Bedrijfschap Horeca en Catering

Terug Zoetermeer, 18 maart 2002
Persbericht P-05 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Nederlandse consumenten positief over horeca

De consument geeft in 2000 het rapportcijfer 7,2 aan de Nederlandse horeca. Dit is één van de uitkomsten van het nieuwe Trendrapport Horecaconsument van het bedrijfschap Horeca en Catering. Veel Nederlanders besteden hun vrije tijd graag in de horeca. Ze associëren de horeca vooral met lekker eten en drinken, relaxen en gezellig samenzijn. Uit eten gaan is één van de meest favoriete vrijetijdsbestedingen en vertoont, met name bij 55-plussers, zelfs een lichte stijging in populariteit ten opzichte van 1998. Jongeren gaan nog steeds het liefst een avondje uit. Tevens is gebleken dat 70% van de consumenten zich veilig voelt in en rond de horeca.

De consument bezoekt in 2000 gemiddeld 60 keer per jaar een horecabedrijf om iets te drinken, waarbij men per bezoek circa ¤ 13,- besteedt. Bij de keuze van het bedrijf let de consument vooral op het publiek, de sfeer en de bediening. Uit eten gaan blijft ook populair. Men gaat gemiddeld 27 keer per jaar uit eten en besteedt ¤ 35,- per keer. Bij buitenshuis eten staat kwaliteit hoog in het vaandel. Ruim 60% van de consumenten heeft in de afgelopen drie jaar gemiddeld 6 keer buitenshuis overnacht. Aan een overnachting wordt gemiddeld ¤ 54,- uitgegeven. Belangrijk vindt men de netheid van het verblijf.

Het Trendrapport Horecaconsument 1998-2000 is te bestellen bij de Informatieservice van het bedrijfschap Horeca en Catering, (079) 368 07 07, en kost ¤ 20,-. Bij het Bedrijfschap ingeschreven bedrijven betalen ¤ 15,-. Het rapport is desgewenst gratis te downloaden via www.BHenC.nl.