Ernst & Young
Onderzoek naar groei-gericht management in een kapitaalschaarse markt
15 maart 2002 - Een nieuw, wereldwijd onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young en Ernst & Young toont aan dat bedrijven die opereren op het gebied waar telecommunicatie, media en entertainment, en technologie samenkomen, zich gesteld zien voor een lastige zakelijke paradox in 2002. Ze moeten zich richten op groei, en in sommige gevallen hun zakelijke modellen opnieuw definiëren, maar ze moeten dit doen in een tijd van kapitaalschaarste en andere grote financiële beperkingen.
Het onderzoek, "Business Redefined: Generating Returns", is het derde in een reeks uitgevoerd door de twee wereldwijde zakelijke dienstverleners, en is gebaseerd op constante dialogen met de hoogste leidinggevenden in de telecommunicatie-, media en entertainment-, en technologiesector. Meer dan 60 financiële directeuren en hoge functionarissen van bedrijven over de hele wereld namen deel aan het jongste onderzoek in de lopende reeks Leadership Connection®.
Geconfronteerd met een financiële terugslag na het ongekende optimisme
van beleggers en het excessieve uitgavenpatroon in de industrie
gedurende het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw en het
begin van 2000, moeten, volgens het onderzoek, deze leidinggevenden nu
balanceren op het evenwichtskoord en het hoofd bieden aan de
uitdagingen van een voortschrijdende integratie van industrieën en
technologische transformatie zonder het voordeel van extra
financiering van buitenaf.
Het onderzoek heeft onder andere de volgende belangrijke zaken aan het
licht gebracht:
* Gezien de kapitaalschaarste vormt een vrije cashflow de nieuwe
katalysator voor veranderingen. Bedrijven moeten nu hun groei
bekostigen uit de eigen cashflow.
* Bezuinigen over de hele linie ter verbetering van de winstmarges
zal sommige bedrijven duur komen te staan.
* De financiële directeur wordt in deze nieuwe omgeving kritischer
en raakt, naast de financiële controle, meer betrokken bij
zakelijke beslissingen.
* Investeringen zullen worden toegespitst, gericht op hetzij de
infrastructuur, hetzij de klant.
* De terugkeer naar een winstgevende groei is afhankelijk van de
klant en de mogelijkheid van talloze bedrijven in alle drie de
sectoren om in onderlinge samenhang te werken aan de levering van
diensten met toegevoegde waarde die klanten ook willen hebben.
"Telecommunicatie-, media en entertainment-, en technologiebedrijven
zagen zich genoodzaakt vrijwel onmiddellijk een antwoord te vinden op
het probleem van winstgevendheid en cashflow, zonder de noodzaak uit
het oog te verliezen van doorlopende bedrijfsinnovatie als nieuwe
impuls voor groei", aldus Frank van den Ende, partner en voorzitter
van Ernst & Young, marktgroep Technology Communications &
Entertainment. Jos van Rijn, Global Service Line Director Media, Cap
Gemini Ernst & Young zegt in een verdere toelichting: "Dit onderzoek
toont aan dat bedrijven uiterst voorzichtig moeten zijn en een
realistische inschatting moeten maken van de ontwikkeling van de
markt. Elk bedrijf zou zich moeten richten op een rendabele,
hoogwaardige dienstverlening aan de klant."
Van "Go-Go" naar "No-Go"
Financiële directeuren zijn het erover eens dat telecommunicatie-,
technologie- en, in mindere mate, media en entertainmentbedrijven
momenteel allemaal de prijs betalen van het "go-go" tijdperk van
bovenmatige uitgaven. Het onderzoek geeft aan dat zowel beleggers als
het management de essentiële financiële en zakelijke realiteit uit het
oog hadden verloren. Ondanks vele bewijzen van het tegendeel, hebben
zij bijvoorbeeld de kosten van de levering van nieuwe diensten
onderschat, en, nog belangrijker, de tijd die het kost voordat klanten
de nieuwe technologie en diensten op grote schaal accepteren.
Amerikaanse verstrekkers van risicokapitaal, die werden gelokt door de
visie van een door breedbandverbindingen met elkaar verbonden
maatschappij en torenhoge marktkapitalisatie, verhoogden bijvoorbeeld
hun investeringen in deze sectoren tussen 1998 en 2000 met een factor
vijf, van 20 miljard dollar naar 100 miljard dollar. In Europa
betaalden bedrijven in de mobiele telecommunicatiesector bedragen voor
de volgende generatie licenties die voorheen als exorbitant zouden
zijn beschouwd. Ze gaven 52 miljard Euro uit voor 3G-licenties in
Duitsland en 36 miljard Euro in het Verenigd Koninkrijk.
Tegelijkertijd verhoogden media en entertainmentbedrijven eveneens hun
schuldenlast in een fusie- en overnameoorlog.
Na zorgvuldige bestudering van de gevolgen van de oplopende financiële
verliezen en de exploderende investeringseisen voor de
winstgevendheid, trokken beleggers uiteindelijk de stekker eruit. Als
gevolg hiervan zijn de kapitaalmarkten vrijwel opgedroogd en richten
beleggers zich sterk op de vrije cashflow als middel voor de
waardebepaling van bedrijven. Bedrijven zien zich gesteld voor de
bijna absolute eis om operationele en financiële efficiency te
realiseren en te behouden.
"Vrije cashflow is op dit moment de belangrijkste katalysator voor
verandering in de telecommunicatie-, media en entertainment- en
technologiesector," zegt Frank van den Ende, partner en voorzitter bij
Ernst & Young, marktgroep Technology, Communications and
Entertainment.
De nieuwe uitdaging voor het management
In deze nieuwe omgeving is volgens financiële directeuren het enige
wat telt de cash, en derhalve de winstgevendheid. De uitgaven moeten
snel en krachtig beteugeld worden en de bedrijven moeten gaan werken
volgens een nieuw regime van fiscale discipline.
Het onderzoek waarschuwt echter dat het eenvoudigweg teruggrijpen op
bezuinigingsmaatregelen ter verbetering van de winstgevendheid, geen
oplossing zal bieden voor de problemen waarvoor de meeste van deze
bedrijven zich gesteld zien. Uit dit onderzoek blijkt dat
kostenbesparingen over de hele linie de groeimogelijkheden van een
bedrijf vaak in gevaar kunnen brengen. Dit is een belangrijke maatstaf
voor de waarde van een bedrijf. Beleggers kennen volgens dit onderzoek
over het algemeen een twee tot drie keer hogere waardepremie toe aan
bedrijven met winstgevende groei.
Het is lastig en ingewikkeld balanceren, met als gevolg dat de positie
van de financiële directeur in de directiekamer steeds belangrijker
wordt, aldus het onderzoek. Maar het scenario vraagt ook om een ander
soort financieel directeur, een die beschikt over zowel financieel
inzicht als zakelijk instinct, en de kennis om een balans te vinden
tussen de vereisten van discipline en innovatie, van winstgevendheid
en groei.
Doelgerichtheid zal een essentiële succesfactor voor deze bedrijven
zijn. Telecommunicatiebedrijven zullen bijvoorbeeld hun geld moeten
zetten op het bezit van ofwel de klant ofwel de infrastructuur. De
middelen zijn niet toereikend om beide te hebben, zo blijkt uit het
onderzoek.
Daarnaast zullen bedrijven in de telecom- en technologiesector moeten
gaan werken volgens de principes van value-pricing en klantgerichte
zakelijke planning ter verbetering van het rendement en grotere
opbrengstmogelijkheden voor bestaande investeringen. Voor sommige
bedrijven zal de omschakeling een fundamentele verandering van het
bedrijfsmodel met zich mee brengen.
Opzetten van het klantgerichte ValueWeb®
De voortschrijdende integratie van telecommunicatie, media en
entertainment, en technologie betekent dat het lot van deze drie
sectoren nu onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Uit het onderzoek
blijkt dat bedrijven meer dan ooit tevoren buiten de muren van het
eigen bedrijf zullen moeten zoeken naar antwoorden. Media en
entertainmentbedrijven zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de levering
van het laatste stukje breedband naar de huiskamers toe en van de
ontwikkeling van nieuwe communicatie- en entertainmentplatforms.
Omgekeerd zijn netwerk-serviceproviders en hardwarefabrikanten
afhankelijk van de ontwikkeling van applicaties en andere programmas
die de vraag naar hun producten en diensten zullen doen stijgen.
Op zichzelf staande, baanbrekende diensten van afzonderlijke bedrijven
zullen niet de redding zijn voor de meeste partijen in deze steeds
verder integrerende markt. In plaats daarvan zal het gaan om een
ValueWeb van netwerktransport- en toegangsproviders, Content
PackagersSM en hardwarefabrikanten die elk een stukje van de oplossing
voor de klant leveren.
"Een van de belangrijkste lessen die we de afgelopen jaren hebben
geleerd, is dat de klant een vooraanstaande positie inneemt in de
evolutie van deze industrie en deze markt", aldus Jos van Rijn, Global
Service Line Director Media, Cap Gemini Ernst & Young. "De klant
bepaalt uiteindelijk hoe snel de industrie weer winstgevende groei te
zien geeft en hoe snel deze markten zich ontwikkelen in een echte
onderling verbonden maatschappij. Alleen de klant kan bepalen welke
diensten en producten echt waardevol zijn en hoe snel deze door de
markt worden opgenomen. Het is de klant die centraal staat in het
moderne ValueWeb."
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Harry Scholte senior
communicatieadviseur van PR-bureau Sterk Werk Communicatie 010 456 78
49