MKB-Nederland
MKB Nieuws, bericht
17-03-2002
MKB-Nederland: EU-top Barcelona lijkt stap in goede richting
Het besluit van de EU-top in Barcelona vanaf nu vaart te zetten
achter de economische hervormingen, vindt MKB-Nederland een stap in de
goede richting. Terecht is nu ook -na twee verloren jaren- afgesproken
het tienpuntenplan voor het midden- en kleinbedrijf hoog op de
politieke agenda te zetten. Dit is noodzakelijk om de gewenste
economische toppositie van Europa te realiseren. Over heel Europa
gezien is het mkb de belangrijkste economische kracht. Het vervroegen
van de liberalisering van de energiemarkt voor alle bedrijven in de EU
acht MKB-Nederland uitermate wenselijk.
Na het besluit van de EU-top in 2000 in Lissabon de EU binnen 10 jaar
de sterkste en meest dynamische economie van de wereld te maken, is
veel tijd verloren gegaan door traagheid en stroperigheid in
besluitvorming. MKB-Nederland is verheugd dat nu een eerste aanzet is
gegeven tot versnelling en hoopt dat zaken als vereenvoudiging van
wet- en regelgeving via het op korte termijn in te dienen actieplan,
het opzetten van een kaderwet voor openbare aanbestedingen en
flexibilisering van de arbeidsmarkt, nu voortvarend zullen worden
aangepakt.
Teleurgesteld is MKB-Nederland dat het gemakkelijker verkrijgen van
Europese Gemeenschapsoctrooien -een zaak waarover de lidstaten het
inhoudelijk eens zijn- is blijven steken op een talenkwestie (in
hoeveel talen moet een octrooi worden vastgelegd).
Dat de implementatie van het tienpuntenplan voor het mkb -het zgn.
Handvest voor het mkb- wordt versneld, en jaarlijkse een structurele
evaluatie hiervan plaastvindt voorafgaand aan de EU-top door de
ministers van Economische Zaken, is niet meer dan een late bevestiging
van de afspraken in Lissabon. Het opzetten van een Groenboek
ondernemerschap, dat vervolgens kan worden omgezet in maatregelen ter
bevordering van het ondernemerschap, kan hierbij een steun in de rug
zijn. Hiermee wordt tevens het vrijblijvende karakter van het Handvest
omgezet in structurele stimulerende maatregelen. Volstrekt eens is
MKB-Nederland het met de conclusie van de EU-top dat het
Bazel-II-verdrag, terzake verkrijgen van krediet en de daaraan
verbonden risicos, niet mag leiden tot hogere lasten voor het midden-
en kleinbedrijf.
MKB-Nederland kan instemmen met de liberalisering van de energiemarkt
voor alle bedrijven vanaf 2004. MKB-Nederland gaat er echter vanuit
dat in Nederland in 2003 al door veel bedrijven inkopen kunnen worden
gedaan op de vrije energiemarkt, alhoewel wij niet de ogen moeten
sluiten voor de technische en organisatorische problemen hieraan
verbonden. Het kan niet zo zijn dat de Energieheffing die voor 2004
voor de gehele EU wordt aangekondigd extra lasten voor het mkb met
zich meebrengt.
MKB-Nederland kan meegaan in het besluit van de Europese top dat, om
de vergrijzing te financieren, mensen langer moeten werken dan de
gemiddelde leeftijd van 58 waarop zij nu met pensioen gaan. Ook
MKB-Nederland is voorstander van het omzetten van VUT-regelingen naar
een pré-pensioen. Wel zal per branche moeten worden bekeken wat de
mogelijkheden van ouderen zijn en hoe zij kunnen worden ingezet;
mentorschappen en een andere functie-inrichting zijn hier
mogelijkheden.
Ook het vergroten van de mogelijkheden voor kinderopvang om meer
vrouwen te stimuleren aan het werk te gaan, onderschrijft
MKB-Nederland. Wel zal hiervoor de vraagbehoefte van werknemers en hun
werkgevers in het mkb moeten worden afgestemd op de mogelijkheden van
de opvangaanbieders.
Tenslotte stelt MKB-Nederland voor binnen het DG-Ondernemingen het
Directoraat mkb te verzwaren, gezien het grote economische belang van
het mkb in de EU. Hierdoor kan betere afstemming van regelgeving op de
behoeften van en de haalbaarheid voor het mkb plaatsvinden. Tevens kan
dit DG er beter op toezien dat een consequent en consistent mkb-beleid
door de andere DGs wordt gevoerd.