European Commission
IP/02/415
Brussel, 14 maart 2002
Concurrentie, consumenten: één strijd
De voor het concurrentiebeleid bevoegde commissaris, de heer Mario
Monti, heeft vandaag met de Europese consumentenorganisatie BEUC, van
gedachten gewisseld over de toekomstige voorschriften die zullen
worden ingevoerd met betrekking tot de autodistributie en de controle
op concentraties in de Europese Unie. Het betreft twee belangrijke
hervormingen waarvan de Europese Commissie momenteel werk maakt op
concurrentiegebied, een gebied dat cruciaal is voor de welvaart van de
consumenten in Europa. "Wij willen dat de consumenten en hun
vertegenwoordigers actiever betrokken worden bij de handhaving van het
concurrentiebeleid waarvan zij de voornaamste begunstigden zijn" zei
commissaris Monti. Hij voegde eraan toe "voor de meeste gezinnen is de
aanschaf van een auto de duurste uitgave na de aanschaf van een huis,
maar de prijs is niet het enige aspect: veiligheid, betrouwbaarheid en
service zijn evenzeer van tel. Wij wensen hierover en over andere
kwesties die voor de consumenten belangrijk zijn uw mening te kennen."
Het mededingingsbeleid bestaat sinds de oprichting van de Europese Unie en de voornaamste doelstelling ervan bestaat erin de consumenten een concurrerend assortiment goederen en diensten te garanderen dat hen keuzemogelijkheden, innovatie en lagere prijzen biedt. Indien de Europese ondernemingen thuis met concurrentie te kampen hebben, zullen zij ook beter gewapend zijn om hun rivalen wereldwijd te beconcurreren en duurzame werkgelegenheid en voorspoed in de Unie te garanderen.
Die voordelen zijn duidelijk zichtbaar wanneer de Commissie prijskartels uitroeit of nagaat of de subsidies die door centrale of locale overheden aan ondernemingen worden uitgekeerd, de mededinging niet op onrechtmatige wijze verstoren of belastinggeld verspillen.
De Europese consumenten blijken nog niet even gevoelig te zijn voor of
zich bewust te zijn van die voordelen als bijvoorbeeld de consumenten
in de Verenigde Staten. Voorvechters van de consumentenbelangen in de
Verenigde Staten erkennen sinds lang dat het concurrentiebeleid
essentieel is voor de bevordering van de consumentenbelangen. In
Europa daarentegen worden al te vaak alleen de stemmen van de
producenten (de bedrijfstak en de vakbonden) gehoord. Het zijn
belangrijke stemmen, maar in een beleidsdebat waarbij cruciale
consumentenbelangen betrokken zijn, kunnen zij geen volledig beeld
geven.
De directeur van het BEUC, de heer Jim Murray, drukte zijn steun voor
het mededingingsbeleid uit omdat het macht legt waar macht thuishoort,
meer bepaald in de handen van de consumenten. Met betrekking tot de
autodistributie, een onderwerp dat op de bijeenkomst ter sprake werd
gebracht, loofde de BEUC de recente voorstellen van de Commissie die
de concurrentie in de sector zullen verhogen.
De BEUC sprak zich inzonderheid lovend uit over de invoering van
multimerkenverkoop en over de lossere band tussen verkoop en service
na de verkoop hetgeen een grotere keuze en concurrentiële prijzen
biedt.
Zij sprakt evenwel haar bezorgdheid uit over de handhaving van
exclusieve distributiestelsels omdat dit de autofabrikanten te veel
greep zou laten op de dealers waardoor daadwerkelijke
prijsconcurrentie wordt verhinderd.
De Commissie juicht de actieve belangstelling voor dit onderwerp toe
en moedigt de consumenten of hun vertegenwoordigers aan bij te dragen
tot het debat over deze en andere kwesties, hetzij direct dan wel in
de context van de "Europese concurrentiedag" die twee keer per jaar
door het voorzitterschap van de EU wordt georganiseerd. De
ontwerpvoorstellen inzake de autodistributie kunnen sinds maandag
worden geraadpleegd op http://www.europa.eu.int/comm/competition en
tot medio april kunnen opmerkingen worden geformuleerd.
In het kader van de gedachtewisseling die in december met de
publicatie van een groenboek op gang werd gebracht, wenst de Commissie
eveneens de mening van de consumenten te kennen met betrekking tot het
recht inzake de controle op concentraties. De voordelen ervan zijn
misschien minder rechtstreeks zichtbaar voor het publiek dan de
voordelen van de strijd tegen de kartels of het toezicht op de
subsidies. Alleen een daadwerkelijke controlebeleid inzake
concentraties kan garanderen dat er voldoende marktdeelnemers
overblijven hetgeen een levendige concurrentie en lage prijzen moet
garanderen. Dit was de onderliggende doelstelling die de Commissie
voor ogen had toen zij bijvoorbeeld de concentratie tussen de Franse
petroleummaatschappijen TotalFina en Elf goedkeurde op voorwaarde dat
70 tankstations langs de Franse autowegen zouden worden verkocht
teneinde te garanderen dat de benzineprijzen niet zouden stijgen
ingevolge de fusie. Dankzij ons optreden heeft Carrefour die markt
betreden waardoor onmiddellijk neerwaartse druk op de prijzen werd
uitgeoefend.
De bijeenkomst werd bijgewoond door Jim Murray, de directeur van de
BEUC en andere consumentenvertegenwoordigers, onder meer Phil Evans
van de Consumer Association (VK), Manfred Dimper van de Duitse
vereniging VZVB, Luisa Crisigiovanni (van het Italiaanse Altroconsumo)
en Hugues Thibaut (van het Belgische Test-Aankoop).