MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

17-03-2002
MKB-Nederland: EU-top Barcelona lijkt stap in goede richting

Het besluit van de EU-top in Barcelona vanaf nu vaart te zetten achter de economische hervormingen, vindt MKB-Nederland een stap in de goede richting. Terecht is nu ook -na twee verloren jaren- afgesproken het tienpuntenplan voor het midden- en kleinbedrijf hoog op de politieke agenda te zetten. Dit is noodzakelijk om de gewenste economische toppositie van Europa te realiseren. Over heel Europa gezien is het mkb de belangrijkste economische kracht. Het vervroegen van de liberalisering van de energiemarkt voor alle bedrijven in de EU acht MKB-Nederland uitermate wenselijk.

Na het besluit van de EU-top in 2000 in Lissabon de EU binnen 10 jaar de sterkste en meest dynamische economie van de wereld te maken, is veel tijd verloren gegaan door traagheid en stroperigheid in besluitvorming. MKB-Nederland is verheugd dat nu een eerste aanzet is gegeven tot versnelling en hoopt dat zaken als vereenvoudiging van wet- en regelgeving via het op korte termijn in te dienen actieplan, het opzetten van een kaderwet voor openbare aanbestedingen en flexibilisering van de arbeidsmarkt, nu voortvarend zullen worden aangepakt.
Teleurgesteld is MKB-Nederland dat het gemakkelijker verkrijgen van Europese Gemeenschapsoctrooien -een zaak waarover de lidstaten het inhoudelijk eens zijn- is blijven steken op een talenkwestie (in hoeveel talen moet een octrooi worden vastgelegd).

Dat de implementatie van het tienpuntenplan voor het mkb -het zgn. Handvest voor het mkb- wordt versneld, en jaarlijkse een structurele evaluatie hiervan plaastvindt voorafgaand aan de EU-top door de ministers van Economische Zaken, is niet meer dan een late bevestiging van de afspraken in Lissabon. Het opzetten van een Groenboek ondernemerschap, dat vervolgens kan worden omgezet in maatregelen ter bevordering van het ondernemerschap, kan hierbij een steun in de rug zijn. Hiermee wordt tevens het vrijblijvende karakter van het Handvest omgezet in structurele stimulerende maatregelen. Volstrekt eens is MKB-Nederland het met de conclusie van de EU-top dat het Bazel-II-verdrag, terzake verkrijgen van krediet en de daaraan verbonden risicos, niet mag leiden tot hogere lasten voor het midden- en kleinbedrijf.

MKB-Nederland kan instemmen met de liberalisering van de energiemarkt voor alle bedrijven vanaf 2004. MKB-Nederland gaat er echter vanuit dat in Nederland in 2003 al door veel bedrijven inkopen kunnen worden gedaan op de vrije energiemarkt, alhoewel wij niet de ogen moeten sluiten voor de technische en organisatorische problemen hieraan verbonden. Het kan niet zo zijn dat de Energieheffing die voor 2004 voor de gehele EU wordt aangekondigd extra lasten voor het mkb met zich meebrengt.
MKB-Nederland kan meegaan in het besluit van de Europese top dat, om de vergrijzing te financieren, mensen langer moeten werken dan de gemiddelde leeftijd van 58 waarop zij nu met pensioen gaan. Ook MKB-Nederland is voorstander van het omzetten van VUT-regelingen naar een pré-pensioen. Wel zal per branche moeten worden bekeken wat de mogelijkheden van ouderen zijn en hoe zij kunnen worden ingezet; mentorschappen en een andere functie-inrichting zijn hier mogelijkheden.

Ook het vergroten van de mogelijkheden voor kinderopvang om meer vrouwen te stimuleren aan het werk te gaan, onderschrijft MKB-Nederland. Wel zal hiervoor de vraagbehoefte van werknemers en hun werkgevers in het mkb moeten worden afgestemd op de mogelijkheden van de opvangaanbieders.

Tenslotte stelt MKB-Nederland voor binnen het DG-Ondernemingen het Directoraat mkb te verzwaren, gezien het grote economische belang van het mkb in de EU. Hierdoor kan betere afstemming van regelgeving op de behoeften van en de haalbaarheid voor het mkb plaatsvinden. Tevens kan dit DG er beter op toezien dat een consequent en consistent mkb-beleid door de andere DGs wordt gevoerd.