Ministerie van Buitenlandse Zaken
---
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den
Haag Directie Verenigde Naties en Internationale Financiële Instellingen
Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag
Datum 1 februari 2002 Auteur Aafje Grasveld
Kenmerk AMBD-011/02 Telefoon 070-3484952
Blad /2 Fax 070-3486167
Bijlage(n) Factsheet FfD E-mail aafje.grasveld@minbuza.nl
Betreft Deelname aan FfD Conferentie van 18 tot 22 maart 2002 in Monterrey,
Mexico
C.c.
Zeer geachte Voorzitter,
Van 18 tot 22 maart 2002 zal in Monterrey, Mexico de VN topconferentie voor
Financing for Development (FfD) gehouden worden. Deze conferentie heeft tot
doel om op politiek niveau de financieringsdimensie nader uit te werken van
de Millennium Verklaring die in juni 2000 is aanvaard als de alomvattende
ontwikkelingsagenda voor de 21e eeuw.
Meer informatie over de FfD conferentie treft u in de bijlage van deze brief
aan. Tevens kunt u informatie vinden op de website http://www.un.org (onder
"Events & Conferences").
Aan de FfD Conferentie zal deelgenomen worden door een Koninkrijksdelegatie.
In verband hiermee stel ik het op prijs indien de Tweede Kamer drie van haar
leden afvaardigt om deel uit te maken van deze Koninkrijksdelegatie. In
verband met de organisatorische planning verneem ik gaarne zo spoedig
mogelijk welke leden van de Tweede Kamer deel zullen uitmaken van de
delegatie, alsmede de volgende gegevens van deze personen:
Volledige naam; voor- en achternaam, initialen, titulatuur.
Telefoon-, faxnummer, e-mail (werk).
U kunt deze informatie mailen naar: henriette.bernal@minbuza.nl
Voor de goede orde meld ik dat de reis- en verblijfkosten van de drie afgevaardigden voor rekening komen van het Ministerie.
De Voorzitter van de Eerste Kamer heb ik een brief van gelijke strekking
toegezonden.
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
Eveline Herfkens
Financing for Development (FfD)
De VN topconferentie voor FfD vindt plaats in Monterrey, Mexico, van 18-22
maart 2002. Tijdens deze conferentie wordt verwacht dat op politiek niveau
verplichtingen worden aangegaan, die het mogelijk maken om de internationaal
overeengekomen ontwikkelingsdoelstellingen (de Millennium Development Goals,
MDG's) te realiseren, die in de Millennium verklaring van juni 2000 op het
hoogste politieke niveau zijn geaccordeerd. Het gaat daarbij met name om de
noodzakelijke middelen te identificeren én de bereidheid aan de dag te
leggen om deze t.z.t. te genereren.
Het unieke van deze conferentie ligt in de bereidheid van de Bretton Woods
Instellingen, de VN en de WTO om gezamenlijk op politiek niveau een impuls
te geven aan de implementatie van de MDG's door de financiering ervan zeker
te stellen en meer coherentie te bewerkstelligen in de onderlinge
samenwerking. Tevens is er een groeiende bereidheid onder de
ontwikkelingslanden (vide Big Table II en NEPAD, New Partnership for African
Development) om orde op zaken te stellen in eigen huis. Uitgaande van een
streven naar een innovatieve, holistische benadering bestaat er duidelijk
een wil om meer te bereiken dan opnieuw een herbevestiging van eerdere
beloften en verklaringen.
Ter voorbereiding van de conferentie is een position paper opgesteld door
een facilitator (de Mexicaan Mauricio Escanero) dat uitgaat van
interlinkages en coherentie tussen de ontwikkelingsagenda en de
financieringsagenda en waarin zes hoofdthema's aan de orde worden gesteld:
- Mobilisatie van binnenlandse financiële middelen;
- Generering van buitenlandse investeringen;
- Hervorming van het mondiale handelsregime;
- Mobilisatie van buitenlandse financiële middelen, waaronder ODA;
- Duurzame schuldenbeheer;
Systemische kwesties in het multilateraal stelsel en de follow- up van de
conferentie
(samenwerking tussen multilaterale organisaties; coherentie in
internationale financiële architectuur, effectiviteit en complementariteit
van het VN stelsel).
Het outcome document is vastgesteld tijdens de vierde PrepCom van 14 tot 27
januari 2002 in New York. Het is een consensus document waarin enerzijds
aandacht wordt besteed aan de holistische ontwikkelingsagenda en anderzijds
aan de verschillende bronnen en middelen, die daarvoor ingezet moeten worden
(m.n. besparingen, investeringen, exportopbrengsten, schuldverlichting en -
daaraan complementair - official development asssistance). Het document
benadrukt partnerschap, goed beleid en bestuur en wederzijdse
verantwoordelijkheden voor het bereiken van de millennium doelstellingen.
Voor Minister Herfkens zijn met name de volgende kwesties van belang:
- Compliance van alle geïndustrialiseerde landen inzake het realiseren van
de ODA-norm van 0.7% BNP en het onderzoeken binnen welk tijdsbestek dit te
bereiken. Algemeen wordt aanvaard dat een aanzienlijke verhoging van ODA
nodig is om de doelstellingen te bereiken die in de millennium verklaring
zijn vastgelegd. Eveneens dat dit een aanzienlijke inspanning van donoren
zal vergen, vooral van diegenen die nog onder de 0.7% BNP zitten;
- Beleidscoherentie op multilateraal en nationaal niveau. Het realiseren van
de MDG's is alleen mogelijk wanneer er, zowel nationaal als multilateraal,
een grotere coherentie komt tussen het internationale handelsbeleid, het
internationale financiële beleid en het hulpbeleid. Ook is betere
samenwerking tussen multilaterale instellingen noodzakelijk;
- Wederkerige verplichtingen tussen donorlanden en ontwikkelingslanden.
Wanneer ontwikkelingslanden een goed beleid voeren, dat is gericht op
armoedebestrijding en dat door regering en bevolking breed wordt gesteund,
zou de donorgemeenschap zich bereid dienen te verklaren daarvoor adequate
financiële ondersteuning te verstrekken. Bij de MOL's conferentie in mei jl.
heeft Nederland een dergelijke global deal in componenten uitgewerkt.
Tot op heden bleek tijdens het voorbereidingsproces dat een intensieve
samenwerking tussen BWI en VN plaatsvindt op basis van comparatieve waarden.
Tijdens de laatste PrepCom is uiteindelijk consensus bereikt na een
dreigende verharding van standpunten in de voorafgaande concepten van
outcome papers. Dit betekent wel dat een aantal innovaties voor ontwikkeling
en financiering pas bij de conferentie zelf weer opgepakt kunnen worden. De
EU zal hierin een belangrijke rol spelen bij het vaststellen van het
uiteindelijke EU standpunt dat in februari aan de Algemene EU raad wordt
voorgelegd.
Het is nu van belang dat er een hoog politiek profiel wordt gegeven aan het
proces door de betrokken partijen. Het is essentieel dat het onderwerp FFD
zo prominent op de agenda van de Development Committee van de WB stond en
dat de SGVN aanwezig was bij een deel van de bijeenkomst. De verwachting is
dat de FfD conferentie vooral een kernachtige politieke boodschap uitdraagt
in plaats van een gebruikelijk "programma of action".
Nederland trekt hard aan het 0,7% ODA dossier in EU kader en boekt daar
stapsgewijs vooruitgang, te meer daar nu op de OS raad van 8 november jl. en
op de Europese Raad in Laeken is geaccordeerd dat elke EU lidstaat zal
onderzoeken op welke wijze en binnen welk tijdspad deze doelstelling van de
0.7% gerealiseerd kan worden. De Commissie en het EU-Voorzitterschap zullen
bij de AR van februari rapporteren over de plannen van de individuele
lidstaten om hieraan gevolg te geven.
29.01.02 MJE
bijgesteld na vierde PrepCom
===