. De Nederlander wordt steeds mobieler. Dan stelt hij vast dat de verkeerslichten er op verschillende plaatsen anders uitzien. Als hierdoor een interpretatiefout gemaakt wordt, die leidt tot een ongeluk, is er de mogelijkheid voor een rechtszaak tegen de betreffende gemeente."

Nederlandse wegbeheerders is er alles aan gelegen optimale veiligheid te realiseren binnen hun verzorgingsgebied. Dat belang wordt ook onderkend. In bepaalde situaties is de geldende wet- en regelgeving niet passend. Op dat moment begint het gedogen en worden varianten ontwikkeld. "Wegbeheerders worden vaak niet gewezen op wijzigingen, maar ook niet aangesproken op eigen interpretaties. Dat is fout. Als wet- en regelgeving onvoldoende functioneren, dan moeten die worden aangepast. Dat is van belang voor de geloofwaardigheid van de overheid. Die moet de garanties bieden voor veilige verkeersdeelname. Dat kan door uniforme uitvoering van de regels", vindt Greweldinger.

Nederland is koploper in Europa op het gebied van wet- en regelgeving voor verkeersregelinstallaties. De wegbeheerder is als uitvoerende instantie gehouden aan de regelgeving. Greweldinger geeft in zijn lezing verschillende voorbeelden waarin die regels niet nageleefd worden. Gebrekkige communicatie is daarvan mede de oorzaak.

"Naast de diverse varianten van verkeerslichten is een actueel probleem de nieuwe benaming van busbanen in het Reglement Verkeersregels Verkeerstekens. Per 1 januari 2002 moet de tekstuele aanduiding op de weg 'lijnbus' zijn als die alleen bestemd is voor openbaar vervoer. In alle andere gevallen waar 'lijnbus' niet specifiek genoemd wordt maar 'bus', mag elk type bus met een vervoerscapaciteit vanaf acht passagiers gebruikmaken van de baan. Dus ook dat gehuurde busje dat het pupillenteam van de plaatselijke sportclub vervoert."

===
Profiel DHV Groep
DHV is een internationaal advies- en ingenieursbureau, dat diensten verleent en duurzame oplossingen aanbiedt in de markten:
* Transport en Infrastructuur;

* Bouw en Industrie;

* Water;

* Telecommunicatie;

* Ruimtelijke Ordening en Milieu.

De ruim 3800 professionals werken vanuit een maatschappelijke betrokkenheid aan innovatieve concepten. Erkende expertise wordt via een hecht kennisnetwerk met sterke lokale aanwezigheid beschikbaar voor klanten in de publieke en private sector. De diensten omvatten: management consultancy, advisering, ontwerp en engineering, project-, contract- en exploitatiemanagement. ===

p.s. indien de e-mailadressering onjuist is, neemt u dan s.v.p. contact op met mij zodat wij onze gegevens kunnen corrigeren.

Suzette Schreuder
DHV, Corporate Communications
T +31 33 4682026
F +31 33 4682033
M +31 6 25385532

Neem voor meer informatie contact op met:

DHV Milieu en Infrastructuur BV
In- en Externe Communicatie
Marnix Beekmans
Telefoon (033) 468 33 02
E-mail marnix.beekmans@dhv.nl