Consumentenbond

Treinreizigers ontevreden over geldterugregeling NS 14 maart 2002

Consumentenbond vindt dat NS aansprakelijk is voor vertragingsschade

De Consumentenbond maakt vandaag in een hoorzitting in de Tweede Kamer de resultaten bekend van een steekproef onder treinreizigers naar de geldterug-regeling van de NS. Daaruit blijkt dat 52% van de indieners van een claim geheel of gedeeltelijk ontevreden is over de huidige regeling. Voor de bond is dat een steun in de rug voor zijn eis bij de politiek voor het aanpassen van de wet, zodat de NS aansprakelijk wordt voor schade door vertragingen en uitgevallen treinen.

Sinds 15 februari 2001 kent de NS de geldterugregeling bij vertragingen. Bij een vertraging van 30 minuten kan de treinreiziger de helft van zijn treinkaartje terugkrijgen; bij 60 minuten het gehele treinkaartje. Uit een steekproef van de Consumentenbond onder ruim 700 treinreizigers blijkt dat meer dan de helft van de NS-klanten wel eens gebruik maakt van deze regeling. Maar van deze mensen is 52% niet geheel tevreden of zelfs ontevreden over de afhandeling. De meest gehoorde klachten zijn dat de afhandeling te lang duurt (soms wel vier tot zes maanden!) en dat de regeling te omslachtig is.

Bijna de helft van de NS-klanten maakt geen gebruik van deze regeling, terwijl de treinen massaal niet of niet op tijd rijden. Dat komt vooral omdat ze vaak geconfronteerd worden met vertragingen die (net) korter zijn dan 30 minuten of omdat ze door de omslachtige procedure op voorhand van het indienen van een claim afzien.

De Consumentenbond heeft van de NS geëist dat het aanvragen van geld-terug bij vertragingen veel makkelijker moet worden door de mogelijkheid aan te bieden om via internet een claim in te dienen. Ook zouden treinreizigers die vaak met korte vertragingen worden geconfronteerd "vertragingspunten" moeten kunnen sparen, zodat bijvoorbeeld mensen die vrijwel iedere dag een oponthoud van minder dan 30 minuten hebben ook geld terug kunnen krijgen.

De Tweede Kamer houdt vandaag een hoorzitting over de nieuwe spoorweg- en consessiewet. Op deze hoorzitting geeft de Consumentenbond aan dat het niet goed functioneren van de geldterugregeling voor de politiek een extra reden is om de wet aan te passen, zodat de NS wel aansprakelijk wordt voor schade door vertragingen en uitgevallen treinen. Ook pleit de bond daar voor een onafhankelijke toezichthouder die opkomt voor het consumentenbelang en zelfs kan ingrijpen in de bedrijfsvoering van de NS.