Gemeente Oostzaan
- 18 maart 2002
---
18 maart 2002
Paassluiting gemeentehuis
Op Goede Vrijdag 29 maart en Tweede Paasdag maandag 1 april is het
gemeentehuis gesloten.
Collegeonderhandelingen Oostzaan openbaar
Op maandag 18 maart zal een eerste openbare bijeenkomst plaatsvinden
voor het vormen van een nieuw college. Om de inwoners meer te
betrekken bij het gemeentebestuur is besloten om de onderhandelingen
in alle openbaarheid te laten plaatsvinden. Doel van deze avond is om
te kijken in hoeverre partijen bereid zijn om met elkaar samen te
werken in een nieuw te vormen college. Daarnaast wordt afgesproken hoe
na deze avond verdere onderhandelingen gevoerd gaan worden. U bent
vanaf 19.30 uur van harte welkom in De Lishof (Lisweg 253).
Belastingwijzer
Vorige week zijn de aanslagen van de gemeentebelasting OZB en
Rioolrecht verzonden. In iedere enveloppe zat ook een nieuwe
Belastingwijzer. Alles wat u moet weten over gemeentelijke belastingen
staat hierin beschreven. Wanneer u een bezwaarschrift heeft ingediend
tegen de WOZ-beschikking en op 1 maart 2002 nog GEEN uitspraak heeft
ontvangen, krijgt u nog geen aanslag Onroerende-zaakbelasting /
Rioolrecht 2002. Deze aanslag volgt nadat u een uitspraak op uw
bezwaar heeft ontvangen. Mocht u dit boekje nog niet hebben ontvangen,
neemt u dan contact op met de gemeente, 075 - 684 7777.
Subsidie voor het vervangen van loden drinkwaterleidingen
In Nederland is het drinkwater van zeer goede kwaliteit en dat moet zo
blijven. Daarom is het de bedoeling om alle loden waterleidingen te
vervangen vóór 2005. De waterleidingbedrijven en het Ministerie van
VROM zullen hieraan hun steentje bijdragen. U kunt namelijk subsidie
krijgen als u uw loden waterleidingen gaat vervangen. Er geldt
namelijk een waarschuwing tegen het gebruik van water uit loden
waterleidingen voor het aanmaken van (fles)voeding voor zuigelingen
tot een jaar. Voor oudere kinderen en volwassenen levert lood in
drinkwater geen risico's op. Voor verdere informatie over de
subsidieregeling kunt u contact opnemen met de sector Grondgebiedzaken
(tel. 6847733) of het Ministerie van VROM (tel. 070-3395107 of via
internet www.minvrom.nl/lodenleidingen)
Informatie gemeentelijke belastingen
Aangifte inkomstenbelasting
Het ophogingpercentage van 13% vervalt!
Voor 1 april 2002 moet u de aangifte inkomstenbelasting 2001 opsturen
naar de belastingdienst. Op de aangifte moet u de WOZ-waarde van uw
woning invullen. In 2001 heeft u van de gemeente de nieuwe WOZ-waarde
ontvangen. Omdat iedere gemeente in 2001 de nieuwe waarden heeft
verstrekt, komt het ophogingpercentage van 13% voor Oostzaan te
vervallen. Het is dus niet meer nodig om de WOZ-waarde te verhogen met
13% voor de inkomstenbelasting.
Andere woning gekocht?
Heeft u een woning gekocht en u wilt de waarde van deze woning weten,
wat moet u doen? Het aanvragen van een WOZ-beschikking doet u door
middel van een schriftelijk verzoek aan de Gemeente Oostzaan, cluster
Financiën & Belastingen, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan. In dit verzoek
vermeldt u uw naam en adres maar ook het adres van de gekochte woning
en de datum waarop de overdracht bij de notaris heeft plaatsgevonden.
Ook moet u een kopie van de overdrachtsakte meesturen. Het is niet
mogelijk een WOZ-beschikking aan te vragen wanneer alleen een
voorlopig koopcontract is getekend. Zorgt u er ook voor dat het
verzoek is ondertekend en voorzien is van een datum. Na ontvangst van
uw verzoek zal deze in behandeling worden genomen. Als het verzoek
wordt goedgekeurd zal de WOZ-beschikking worden toegestuurd. U dient
rekening te houden met een behandelperiode van 10 werkdagen.
WOZ-beschikking en de euro
In 2001 heeft u van de gemeente een WOZ-beschikking ontvangen met
daarop de nieuwe waarde van uw woning of andere onroerende zaak. Op
deze beschikking stond de waarde zowel in guldens als euro's vermeld.
U ontvangt dus geen aparte WOZ-beschikking meer in euro's.
Kopie WOZ-beschikking
De WOZ-beschikking ontvangt u eens in de vier jaar. Het is daarom
belangrijk dat u de WOZ-beschikking goed bewaart. Wanneer u de
WOZ-beschikking toch bent kwijtgeraakt, kunt u een kopie aanvragen
maar het opvragen van een kopie kost wel 11,35.
Op werkdagen tussen 8.45 en 12.00 uur kunt u een kopie aanvragen bij
mw. B. van Rooij tel. 075- 684 7715. De kopie kunt u dan tijdens
openingstijden en na betaling van 11,35 ophalen bij de afdeling
Burgerzaken. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen.
Inlichtingen
Voor inlichtingen kunt u op werkdagen tussen 8:45 en 12:00 uur terecht
op het gemeentehuis of op telefoonnummer 075 - 684 77 15.
Vrijstellingsprocedure bouwplan Kerkbuurt 23-25 Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat een verzoek om vrijstelling als bedoeld in artikel 19 lid 1 van de Wet op de Ruimtelijke Ordening van het bestemmingsplan "Uitbreidingsplan in Onderdelen Kom" is ontvangen voor een bouwplan voor een kantoorgebouw met een vijftal bovenwoningen aan de Kerkbuurt 23-25. In zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad besloten om een vrijstellingsprocedure te starten en de vrijstellingsbevoegdheid aan burgemeester en wethouders te delegeren. Het bouwplan ligt met ingang van 19 maart 2002 gedurende vier weken voor een ieder tijdens de gebruikelijke openingstijden ter inzage op het gemeentehuis, Kerkbuurt 14. Gedurende de termijn van ter inzage legging kan een ieder schriftelijk zijn zienswijze omtrent het vrijstellingsverzoek aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken (postbus 15, 1510 AA Oostzaan).
Bekendmaking verkeersbesluiten
In zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft de gemeenteraad van
Oostzaan de volgende verkeersbesluiten genomen.
1. Gehandicaptenparkeerplaats Waterput 60.
Tegenover Waterput 60 wordt ten behoeve van de bewoner van dat adres
een gehandicaptenparkeerplaats gerealiseerd. De parkeerplaats wordt
aangegeven door het plaatsen van een verkeersbord (model E6, bijlage I
van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
2. Stopverbod op de Paling tussen De Dors en de Voorn.
Langs de noordelijke rijbaan van de Paling wordt tussen De Dors en de
Voorn een stopverbod ingesteld. Dit gebeurt door het plaatsen van
verkeersborden (model E2, bijlage I van het Reglement Verkeersregels
en Verkeerstekens 1990).
3. Voorrang op het Noordeinde bij de kruisingen met de
Jollenmakersweg.
Op de aansluitingen van het Noordeinde met de Jollenmakersweg moet het
verkeer op de Jollenmakersweg voorrang verlenen. De aanwijzing gebeurt
door het plaatsen van verkeersborden (model B5 en B6, bijlage I van
het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990).
4. Tijdelijke afsluiting brug in het Noordeinde tussen nr. 99 en 101.
De brug in het Noordeinde tussen nr. 99 en 101 zal worden vervangen en
in verband met de daaraan verbonden werkzaamheden van 19 augustus tot
en met 27 november 2002 afgesloten zijn voor al het verkeer. Ter
plaatse zal een noodverbinding worden gemaakt. Deze noodverbinding mag
alleen gebruikt worden door voetgangers, (brom-)fietsers, ruiters en
motorvoertuigen tot een totaal maximum massa van 3,5 ton. De
noodverbinding is gesloten voor voertuigen met aanhangers. Voor het
niet toegelaten verkeer is er een omleidingroute via Amsterdam-Noord
en Landsmeer. Van 19 tot en met 23 augustus, van 16 tot en met 20
september en van 18 tot en met 22 november 2002 is ook de
noodverbinding voor alle verkeer gesloten. Ter plaatse van het werk
worden een stopverbod en een maximumsnelheid van 5 kilometer per uur
ingesteld.
De maatregelen zullen worden aangegeven door het plaatsen van borden
(model C1, C1 met onderbord, A1, E2, F8, bijlage 1 van het Reglement
Verkeersregels en Verkeerstekens 1990). De betreffende
verkeersbesluiten liggen voor een ieder gedurende de gebruikelijke
openingsuren op het gemeentehuis van Oostzaan ter inzage.
Belanghebbenden kunnen binnen 6 weken na deze bekendmaking op grond
van de Algemene wet bestuursrecht tegen deze verkeersbesluiten een
bezwaarschrift indienen bij de gemeenteraad van Oostzaan (postbus 15,
1510 AA Oostzaan).
Openbare bekendmaking voorbereidingsbesluit
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat de
gemeenteraad in zijn vergadering van 11 maart 2002 heeft verklaard,
dat een partiële herziening van het bestemmingsplan 'Herziening
Veenbraak' wordt voorbereid voor het perceel lokaal bekend als Grashof
15, kadastraal bekend gemeente Oostzaan, sectie F nummer 1297
(gedeeltelijk), een en ander zoals nader aangegeven op de bij het
raadsbesluit behorende tekening.
Het voorbereidingsbesluit treedt in werking op 19 maart 2002 en ligt
vanaf deze datum voor een ieder ter inzage op het gemeentehuis van
Oostzaan, Kerkbuurt 14. Binnen zes weken na de datum van bekendmaking
van dit besluit kan door belanghebbenden een gemotiveerd
bezwaarschrift worden ingediend bij de gemeenteraad van Oostzaan
(postbus 15, 1510 AA Oostzaan).
Openbare Bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 7 maart
een aanvraag voor een bouwvergunning is ontvangen voor het plaatsen
van een dakkapel aan Kerkbuurt 53.
Op 12 maart 2002 zijn bouwvergunningen verleend voor:
- het oprichten van een carport aan De Heul 37,
- het plaatsen van een dakkapel aan Kerkbuurt 53,
- het uitbreiden van een woning aan Kerkstraat 100-102,
- het oprichten van een woning aan Noordeinde 86,
- het uitbreiden van een woning aan Zuideinde 164,
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45
tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen
belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan
de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en
wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van
'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een
verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de
sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Burgerlijke stand
Geboren:
Rick
zoon van B. Ernst en J. Beutick
Sven
zoon van E.W. Dobber en M.M. Bakhuijzen
Mevlin Pieter
zoon van R.C. Wetter en P.E. Zonneveld
Overleden:
Jacob Simon de Haas (63 jr)
11 maart 2002
Uitslag gemeenteraadsverkiezing 2002
De inwoners van Oostzaan hebben gesproken, de stemmen zijn geteld! Het
was een spannende campagne die door de zeven Oostzaanse politieke
partijen is gevoerd. Met een opkomst van ca. 69% mag de Oostzaanse
politiek zeer tevreden zijn. Waar landelijk gezien er steeds minder
interesse is om te stemmen, blijkt dat in Oostzaan geresulteerd te
hebben in een hoger aantal kiezers. Uiteindelijk is dit de
zetelverdeling voor de komende vier jaar:
Politieke Partij
1998: zetels
1998: %
2002: zetels
2002: %
stemmen
+ / -
GroenLinks
5 zetels
37,81
3 zetels
25,67
1233
-2
VVD
2 zetels
14,72
3 zetels
20,78
998
+1
PvdA
2 zetels
14,42
1 zetel
10,26
493
-1
Gemeentebelangen
1 zetel
9,63
3 zetels
20,09
965
+2
CDA
1 zetel
8,77
1 zetel
10,91
524
+0
Partij Luijendijk
1 zetel
7,60
1 zetel
6,06
291
-0
D66
1 zetel
7,05
1 zetel
6,23
299
-0
Oostzaan helpt werklozen aan werk
Het is de gemeente Oostzaan gelukt om drie langdurig werkloze vrouwen
aan een baan te helpen. Zij zijn als assistent-conciërge begonnen op
openbare basisscholen. Deze ID-banen (de vroegere 'Melkert' baan) zijn
extra arbeidsplaatsen die worden gesubsidieerd vanuit het ministerie
van Sociale Zaken en Werkgelegenheid.
Sinds 20 november 2001 is Monique Rappard werkzaam op de
Noorderschool.
'Ik heb het enorm naar mijn zin in mijn nieuwe baan. Het is een kleine
school waar je in no-time de kinderen leert kennen. Het werk is heel
afwisselend; van het plakken van een pleister tot het uitwerken van
een enquête.'
De heer H. Deen is interim-directeur van OBS de Kweekvijver. In
december 2001 is zijn team versterkt door de komst van Lia Velthuis.
'Nu, drie maanden later nadat Lia hier op school is begonnen, kan ik
me niet meer voorstellen hoe het zonder haar zou moeten. Ze neemt
zowel de leerkrachten als de directeur veel werk uit handen. Voorheen
werden wij vaak gestoord in onze werkzaamheden door telefoontjes,
bezoekers en allerlei andere zaken. Nu vangt zij dit op.'
PvdA-wethouder mevrouw A.W.A. Dobma-de Vos: 'Door het creatief
inzetten van gesubsidieerde banen ontstaat een 'win-win'situatie,
iedereen heeft er baat bij. De scholen wordt meer hulp geboden. Er
hoeft geen leerkracht voor te wijken en de kosten zijn beheersbaar.
Het biedt de ID-werknemer de mogelijkheid betaald aan het werk te gaan
en zich verder te ontwikkelen op de arbeidsmarkt.'
De gemeente Oostzaan is van plan het niet bij deze drie banen te
laten. Onderzocht wordt om meer langdurig werklozen aan een baan te
helpen. Scholing behoort tot de mogelijkheden om hen voor te bereiden
op een nieuwe plaats op de arbeidsmarkt.
Laatste èn eerste raadsvergadering
Op 11 maart komt voor het laatst de gemeenteraad samen in de oude
samenstelling. Dan worden de geloofsbrieven van de nieuw gekozen
raadsleden onderzocht. Op 14 maart komt de raad alweer samen voor de
installatie van de nieuwe raadsleden. Beide vergaderingen beginnen om
19.30 uur. Op 11 maart wordt in De Lishof (Lisweg 253) vergaderd en op
14 maart in De Greep (Ds. Nanne Zwiepsingel 1). Hieronder vindt u de
agenda van 11 maart:
1. Onderzoek geloofsbrieven
2. Voorstel inzake reglement van orde commissie
3. Voorstel inzake reglement van orde raad
4. Voorstel inzake geactualiseerd rampenplan Oostzaan
5. Voorstel inzake ontwikkelingsovereenkomst tussen de gemeente
Oostzaan en de WOV inzake bouw 10 seniorenwoningen aan de Grashof
6. Voorstel inzake het treffen van een voorbereidingsbesluit voor
Grashof 15
7. Voorstel inzake gehandicaptenparkeerplaats Waterput 60
8. Voorstel inzake instellen van stopverbod langs de noordelijke
rijbaan van de Paling tussen de Dors en de Voorn
9. Voorstel inzake verkeersbesluiten brug De Hoop Noordeinde
10. Voorstel inzake artikel 19 lid 1 WRO procedure bouwplan Kerkbuurt
23-25
11. Regelen voorrang op het Noordeinde bij de kruisingen met de
Jollenmakersweg
12. Voorstel inzake eerste partiële herziening bestemmingsplan
Buitengebied-Noord
13. Voorstel inzake jaarverslag leerplicht 2000/2001
14. Voorstel inzake vervoerscontract WVG Connexxion
De afvalwijzer is uit
De afgelopen twee weken heeft ieder woonadres in Oostzaan
zijn kwartaalrekening van de afvalinzameling gekregen. Ditmaal zat in
iedere envelop ook een fraai vormgegeven boekwerkje met heel veel
informatie over afval en ons inzamelsysteem, de Diftar. Mocht u dit
boekje nog niet hebben ontvangen, neemt u dan contact op met de
gemeente, 075 - 684 7777.
Erratum Luieren in Oostzaan
In het artikel over luierinzameling in Oostzaan van vorige week zijn
wat onzorgvuldigheden geslopen. Er stond niet in dat pas op 4 april
gestart gaat worden met de daadwerkelijke inzameling. De witte zakjes
zullen pas vanaf eind maart verkrijgbaar zijn à 0,07 per stuk aan de
balie van het gemeentehuis. Op 25 maart zullen we in de
gemeenterubriek de meest actuele informatie plaatsen.
Uitgifte snackwagen vergunning
Op 5 maart jl. is de standplaatsvergunning verleend voor een mobiele
snackwagen op parkeerterrein Kolkweg-Noord. De huidige vergunning is
ingetrokken. Bezwaarschriften tegen dit besluit kunnen worden
ingediend tot 16 april 2002 bij het college van burgemeester en
wethouders van Oostzaan, postbus 15, 1510 AA Oostzaan.
Informatie gemeentelijke belastingen
Aangifte inkomstenbelasting
Het ophogingpercentage van 13% vervalt!
Voor 1 april 2002 moet u de aangifte inkomstenbelasting 2001 opsturen
naar de belastingdienst. Op de aangifte moet u de WOZ-waarde van uw
woning invullen. In 2001 heeft u van de gemeente de nieuwe WOZ-waarde
ontvangen. Omdat iedere gemeente in 2001 de nieuwe waarden heeft
verstrekt, komt het ophogingpercentage van 13% voor Oostzaan te
vervallen. Het is dus niet meer nodig om de WOZ-waarde te verhogen met
13% voor de inkomstenbelasting.
Andere woning gekocht?
Heeft u een woning gekocht en u wilt de waarde van deze woning weten,
wat moet u doen? Het aanvragen van een WOZ-beschikking doet u door
middel van een schriftelijk verzoek aan de Gemeente Oostzaan, cluster
Financiën & Belastingen, Postbus 15, 1510 AA Oostzaan. In dit verzoek
vermeldt u uw naam en adres maar ook het adres van de gekochte woning
en de datum waarop de overdracht bij de notaris heeft plaatsgevonden.
Ook moet u een kopie van de overdrachtsakte meesturen. Het is niet
mogelijk een WOZ-beschikking aan te vragen wanneer alleen een
voorlopig koopcontract is getekend. Zorgt u er ook voor dat het
verzoek is ondertekend en voorzien is van een datum. Na ontvangst van
uw verzoek zal deze in behandeling worden genomen. Als het verzoek
wordt goedgekeurd zal de WOZ-beschikking worden toegestuurd. U dient
rekening te houden met een behandelperiode van 10 werkdagen.
Kopie WOZ-beschikking
De WOZ-beschikking ontvangt u eens in de vier jaar. Het is daarom
belangrijk dat u de WOZ-beschikking goed bewaart. Wanneer u de
WOZ-beschikking toch bent kwijtgeraakt, kunt u een kopie aanvragen
maar het opvragen van een kopie kost wel 11,50.
Op werkdagen tussen 8.45 en 12.00 uur kunt u een kopie aanvragen bij
mw. B. van Rooij tel. 075- 684 7715. De kopie kunt u dan tijdens
openingstijden en na betaling van 11,50 ophalen bij de afdeling
Burgerzaken. U moet wel een geldig legitimatiebewijs meenemen.
Aanslag Hondenbelasting / Grafrecht
In week 9 zijn de aanslagen Hondenbelasting en Grafrecht verstuurd
voor het belastingjaar 2001.
Is uw hond verhuisd of overleden in 2001
Wanneer uw hond in 2001 is overleden of verhuisd en u heeft dit nog
niet bij de gemeente gemeld dan kunt u dit alsnog doen binnen zes
weken na dagtekening van de aanslag. Om de hond af te melden kunt u
bij de gemeente een afmeldingformulier ophalen of telefonisch
aanvragen. Dit kan op werkdagen tussen 8:45 en 12:00 uur op
telefoonnummer. 075 - 684 77 15.
U moet dit formulier invullen en terugsturen aan de gemeente. Bij
overlijden van de hond moet u altijd een bewijs van overlijden
bijvoegen. Dit kan bijvoorbeeld een euthanasieverklaring zijn of een
rekening van een crematorium.
Het indienen van een afmeldingformulier schort de
betalingsverplichting van de aanslag niet op. U moet de aanslag
voldoen zoals staat vermeld op de aanslag. Als het verzoek wordt
toegekend vindt er vermindering van de aanslag plaats en terugbetaling
van het teveel betaalde. U krijgt hiervan bericht.
Inlichtingen
Voor inlichtingen kunt u op werkdagen tussen 8:45 en 12:00 uur terecht
op het gemeentehuis of op telefoonnummer 075 - 684 77 15.
Openbare bekendmakingen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat op 4 maart
aanvragen voor bouwvergunningen zijn ontvangen voor:
- het uitbreiden van woningen aan Draaikolk 55, 65, 86, 90 en 102.
Op 5 maart zijn bouwvergunningen verleend voor:
- het uitbreiden van de achterzijde van woningen aan Bartel
Jacobszstraat 25 en 27 en aan Scholekster 12, 14, 16, 18, 20 en 22,
- het uitbreiden van een woning aan De Haal 137,
- het plaatsen van dakkapellen aan Kerkstraat 198, Waterput 6 en
Meerkoet 13,
- het oprichten van een tweetal woningen (twee onder een kap woningen)
op Kerkstraat 135 en 137.
De bovenvermelde stukken liggen voor een ieder ter inzage op de sector
Grondgebiedzaken, op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 08.45
tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen
belanghebbenden binnen zes weken na de dag van verzending daarvan aan
de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en
wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van
'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
6847777. Het indienen van een bezwaarschrift schort de werking van een
verleende vergunning/ bouwtoestemming niet op. Als een bezwaarschrift
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
voorziening (schorsingsverzoek) worden gericht aan de President van de
sector Bestuursrecht van de Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Kapvergunningen
Op 27 februari is een vergunning verleend voor het kappen van 4 bomen
(fraxines excelsior) op het perceel Rietschoot 112. Belanghebbenden
kunnen hiertegen binnen 6 weken na genoemde datum een gemotiveerd
bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders. Het indienen
van een bezwaarschrift schort de werking van de verleende vergunning
niet op. Als een bezwaarschrift bij ons college wordt ingediend kan
een verzoek om voorlopige voorziening (schorsingsverzoek) worden
gericht aan de President van de sector Bestuursrecht van de
Arrondissementsrechtbank Haarlem, postbus 956, 2003 RZ Haarlem. Aan
een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Burgerlijke stand
Geboren:
Brent Peter
zoon van P. Gils en K. Donadio
Jesse Lambertus Cornelis
zoon van P. Klaasse Bos en E. Ramakers
Overleden:
Arie Lustig (89 jr)
echtgenoot van P.H.C. de Waard
Jimmy van der Laan (53 jr)
echtgenoot van M. Henneman
Ondertrouw:
M. Kint en P. van Nimwegen
---
4 maart 2002
Oostzaan woedend op ROA
besluit genomen om een bedrijventerrein van 150 hectare in de Wijde
is Oostzaans wethouder Jaap van Splunter woedend en spreekt van een
op 12 februari jl. met de regio Zaanstreek-Waterland heeft de
ordening over dit voorlopig besluit. Wethouder Jaap van Splunter
reageerde twee weken geleden nog zeer verheugd op het GS-besluit en
werd daarbij ondersteund door Wormerland en Landsmeer. Veel kritiek
te gaan naar de provincie om nogmaals na te denken over een andere
locatie. Hierbij kwam met name de Wijde Wormer weer in beeld. Om de
gedeputeerde staten te gaan overleggen werd een radiostilte
overeengekomen. Bovendien zou de besluitvorming over de Wijde Wormer
in de ROA-regioraad van 26 februari van de agenda worden geschrapt.
Ondanks deze afspraken is het voorstel toch in stemming gebracht en
verdere discussie over het bedrijventerrein op scherp te zetten",
aldus een ontzette Van Splunter.
Oostzaners volop betrokken bij keuze huis van de gemeente
hun dorp, bleek afgelopen maandag op een winderige en regenachtige avond in dorpshuis 'de Greep'. Ruim driehonderd burgers luisterden aandachtig naar de presentatie van drie architecten van hun ontwerp voor onder meer een nieuw gemeentehuis, dorpshuis, theater, politiebureau en ruimte voor een straathoekwerker. De drie architectenbureaus waren geselecteerd uit een groep van 36 en kregen de opdracht om hun creativiteit los te laten op een programma van eisen, het dorpse karakter te handhaven en binnen de door de Raad volstrekt anders was. Het één was nog mooier dan het ander. Architectenbureau Inbo had vooral oog voor de lintbebouwing in Oostzaan. Op een bloksgewijze manier waren de diverse functies gehuisvest. Een luchtbrug over de doorgetrokken sloot vormde de verbinding tussen de vernieuwde 'oude Greep' en de nieuwbouw. Quist Wintermans had gekozen voor een centraal gelegen atrium en een gebouwd. Een passage over de sloot zorgde voor de verbinding van de bestaande bouw met de nieuwbouw. De verantwoordelijke wethouder Jaap voorkeur van de Oostzaanse burgers naar uit gaat". Iedere aanwezige kreeg een stembiljet uitgereikt waarop de voorkeur kon worden in Regioblad Kompas van 25 februari staat uitknippen en tot en met 4 maart inleveren op het gemeentehuis. Tot slot worden 75 volstrekt willekeurig uitgekozen personen benaderd om hun mening te geven via zogenaamde diepte-interviews. Uiteindelijk zal de Oostzaanse Op het gemeentehuis liggen mappen ter inzage en kunt u de maquettes bekijken. Daarnaast staat op de website www.oostzaan.nl uitgebreide informatie over de drie ontwerpen, inclusief fotomateriaal.
6 maart verkiezingen: alle stemmen gelden
Vergeet u niet op woensdag 6 maart even te gaan stemmen? De
stembureaus zijn van 07.30 tot 21.00 geopend. U kunt stemmen in het
in de volgende basisscholen: Korenaar, Noorderschool en Kweekvijver.
Daarnaast ook in de Kerkbuurtschool en Zorgcentrum De Lishof. Laat
6 maart verkiezingen: de uitslagen
Als op 6 maart om 21:00 uur de vijf stemlokalen dichtgaan worden de
stemmen geteld. Gelukkig gaat dat tegenwoordig allemaal automatisch,
maar toch is dat nog een heel secuur werkje. Daardoor is de
keer heeft de gemeente besloten om die verkiezingsuitslag te
presenteren tijdens een gezellige inloop in Dorpshuis De Greep (Ds.
Nanne Zwiepsingel 1). De zaal gaat om 21:00 uur open en er staan
diverse monitoren opgesteld om de landelijke uitslagen te kunnen
partijen zullen in De Greep aanwezig zijn met hun politieke
allen!
Laatste raadsvergadering
Op 11 maart komt voor het laatst de gemeenteraad samen in de oude
samenstelling. Dan worden de geloofsbrieven van de nieuw gekozen
raadsleden onderzocht. De nieuwe raad komt dan op 14 maart voor het
wordt er ook nog gewoon vergaderd. Beide vergaderingen vinden plaats
in De Lishof (Lisweg 253) en beginnen om 19.30 uur.
Agenda commissie A
Op 4 maart vergadert de commissie A. Deze openbare bijeenkomst vindt
is gelegenheid voor aanwezigen om in te spreken. U bent van harte
welkom om bij deze vergadering aanwezig te zijn.
Commissie A
1. Politie jaarplan 2002
2. Reglement van orde commissie
3. reglement van orde raad
(wijzigingen voorbehouden)
Aanslag afvalstoffenheffing 4e kwartaal 2001
In week 9 zijn de aanslagen voor de afvalstoffenheffing 4e kwartaal
2001 bezorgd. Als u geen aanslag en/of specificatienota heeft
ontvangen, dan bent u toch verplicht te betalen. Op werkdagen tussen
075- 684 7715.
Aparte inzameling luiers
In Oostzaan wonen ca. 250 kinderen in de leeftijd tot twee jaar, die
luiers gebruikt en als restafval weggegooid. Dit betekent dat in
Oostzaan jaarlijks ongeveer 80 ton luierafval als restafval wordt
afgevoerd. Dat is eigenlijk zonde, want door de samenstelling van de
luiers kunnen deze worden hergebruikt. Een gebruikte papieren luier
bestaat uit plastic, papier, absorptiemateriaal en feces. Deze
materialen kunnen worden gescheiden en als grondstof worden
schoenzolen en compost. De gemeente Oostzaan wil dat de burgers het
afval zo goed mogelijk scheiden waardoor hergebruik mogelijk wordt
gemaakt. Voor de stroom gebruikte luiers is er op het gemeentelijk
afvaldepot aan de Wakerstraat een container geplaatst. U kunt hier
elke donderdag van 9:30 tot 10:30 uur en van 19:00 tot 20:00 uur
terecht. Deze container wordt wekelijks geleegd door het bedrijf
Knowaste uit Arnhem. Zij hebben als enige in Nederland een
scheidingsfabriek voor gebruikte luiers. Voor het inzamelen en
verwerken van gebruikte luiers gelden enkele regels:
- De gebruikte luiers mogen niet ouder zijn dan één week;
hiervoor ontwikkelde witte plastic zak die op het gemeentehuis
verkrijgbaar is);
- Zorg er voor dat er geen andere afvalstoffen dan luiers worden
afgegeven (een hoge vervuilingsgraad houdt in dat de luiers niet
kunnen worden verwerkt en als restafval moeten worden afgevoerd).
De gemeente Oostzaan wil het apart inzamelen en verwerken van luiers
invoeren voor een proefperiode van één jaar. Als gedurende het jaar
684 7777.
Serviceteam Oostzaan van start
In 2001 is een begin gemaakt met een beter beheer van de
openbare ruimte in Oostzaan. De gemeenteraad stelde aanzienlijk meer
de raad om de Oostzaanse buitendienst niet op te heffen of te
ons groene dorp kunnen worden opgelost. Of zoals verantwoordelijk
wethouder Jaap van Splunter het verwoordde: "de buitendienst is het
de lijnen kort worden gehouden en kunnen problemen snel worden
1 maart jl. omgedoopt tot het serviceteam Oostzaan. Voor vragen en
opmerkingen over de openbare ruimte kunt u terecht bij dit nieuwe
Oostzaanse team.
Cultuurhistorie in Oostzaan
De raadscommissie B heeft dinsdag 26 februari unaniem groen licht
gegeven voor het ontwikkelen van een beleid voor ruimtelijke
cultuurhistorie. Dit nieuwe beleidsterrein bevat de onderdelen
monumentenzorg, archeologie en historisch landschapsbeleid. De
gemeente gaat hierbij samenwerken met andere overheden en
belangenorganisaties. Vanaf de publieke tribune werd verheugd
te maken van wat Oostzaan aan historie heeft. In het nieuwe beleid
de historische elementen kan de kwaliteit van de openbare ruimte
worden vergroot. Daardoor kunnen zij bijdragen aan de cultuur en
identiteit van het dorp. Dit is ook een uitgangspunt van het
Centrumplan.
Openbare bekendmakingen
bouwvergunning zijn ontvangen:
13,
6,
- op 26 februari 2002 voor het uitbreiden van een woning aan
Noordeinde 24.
Tevens zijn op 26 februari 2002 bouwvergunningen zijn verleend voor:
vormen aan Anemoonstraat 41 (voormalige locatie onderbouw Korenaar).
- het plaatsen van tweetal dakkapellen aan Draaikolk 5,
- het plaatsen van dakkapellen aan Paling 1, 3, 5, 9 en 11
- het plaatsen van een dakkapel aan Rietschoot 123.
van een dakkapel aan De Wering 112.
tot 12.00 uur. Tegen een verleende vergunning / toestemming kunnen
de aanvrager, schriftelijk bezwaren indienen bij burgemeester en
wethouders, postbus 15, 1510 AA Oostzaan, onder vermelding van
'BEZWAARSCHRIFT'. Nadere informatie, ook over de exacte
bezwaartermijnen, kunt u telefonisch verkrijgen bij de sector
Grondgebiedzaken, cluster Bouwen, Wonen en Milieu, telefoon (075)
bij ons college wordt ingediend kan een verzoek om voorlopige
956, 2003 RZ Haarlem. Aan een verzoek zijn griffiekosten verbonden.
Inspraak bouwvoornemen
Burgemeester en wethouders van Oostzaan maken bekend dat een verzoek
is ontvangen om medewerking te verlenen aan een bouwplan voor het
realiseren (oprichten) van een tiental senioren woningen aan de
Grashof 15a t/m 15j (locatie voormalige kleuterschool de Korenaar).
Het bouwplan is in strijd met het geldende bestemmingsplan,
vrijstelling kan verleend worden met toepassing van het bepaalde in
Voordat de gemeenteraad besluit of medewerking aan de
vrijstellingsprocedure wordt verleend, wordt een inspraak procedure
weken op het gemeentehuis ter inzage. Ingezetenen en in de gemeente
wethouders van Oostzaan, postbus 15, 1510 AA) of mondeling (daartoe
kan in persoon of telefonisch contact worden opgenomen met de
Burgerlijke stand
Geboren:
Debora Helena
dochter van A.J. Middelkoop en J.G. van Dord
Overleden:
Maria Dijkshoorn (69 jr)
weduwe van J. Hasselman
25 februari 2002
Acoord gemeente en sportverenigingen
Gemeente Oostzaan en de sportverenigingen OFC (voetbal) en OKV
(korfbal) hebben gezamenlijk de intentie uitgesproken dat OFC het
nieuwe kunstgrasveld van OKV kan gebruiken. Op dit moment moet de
ingebruikname pas ingaan eind oktober 2002. De periode dat OFC het
OFC terecht op het OKV veld om te trainen. Een keurige
er mag niet gerookt worden; niet gegeten, etc. Kortom, er zijn
(normale) beperkende bepalingen voor een goed gebruik. Beide
verenigingen hebben de intentie uitgesproken om wederom in goede
harmonie samen te werken.
Kindercentrum wordt Het Luchtkasteel
het nog te bouwen KinderCentrum. Bewoners uit Oostzaan en omgeving
waren gevraagd om een naam te verzinnen voor het gebouwtje met zijn
bevindt zich in de Bloemenbuurt, een wijk in Oostzaan. "Het heeft
zolang geduurd eer er eindelijk nagedacht kon worden over een naam,
winnende naamgeefster. "Want", vervolgt ze, "nu het eindelijk
gerealiseerd gaat worden is het geen luchtkasteel meer, maar
Jaap van Splunter een cheque van 100,= Er wordt naar gestreefd om de
bouw van KinderCentrum "Het Luchtkasteel" in juni aan te vangen.