BENNIS PORTER NOVELLI
Dagbladbezorging essentieel voor nieuwsvoorziening
Nederlander ziet dagbladbezorging als essentieel voor
nieuwsvoorziening
Amsterdam, 15 maart 2002
Nederland kan niet zonder dagbladbezorging. Dat is de belangrijkste
conclusie van een onderzoek van de Nederlandse Dagbladpers (NDP),
uitgevoerd door marktonderzoekbureau Interview/NSS. In ruime
meerderheid zijn de Nederlanders het erover eens dat het belangrijke
negatieve consequenties zou hebben wanneer de krant in ons land niet
meer aan huis zou worden bezorgd. Dit zou onder meer zorgen voor een
verhoogde informatiedrempel en een vervlakking van de
nieuwsbeleving.
Doel van het onderzoek was onder meer om aandacht te vragen voor de
maatschappelijke rol van dagbladbezorging. In Nederland wordt 91
procent van de kranten bij de abonnees thuis bezorgd. In vergelijking
met andere landen is dit een bijzonder hoog percentage. Toch zijn maar
weinig mensen zich bewust van de unieke positie die Nederland hiermee
inneemt.
Informatiedrempel
De Nederlander hecht veel waarde aan bezorging aan huis omdat dit de
informatiedrempel aanzienlijk verlaagt, met name voor mensen die
minder gemakkelijk toegang hebben tot het nieuws. Bijna driekwart van
de ondervraagden (73 procent) vindt dagbladbezorging van essentieel
belang voor bejaarden en gehandicapten. Zonder dagbladbezorging
verwacht 69 procent bovendien problemen voor de nieuwsvoorziening op
het platteland.
Een krappe meerderheid van de Nederlandse bevolking is bereid om voor
de laagdrempeligheid van het nieuws te betalen: 51 procent van de
ondervraagden zegt er geen bezwaar tegen te hebben wanneer een aan
huis bezorgde krant duurder zou zijn dan een krant in de losse
verkoop.
Diepgang
Een overtuigende meerderheid van de Nederlanders vindt de krant als
nieuwsbron superieur. Dagbladen bieden vooral diepgang, is de mening
van 86 procent. Het overgrote deel (78% procent) blijft daarom het
liefst op de hoogte van het nieuws door het lezen van een krant. Een
nog groter deel ( 82 procent) geeft toe de krant minder te zullen
lezen wanneer deze niet aan huis wordt bezorgd.
Kortom, als de krant niet langer aan huis wordt bezorgd, zou dat een
verarming van de nieuwsvoorziening betekenen. Over deze conclusie is
87 procent van de ondervraagden het eens.
De maatschappelijke rol van dagbladbezorging krijgt in het onderzoek
nog een andere betekenis: 80 procent van de Nederlanders vindt het
bezorgen van een dagblad een goede manier voor jongeren om kennis te
maken met werk en maatschappij.