STICHTING WAKKER DIER

WakkerDier ; supermarktketen doelwit acties en consumentenboycot

Supermarktketen doelwit acties en consumentenboycot

Massale paas-acties met oproep tot boycot van C1000 in voorbereiding.

Amsterdam, 14 maart 2002; Na een actie van Wakker Dier, bij de directie van Schuitema, eigenaar van de C1000-winkels, kwam C1000 Wakker Dier schuchter maar onvoldoende tegemoet. De stichting eist dat C1000 ophoudt met de verkoop van eieren uit legbatterijen. C1000 haalt, na intern crisisberaad, de legbatterij-eieren nog niet van de schappen maar heeft wel toegezegd de consument meer informatie te geven over het verschil tussen scharreleieren en die uit de legbatterij. Schuitema wil hiermee de verkoop van diervriendelijkere eieren stimuleren. Wakker Dier eist echter dat de grootste verkoper van legbatterij-eieren deze eieren onvoorwaardelijk uit de schappen haalt en heeft de C1000 een ultimatum gesteld dat op vrijdag voor pasen 0.00 uur afloopt. Is C1000 dan niet met een bevredigend antwoord gekomen dan zullen met pasen in heel het land acties plaatsvinden. Zijn die acties niet toereikend om C1000 tot inkeer te brengen, dan zal vanaf 30 april opgeroepen worden tot een algehele boycot van de C1000.

Vanaf volgend jaar mogen er in de Europese Unie geen legbatterijen meer worden gebouwd en in 2012 moeten alle legbatterijen zijn verdwenen. De Europese ministers zijn dit overeengekomen vanwege de dieronvriendelijkheid van de krappe kooien. Wakker Dier vindt dat na de politieke beslissing ook de grootste verkoper in Nederland haar maatschappelijke verantwoordelijkheid moet nemen door (net als de Albert Heijn eerder deed) de dieronvriendelijke eieren uit de schappen te halen. Wakker Dier zal actie blijven voeren en publiek oproepen de supermarktketen volledig te boycotten als C1000 de dieronvriendelijke eieren blijft verkopen. Voor de paaszaterdag worden verschillende acties voorbereid. Wakker Dier wil de supermarkten, in navolging van de aanpak die minister Brinkhorst van landbouw koos, goedschiks of kwaadschiks wijzen op hun verantwoordelijkheid.

De bio-industrie met zijn honderden miljoenen in deplorabele omstandigheden gehouden dieren veroorzaakt ongekend veel dierenleed. Wakker Dier heeft voor haar akties voor C1000 gekozen omdat het de grootste Nederlandse supermarktketen is die nog legbatterij-eieren verkoopt. Zestig procent van hun eierenomzet is afkomstig van legbatterijproducten. C1000 is met een marktaandeel van een kleine 12 procent na Albert Heijn (bijna 28 procent) de tweede Nederlandse supermarktketen.

Nadere inlichtingen:

Wakker Dier: Matthéus Bleijenberg,
Tel 020-4638924 of Mobiel: 0614-683812

14 mrt 02 16:09