STICHTING WAKKER DIER
WakkerDier ; supermarktketen doelwit acties en consumentenboycot
Supermarktketen doelwit acties en consumentenboycot
Massale paas-acties met oproep tot boycot van C1000 in
voorbereiding.
Amsterdam, 14 maart 2002; Na een actie van Wakker Dier, bij de
directie van Schuitema, eigenaar van de C1000-winkels, kwam C1000
Wakker Dier schuchter maar onvoldoende tegemoet. De stichting eist dat
C1000 ophoudt met de verkoop van eieren uit legbatterijen. C1000
haalt, na intern crisisberaad, de legbatterij-eieren nog niet van de
schappen maar heeft wel toegezegd de consument meer informatie te
geven over het verschil tussen scharreleieren en die uit de
legbatterij. Schuitema wil hiermee de verkoop van diervriendelijkere
eieren stimuleren. Wakker Dier eist echter dat de grootste verkoper
van legbatterij-eieren deze eieren onvoorwaardelijk uit de schappen
haalt en heeft de C1000 een ultimatum gesteld dat op vrijdag voor
pasen 0.00 uur afloopt. Is C1000 dan niet met een bevredigend antwoord
gekomen dan zullen met pasen in heel het land acties plaatsvinden.
Zijn die acties niet toereikend om C1000 tot inkeer te brengen, dan
zal vanaf 30 april opgeroepen worden tot een algehele boycot van de
C1000.
Vanaf volgend jaar mogen er in de Europese Unie geen legbatterijen
meer worden gebouwd en in 2012 moeten alle legbatterijen zijn
verdwenen. De Europese ministers zijn dit overeengekomen vanwege de
dieronvriendelijkheid van de krappe kooien. Wakker Dier vindt dat na
de politieke beslissing ook de grootste verkoper in Nederland haar
maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen door (net als de
Albert Heijn eerder deed) de dieronvriendelijke eieren uit de schappen
te halen. Wakker Dier zal actie blijven voeren en publiek oproepen de
supermarktketen volledig te boycotten als C1000 de dieronvriendelijke
eieren blijft verkopen. Voor de paaszaterdag worden verschillende
acties voorbereid. Wakker Dier wil de supermarkten, in navolging van
de aanpak die minister Brinkhorst van landbouw koos, goedschiks of
kwaadschiks wijzen op hun verantwoordelijkheid.
De bio-industrie met zijn honderden miljoenen in deplorabele
omstandigheden gehouden dieren veroorzaakt ongekend veel dierenleed.
Wakker Dier heeft voor haar akties voor C1000 gekozen omdat het de
grootste Nederlandse supermarktketen is die nog legbatterij-eieren
verkoopt. Zestig procent van hun eierenomzet is afkomstig van
legbatterijproducten. C1000 is met een marktaandeel van een kleine 12
procent na Albert Heijn (bijna 28 procent) de tweede Nederlandse
supermarktketen.
Nadere inlichtingen:
Wakker Dier: Matthéus Bleijenberg,
Tel 020-4638924 of Mobiel: 0614-683812
14 mrt 02 16:09