Ingezonden persbericht

Boomkwekerij spreekt jongeren aan

Campagne moet bekendheid onder jongeren verbeteren

DRIEBERGEN, 20020318 -- De Nederlandse boomkwekerij profileert zich nadrukkelijk als groeisector aan jongeren. Deze week start een campagne die de jeugd wijst op het brede karakter van de beroepsopleidingen voor het boomkwekersvak. De folders, de posters en de website benadrukken onder meer dat er behalve aan het kwekersvak ook volop aandacht wordt besteed aan internationale handel, techniek en management. Een beroepsopleiding voor de boomkwekerijsector maakt jongeren ook klaar voor het ondernemerschap.

De speciale campagne voor de boomkwekerijsector wijst de jongeren op de groeimogelijkheden in de boomkwekerijsector. In een opleiding voor de boomkwekerijsector leren zij ook hoe een ondernemingsplan wordt opgesteld of hoe een administratie moet worden opgezet. De jongeren leren de hele bedrijfsketen van prille plantjes tot en met internationale marketing kennen. Op de boomkwekerijen zelf gebeurt nog altijd veel in de buitenlucht, maar een groeiend deel van het werk is gemechaniseerd. Door de variatie tussen het vakwerk, commercie en management is een beroepsopleiding in de boomkwekerij ideaal voor jongeren die nog twijfelen tussen een binnen of buiten werken.

Door de aanhoudende berichten over de sanering van de agrarische sector is de belangstelling voor groene vakopleidingen afgenomen. De Nederlandse boomkwekerij bezet evenwel een leidende positie in de markten voor groenproducten. Door een uitstekende reputatie en een uitstekende infrastructuur vervult Nederland een centrumfunctie voor de handel in internationale handel van boomkwekerijproducten. Daarom biedt de sector ook aantrekkelijke carrièremogelijkheden voor jongeren met commercieel talent, maar geen affiniteit hebben met de geijkte zakenwereld.

Deze week zijn er 60.000 folders met het motto 'Als je kunt kiezen, dan kies je voor groen' verspreid onder decanen van het voortgezet onderwijs. Voor nadere informatie over werken in de boomkwekerij kunnen jongeren terecht op de website www.groeien-in-groen.nl. De groensector presenteert zichzelf dit jaar ook op de tienjaarlijkse wereldtentoonstelling Floriade. Dit evenement onder de rook van Amsterdam is dit jaar met drie miljoen bezoekers de grootste publiekstrekker van het land. Op de zogeheten Tuinbouw Experience kunnen jongeren zich oriënteren op carrièremogelijkheden in de groensector.

De campagne 'Groeien in Groen' is een initiatief van de Raad voor de Boomkwekerij in Driebergen.