Ingezonden persbericht


Spector Photo Group N


Spector Photo Group - Resultaten 2001

Resultaten van kernactiviteiten bevestigen juistheid van strategische keuzes

Spector voltooide een ingrijpend desinvesteringsprogramma Kernactiviteiten halen 3,5% omzetgroei en 5,3% operationele marge Uitzonderlijke resultaten verbonden aan het Renaissance Plan houden netto resultaat nog negatief

Wetteren, 13 maart 2002 - Spector Photo Group heeft in 2001 een omzet gehaald van ¤ 515,5 miljoen - dit is nog inclusief de groothandelslaboratoria die Spector Photo Group in de loop van 2001 heeft verkocht. Ondanks de moeilijke marktomstandigheden is Spector Photo Group erin geslaagd om zowel het operationeel resultaat (EBIT = ¤ 11,2 miljoen) als het courant resultaat (¤ 0,3 miljoen) positief te houden. De uitzonderlijke resultaten, die verbonden zijn aan het Renaissance Plan (inclusief het desinvesteringsprogramma), maken evenwel dat er in 2001 nog een geconsolideerd netto verlies (aandeel van de groep) is van ¤ 18,6 miljoen.

De kernactiviteiten scoren goed. Pro forma werd abstractie gemaakt van de verkochte activiteiten, waardoor enkel de kernactiviteiten -in hoofdzaak Retail en Mail Order- worden gereflecteerd. Deze oefening wijst uit dat deze kernactiviteiten in 2001 een omzet haalden van 379,0 miljoen - een stijging met 3,5% ten opzichte van dezelfde activiteiten in 2000. In deze oefening bedragen het operationeel en het courant resultaat respectievelijk ¤ 20,0 miljoen en ¤ 9,4 miljoen (minderheden inbegrepen).

Spector Photo Group heeft dus relatief goed kunnen weerstaan aan het verslechterd algemeen economisch klimaat. Aanvankelijk bestond er vrees dat de gebeurtenissen van 11 september - en de bijhorende negatieve impact op het toerisme - zich ook zou vertalen in een scherpe daling op de photofinishing-markt. Ook voor Spector Photo Group was deze impact voelbaar, zij het minder scherp, door het gedifferentieerde effect over de verschillende markten waarin de groep opereert.

Spector Photo Group had in 2001 vooral nog te lijden onder de verder toenemende druk in het groothandelssegment van de photofinishing markt. Alhoewel de groep in het kader van het Renaissance Plan de strategische beslissing had genomen om zich uit dit specifieke marktsegment terug te trekken, kon dit pas tegen eind 2001 effectief uitgevoerd worden.

Operationele cijfers 2001

De geconsolideerde omzet van ¤ 515,5 miljoen vertaalt zich in een operationele cashflow (EBITDA) van ¤ 56,7 miljoen (een marge van 11,0% op de omzet) en in een operationeel resultaat (EBIT) van ¤ 11,2 miljoen (een marge van 2,2% op de omzet).

Beide cijfers liggen lichtjes beter dan vorig jaar. Dit ondanks de prestaties van de wholesale-divisie, waarin de photofinishing labs zitten die als toeleverancier van de grootdistributie werken. De zware druk op marges en prijzen die ook vorig jaar al binnen dit marktsegment werd vastgesteld, is in 2001 nog verder toegenomen. Spector Photo Group heeft daarom in de loop van 2001 de strategische beslissing genomen om zich terug te trekken uit dit marktsegment, omdat het als middelgrote speler deze markt onvoldoende kan vormgeven. De cijfers voor 2001 onderstrepen dat deze beslissing inderdaad correct is gebleken. Spector Photo Group is erin geslaagd om deze beslissing ook effectief uit te voeren. In de loop van het voorbije jaar werden 11 wholesale-labs verkocht, en 2 andere wholesale-labs gesloten.

De verkochte wholesale-organisaties in Frankrijk en Oostenrijk werden nog voor het volledige boekjaar 2001 mee opgenomen in de consolidatie. Dit kwam in hoofdzaak door de vertraging in de goedkeuringsprocedures door de betrokken nationale kartelautoriteiten. De Duitse wholesale-labs bleven nog tot 30 september 2001 in de boeken.

Wanneer enkel de kernactiviteiten in aanmerking zouden genomen worden, komt de pro forma omzet voor 2001 uit op 379,0 miljoen - een stijging met 3,5% ten opzichte van dezelfde activiteiten in 2000. Het operationeel resultaat van deze kernactiviteiten bedraagt ¤ 20,0 miljoen - of 5,3% ten opzichte van de omzet. De operationele kasstroom (EBITDA) zou dan uitkomen op ¤ 46,8 miljoen, of 12,3% van de omzet. Beide marges geven nogmaals de juistheid aan van de strategische beslissing om in hoofdzaak een direct-to-consumer organisatie te worden, die niet langer afhankelijk is van de grootdistributie. Het courant resultaat van deze kernactiviteiten komt dan uit op ¤ 9,4 miljoen (minderheden inbegrepen).

Financiële resultaten 2001

De financiële resultaten beliepen ¤ -10,9 miljoen ten opzichte van ¤ -19,0 miljoen in 2000. Alhoewel dit gunstiger is dan vorig jaar, bleef de financiële last nog zwaar wegen in 2001.

Dit had zowel te maken met de duurdere interestvoeten als met de schuldpositie, die pas eind 2001 in sterke mate werd afgebouwd.

Gezien de daling van de Zweedse kroon ten opzichte van de Euro, waren er ook wisselkoersverliezen voelbaar voor de groep.

Bovendien waren er nog voor nagenoeg ¤ 1,1 miljoen waardeverminderingen op eigen aandelen en op de aandelen uit de participatie in Photo Hall, die zijn opgenomen onder geldbeleggingen.

Anderzijds was er ook een positief effect van ¤ 2,1 miljoen door de terugname van een waardevermindering met betrekking tot de Franse dochteronderneming Spie, actief in het ontwikkelen van technologische applicaties voor digitale fotografie.

Uitzonderlijke resultaten 2001

Het uitzonderlijk resultaat bedraagt ¤ -14,9 miljoen - waarvan evenwel een belangrijk deel non-cash. Het uitzonderlijk resultaat is in hoofdzaak verbonden aan het Renaissance Plan en de strategische terugtrekking uit het wholesale photofinishing-kanaal.

Meer concreet, omvatten deze uitzonderlijke resultaten ook de waardevermindering die werd genomen voor de vordering (¤ 2,6 miljoen) die de Duitse labs hebben op Photo Porst Retail (zoals reeds gemeld in het persbericht van de halfjaarresultaten dd. 19 september 2001).

Daarnaast waren er ook studie- en herstructureringskosten die verband houden met het afstoten van 11 wholesale-labs in Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk. Daaruit voortvloeiend, werd de centrale organisatie afgestemd op haar nieuwe, beperktere omvang. De kosten voor de hiermee gepaard gaande personeelsreducties worden in 2001 ten laste genomen. Samen goed voor ¤ 6,0 miljoen.

Tevens werd een groot deel van de centrale investeringen -onder andere op het vlak van IT- in één keer afgeschreven. Dit gebeurde in functie van de verdwenen activiteiten. Hierdoor werd vermeden dat de resterende entiteiten onterecht belast zouden worden in de toekomst. Deze uitzonderlijke, niet-kaskosten belopen meer dan ¤ 4,2 miljoen.

Voor de wholesale labs die via "asset"- of "share deal" werden verkocht, werden alle niet-verkochte activa volledig afgewaardeerd, behalve de niet-verkochte gebouwen in Duitsland. De totale impact op het resultaat -inclusief alle genomen kosten en provisies- is ¤ 2,1 miljoen.

Netto resultaat 2001

Na verrekening van belastingen -ten bedrage van ¤ 2,2 miljoen- komt het geconsolideerd netto resultaat (vóór minderheden) uit op ¤ -16,8 miljoen. Het aandeel van de groep bedraagt ¤ -18,6 miljoen.

Vanuit dit perspectief heeft de Raad van Bestuur beslist om aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders voor te stellen geen dividend uit te keren.

Tegenover dit verliescijfer staan echter wel de volgende positieve realisaties.

Spector Photo Group is erin gelukt om zich vanuit strategisch oogpunt terug te trekken uit het uiterst moeilijke groothandelssegment van de photofinishing-markt. Spector Photo Group profileert zich dus nog sterker als een direct-to-consumer organisatie, die via postorder en retail-activiteiten rechtstreeks de relaties met de consument beheert. Spector wordt dus niet meer afhankelijk van de grootdistributie, en is niet meer onderhevig aan de prijsdruk die in dit kanaal wordt uitgeoefend. Alle commerciële entiteiten die in 2002 tot de groep behoren, zijn vandaag rendabel. Deze activiteiten genereren een vrije cashflow waarmee de groep aan alle financiële verplichtingen kan voldoen en de nodige investeringen voor de toekomst kan financieren. Tevens werd de schuldpositie van de groep aanzienlijk verbeterd (zie verder)

Het betreft de postorderactiviteiten in Scandinavië (Zweden, Noorwegen, Denemarken, Finland), Frankrijk, Zwitserland en de Benelux die onder de merknamen Extra Film en Maxicolor worden gevoerd. In Scandinavië en Zwitserland neemt dit kanaal een behoorlijk aandeel van de totale photofinishing-markt voor zijn rekening. In Frankrijk en de Benelux is het postorderdeel relatief beperkt, maar omwille van de omvang van de totale Franse markt gaat het toch om aanzienlijke volumes. In de helft van deze landen kon Spector zijn uitgebreide expertise op dit terrein vertalen in de leidersplaats. Ook in de andere landen bekleedt Spector een stevige plaats binnen dit marktsegment.

Voor de gehele divisie Mail Order zijn de volumes en de omzet voor photofinishing stabiel gebleven. Door een optimalisatie van de klantenwerving en -binding, kon het voorbije jaar de marge echter nog verder worden verbeterd.

Tevens werden in 2001 verdere voorbereidingen getroffen om de postorderactiviteiten nog beter te laten aansluiten op "E-foto". Het gaat in hoofdzaak over het digitaliseren van analoge opnames op diskette of CD, en om het afdrukken van digitale opnamen die de postorderklanten via onze websites kunnen opladen en bestellen. In bepaalde entiteiten binnen deze divisie bedraagt het aandeel van e-foto al meer dan 3% van hun omzet 2001.

Retail

Onder deze noemer worden de activiteiten opgenomen van de Photo Hall groep (in Belux en het noordoosten van Frankrijk), van Föfoto (in Hongarije) en van Spector (de partnerships met zelfstandige fotografen in de Benelux). Elk van deze entiteiten kent een specifieke product-mix, waarbij de accenten worden gelegd in functie van de lokale markttendensen. Bij Photo Hall spelen vrijetijdselektronica een vooraanstaande rol, al heeft ook de categorie "foto" (zowel digitale camera's als fotoafwerking) het goed gedaan in 2001. Bij Föfoto ligt de klemtoon in 2001 op mobiele telefonie en foto. Spector is uitgesproken gefocust op foto (in hoofdzaak photofinishing, maar ook verkoop van fototoestellen en toebehoren).

De omzet van deze divisie is in 2001 met 3,25% gedaald, wat in hoofdzaak is toe te schrijven aan het verzwakte consumentenvertrouwen in het vierde kwartaal. De volumes voor analoge photofinishing hielden het voorbije jaar stand. Dit is mede dankzij de anticiperende aanpak van Spector om formules uit te werken op maat van geselecteerde fotografen-partners om ter plekke, in hun winkel, analoge en digitale foto's af te werken.

Ondersteunende entiteiten

De ondersteunende entiteiten omvatten:

het photofinishing lab in Wetteren, dat 4 Business Units van de groep bevoorraadt het photofinishing lab FLT, met zijn eigen commercieel netwerk in Italië de groothandelsorganisaties voor foto-gebonden materialen en toestellen. de Corporate divisie

Vooruitzichten 2002

De verkoop van de Duitse retail-keten en de wholesale-labs maakt Spector Photo Group kleiner, maar slagvaardiger. De omvang van de verschillende entiteiten blijkt uit het pro-forma overzicht van de kernactiviteiten in 2001 (zie hierboven).

Het Renaissance Plan heeft ook geleid tot een lichtere organisatie, met een duidelijker structuur en afgebakende bevoegdheden. Bovendien kan het management nu meer tijd besteden aan het inspelen op opportuniteiten. Dit moet resulteren in een betere strategische focus.

De volgende strategische richtlijnen worden daarvoor gevolgd:

Optimale synergie zoeken binnen de gehele groep op het vlak van productie, aankoop, productontwikkeling, enz. Een Europees merkenbeleid met een beperkt aantal, geselecteerde merken die elk symbool staan voor de sterke band met de klant Uitbouw van de expertise op het vlak van "relatiemarketing" over de gehele groep Ontwikkeling van nieuwe activiteiten in meerdere kanalen (Mail Order -

E commerce - Retail - Maxilab - Minilab - Self service kiosken - ...)

Een voorzichtig en goed doordacht investeringsplan.

Op het vlak van analoge photofinishing, zal de druk op de volumes wellicht toenemen. Recente, onafhankelijke marktstudies wijzen uit dat deze druk echter nog niet ten volle zal spelen in de komende twee jaar. Tevens blijkt uit deze studies dat de huisgezinnen in de toekomst wellicht zowel een digitaal als een analoog fototoestel naast elkaar zullen gebruiken, in functie van de specifieke toepassing. Dit betekent dat er nog een lange toekomst voor analoge fotografie voor de boeg ligt.

Spector biedt ook hybride oplossingen, onder het motto "Uw analoog fototoestel is het beste instrument voor digitale fotografie". Een analoog fototoestel biedt nog steeds een ongeëvenaarde prijs-kwaliteitverhouding, gekoppeld aan het grootst mogelijke gebruiksgemak. Spector Photo Group biedt de consument de mogelijkheid om zijn analoge foto's tegen een betaalbare prijs te laten inscannen. De gedigitaliseerde beelden kunnen op een diskette of een CD worden geplaatst. Volgens de voorkeur van de consument, kunnen ze ook worden opgenomen in een persoonlijk digitaal album op een van onze websites. Telkens vindt de consument er gebruiksvriendelijke software om zijn beelden digitaal te bewerken en met familie of vrienden uit te wisselen via e-mail of internet. Op die manier krijgt de consument alle voordelen van digitale fotografie via zijn vertrouwde, analoge fotocamera. Meer en meer consumenten ontdekken deze mogelijkheden.

Wat digitale fotografie betreft, dienen er zich mooie opportuniteiten aan voor de retail-entiteiten die deze nieuwe toestellen en toehoren (hardware en consumables) commercialiseren. Anderzijds is het vandaag nog niet duidelijk hoe "digitale photo-finishing" er in de toekomst zal uitzien. Uit studies blijkt dat de overgrote meerderheid van de digitale foto's die vandaag worden afgedrukt, uit een desktop printer komen. Meerdere analisten menen echter dat "home printing" aan belang zal inboeten. Vanuit dit perspectief is het een markante vaststelling dat zelfs de concerns met een sterke poot in "home printing" tegelijk ook technologische oplossingen ontwikkelen voor "on-line" en "on-site" photofinishing. Bij het "on-line" model, laadt de consument zijn digitale beelden op via een website om afdrukken te bestellen. In de eerste helft van 2002 zullen ook de laatste entiteiten van Spector Photo Group een performante on-line photofinishing website opstarten. Zij kunnen tevens voortbouwen op de expertise van de entiteiten die deze optie al langere tijd aanbieden. In het "on-site" model zal de consument zijn digitale beelden via een kiosk in het winkelpunt zonder complicaties in een mum van tijd kunnen overladen naar een centraal lab of naar een lokale printer die voor een onmiddellijk resultaat instaat. Zowel Spector als Photo Hall en Föfoto zullen de technologische evoluties op dit terrein nauwgezet opvolgen, en in de loop van 2002 de eerste toestellen van de nieuwe lichting uittesten.

Wellicht zullen de andere marktfactoren dan de technologie nog een sterkere impact hebben in 2002. Naar verwachting zal het gedaalde consumentenvertrouwen in het eerste semester van 2002 nog op het bestedingsgedrag blijven wegen. Ook de kostenfactoren (materiaal, logistiek, transport,...) zullen een rol blijven spelen, en dienen dus nauwgezet gevolgd en beheerst te worden.

Agenda voor de aandeelhouder

Algemene Vergadering 8 mei 2002

Resultaten Derde Kwartaal 30 oktober 2002

Resultaten Eerste Kwartaal 30 mei 2002

Jaarresultaten 2002 midden maart 2003

Halfjaarresultaten 12 september 2002

Algemene Vergadering 14 mei 2003

Voor aanvullende informatie:
Chris Van Raemdonck
Tel. 09/365 98 10 of 0497/592 735
E-mail: vanraemdonckc@spector.be
www.spectorphotogroup.com

De commissarissen hebben bevestigd dat hun controlewerkzaamheden, die inhoudelijk voltooid zijn, geen beduidende correctie aan het licht brachten, die aangebracht zou moeten worden aan de boekhoudkundige gegevens in dit communiqué. De commissarissen zullen, in de toelichting bij hun controleverslag, verwijzen naar het verlies over het boekjaar en naar het feit dat de jaarrekeningen opgesteld werden op basis van de boekhoudkundige continuïteitsregels.

BCVBA PKF, Van Der Steen, Riské, De Weerdt, Lefebvre & Partners CV J.Lippens, S.Rabaey & Co

Spector Photo Group n.v. ·
Kwatrechtsteenweg 160 ·
9230 Wetteren ·
Belgium ·
HRD 24107 ·
BTW BE 405 706 755