MKB-Nederland
MKB Nieuws, bericht
18-03-2002
Economisch gezond midden- en kleinbedrijf een algemeen
maatschappelijk belang
Dankzij de werkgelegenheidsgroei en innovatieve kracht zorgt het
midden-en kleinbedrijf voor een belangrijk deel van de economische
groei van Nederland. Er is een positief verband tussen een relatief
goed draaiend en snel groeiend mkb en een voorspoedige economische
groei van een land, op een later tijdstip. Het bewijst dat het mkb een
onafhankelijke bron is van economische groei, ofwel dat het mkb
economische groei doorgeeft. Een economisch gezond midden- en
kleinbedrijf is een algemeen maatschappelijk belang.
Deze uitspraken deed dr. A.H.E.M. Wellink, president van de
Nederlandsche Bank,tijdens het Slot Zeist Congres van de Stichting
Maatschappelijk Ondernemen van MKB-Nederland. Hij nam uit handen van
voorzitter J. ten Hoopen het rapport De turbulente omgeving van de
maatschappelijk ondernemer in ontvangst.
In zijn toespraak ging Wellink in op de rol van de Nederlandsche Bank
en de overheid om het midden- en kleinbedrijf verder te stimuleren.
Hij wees op een project van de Bank om het verzamelen van gegevens
voor de betalingsbalans dusdanig te reorganiseren, dat de
administratieve lasten voor met name het mkb worden teruggebracht. Ook
kondigde hij aan dat er binnenkort aanbevelingen komen om het girale
betalingsverkeer te verbeteren. Richting de overheid deed Wellink een
oproep om niet slechts de regelgeving - die veel te weinig rekening
houdt met de schaal van het mkb - te verminderen, maar ook de trage
afhandeling van bijvoorbeeld beroeps- en bezwaarschriften in geval van
bedrijfsuitbreiding aan te pakken.
Rapport
De Stichting Maatschappelijk Ondernemen van MKB-Nederland heeft in
kaart gebracht welke omgevingsfactoren invloed hebben op het
maatschappelijk ondernemen van kleine en middelgrote bedrijven.
Genoemd worden o.a. de opkomst van maatschappelijke organisaties, de
toename in eisen van consumenten en van de lokale omgeving van een
bedrijf, de toename in eisen van grote bedrijven aan leveranciers in
het mkb, de internationalisering van de economie en de veranderde
verwachtingen van werknemers over werken.
De aandacht voor maatschappelijk ondernemen is beslist niet meer
exclusief gericht op grote bedrijven. Mkb-ondernemers worden gedwongen
zich bewust te zijn van maatschappelijke discussies. Deze kunnen heel
dichtbij spelen, maar ook ver weg in het buitenland. Het aantal eisen
dat vanuit de samenleving aan mkb-bedrijven wordt gesteld neemt toe.
Maatschappelijke organisaties worden in toenemende mate een
belangrijke gesprekspartner van het bedrijfsleven. Ook door de
internationalisering van de economie neemt het aantal aspecten van
maatschappelijk ondernemen waarop de mkb-ondernemer alert moet zijn
toe. Het zicht op de herkomst van producten, zeker vanuit
niet-Westerse landen, is voor een individuele ondernemer niet altijd
goed in kaart te krijgen.
Aanbevelingen Het door de Universiteit Nyenrode opgestelde rapport,
bevat aanbevelingen aan mkb-ondernemers, branche-organisaties,
MKB-Nederland en de overheid hoe zij kunnen bijdragen aan een soepel
en efficiënt samenspel tussen de samenleving en het mkb. Genoemd
worden het voeren van een duurzaam personeelsbeleid door aandacht voor
kwaliteit van de arbeidsomstandigheden en ontwikkeling van de
medewerkers. Verder het creëren van een sterkere
onderhandelingspositie tegenover grote bedrijfsklanten. Dit is nodig
vanwege de eisen die door hen worden gesteld over maatschappelijk
ondernemen, maar waaraan een kleinschalige ondernemer niet volledig of
snel genoeg kan voldoen. Ook wordt geadviseerd om kennis en best
practises uit te wisselen. Hierin kunnen branche-organisaties een
belangrijke rol vervullen.
Jan ten Hoopen, voorzitter van de Stichting Maatschappelijk
Ondernemen, onderstreepte de belangrijke rol voor
branche-organisaties. Niet alleen als belangenbehartiger, maar in
toenemende mate ook als gesprekspartner met maatschappelijke
organisaties. Dat is een nieuwe uitdaging. Het rapport geeft helder
aan dat een ondernemer het niet alleen kan. Daarvoor is het
krachtenveld te complex en omvangrijk. Samenwerking in branches is een
voorwaarde om eigentijds ondernemen te stimuleren en de
concurrentiepositie te versterken.
Een sterkere rol voor de branches sluit ook aan bij de nieuwe functie
die de Stichting Maatschappelijk Ondernemen binnen MKB-Nederland wil
vervullen. Ten Hoopen: Via de branche-organisaties willen wij
maatschappelijk ondernemen meer praktisch vormgeven. De eerste jaren
hebben we vooral gewerkt aan bewustwording van het midden- en
kleinbedrijf. Nu gaan we met name aansluiten bij concrete en actuele
themas.
Informatie: mw. M. Olsthoorn