CMG
Persbericht
Nieuw informatiebeleid Psychomedisch Streekcentrum Vijverdal leidt tot integratie processen van alle betrokken instellingen
Amstelveen, 15 maart 2002 - Het Maastrichtse Psychomedisch Streekcentrum Vijverdal heeft binnen drie maanden een gedegen informatiebeleid opgesteld, op basis van adviezen van CMG en methoden die in het bedrijfsleven hun waarde hebben bewezen. Deze aanpak van informatiebeleid is nieuw in de zorgsector. Het nieuwe beleid heeft geleid tot een reeks concrete projecten die zijn gericht op het verbeteren van de efficiency in de keten, van huisarts tot zorginstellingen. CMG zal de invoering van een programma- en projectmanagement binnen Vijverdal ter hand nemen en een organisatiebrede ICT-infrastructuur opzetten die ook financieel goed beheersbaar is. Verder zal CMG op interim-basis een informatiemanager leveren. Daarnaast gaat CMG een rol spelen in toekomstige ontwikkelingen bij de instelling. Eén van deze ontwikkelingen betreft nieuwbouw van de kliniek, waarvoor inmiddels criteria voor de ICT-infrastructuur zijn geformuleerd.
Tot de thema's waar de zorg de komende jaren sterk mee te maken krijgt, behoren onder meer het hanteren van kostprijzen, openheid over de eigen prestaties, accountability en multidisciplinair werken. Op alle niveaus moeten de prestatie-indicatoren bekend zijn. Dat vereist een adequate registratie en een informatiesysteem dat de productie van de benodigde kengetallen makkelijk mogelijk maakt. Specifiek voor de ICT in de zorg gaat het om integratie van gegevens, zowel binnen de instelling als met andere instellingen en organisaties, de invoering van de Universele Patiënten Identificatie en het terugdringen van de kosten voor beheer. De volgende effectiviteitslag voor de gezondheidszorg bestaat uit het integreren van processen over de bij het zorgproces betrokken instellingen heen. Het resultaat is een zorgproces met een generieke structuur waarbinnen de processen van alle betrokken instellingen zijn geïntegreerd. Met de verbeterprojecten die nu van start zijn gegaan, heeft Vijverdal een begin gemaakt met deze effectiviteitslag.
"De komende jaren zal de zorg veel informatie-intensiever worden. Het is duidelijk dat we alleen op basis van een goed informatiebeleid effectief op deze ontwikkeling kunnen inspelen," zegt Chris Breemer ter Stege, voorzitter van de Raad van Bestuur van Vijverdal. "En dat kan alleen wanneer het informatiebeleid zorgt voor samenhang tussen processen en projecten. CMG heeft door de inbreng van kennis van de zorg - maar ook door onze cultuur goed aan te voelen - ons geholpen dit beleid trefzeker te realiseren. De snel veranderende regelgeving en de eisen die de overheid aan het zorgveld stelt, maken het noodzakelijk in zeer korte tijd te kunnen reageren. Daarvoor is goede stuurinformatie een must."
Henk van Piggelen, consultant van CMG, "Vijverdal is een psychomedisch centrum dat door de specifieke aard van de geestelijke gezondheidszorg te maken heeft met allerlei andere instellingen, zoals RIAGG, het academisch ziekenhuis Maastricht en de maatschappelijke instellingen. Voor ons zijn de processen dan ook niet tot Vijverdal beperkt gebleven. Zowel voor cliënten als voor behandelaars en verpleeg-kundigen moet informatievoorziening over de grenzen van de instelling heen opgezet worden."
In de visie van CMG heeft het besturen van een onderneming vooral te maken met een heldere en breedgedragen visie op de rol en taak van de organisatie, en het vertalen daarvan naar concrete doelstellingen op alle niveaus. Dat lijkt evident, maar in de zorgsector blijft de visie tot nu toe vaak steken in voornemens die niet tot concrete maatregelen voor de hele organisatie leiden. Het gebruik in de zorgsector van methoden die zich in het bedrijfsleven hebben bewezen voor het ontwikkelen van beleid, is mogelijk doordat informatiebeleid vooral een visie op organisatie, missie en doelen vereist. Branchespecifieke elementen ontbreken vrijwel, waardoor het beleid voor Vijverdal in korte tijd tot stand kon worden gebracht.
CMG
CMG, opgericht in 1964, werkt binnen lange termijn relaties nauw samen met haar klanten om voor hen succes te genereren. CMG is een 'full service provider' en levert diensten zoals management consultancy, systeem-ontwikkeling en -integratie en het overnemen van het beheer van specifieke bedrijfsprocessen. CMG wil vooroplopen in het creëren en ontwikkelen van de meest geavanceerde IT- en telecommunicatiediensten (ICT) en draadloze data-oplossingen ((Wireless Data Solutions - WDS). De combinatie van deze ICT- en WDS-mogelijkheden zorgt voor een aantrekkelijke propositie voor ondernemingen die het mobiele kanaal willen toevoegen aan hun operaties en marketingstrategieën. CMG bevindt zich in het hart van de bedrijfskritische activiteiten van haar klanten en combineert daarbij branchekennis, technische expertise en praktijkgerichte innovatie. Met ongeveer 14.000 werknemers implementeert en ondersteunt CMG applicaties voor klanten wereldwijd, vanuit vestigingen in 17 landen. Het bedrijf is genoteerd aan de effectenbeurzen in Londen en in Amsterdam.