Gemeente Zaanstad

De meest gestelde vragen over gehandicaptenvervoer in de regio Zaanstreek-Waterland door Connexxion

maandag 18 maart 2002

Met ingang van 1 maart 2002 verzorgt Connexxion Taxi Services het Wvg-vervoer Zaanstreek-Waterland. Wvg staat voor Wet voorzieningen gehandicapten. Bij de invoering van de nieuwe vervoersovereenkomst zijn bij de gebruikers veel vragen gerezen. Ook zijn er veel klachten binnengekomen. Het feitelijke vervoer door Connexxion was deze eerste periode onder de maat. De gemeenten en Connexxion doen alles wat in hun macht ligt om Connexxion beter te laten presteren.

1. Voor wie is het Wvg-vervoer bedoeld?
Voor mensen die ten gevolge van ziekte of lichamelijke handicap niet in staat zijn om gebruik te maken van het reguliere openbaar vervoer.

2. Wat is Wvg-vervoer Zaanstreek-Waterland?
Wvg-vervoer Zaanstreek-Waterland is een vorm van collectief vervoer op aanvraag. Het maakt verplaatsingen van alle dag mogelijk die betrekking hebben op het onderhouden van sociale contacten in de naaste omgeving van de woning. Dit betekent vervoer naar familie en vrienden, winkelcentra, buurthuis of vereniging. Met één telefoontje regelt de gebruiker een rit. Het gaat om vervoer van deur tot deur, zonder overstap. De taxis rijden 7 dagen per week, tussen 7.30-24.00 uur en zijn toegankelijk voor rolstoelen, rollators, scootmobielen e.d.

3. Waarvoor is het Wvg-vervoer niet bedoeld?
Het Wvg-vervoer is niet bedoeld voor woon-werkverkeer, bezoek aan scholen of artsenbezoek.

4. Waarom mag ik niet met het Wvg-vervoer naar het ziekenhuis en de specialist?
Vervoer voor een medische behandeling (het zogenaamde zittend ziekenvervoer) valt niet onder de Wet voorzieningen gehandicapten (Wvg). Het valt niet onder de zorgplicht van de gemeente, maar onder de zorgplicht van de ziektekostenverzekeraar. Uw ziektekostenverzekeraar vergoedt onder voorwaarden dit vervoer. Voor informatie over 'zittend ziekenvervoer' kunt u contact opnemen met uw ziektekostenverzekeraar.

5. Waarom mag ik niet met het Wvg-vervoer naar de huisarts, apotheek en fysiotherapeut?
Net als bij het vervoer naar het ziekenhuis en de specialist, valt vervoer naar huisarts, apotheek en fysiotherapeut ook niet onder de Wet voorzieningen gehandicapten.
Desondanks zal de gemeente uit klantvriendelijkheidoverwegingen incidenteel vervoer naar deze bestemmingen toestaan.

6. Hoe zit het met de wachttijden en de reservering? Een rit kan tot uiterlijk zestig minuten voor het gevraagde vertrektijdstip worden gereserveerd. De klant spreekt met de vervoerder een ophaaltijd of een aankomsttijd af. Als de klant een ophaaltijd afspreekt, dan komt de chauffeur binnen 0 tot 30 minuten ná het afgesproken tijdstip. Spreekt de klant een aankomsttijd af, dan arriveert de klant 0 tot 30 minuten vóór het afgesproken tijdstip op de plaats van bestemming.

7. Wat houdt de terugmeldservice in?
Als de klant de terugmeldservice heeft ingeschakeld, wordt hij circa 10 minuten voor het feitelijke ophalen gebeld dat de taxi eraan komt. Het voordeel hiervan is dat de klant weet wanneer hij zijn jas aan moet doen en klaar moet staan bij de voordeur van het gebouw waar hij wordt opgehaald. Connexxion vraagt eenmalig aan de klant of hij een terugmelding wenst bij iedere rit.

8. Waarom een indeling in vervoerszones met bijbehorende zonetarieven? Het Wvg-vervoer is het alternatief voor mensen die geen gebruik kunnen maken van het reguliere openbaar vervoer. Het Wvg-vervoer hanteert daarom dezelfde zone-indeling als het reguliere openbaar vervoer. Het zonetarief is vrijwel gelijk aan de blauwe strippenkaart.

9. Wat kost een rit?
In 2002 is de eigen bijdrage voor een Wvg-rit 0,80 voor één zone en 0,40 voor iedere volgende zone. Vanaf 1 maart is het ook mogelijk een Wvgplus-rit te bestellen. Een Wvgplus-rit is een individuele rit, waarbij de klant direct van A naar B wordt vervoerd. Er moet voor deze service wel extra worden betaald. De eerste zone kost in dit geval 2,06. Voor iedere volgende zone in het vervoergebied betaalt de klant 1,03. De klant betaalt de eigen bijdrage van de ritprijs bij het instappen contant aan de chauffeur. De eigen bijdrage voor een Wvg-rit is overeenkomstig de prijs van de blauwe strippenkaart van het reguliere openbaar vervoer. De werkelijke kosten zijn een veelvoud van de eigen bijdrage die de gebruiker betaalt. De gemeenten nemen deze overige kosten voor hun rekening

10. Waarom kent het Wvg-vervoer geen openbaar gedeelte meer? In het huidige Wvg-vervoer is het niet meer mogelijk om als niet-geïndiceerde tegen een hoger tarief een rit te bestellen. Het openbare gedeelte in het Wvg-vervoer legde een te hoge druk op het vervoerssysteem. Te veel ritten moesten worden uitgevoerd voor mensen die niet tot de doelgroep behoorde. Daardoor ontstond het gevaar dat het benodigde maatwerk ten behoeve van de doelgroep niet meer geleverd zou kunnen worden.
De gemeente en het RIO hebben pashouders van het openbare gedeelte hiervan niet in kennis kunnen stellen omdat ze niet over de gegevens van deze personen beschikken. Deze pashouders hebben namelijk geen Wvg-indicatie. Zij kunnen die natuurlijk wel aanvragen.

11. Hoe komt men aan het vervoerspasje?
Bijna iedereen die al geïndiceerd was, heeft begin januari 2002 een brief met vragenlijst ontvangen. Indien men na 1 maart 2002 weer gebruik wilde maken van het Wvg-vervoer, diende dit aan te geven op vragenlijst en deze te retourneren aan het RIO-Zaanstreek. De personen die de lijst correct hebben ingevuld en teruggestuurd, hebben inmiddels een nieuwe vervoerpas toegestuurd gekregen. Deze vervoerpas is verplicht indien men gebruik wil maken van het Wvg-vervoer. Bij het bestellen van een rit moet de klant het pasnummer doorgeven en aan het begin van de rit de pas tonen aan de chauffeur.

12. Waarom is de verstrekking van pasjes soms niet goed gegaan? Vanwege achterstanden in het klantenbestand, hebben helaas niet alle geïndiceerden de brief met vragenlijst tijdig ontvangen met als gevolg dat zij hun vervoerpas niet hebben gekregen.
Er zijn echter ook andere oorzaken aan te wijzen waarom niet iedereen een vervoerpas heeft ontvangen:

- de vragenlijst werd niet of te laat geretourneerd. Deze personen dienen alsnog contact op te nemen met het RIO-Zaanstreek.
- de vragenlijst werd niet volledig of niet naar waarheid ingevuld. Deze personen dienen alsnog contact op te nemen met het RIO-Zaanstreek.

13. Wanneer mag ik een begeleider meenemen?
Iedereen mag een medereiziger meenemen in het Wvg-vervoer. Wanneer een gehandicapte om medische redenen tijdens het vervoer een begeleider nodig heeft krijgt hij een begeleiderindicatie. Als er sprake is van een begeleiderindicatie mag de begeleider gratis meereizen. Als er geen begeleiderindicatie is vastgesteld kan de medereiziger tegen betaling van het klanttarief meereizen.

14. Waar kan ik een indicatie aanvragen?
Inwoners van de gemeenten Zaanstad, Oostzaan of Wormerland kunnen een indicatie aanvragen bij het Regionaal Indicatie Orgaan (RIO) Zaanstreek. Het RIO beoordeelt op basis van de criteria die de wet en de gemeenten hebben gesteld of Wvgvervoer medisch noodzakelijk is.

15. Waar moet ik zijn met vragen?
Belangrijke telefoonnummers

Connexxion ( 0900-8416)

- voor het reserveren van een rit

- voor informatie over een rit

Connexxion - klachten ( 0900-8414)
Of schriftelijk: Connexxion Taxi Services, t.a.v. Wvg-vervoer Zaanstreek-Waterland, Antwoordnummer 1860, 2000 WC Haarlem.

RIO Zaanstreek ( 0800-2233445)

- voor het aanvragen van een indicatie

- voor het aanvragen van de folder Wvg-vervoer
TraXX ( 0900-0987)

- voor informatie over ritten buiten de regio