EVD - PARTNER IN EXPORT
Nederlandse exporteurs aarzelen over e-business
NEDERLANDSE EXPORTEURS AARZELEN OVER E-BUSINESS
Nieuwe klanten en groei export bij voorlopers e-business
Den Haag, datum - 19 maart 2002
Nederlandse exporteurs hebben wel internetaansluitingen en websites,
maar benutten deze nog weinig om daadwerkelijk transacties af te
sluiten. Ook is het gebruik van elektronische marktplaatsen beslist
nog geen gemeengoed. Dit blijkt uit een NIPO-onderzoek dat onder bijna
500 exporterende bedrijven is uitgevoerd in opdracht van de EVD. Van
de voorlopers in e-business vond een gedeelte nieuwe klanten en zag
zijn export groeien.
Op dit moment heeft 91 procent van de exporterende bedrijven de
beschikking over een internetaansluiting. Drie jaar geleden was dat
nog minder dan de helft. In deze bedrijven hebben de meeste
exportmanagers toegang tot internet op de eigen werkplek, al blijven
de grotere bedrijven hier wat achter op de kleinere. Informatie zoeken
is met 60 procent het belangrijkste gebruiksdoel van de exporteurs,
communicatie volgt daarna met 52 procent. Het gebruik van internet
voor kopen en verkopen blijft achter met resp. 18 en 27 procent.
Websites
Ruim de helft (57%) van de exporterende bedrijven heeft een eigen
website. Veruit de meeste websites voorzien in informatie over het
bedrijf (79%) en/of over producten en diensten (84%). Online bestellen
kan bij 18 procent van de exporterende vestigingen, al heeft de helft
van deze bedrijven geen automatische koppeling met hun back-office.
Van de bedrijven waar producten nog niet online kunnen worden gekocht,
overweegt 22 procent om dit de komende 12 maanden te gaan doen. Een
website heeft ook een functie voor het verwerven van nieuwe klanten,
al dan niet in nieuwe geografische gebieden. Van de
bedrijfsvestigingen met een website geeft 61 procent aan door hun
website in contact te zijn gekomen met nieuwe klanten. Ruim eenderde
(36%) van de exporteurs met een website heeft via hun site klanten
verworven in nieuwe landen.
E-marktplaatsen
Elektronische marktplaatsen ontmoeten nog scepsis. Meer dan de helft
van de exporterende bedrijven heeft geen interesse in zakendoen via
e-marktplaatsen. De redenen die men hiervoor aangeeft zijn van
uiteenlopende aard. Onveiligheid en onpersoonlijkheid worden vaak
genoemd, daarnaast vindt men dat het product zich er niet voor leent.
Slechts 8 procent van de exporteurs doet volgens het onderzoek op dit
moment zaken via elektronische marktplaatsen. De gevolgen voor de
export zijn divers. Eenderde heeft nieuwe contacten gevonden via
e-marktplaatsen en bijna 40 procent zag zijn export groeien. Naar
branche gekeken verschillen deze cijfers behoorlijk; in de groothandel
zag 72 procent zijn export groeien, terwijl dit in de industrie
slechts 17 procent was. Het grootste aandeel in de exportgroei deed
zich voor bij de zakelijke dienstverlening, de groothandel en de
transportsector.
Bijna eenderde van de exporteurs is van plan om het fenomeen
elektronische marktplaatsen binnen twee jaar nader te onderzoeken. Men
wordt aangetrokken door het idee om de omzet te kunnen vergroten.
Daarnaast verwacht men er gemak van te ondervinden en nieuwe klanten
aan te trekken. De exporteurs worden vooral weerhouden door de
verwachte hoge kosten. Of de interesse snel tot daden zal aanzetten is
de vraag, aangezien 56 procent van deze bedrijven nog niet eerder een
e-marktplaats heeft bezocht en 80 procent niet weet welke
marktplaatsen actief zijn in de eigen sector.
Aan de ondernemers die al zakendoen via e-marktplaatsen is gevraagd
met welke informatie over elektronisch zakendoen de overheid
exporteurs zou kunnen helpen. Algemene informatie en tips om valkuilen
te omzeilen scoorden het hoogst. Ook zou men gebaat zijn met
informatie over juridische zaken, belastingen, subsidies en namen van
e-marktplaatsen.
EVD
De EVD, een agentschap van het ministerie van Economische Zaken, is dé
centrale organisatie van de rijksoverheid die Nederlandse ondernemers
helpt met zakendoen in het buitenland, ook als dit elektronisch
gebeurt.
Op de website www.evd.nl/e-business is informatie beschikbaar over
elektronisch zakendoen in het algemeen en de situatie in 60
exportmarkten in het bijzonder.
Informatie over elektronische marktplaatsen is beschikbaar via het
project eMarket Services waar de EVD deel van uitmaakt. Via de website
www.emarketservices.nl is een database van ruim 1.200 e-marktplaatsen
te doorzoeken (per sector en/of land). Per marktplaats zijn een 20-tal
gegevens in kaart gebracht, zoals soort, doelgroep, verhandelde
producten, kosten van deelname en welke eigenaren erachter zitten.
Daarnaast is er via de website achtergrondinformatie beschikbaar over
elektronische marktplaatsen, is er een groeiend aanbod van
ervaringsverhalen en een maandelijke nieuwsbrief.