Bedrijfschap Horeca en Catering
Terug Zoetermeer, 18 maart 2002
Persbericht P-05 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19
Nederlandse consumenten positief over horeca
De consument geeft in 2000 het rapportcijfer 7,2 aan de Nederlandse
horeca. Dit is één van de uitkomsten van het nieuwe Trendrapport
Horecaconsument van het bedrijfschap Horeca en Catering. Veel
Nederlanders besteden hun vrije tijd graag in de horeca. Ze associëren
de horeca vooral met lekker eten en drinken, relaxen en gezellig
samenzijn. Uit eten gaan is één van de meest favoriete
vrijetijdsbestedingen en vertoont, met name bij 55-plussers, zelfs een
lichte stijging in populariteit ten opzichte van 1998. Jongeren gaan
nog steeds het liefst een avondje uit. Tevens is gebleken dat 70% van
de consumenten zich veilig voelt in en rond de horeca.
De consument bezoekt in 2000 gemiddeld 60 keer per jaar een
horecabedrijf om iets te drinken, waarbij men per bezoek circa ¤
13,- besteedt. Bij de keuze van het bedrijf let de consument vooral op
het publiek, de sfeer en de bediening. Uit eten gaan blijft ook
populair. Men gaat gemiddeld 27 keer per jaar uit eten en besteedt
¤ 35,- per keer. Bij buitenshuis eten staat kwaliteit hoog in het
vaandel. Ruim 60% van de consumenten heeft in de afgelopen drie jaar
gemiddeld 6 keer buitenshuis overnacht. Aan een overnachting wordt
gemiddeld ¤ 54,- uitgegeven. Belangrijk vindt men de netheid van
het verblijf.
Het Trendrapport Horecaconsument 1998-2000 is te bestellen bij de
Informatieservice van het bedrijfschap Horeca en Catering, (079) 368
07 07, en kost ¤ 20,-. Bij het Bedrijfschap ingeschreven
bedrijven betalen ¤ 15,-. Het rapport is desgewenst gratis te
downloaden via www.BHenC.nl.