Blue Fox Enterprises N.V.
PERSBERICHT
aantal pagina's: 9
Dordrecht, 18 maart 2002
· BLUE FOX REALISEERT IN 2001 EEN WINSTSTIJGING VAN 58% VOOR AMORTISATIE VAN GOODWILL
De nettowinst van Blue Fox Enterprises N.V., vóór amortisatie van goodwill, is in 2001 met 58% toegenomen tot ¤ 3,6 miljoen, tegen ¤ 2,3 miljoen in 2000. De nettowinst ná amortisatie van goodwill is gestegen met 45% tot ¤ 3,3 miljoen. De netto-omzet nam met 31% toe van ¤ 55,6 miljoen in 2000 tot ¤ 72,8 miljoen in 2001. Het bedrijfsresultaat vóór amortisatie goodwill kwam uit op ¤ 5,9 miljoen tegen ¤ 3,6 miljoen in 2000, een stijging van 61%. De brutomarge nam in 2001 toe van 23 tot 32%. De winst per aandeel vóór amortisatie van goodwill steeg met 2% van ¤ 1,57 tot ¤ 1,60 ondanks een toename van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen met 55%.
Toelichting op de resultaten vóór amortisatie van goodwill
De netto-omzet kwam uit op ¤ 72,8 miljoen en de nettowinst op ¤ 3,6 miljoen. De brutomarge nam toe van 23% tot 32%, terwijl de nettomarge toenam van 4,1% tot 5,0%. De stijging van omzet, winst en marges kan mede worden toegeschreven aan de overname van NedGraphics Holding N.V. in 2001, waarvan de resultaten vanaf september 2001 zijn meegeconsolideerd. Als gevolg van autonome groei en acquisities is de netto-omzet in de afgelopen drie jaren ruim 180% gegroeid en de nettowinst met 215%.
De totale bedrijfsopbrengsten inclusief marketingbijdragen bedroegen in 2001 ¤ 75,0 miljoen, een stijging van 32% ten opzichte van 2000. De overige bedrijfsopbrengsten waren bijna ¤ 0,3 miljoen hoger dan in 2000 als gevolg van een toename van de marketingbijdragen van leveranciers. De activering van ontwikkelde software bedroeg in 2001 ¤ 1,1 miljoen ten opzichte van ¤ 0,4 miljoen in 2000.
De bedrijfslasten zijn in 2001 met 93% gestegen tot ¤ 18,7 miljoen, ten opzichte van ¤ 9,6 miljoen in 2000, en stegen daarmee meer dan de omzet. De bedrijfslasten als percentage van de totale bedrijfsopbrengsten namen daardoor toe van 17,0% in 2000 tot 24,9% in 2001. De stijging wordt met name veroorzaakt door hogere personeelskosten en afschrijvingen als gevolg van de overname van NedGraphics in 2001.
Bij een toename van het gemiddeld aantal uitstaande aandelen met 55%, is de winst per aandeel in 2001 toch nog toegenomen met 2% tot ¤ 1,60 (2000: ¤ 1,57). Het aantal aandelen is uitgebreid om het vermogen te versterken ten behoeve van de acquisitie van NedGraphics in het jaar 2001. Het herrekend gemiddeld aantal uitstaande aandelen bedroeg in 2001 2.255.507.
Resultaten per divisie
De resultaten van Blue Fox worden gerapporteerd in twee divisies, te weten Software en Diensten. In de softwaredivisie zijn alle vennootschappen ondergebracht die zich bezighouden met marketing en verkoop van software en licenties. Daaraan zijn vanaf september 2001 de textielsoftwareactviteiten van NedGraphics toegevoegd. De overige vennootschappen zijn ondergebracht in de dienstendivisie. Daartoe behoren vanaf september 2001 ook de CAD/GIS-activiteiten van NedGraphics. De divisiecijfers worden gerapporteerd zonder onderlinge eliminaties en holdingkosten.
Gezien de seizoensinvloeden wordt het grootste deel van de omzet en winst van de softwaredivisie gerealiseerd in de tweede helft van het jaar. De netto-omzet van de softwaredivisie steeg in 2001 met 19% tot ¤ 55,8 miljoen terwijl de brutomarge (omzet minus materiaalverbruik) met 72% steeg tot ¤ 12,8 miljoen. Dit houdt mede verband met het feit dat de NedGraphics-software in eigen huis wordt ontwikkeld waardoor de marges aanmerkelijk hoger zijn dan bij ingekochte software. Het bedrijfsresultaat nam toe met 13% tot ¤ 3,4 miljoen. Deze stijging is lager dan de omzetstijging door tegenvallende resultaten bij de verkoop van algemene software. Vooral als gevolg van de hogere softwaremarge van NedGraphics nam de brutowinstmarge (brutomarge/netto-omzet) in 2001 toe van 23% tot 32%.
De dienstendivisie vergrootte de omzet van ¤ 9,2 miljoen naar ¤ 17,2 miljoen (+88%). De kosten namen in de dienstendivisie toe tot ¤ 7,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat kwam uit op ¤ 3,2 miljoen, een stijging van 93% ten opzichte van 2000 (¤ 1,7 miljoen). De stijging van omzet en resultaat in deze divisie wordt veroorzaakt door de verdere groei van de satellietdiensten en in iets mindere mate door de groei van CAD-diensten. Tevens leveren de CAD/GIS-diensten van NedGraphics een positieve bijdrage doordat deze in de laatste vier maanden van het jaar werden meegeconsolideerd. In deze divisie werd opnieuw geïnvesteerd in apparatuur voor de satellietactiviteiten. De brutowinstmarge bedroeg in 2001 68% en bleef daarmee nagenoeg gelijk aan 2000 toen deze 67% bedroeg.
In 2001 levert de softwaredivisie 76% en de dienstendivisie 24% van de netto-omzet van Blue Fox (2000: 83% resp. 17%). In 2001 droeg de softwaredivisie 51% en de dienstendivisie 49% bij aan het bedrijfsresultaat (2000: 64% resp. 36%).
Stelselwijzigingen
Door een stelselwijziging in 2001 wordt bij acquisities betaalde goodwill geactiveerd. Deze goodwill wordt over een periode van 20 jaar afgeschreven. Voorheen werd de goodwill rechtstreeks ten laste van het eigen vermogen gebracht. Deze stelselwijziging heeft geen vermogens- en resultaateffect, aangezien de nieuwe richtlijn niet retrospectief dient te worden ingevoerd.
Een tweede stelselwijziging heeft betrekking op de resultaatneming bij onderhanden werken. Met ingang van 2001 heeft Blue Fox gekozen om hiervoor de Percentage of Completion ("POC")-methode te volgen. In het verleden volgde Blue Fox de Completed Contract methode. De reden hiervoor is dat Blue Fox met de overname van NedGraphics een aanzienlijke portefeuille onderhanden werken heeft verkregen en dat de algemene opvatting is dat voor een waardering en resultaatverantwoording van onderhanden werken de POC-methode een betere presentatie geeft van het vermogen en het resultaat van een onderneming.
Toelichting op de balans
De vaste activa namen toe tot ¤ 24,8 miljoen, voornamelijk als gevolg van de acquisitie van NedGraphics en investeringen in hoogwaardige informatietechnologie. Het totaal aan (netto) investeringen in materiële vaste activa over 2001 bedroeg ¤ 2,3 miljoen tegen ¤ 2,3 miljoen in 2000.
Het eigen vermogen nam toe van ¤ 1,3 miljoen tot ¤ 20,9 miljoen als gevolg van een aantal emissies in 2001 en de over 2001 ingehouden winst. Doordat nabetalingen in aandelen voor overnames gestructureerd zijn als converteerbare achtergestelde leningen is het garantievermogen in 2001 ¤ 24,2 miljoen (2000: ¤ 2,6 miljoen).
De totale immateriële vaste activa bedragen ¤ 19,5 miljoen. De in 2001 overgenomen onderneming NedGraphics is per 1 september 2001 tegen de nettovermogenswaarde in de balans opgenomen. De voor de verkrijging betaalde goodwill is in de balans opgenomen voor een bedrag van ¤ 15,5 miljoen. Daarnaast is voor ¤ 2,0 miljoen aan gekochte software geactiveerd, welke in 10 jaar wordt afgeschreven. De totale grootte van het goodwillbedrag (¤ 16,0 miljoen) op de balans wordt mede veroorzaakt door geactiveerde goodwill ten gevolge van nabetalingen van in het verleden overgenomen vennootschappen. Ten aanzien van de in 2000 overgenomen ondernemingen kunnen in de komende jaren nog (voornamelijk winstafhankelijke) nabetalingen plaatsvinden in aandelen Blue Fox Enterprises N.V. Onder de immateriële vaste activa is een bedrag van ¤ 1,1 miljoen aan eigen ontwikkelde software geactiveerd, welke in 5 jaar wordt afgeschreven.
Personeel en organisatie
Het aantal medewerkers groeide in 2001 met circa 84% van gemiddeld 148 naar gemiddeld 272. Deze stijging wordt vooral veroorzaakt door de overname van NedGraphics.
In het jaar 2001 bedroeg de netto-omzet per medewerker ¤ 267.000, tegen ¤ 375.000 in 2000.
De gemiddelde kosten per personeelslid namen toe met ruim 26% door de hogere gemiddelde personeelskosten van NedGraphics. De brutomarge per medewerker bleef echter in 2001 met ¤ 89.400 nagenoeg gelijk.
Gang van zaken in 2001
Marktontwikkelingem
In het jaar 2001 stond de ICT-markt sterk onder druk. Een afnemend volume gecombineerd met prijsdruk kenmerkte in het algemeen de markt. Het negatieve sentiment was met name voelbaar in de Amerikaanse markt voor textieloplossingen. Een aantal van onze nichemarkten werd door deze trend niet of nauwelijks beïnvloed. Zo was de markt in het segment CAD/GIS-oplossingen, de uitgeverij en CAD-detachering relatief gunstig gestemd en werd de CAD-distributie geconfronteerd met een juist sterk toenemende vraag. Ook de satellietcommunicatie kon zich verheugen in een toenemende vraag naar telecommunicatiediensten.
Acquisitie NedGraphics
In september 2001 heeft Blue Fox Enterprises N.V. NedGraphics Holding N.V. overgenomen door middel van een juridische fusie. NedGraphics levert totaaloplossingen voor de CAD/GIS-markt en de textiel- en mode-industrie. Met deze laatste activiteit is NedGraphics op alle relevante afzetmarkten van de wereld vertegenwoordigd.
In totaal had NedGraphics circa 250 medewerkers, waarvan circa 150 buiten Nederland. Het bedrijf werd na de overname ingrijpend gereorganiseerd. De centraal geleide organisatie van NedGraphics werd omgebouwd tot een decentraal geleide organisatie met eenduidige verantwoordelijkheden op gebied van verkoop, support en productontwikkeling. Er werd belangrijk gesneden in overhead, het kantorennetwerk en het uitgavenpatroon. Het aantal arbeidsplaatsen is gereduceerd tot circa 200. De resultaten van NedGraphics zijn vanaf 1 september meegeconsolideerd. Zowel CAD/GIS als Textiel en Mode hebben bijgedragen aan het resultaat over 2001.
Softwaredivisie
CAD-distributie
In 2001 werd Blue Fox geconfronteerd met een inhaalvraag naar CAD-producten. De vraag werd nog eens extra gestimuleerd door een nieuwe softwarerelease. Een intensieve update-actie gaf een extra impuls aan de omzet. De combinatie van de reorganisatie van de distributie in 2000 en de sterk aantrekkende omzet in 2001 resulteerde in een hogere, winstgevende omzet.
Algemene software
De verkoop van algemene software stond in 2001 sterk onder druk. Door een daling van de PC-verkopen ontstond een verscherpte prijsconcurrentie voor software. Dit leidde tot een daling van de omzet en een tegenvallend resultaat. Inmiddels zijn maatregelen genomen om de efficiëncy van dit deel van de organisatie te verhogen.
CAD/CAM/ERP-software voor de textielindustrie
Voor de textielindustrie levert Blue Fox totaaloplossingen voor het ontwerpen (CAD) van tapijt, geweven en geprinte stoffen en mode, voor het aansturen van productiemachines (CAM), voor de kwaliteitscontrole (monitoring) en de integrale informatievoorziening in het productieproces (networking) en voor de integrale beheersing van het logistiek proces (ERP). Ook zijn er producten ontwikkeld voor het virtueel presenteren, interactief manipuleren en archiveren van textielproducten via internet.
Met deze portfolio van producten en diensten levert Blue Fox alle ICT-oplossingen voor de gehele "supply chain" in de textielindustrie. De markt voor CAD/CAM-oplossingen kent echter vele aanbieders en stond in 2001 onder sterke prijsdruk. De reorganisatie die is doorgevoerd, heeft zich dan ook met name gericht op dit deel van het bedrijf. De markt voor de overige oplossingen is nog sterk in ontwikkeling. Door de reorganisatie werd in de laatste vier maanden van 2001 een positieve bijdrage geleverd aan het resultaat.
Dienstendivisie
Detachering, werving & selectie, opleidingen
In de CAD-markt bleef het aantal plaatsingen vrijwel gelijk. In de algemene ICT was de volume- en margedruk duidelijk merkbaar wat resulteerde in een lagere bezettingsgraad en afname van het aantal plaatsingen. Aan het eind van 2001 was een opleving merkbaar. De vraag naar maatwerksoftware nam in 2001 ook toe. De vraag naar opleidingen was stabiel ten opzichte van het jaar 2000.
Magazines
Zowel CAD-Magazine als GeoInformatics lieten een goede winstontwikkeling zien. Besloten is om het uitgeven van de bladen vanaf 1 januari 2002 in één hand te leggen. Blue Fox verwacht hierdoor besparingen te realiseren op het gebied van personeelskosten, druk-, productie- en verzendkosten.
Satellietcommunicatie
Blue Fox bezit de enige onafhankelijke teleport die is gespecialiseerd in satellietcommunicatie met opkomende markten als Afrika, Azië en Midden- en Oost-Europa. Deze activiteit ontwikkelt zich volgens verwachting. In 2001 werden belangrijke investeringen goedgekeurd voor uitbreiding van het antennepark en voor een aantal technische voorzieningen. Na deze investeringen liggen de technische voorzieningen op een dusdanig hoog niveau dat ook de meest veeleisende klant kan worden bediend. Dit geeft het bedrijf nieuwe kansen.
CAD/GIS-oplossingen
In de Nederlandse gemeentelijke markt voor CAD/GIS-oplossingen is Blue Fox marktleider. Daarnaast levert Blue Fox CAD/GIS-oplossingen voor de provinciale overheid en rijksoverheid, waaronder Rijkswaterstaat. Oplossingen worden voornamelijk geleverd op basis van zelf ontwikkelde software en in geringe mate op basis van software van derden. Daarmee is Blue Fox leveranciersonafhankelijk. Er wordt veelvuldig samengewerkt met grote ingenieursbureaus. Voor de internationale luchtvaartindustrie leveren wij een cartografisch systeem voor aanvliegroutes. De CAD/GIS-markt in Nederland nadert het stadium van volwassenheid, maar vertoont toch nog een duidelijke groei. Hier wist Blue Fox door de leidende positie van te profiteren.
Vooruitzichten 2002
Softwaredivisie
De opgaande lijn in de verkoop van CAD-software zal in 2002 worden voortgezet, hoewel deze meer bescheiden zal zijn als gevolg van een toename van de concurrentie.
De markt voor retailsoftware staat onder druk. Door investeringen in ERP-software en efficiency maatregelen verwachten wij met name in de tweede helft van het jaar een verbetering van het resultaat, mits de economie volgens verwachting aantrekt.
Blue Fox heeft een goede positie op de markt van business-software en licentiesoftware. Hoewel in dit segment wordt gewerkt met lage marges, kan het resultaat in 2002 door hogere efficiëncy en het verbeteren van de economie verbeteren ten opzichte van 2001.
Na de reorganisatie in 2001 verwachten wij een bescheiden winstbijdrage in de eerste helft en een grotere winstbijdrage in de tweede helft van 2002. Dit wordt mede ingegeven doordat het klantenvertrouwen toeneemt en de efficiëncymaatregelen hun vruchten zullen gaan afwerpen.
Het is daarbij van belang dat de economie weer groeit.
Dienstendivisie
De markt voor detacheringsopdrachten lijkt in 2002 te verbeteren. Op een aantal vakgebieden is er nog steeds sprake van overcapaciteit. Op andere vakgebieden is er juist een ondercapaciteit aan mensen. Dit stelt steeds hogere eisen aan de innovativiteit bij het werven en behouden van mensen. Per saldo verwachten wij een verbetering van de bezettingsgraad van onze medewerkers en daarmee een verbetering van het resultaat.
In de markt voor opleidingen, die een opleving laat zien, is de strategie gericht op behoud van marktaandeel en verbetering van de marges.
De magazines zullen in 2002 een verbetering van het resultaat laten zien. Doordat de activiteiten van de twee magazines in één organisatie zijn ondergebracht, verwachten wij een verbetering van het resultaat ten opzichte van 2001.
Satellietcommunicatie liet het afgelopen jaar een sterke groei zien in de opkomende markten. Wij verwachten dat die trend zich de komende jaren doorzet. Ook zien wij een toenemende vraag naar onze diensten vanuit de Verenigde Staten voor communicatie met de opkomende markten waarin wij actief zijn.
De CAD/GIS-diensten vertonen nog steeds een toenemende vraag naar gekwalificeerd personeel. Als wij in staat zijn voldoende nieuw personeel voor deze activiteiten aan te trekken dan verwachten wij een verdere groei van deze activiteiten in 2002.
Algemeen
In 2001 heeft er een duidelijke verdere verschuiving plaatsgevonden van software naar diensten. Vorig jaar hebben wij aangekondigd dat ons beleid erop is gericht om onze winst binnen vijf jaar te verviervoudigen. Wij zijn hiervoor op de goede weg. In 2002 verwachten wij onze doelstelling te realiseren om de nettowinstmarge boven de 5% te brengen.
Voor het gehele jaar 2002 zal de winst van Blue Fox, onvoorziene omstandigheden voorbehouden, verder stijgen. Beide divisies zullen een bijdrage aan de winststijging leveren. Traditioneel zal het grootste deel van de winst worden gerealiseerd in de tweede helft van het jaar. Door de volledige meeweging van alle in 2001 uitgegeven aandelen zal de winst per aandeel in de eerste helft van 2002 echter tijdelijk onder druk staan.
Door de goede spreiding van onze activiteiten over diverse gespecialiseerde nichemarkten zijn wij optimistisch over de totale vooruitzichten voor het jaar 2002. Daarbij wordt aangenomen dat de op dit moment nog onzekere ICT-markt in de tweede helft van dit jaar weer zal aantrekken.
Profiel Blue Fox Enterprises
Blue Fox is een ICT-dienstverlener, gespecialiseerd in de levering van PC-software en ICT-diensten. Tot de diensten behoren onder meer detachering, werving & selectie, opleidingen, maatwerksoftware, satellietcommunicatie en het uitgeven van magazines. Blue Fox ontwikkelt en levert tevens geïntegreerde softwareoplossingen voor de textielindustrie en Geografische Informatie Systemen aan Nederlandse lokale overheidsinstellingen.
Blue Fox is sinds 21 mei 1999 genoteerd aan de Officiële Markt van de Effectenbeurs van Euronext Amsterdam N.V., en maakt vanaf 1 januari 2002 deel uit van het Next Economy segment.
/ / / / / / /
Blue Fox Enterprises N.V.