BedrijfsautoRAI
14-3-2002
Nieuwe V10-motor en uitlaatgasrecirculatie
MAN heeft een nieuwe V10 Common-rail motor geïntroduceerd en een
uitlaatgasrecirculatiesysteem, waarmee de motoren van MAN aan de
Euro-3 norm voldoen - zonder noemenswaardige verhoging van het
verbruik en met handhaving van de onderhoudsintervallen. De motor 660
pk sterke motor wordt uitsluitend toegepast in zwaartransport trekkers
met een maximaal treingewicht tot 250 ton.
V10 met 660 PK vermogen
Speciaal voor het zwaar transport heeft MAN de sterkste seriematig
gebouwde truckmotor op het programma: een machtige V10 met Common-rail
techniek, die uiteraard aan de Euro-3 norm voldoet. In het gebied
tussen de 2.000 en 2.300 t.p.m levert de nieuw ontwikkelde D2840 LF
een vermogen van 660 pk. Het koppel is op 2.700 Nm begrensd omdat er
voor het wegverkeer nog geen versnellingsbak bestaat, die tegen hogere
draaimomenten bestand is. Hij geeft dit koppel af in het gebied tussen
de 1.000 en 1.700 toeren en overtreft daarmee zijn voorganger, de 600
pk Euro-2 V10 motor. MAN past bij dit topmodel Common-rail techniek
toe in combinatie met de Bosch CP2/4V lijnpomp. Deze ontwikkelt
inspuitdrukken tot maximaal 1.400 bar. Elke cilinder telt vier kleppen
en is voorzien van turbolader met wastegate, een eigen 'rail' en dito
warmtewisselaar voor uitlaatgasrecirculatie (AGR).
Schoner dankzij AGR
Op het gebied van emissiewaarden moeten alle nieuwe trucks sinds
oktober 2001 aan de Euro-3 norm voldoen. Vooral de reductie van NOx is
lastig. Verlaging van de verbrandingstemperatuur levert gunstige
waarden op, maar verhoogt het brandstofverbruik. MAN past daarom een
uniek extern recirculatiesysteem (AGR) toe. Bij dit principe passeren
de verbrandingsgassen een waterkoeler alvorens ze naar de
verbrandingskamer terugstromen. Daar verlagen ze de piektemperatuur
tijdens de eerstvolgende verbrandingsslag, zodat de vorming en emissie
van NOx en roetdeeltjes gereduceerd wordt. Bij koude start of gebruik
van de motorrem stelt een elektronisch gestuurde klep de AGR buiten
werking. Zo beperkt MAN de stijging van het brandstofverbruik - een
onvermijdelijk gevolg van de Euro-3 norm - voor de gehele D28-serie
tot slechts 1 à 2 procent. Bij de D08-motoren voor de L2000 Evolution
en M2000 Evolution (tot 280 pk) past MAN dezelfde methode toe, maar
dan zonder externe koeling. Door een gewijzigde kleptiming stromen de
uitlaatgassen hier aan het begin van de inlaatslag via de
klepopeningen terug naar de verbrandingskamer.
Met AGR is MAN erin geslaagd het vermogen en het koppel van de motoren
fors te verhogen, terwijl van toename van het brandstofverbruik
nauwelijks sprake is. Al met al resulteert de combinatie van
uitlaatgasrecirculatie en EDC (standaard) in een verbeterde beheersing
van het verbrandingsproces, lagere emissiewaarden en een verbeterde
motorkarakteristiek. AGR heeft geen verkorting van de
onderhoudsintervallen tot gevolg.