Gemeente Oostzaan


- 18 maart 2002

---

18 maart 2002

Paassluiting gemeentehuis

Op Goede Vrijdag 29 maart en Tweede Paasdag maandag 1 april is het gemeentehuis gesloten.

Collegeonderhandelingen Oostzaan openbaar Op maandag 18 maart zal een eerste openbare bijeenkomst plaatsvinden voor het vormen van een nieuw college. Om de inwoners meer te betrekken bij het gemeentebestuur is besloten om de onderhandelingen in alle openbaarheid te laten plaatsvinden. Doel van deze avond is om te kijken in hoeverre partijen bereid zijn om met elkaar samen te werken in een nieuw te vormen college. Daarnaast wordt afgesproken hoe na deze avond verdere onderhandelingen gevoerd gaan worden. U bent vanaf 19.30 uur van harte welkom in De Lishof (Lisweg 253).

Belastingwijzer
Vorige week zijn de aanslagen van de gemeentebelasting OZB en Rioolrecht verzonden. In iedere enveloppe zat ook een nieuwe Belastingwijzer. Alles wat u moet weten over gemeentelijke belastingen staat hierin beschreven. Wanneer u een bezwaarschrift heeft ingediend tegen de WOZ-beschikking en op 1 maart 2002 nog GEEN uitspraak heeft ontvangen, krijgt u nog geen aanslag Onroerende-zaakbelasting / Rioolrecht 2002. Deze aanslag volgt nadat u een uitspraak op uw bezwaar heeft ontvangen. Mocht u dit boekje nog niet hebben ontvangen, neemt u dan contact op met de gemeente, 075 - 684 7777.

Subsidie voor het vervangen van loden drinkwaterleidingen In Nederland is het drinkwater van zeer goede kwaliteit en dat moet zo blijven. Daarom is het de bedoeling om alle loden waterleidingen te vervangen vóór 2005. De waterleidingbedrijven en het Ministerie van VROM zullen hieraan hun steentje bijdragen. U kunt namelijk subsidie krijgen als u uw loden waterleidingen gaat vervangen. Er geldt namelijk een waarschuwing tegen het gebruik van water uit loden waterleidingen voor het aanmaken van (fles)voeding voor zuigelingen tot een jaar. Voor oudere kinderen en volwassenen levert lood in drinkwater geen risico's op. Voor verdere informatie over de subsidieregeling kunt u contact opnemen met de sector Grondgebiedzaken (tel. 6847733) of het Ministerie van VROM (tel. 070-3395107 of via internet www.minvrom.nl/lodenleidingen) Informatie gemeentelijke belastingen
Aangifte inkomstenbelasting
Het ophogingpercentage van 13% vervalt!
Voor 1 april 2002 moet u de aangifte inkomstenbelasting 2001 opsturen naar de belastingdienst. Op de aangifte moet u de WOZ-waarde van uw woning invullen. In 2001 heeft u van de gemeente de nieuwe WOZ-waarde ontvangen. Omdat iedere gemeente in 2001 de nieuwe waarden heeft verstrekt, komt het ophogingpercentage van 13% voor Oostzaan te vervallen. Het is dus niet meer nodig om de WOZ-waarde te verhogen met 13% voor de inkomstenbelasting.

Andere woning gekocht?
Heeft u een woning gekocht en u wilt de waarde van deze woning weten, wat moet u doen? Het aanvragen van een WOZ-beschikking doet u door middel van een schriftelijk verzoek aan de Gemeente Oostzaan, cluster Financiën & Belastingen, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan. In dit verzoek vermeldt u uw naam en adres maar ook het adres van de gekochte woning en de datum waarop de overdracht bij de notaris heeft plaatsgevonden. Ook moet u een kopie van de overdrachtsakte meesturen. Het is niet mogelijk een WOZ-beschikking aan te vragen wanneer alleen een voorlopig koopcontract is getekend. Zorgt u er ook voor dat het verzoek is ondertekend en voorzien is van een datum. Na ontvangst van uw verzoek zal deze in behandeling worden genomen. Als het verzoek wordt goedgekeurd zal de WOZ-beschikking worden toegestuurd. U dient rekening te houden met een behandelperiode van 10 werkdagen.

WOZ-beschikking en de euro
In 2001 heeft u van de gemeente een WOZ-beschikking ontvangen met daarop de nieuwe waarde van uw woning of andere onroerende zaak. Op deze beschikking stond de waarde zowel in guldens als euro's vermeld. U ontvangt dus geen aparte WOZ-beschikking meer in euro's.

Kopie WOZ-beschikking
De WOZ-beschikking ontvangt u eens in de vier jaar. Het is daarom belangrijk dat u de WOZ-beschikking goed bewaart. Wanneer u de WOZ-beschikking toch bent kwijtgeraakt, kunt u een kopie aanvragen maar het opvragen van een kopie kost wel 11,35. Op werkdagen tussen 8.45 en 12.00 uur kunt u een kopie aanvragen bij mw. B. van Rooij tel. 075- 684 7715. De kopie kunt u dan tijdens openingstijden en na betaling van 11,35 ophalen bij de afdeling Burgerzaken. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen.

Inlichtingen
Voor inlichtingen kunt u op werkdagen tussen 8:45 en 12:00 uur terecht op het gemeentehuis of op telefoonnummer 075 - 684 77 15.

Vrijstellingsprocedure bouwplan Kerkbuurt 23-25 Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat een verzoek om vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van het bestemmingsplan "Uitbreidingsplan in Onderdelen Kom" is ontvangen voor een bouwplan voor een kantoorgebouw met een vijftal bovenwoningen aan de Kerkbuurt 23-25. In zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad besloten om een vrijstellingsprocedure te starten en de vrijstellingsbevoegdheid aan burgemeester en wethouders te delegeren. Het bouwplan ligt met ingang van 19 maart 2002 gedurende vier weken voor een ieder tijdens de gebruikelijke openingstijden ter inzage op het gemeentehuis, Kerkbuurt 14. Gedurende de termijn van ter inzage legging kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent het vrijstellingsverzoek aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).

Bekendmaking verkeersbesluiten In zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad van Oostzaan de volgende verkeersbesluiten genomen.
1. Gehandicaptenparkeerplaats Waterput 60. Tegenover Waterput 60 wordt ten behoeve van de bewoner van dat adres een gehandicaptenparkeerplaats gerealiseerd. De parkeerplaats wordt aangegeven door het plaatsen van een verkeersbord (model E6, bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
2. Stopverbod op de Paling tussen De Dors en de Voorn. Langs de noordelijke rijbaan van de Paling wordt tussen De Dors en de Voorn een stopverbod ingesteld. Dit gebeurt door het plaatsen van verkeersborden (model E2, bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
3. Voorrang op het Noordeinde bij de kruisingen met de Jollenmakersweg.
Op de aansluitingen van het Noordeinde met de Jollenmakersweg moet het verkeer op de Jollenmakersweg voorrang verlenen. De aanwijzing gebeurt door het plaatsen van verkeersborden (model B5 en B6, bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
4. Tijdelijke afsluiting brug in het Noordeinde tussen nr. 99 en 101. De brug in het Noordeinde tussen nr. 99 en 101 zal worden vervangen en in verband met de daaraan verbonden werkzaamheden van 19 augustus tot en met 27 november 2002 afgesloten zijn voor al het verkeer. Ter plaatse zal een noodverbinding worden gemaakt. Deze noodverbinding mag alleen gebruikt worden door voetgangers, (brom-)fietsers, ruiters en motorvoertuigen tot een totaal maximum massa van 3,5 ton. De noodverbinding is gesloten voor voertuigen met aanhangers. Voor het niet toegelaten verkeer is er een omleidingroute via Amsterdam-Noord en Landsmeer. Van 19 tot en met 23 augustus, van 16 tot en met 20 september en van 18 tot en met 22 november 2002 is ook de noodverbinding voor alle verkeer gesloten. Ter plaatse van het werk worden een stopverbod en een maximumsnelheid van 5 kilometer per uur ingesteld.
De maatregelen zullen worden aangegeven door het plaatsen van borden (model C1, C1 met onderbord, A1, E2, F8, bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990). De betreffende verkeersbesluiten liggen voor een ieder gedurende de gebruikelijke openingsuren op het gemeentehuis van Oostzaan ter inzage. Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na deze bekendmaking op grond van de Algemene wet bestuursrecht tegen deze verkeersbesluiten een bezwaarschrift indienen bij de gemeenteraad van Oostzaan (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).

Openbare bekendmaking voorbereidingsbesluit Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat de gemeenteraad in zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft verklaard, dat een partiële herziening van het bestemmingsplan 'Herziening Veenbraak' wordt voorbereid voor het perceel lokaal bekend als Grashof 15, kadastraal bekend gemeente Oostzaan, sectie F nummer 1297 (gedeeltelijk), een en ander zoals nader aangegeven op de bij het raadsbesluit behorende tekening. Het voorbereidingsbesluit treedt in werking op 19 maart 2002 en ligt vanaf deze datum voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis van Oostzaan, Kerkbuurt 14. Binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit kan door belanghebbenden een gemotiveerd bezwaarschrift worden ingediend bij de gemeenteraad van Oostzaan (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).

Openbare Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 7 maart een aanvraag voor een bouwvergunning is ontvangen voor het plaatsen van een dakkapel aan Kerkbuurt 53. Op 12 maart 2002 zijn bouwvergunningen verleend voor:
- het oprichten van een carport aan De Heul 37,
- het plaatsen van een dakkapel aan Kerkbuurt 53,
- het uitbreiden van een woning aan Kerkstraat 100-102,
- het oprichten van een woning aan Noordeinde 86,
- het uitbreiden van een woning aan Zuideinde 164, De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075) 6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Burgerlijke stand
Geboren:
Rick
zoon van B. Ernst en J. Beutick

Sven
zoon van E.W. Dobber en M.M. Bakhuijzen

Mevlin Pieter
zoon van R.C. Wetter en P.E. Zonneveld

Overleden:
Jacob Simon de Haas (63 jr)

11 maart 2002

Uitslag gemeenteraadsverkiezing 2002
De inwoners van Oostzaan hebben gesproken, de stemmen zijn geteld! Het was een spannende campagne die door de zeven Oostzaanse politieke partijen is gevoerd. Met een opkomst van ca. 69% mag de Oostzaanse politiek zeer tevreden zijn. Waar landelijk gezien er steeds minder interesse is om te stemmen, blijkt dat in Oostzaan geresulteerd te hebben in een hoger aantal kiezers. Uiteindelijk is dit de zetelverdeling voor de komende vier jaar:

Politieke Partij

1998: zetels

1998: %

2002: zetels

2002: %

stemmen


+ / -

GroenLinks


5 zetels

37,81

3 zetels

25,67

1233

-2

VVD

2 zetels

14,72

3 zetels

20,78

998


+1


PvdA


2 zetels


14,42


1 zetel


10,26

493


-1


Gemeentebelangen


1 zetel


9,63


3 zetels

20,09

965


+2


CDA


1 zetel



8,77



1 zetel



10,91



524



+0

Partij Luijendijk


1 zetel



7,60



1 zetel



6,06



291



-0

D66


1 zetel



7,05



1 zetel



6,23



299



-0

Oostzaan helpt werklozen aan werk
Het is de gemeente Oostzaan gelukt om drie langdurig werkloze vrouwen aan een baan te helpen. Zij zijn als assistent-conciërge begonnen op openbare basisscholen. Deze ID-banen (de vroegere 'Melkert' baan) zijn extra arbeidsplaatsen die worden gesubsidieerd vanuit het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Sinds 20 november 2001 is Monique Rappard werkzaam op de Noorderschool.
'Ik heb het enorm naar mijn zin in mijn nieuwe baan. Het is een kleine school waar je in no-time de kinderen leert kennen. Het werk is heel afwisselend; van het plakken van een pleister tot het uitwerken van een enquête.'
De heer H. Deen is interim-directeur van OBS de Kweekvijver. In december 2001 is zijn team versterkt door de komst van Lia Velthuis. 'Nu, drie maanden later nadat Lia hier op school is begonnen, kan ik me niet meer voorstellen hoe het zonder haar zou moeten. Ze neemt zowel de leerkrachten als de directeur veel werk uit handen. Voorheen werden wij vaak gestoord in onze werkzaamheden door telefoontjes, bezoekers en allerlei andere zaken. Nu vangt zij dit op.' PvdA-wethouder mevrouw A.W.A. Dobma-de Vos: 'Door het creatief inzetten van gesubsidieerde banen ontstaat een 'win-win'situatie, iedereen heeft er baat bij. De scholen wordt meer hulp geboden. Er hoeft geen leerkracht voor te wijken en de kosten zijn beheersbaar. Het biedt de ID-werknemer de mogelijkheid betaald aan het werk te gaan en zich verder te ontwikkelen op de arbeidsmarkt.' De gemeente Oostzaan is van plan het niet bij deze drie banen te laten. Onderzocht wordt om meer langdurig werklozen aan een baan te helpen. Scholing behoort tot de mogelijkheden om hen voor te bereiden op een nieuwe plaats op de arbeidsmarkt.

Laatste èn eerste raadsvergadering
Op 11 maart komt voor het laatst de gemeenteraad samen in de oude samenstelling. Dan worden de geloofsbrieven van de nieuw gekozen raadsleden onderzocht. Op 14 maart komt de raad alweer samen voor de installatie van de nieuwe raadsleden. Beide vergaderingen beginnen om
19.30 uur. Op 11 maart wordt in De Lishof (Lisweg 253) vergaderd en op
14 maart in De Greep (Ds. Nanne Zwiepsingel 1). Hieronder vindt u de agenda van 11 maart:

1. Onderzoek geloofsbrieven

2. Voorstel inzake reglement van orde commissie
3. Voorstel inzake reglement van orde raad

4. Voorstel inzake geactualiseerd rampenplan Oostzaan
5. Voorstel inzake ontwikkelingsovereenkomst tussen de gemeente Oostzaan en de WOV inzake bouw 10 seniorenwoningen aan de Grashof
6. Voorstel inzake het treffen van een voorbereidingsbesluit voor Grashof 15

7. Voorstel inzake gehandicaptenparkeerplaats Waterput 60
8. Voorstel inzake instellen van stopverbod langs de noordelijke rijbaan van de Paling tussen de Dors en de Voorn
9. Voorstel inzake verkeersbesluiten brug De Hoop Noordeinde
10. Voorstel inzake artikel 19 lid 1 WRO procedure bouwplan Kerkbuurt
23-25

11. Regelen voorrang op het Noordeinde bij de kruisingen met de Jollenmakersweg

12. Voorstel inzake eerste partiële herziening bestemmingsplan Buitengebied-Noord

13. Voorstel inzake jaarverslag leerplicht 2000/2001
14. Voorstel inzake vervoerscontract WVG Connexxion

De afvalwijzer is uit
De afgelopen twee weken heeft ieder woonadres in Oostzaan zijn kwartaalrekening van de afvalinzameling gekregen. Ditmaal zat in iedere envelop ook een fraai vormgegeven boekwerkje met heel veel informatie over afval en ons inzamelsysteem, de Diftar. Mocht u dit boekje nog niet hebben ontvangen, neemt u dan contact op met de gemeente, 075 - 684 7777.

Erratum Luieren in Oostzaan
In het artikel over luierinzameling in Oostzaan van vorige week zijn wat onzorgvuldigheden geslopen. Er stond niet in dat pas op 4 april gestart gaat worden met de daadwerkelijke inzameling. De witte zakjes zullen pas vanaf eind maart verkrijgbaar zijn à 0,07 per stuk aan de balie van het gemeentehuis. Op 25 maart zullen we in de gemeenterubriek de meest actuele informatie plaatsen.

Uitgifte snackwagen vergunning
Op 5 maart jl. is de standplaatsvergunning verleend voor een mobiele snackwagen op parkeerterrein Kolkweg-Noord. De huidige vergunning is ingetrokken. Bezwaarschriften tegen dit besluit kunnen worden ingediend tot 16 april 2002 bij het college van burgemeester en wethouders van Oostzaan, postbus 15, 1510 AA Oostzaan.

Informatie gemeentelijke belastingen
Aangifte inkomstenbelasting
Het ophogingpercentage van 13% vervalt!
Voor 1 april 2002 moet u de aangifte inkomstenbelasting 2001 opsturen naar de belastingdienst. Op de aangifte moet u de WOZ-waarde van uw woning invullen. In 2001 heeft u van de gemeente de nieuwe WOZ-waarde ontvangen. Omdat iedere gemeente in 2001 de nieuwe waarden heeft verstrekt, komt het ophogingpercentage van 13% voor Oostzaan te vervallen. Het is dus niet meer nodig om de WOZ-waarde te verhogen met
13% voor de inkomstenbelasting.


Andere woning gekocht?
Heeft u een woning gekocht en u wilt de waarde van deze woning weten, wat moet u doen? Het aanvragen van een WOZ-beschikking doet u door middel van een schriftelijk verzoek aan de Gemeente Oostzaan, cluster Financiën & Belastingen, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan. In dit verzoek vermeldt u uw naam en adres maar ook het adres van de gekochte woning en de datum waarop de overdracht bij de notaris heeft plaatsgevonden. Ook moet u een kopie van de overdrachtsakte meesturen. Het is niet mogelijk een WOZ-beschikking aan te vragen wanneer alleen een voorlopig koopcontract is getekend. Zorgt u er ook voor dat het verzoek is ondertekend en voorzien is van een datum. Na ontvangst van uw verzoek zal deze in behandeling worden genomen. Als het verzoek wordt goedgekeurd zal de WOZ-beschikking worden toegestuurd. U dient rekening te houden met een behandelperiode van 10 werkdagen.

Kopie WOZ-beschikking
De WOZ-beschikking ontvangt u eens in de vier jaar. Het is daarom belangrijk dat u de WOZ-beschikking goed bewaart. Wanneer u de WOZ-beschikking toch bent kwijtgeraakt, kunt u een kopie aanvragen maar het opvragen van een kopie kost wel 11,50. Op werkdagen tussen 8.45 en 12.00 uur kunt u een kopie aanvragen bij mw. B. van Rooij tel. 075- 684 7715. De kopie kunt u dan tijdens openingstijden en na betaling van 11,50 ophalen bij de afdeling Burgerzaken. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen.

Aanslag Hondenbelasting / Grafrecht
In week 9 zijn de aanslagen Hondenbelasting en Grafrecht verstuurd voor het belastingjaar 2001.

Is uw hond verhuisd of overleden in 2001
Wanneer uw hond in 2001 is overleden of verhuisd en u heeft dit nog niet bij de gemeente gemeld dan kunt u dit alsnog doen binnen zes weken na dagtekening van de aanslag. Om de hond af te melden kunt u bij de gemeente een afmeldingformulier ophalen of telefonisch aanvragen. Dit kan op werkdagen tussen 8:45 en 12:00 uur op telefoonnummer. 075 - 684 77 15.
U moet dit formulier invullen en terugsturen aan de gemeente. Bij overlijden van de hond moet u altijd een bewijs van overlijden bijvoegen. Dit kan bijvoorbeeld een euthanasieverklaring zijn of een rekening van een crematorium.
Het indienen van een afmeldingformulier schort de betalingsverplichting van de aanslag niet op. U moet de aanslag voldoen zoals staat vermeld op de aanslag. Als het verzoek wordt toegekend vindt er vermindering van de aanslag plaats en terugbetaling van het teveel betaalde. U krijgt hiervan bericht.

Inlichtingen
Voor inlichtingen kunt u op werkdagen tussen 8:45 en 12:00 uur terecht op het gemeentehuis of op telefoonnummer 075 - 684 77 15.

Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 4 maart aanvragen voor bouwvergunningen zijn ontvangen voor:
- het uitbreiden van woningen aan Draaikolk 55, 65, 86, 90 en 102. Op 5 maart zijn bouwvergunningen verleend voor:
- het uitbreiden van de achterzijde van woningen aan Bartel Jacobszstraat 25 en 27 en aan Scholekster 12, 14, 16, 18, 20 en 22,
- het uitbreiden van een woning aan De Haal 137,
- het plaatsen van dakkapellen aan Kerkstraat 198, Waterput 6 en Meerkoet 13,

- het oprichten van een tweetal woningen (twee onder een kap woningen) op Kerkstraat 135 en 137.
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45 tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Kapvergunningen
Op 27 februari is een vergunning verleend voor het kappen van 4 bomen (fraxines excelsior) op het perceel Rietschoot 112. Belanghebbenden kunnen hiertegen binnen 6 weken na genoemde datum een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van de verleende vergunning niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Burgerlijke stand
Geboren:
Brent Peter
zoon van P. Gils en K. Donadio

Jesse Lambertus Cornelis
zoon van P. Klaasse Bos en E. Ramakers

Overleden:
Arie Lustig (89 jr)
echtgenoot van P.H.C. de Waard

Jimmy van der Laan (53 jr)
echtgenoot van M. Henneman

Ondertrouw:
M. Kint en P. van Nimwegen


---


4 maart 2002


Oostzaan woedend op ROA
besluit genomen om een bedrijventerrein van 150 hectare in de Wijde is Oostzaans wethouder Jaap van Splunter woedend en spreekt van een op 12 februari jl. met de regio Zaanstreek-Waterland heeft de ordening over dit voorlopig besluit. Wethouder Jaap van Splunter reageerde twee weken geleden nog zeer verheugd op het GS-besluit en werd daarbij ondersteund door Wormerland en Landsmeer. Veel kritiek te gaan naar de provincie om nogmaals na te denken over een andere locatie. Hierbij kwam met name de Wijde Wormer weer in beeld. Om de gedeputeerde staten te gaan overleggen werd een radiostilte overeengekomen. Bovendien zou de besluitvorming over de Wijde Wormer in de ROA-regioraad van 26 februari van de agenda worden geschrapt. Ondanks deze afspraken is het voorstel toch in stemming gebracht en verdere discussie over het bedrijventerrein op scherp te zetten", aldus een ontzette Van Splunter.

Oostzaners volop betrokken bij keuze huis van de gemeente

hun dorp, bleek afgelopen maandag op een winderige en regenachtige avond in dorpshuis 'de Greep'. Ruim driehonderd burgers luisterden aandachtig naar de presentatie van drie architecten van hun ontwerp voor onder meer een nieuw gemeentehuis, dorpshuis, theater, politiebureau en ruimte voor een straathoekwerker. De drie architectenbureaus waren geselecteerd uit een groep van 36 en kregen de opdracht om hun creativiteit los te laten op een programma van eisen, het dorpse karakter te handhaven en binnen de door de Raad volstrekt anders was. Het één was nog mooier dan het ander. Architectenbureau Inbo had vooral oog voor de lintbebouwing in Oostzaan. Op een bloksgewijze manier waren de diverse functies gehuisvest. Een luchtbrug over de doorgetrokken sloot vormde de verbinding tussen de vernieuwde 'oude Greep' en de nieuwbouw. Quist Wintermans had gekozen voor een centraal gelegen atrium en een gebouwd. Een passage over de sloot zorgde voor de verbinding van de bestaande bouw met de nieuwbouw. De verantwoordelijke wethouder Jaap voorkeur van de Oostzaanse burgers naar uit gaat". Iedere aanwezige kreeg een stembiljet uitgereikt waarop de voorkeur kon worden in Regioblad Kompas van 25 februari staat uitknippen en tot en met 4 maart inleveren op het gemeentehuis. Tot slot worden 75 volstrekt willekeurig uitgekozen personen benaderd om hun mening te geven via zogenaamde diepte-interviews. Uiteindelijk zal de Oostzaanse Op het gemeentehuis liggen mappen ter inzage en kunt u de maquettes bekijken. Daarnaast staat op de website www.oostzaan.nl uitgebreide informatie over de drie ontwerpen, inclusief fotomateriaal.


6 maart verkiezingen: alle stemmen gelden
Vergeet u niet op woensdag 6 maart even te gaan stemmen? De stembureaus zijn van 07.30 tot 21.00 geopend. U kunt stemmen in het in de volgende basisscholen: Korenaar, Noorderschool en Kweekvijver. Daarnaast ook in de Kerkbuurtschool en Zorgcentrum De Lishof. Laat

6 maart verkiezingen: de uitslagen
Als op 6 maart om 21:00 uur de vijf stemlokalen dichtgaan worden de stemmen geteld. Gelukkig gaat dat tegenwoordig allemaal automatisch, maar toch is dat nog een heel secuur werkje. Daardoor is de keer heeft de gemeente besloten om die verkiezingsuitslag te presenteren tijdens een gezellige inloop in Dorpshuis De Greep (Ds. Nanne Zwiepsingel 1). De zaal gaat om 21:00 uur open en er staan diverse monitoren opgesteld om de landelijke uitslagen te kunnen partijen zullen in De Greep aanwezig zijn met hun politieke allen!

Laatste raadsvergadering
Op 11 maart komt voor het laatst de gemeenteraad samen in de oude samenstelling. Dan worden de geloofsbrieven van de nieuw gekozen raadsleden onderzocht. De nieuwe raad komt dan op 14 maart voor het wordt er ook nog gewoon vergaderd. Beide vergaderingen vinden plaats in De Lishof (Lisweg 253) en beginnen om 19.30 uur.

Agenda commissie A
Op 4 maart vergadert de commissie A. Deze openbare bijeenkomst vindt is gelegenheid voor aanwezigen om in te spreken. U bent van harte welkom om bij deze vergadering aanwezig te zijn. Commissie A

1. Politie jaarplan 2002

2. Reglement van orde commissie

3. reglement van orde raad
(wijzigingen voorbehouden)

Aanslag afvalstoffenheffing 4e kwartaal 2001
In week 9 zijn de aanslagen voor de afvalstoffenheffing 4e kwartaal 2001 bezorgd. Als u geen aanslag en/of specificatienota heeft ontvangen, dan bent u toch verplicht te betalen. Op werkdagen tussen 075- 684 7715.

Aparte inzameling luiers
In Oostzaan wonen ca. 250 kinderen in de leeftijd tot twee jaar, die luiers gebruikt en als restafval weggegooid. Dit betekent dat in Oostzaan jaarlijks ongeveer 80 ton luierafval als restafval wordt afgevoerd. Dat is eigenlijk zonde, want door de samenstelling van de luiers kunnen deze worden hergebruikt. Een gebruikte papieren luier bestaat uit plastic, papier, absorptiemateriaal en feces. Deze materialen kunnen worden gescheiden en als grondstof worden schoenzolen en compost. De gemeente Oostzaan wil dat de burgers het afval zo goed mogelijk scheiden waardoor hergebruik mogelijk wordt gemaakt. Voor de stroom gebruikte luiers is er op het gemeentelijk afvaldepot aan de Wakerstraat een container geplaatst. U kunt hier elke donderdag van 9:30 tot 10:30 uur en van 19:00 tot 20:00 uur terecht. Deze container wordt wekelijks geleegd door het bedrijf Knowaste uit Arnhem. Zij hebben als enige in Nederland een scheidingsfabriek voor gebruikte luiers. Voor het inzamelen en verwerken van gebruikte luiers gelden enkele regels:
- De gebruikte luiers mogen niet ouder zijn dan één week; hiervoor ontwikkelde witte plastic zak die op het gemeentehuis verkrijgbaar is);

- Zorg er voor dat er geen andere afvalstoffen dan luiers worden afgegeven (een hoge vervuilingsgraad houdt in dat de luiers niet kunnen worden verwerkt en als restafval moeten worden afgevoerd). De gemeente Oostzaan wil het apart inzamelen en verwerken van luiers invoeren voor een proefperiode van één jaar. Als gedurende het jaar 684 7777.

Serviceteam Oostzaan van start
In 2001 is een begin gemaakt met een beter beheer van de openbare ruimte in Oostzaan. De gemeenteraad stelde aanzienlijk meer de raad om de Oostzaanse buitendienst niet op te heffen of te ons groene dorp kunnen worden opgelost. Of zoals verantwoordelijk wethouder Jaap van Splunter het verwoordde: "de buitendienst is het de lijnen kort worden gehouden en kunnen problemen snel worden
1 maart jl. omgedoopt tot het serviceteam Oostzaan. Voor vragen en opmerkingen over de openbare ruimte kunt u terecht bij dit nieuwe Oostzaanse team.

Cultuurhistorie in Oostzaan
De raadscommissie B heeft dinsdag 26 februari unaniem groen licht gegeven voor het ontwikkelen van een beleid voor ruimtelijke cultuurhistorie. Dit nieuwe beleidsterrein bevat de onderdelen monumentenzorg, archeologie en historisch landschapsbeleid. De gemeente gaat hierbij samenwerken met andere overheden en belangenorganisaties. Vanaf de publieke tribune werd verheugd te maken van wat Oostzaan aan historie heeft. In het nieuwe beleid de historische elementen kan de kwaliteit van de openbare ruimte worden vergroot. Daardoor kunnen zij bijdragen aan de cultuur en identiteit van het dorp. Dit is ook een uitgangspunt van het Centrumplan.

Openbare bekendmakingen
bouwvergunning zijn ontvangen:

13,

6,

- op 26 februari 2002 voor het uitbreiden van een woning aan Noordeinde 24.
Tevens zijn op 26 februari 2002 bouwvergunningen zijn verleend voor: vormen aan Anemoonstraat 41 (voormalige locatie onderbouw Korenaar).
- het plaatsen van tweetal dakkapellen aan Draaikolk 5,
- het plaatsen van dakkapellen aan Paling 1, 3, 5, 9 en 11
- het plaatsen van een dakkapel aan Rietschoot 123. van een dakkapel aan De Wering 112.
tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van 'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075) bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.

Inspraak bouwvoornemen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat een verzoek is ontvangen om medewerking te verlenen aan een bouwplan voor het realiseren (oprichten) van een tiental senioren woningen aan de Grashof 15a t/m 15j (locatie voormalige kleuterschool de Korenaar). Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan, vrijstelling kan verleend worden met toepassing van het bepaalde in Voordat de gemeenteraad besluit of medewerking aan de vrijstellingsprocedure wordt verleend, wordt een inspraak procedure weken op het gemeentehuis ter inzage. Ingezetenen en in de gemeente wethouders van Oostzaan, postbus 15, 1510 AA) of mondeling (daartoe kan in persoon of telefonisch contact worden opgenomen met de
Burgerlijke stand
Geboren:
Debora Helena
dochter van A.J. Middelkoop en J.G. van Dord

Overleden:
Maria Dijkshoorn (69 jr)
weduwe van J. Hasselman



25 februari 2002


Acoord gemeente en sportverenigingen
Gemeente Oostzaan en de sportverenigingen OFC (voetbal) en OKV (korfbal) hebben gezamenlijk de intentie uitgesproken dat OFC het nieuwe kunstgrasveld van OKV kan gebruiken. Op dit moment moet de ingebruikname pas ingaan eind oktober 2002. De periode dat OFC het OFC terecht op het OKV veld om te trainen. Een keurige er mag niet gerookt worden; niet gegeten, etc. Kortom, er zijn (normale) beperkende bepalingen voor een goed gebruik. Beide verenigingen hebben de intentie uitgesproken om wederom in goede harmonie samen te werken.

Kindercentrum wordt Het Luchtkasteel
het nog te bouwen KinderCentrum. Bewoners uit Oostzaan en omgeving waren gevraagd om een naam te verzinnen voor het gebouwtje met zijn bevindt zich in de Bloemenbuurt, een wijk in Oostzaan. "Het heeft zolang geduurd eer er eindelijk nagedacht kon worden over een naam, winnende naamgeefster. "Want", vervolgt ze, "nu het eindelijk gerealiseerd gaat worden is het geen luchtkasteel meer, maar Jaap van Splunter een cheque van 100,= Er wordt naar gestreefd om de bouw van KinderCentrum "Het Luchtkasteel" in juni aan te vangen.