Filmfestival Rotterdam
International Film Festival Rotterdam
PERSBERICHT maandag 25 februari 2002
International Film Festival Rotterdam brengt sterke Wereldcinema
tour-voorjaarseditie in 23 Nederlandse filmtheaters (maart - juni
2002)
Drie krachtige speelfilms uit Senegal, Iran en Argentinië reizen
tussen 17 maart 2002 tot en met 19 juni 2002 in de voorjaarseditie van
de Wereldcinema tour langs drieëntwintig Nederlandse filmtheaters. De
Wereldcinema tour omvat films, tot stand gekomen met hulp van het
Hubert Bals Fonds en vertoond tijdens het International Film Festival
Rotterdam in januari 2002. Meer informatie over de films is te vinden
op de website van het festival: www.filmfestivalrotterdam.com
DELBARAN (Iran), LE PRIX DU PARDON (Senegal) en BOLIVIA (Argentinië)
vormen als Wereldcinema tour samen een minifestival. De deelnemende
filmtheaters (ditmaal een recordaantal van drieëntwintig door heel
Nederland) vertonen deze films op één dag of kort na elkaar, soms
voorzien van een lezing. Het International Film Festival Rotterdam
organiseert jaarlijks een voorjaars- en een najaarseditie van de
Wereldcinema tour om belangrijke films ook buiten het festival te
vertonen. De drie films uit deze Wereldcinema tour-editie laten
indringend zien hoe actuele sociaal-economische omstandigheden de
levens van hun personages beïnvloeden.
DELBARAN belicht het bestaan van de 12-jarige Afghaanse vluchteling
Kaim die net over de Iraanse grens een geïsoleerde truck-stop
draaiende houdt. DELBARAN van de Iraanse regisseur Abolfazl Jalili
(Saveh/Iran, 1957) opende op 23 januari 2002 het 31e International
Film Festival Rotterdam. Hiermee heeft het festival zowel de band met
de regisseur als met het onderwerp willen benadrukken. De actuele
situatie in Afghanistan komt niet direct in beeld, maar heeft wel
duidelijk zijn weerslag op de personages. Jalili was in 1999 Filmmaker
in Focus, DELBARAN kwam tot stand met hulp van het Hubert Bals Fonds
en bovendien werd Jalilis nieuwe filmproject geselecteerd voor de
CineMart 2002. De film, in 2001 bekroond met de speciale juryprijs op
het filmfestival van Locarno is opnieuw een geslaagd voorbeeld van de
Iraanse cinema.
Melancholieke Boliviaanse muziek van Los Kjarcas, zwart-witbeelden van
dicht op de huid gefilmde restaurantbezoekers, spaarzame dialogen en
veelzeggende blikken geven BOLIVIA een broeierige sfeer die perfect
aansluit bij het verhaal over vreemdelingenhaat en heimwee. Boliviaan
Freddie verlaat zijn gezin om werk te zoeken in Argentinië. Als kok in
een grillrestaurant wordt hij door de klanten, meest ruige
bierdrinkende chauffeurs, met argwaan bekeken. BOLIVIA, de tweede
speelfilm van Adrian Caetano (Montevideo/Uruguay, 1969), won tijdens
het afgelopen International Film Festival de KNF Award van de
Nederlandse filmcritici "voor de precieze en genuanceerde observatie
van gewone mensen in een klein restaurant, een microkosmos metaforisch
voor de Argentijnse maatschappij in de huidige situatie". Aan de
KNF-prijs is een premie verbonden voor ondertiteling van de film,
gesponsord door Holland Subtitling. Het International Film Festival
selecteerde in 1998 Caetanos debuut PIZZA, BIRRO, FASO (en bracht hem
als eerste Wereldcinema tour-film uit) en in 1999 diens korte film LA
EXPRESIÓN DEL DESEO.
LE PRIX DU PARDON van regisseur Mansour Sora Wade (Dakar/Senegal,
1952) is gebaseerd op de gelijknamige roman van Mbissane Ngom, net als
de filmmaker afkomstig uit de Senegalese kuststreek waar de film zich
afspeelt. In een kleine vissersgemeenschap maakt de liefde voor de
mooie Maxoye de twee jeugdvrienden Mbanik en Yatma tot rivalen. De
heldendaden van Mbanik zetten Yatma aan tot moord. Maxoye vergeeft
hem, maar toch moet Yatma later de prijs van de genade terugbetalen
aan de zee. Met een scherp oog voor symbolische details en humor toont
de film, als variant op locale verteltradities, zowel alledaagse als
magische gebeurtenissen. Regisseur Mansour Sora Wade maakt vanaf 1979
korte (fictie)films, documentaires en reportages voor het
televisiekanaal TV5. LE PRIX DU PARDON is zijn eerste lange speelfilm.
De rol van Yatma wordt vertolkt door Hubert Koundé, eerder te zien in
onder meer Mathieu Kassovitz LA HAINE en COMMENT JAI TUÉ MON PÈRE van
Anne Fontaine. De muziek is gecomponeerd door Wasis Diop en Loy
Ehrlich (ex-pianist van Touré Kunda) met medewerking van Youssou Ndour
in Makoy, een nummer afkomstig van diens cd The Lion.
LE PRIX DU PARDON opent op 14 maart 2002 het 19e Cinema Novo Film
Festival in Brugge, dit jaar samen met Salamanca Culturele Hoofdstad
van Europa. Cinema Novo vertoont ook DELBARAN en BOLIVIA.
Wereldcinema tour / voorjaar 2002 presenteert tussen 17 maart en 19
juni 2002 in 23 Nederlandse filmtheaters:
DELBARAN van Abolfazl Jalili (Japan/Iran, 2001, 35mm, 96, kleur,
Farsi, Nederlands ondertiteld)
LE PRIX DU PARDON (NDEYSAAN) van Mansour Sora Wade (Frankrijk/Senegal,
2001, 35mm, 90, kleur, Wolof, Nederlands ondertiteld)
BOLIVIA van Adrián Caetano (Argentinië 2001, zwart/wit, 35mm, 75,
Spaans, Nederlands ondertiteld)
De Wereldcinema tour is een initiatief van het Hubert Bals
Fonds/International Film Festival Rotterdam, met steun van het HIVOS,
de NCDO, de NPS, Art-S Home Entertainment, Stichting Doen en in
samenwerking met het Filmmuseum en het Nederlands Instituut voor
Filmeducatie.
Noten:
Informatie: IFFR persvoorlichting, Bert-Jan Zoet tel. 010 - 890 90 90,
email press@filmfestivalrotterdam.com, fax 010 890 90 91
Persvoorstellingen:
LE PRIX DU PARDON (Rialto, Amsterdam, ma 04.03.02, 14.30 uur)
BOLIVIA (Het Ketelhuis, Amsterdam, ma 11.03.02, 14.30 uur)
In bijlage: vertoningsdata en schema per filmtheater
Fotos (300 dpi, 10 x 15 cm) zijn te downloaden van de festivalwebsite
www.filmfestivalrotterdam.com (zie onder Pers, Fotos, zoeken op
filmtitel)
Contact
phone: +31 10 890 90 90
fax:+31 10 890 90 91
e-mail: press@
filmfestivalrotterdam.com
Press officers
Bert-Jan Zoet
Bert-Jan Zoet
Margo van der Valk
Margo van der Valk
Press Accreditation
Mieke van Oorschot
Mieke van Oorschot