AutoRai

14-3-2002

Concept Espace nieuwe benadering monospace

Renault brengt met de onthulling van de Concept Espace een duidelijk andere benadering van het monospace idee, een kruising van een MPV en topklasse luxe.

Renault komt met een duidelijk verhaal ter gelegenheid van de Salon van Genève 2002: de show-car Espace Concept beleeft hier haar wereldpremière.

Met de Espace Concept onthult Renault belangrijke innovaties: een verdere ontwikkeling van het ontwerp van de monospace ten behoeve van nog meer comfort in de auto alsmede van de prestaties met betrekking tot rijplezier, veiligheid en kwaliteit in het topsegment.

Renault blijft uiteraard ook trouw aan haar gevoel voor design. Deze show-car is dan ook een fraai object geworden met een sterke persoonlijkheid, strakke lijnen en de zichtbare Renault identiteit die voor het eerst te zien was op de Vel Satis.

VAN EEN GESLAAGDE MONOSPACE

De monospace-vorm die in 1984 door Renault werd gelanceerd, heeft het leven aan boord radicaal veranderd door het toevoegen van modulariteit, licht en gezelligheid aan de klassieke kenmerken van een hatchback. Met een platte vloer en 5 tot 7 op rails geplaatste stoelen, zijn er voor het interieur oneindig veel indelingen mogelijk. Een wezenlijk deel van de Espace concept is het gedeelde dashboard waar het links/rechts gescheiden aircosysteem een hoop ruimte vrijlaat in het midden.

Comfort in de auto: individueel comfort in een gedeelde ruimte

Renault is trouw gebleven aan haar overtuigingen en is zelfs nog een stap verder gegaan. Met haar show-car Espace Concept maakt het merk duidelijk dat ze comfort en gemoedsrust voor de passagiers hoog in het vaandel heeft staan. Een belangrijke nieuwe doelstelling: speciale aandacht voor alle inzittenden, ongeacht zijn plaats in de auto; individuele en betere oplossingen vinden voor ieders behoefte in een gedeelde ruimte waarin wordt geleefd.

Zo is het thermische comfort zowel voor- als achterin apart in te stellen. De Espace Concept beschikt daarvoor over een belangrijke vernieuwing: uitstroomopeningen op alle stoelrijen aan de boven- en onderkant van het interieur. Naast de automatische airconditioning met aparte links/rechts instelling in de voorportieren, zijn ook de bedieningsknoppen voor de ventilatiesnelheid in de achterportieren opgenomen.

Als specialist op gebied van veiligheid heeft Renault, net als bij een hatchback, het hoogste niveau van het concept individuele veiligheid bedacht. Iedere achterstoel is voortaan uitgerust met een 3-puntsgordel, waardoor de stoelen nog steeds autonoom zijn en de modulariteit geheel bewaard blijft en waarbij iedere inzittende even goed beschermd wordt.

De platte vloer met geïntegreerde rails in plaats van verankeringspunten heeft zichzelf al meer den genoeg bewezen, reden waarom de Espace Concept dit ontwerp overneemt voor een oneindige hoeveelheid indelingsmogelijkheden en combinaties. Ook de opbergruimten zijn gepersonaliseerd en zijn voortaan leverbaar op alle plaatsen in de auto, inclusief de derde stoelenrij.

Alle passagiers hebben zicht op het dashboard dat door zijn eenvoud en overzichtelijkheid onopvallend is opgenomen in het interieur. Alle techniek is op subtiele wijze verwerkt. Met de black panel knop verschijnen alle instrumenten en weergaven in blauw licht op een zwarte achtergrond voor een duidelijke weergave en ook een betere leesbaarheid.

Zichtbare en voelbare kwaliteit. Licht en helderheid

De Espace Concept verwelkomt zijn passagiers in een zuivere omgeving waarin alles zacht en aangenaam aanvoelt. Overal is aan gedacht. Er is duidelijk te zien dat er zeer veel aandacht is besteed aan het de materialenkeuze en het op elkaar afstemmen daarvan. De sierstrip op het dashboard en de portierpanelen in het verlengde daarvan, zijn bewust uitgevoerd in licht grijs, waardoor er een aangename en rustgevende sfeer ontstaat. Ook de stoelen en armsteunen, die met lichtbeige leder zijn bekleed, en de vloermatten dragen bij aan de warme sfeer in het interieur. Het onderste gedeelte van het dashboard en de informatieweergave in het middengedeelte, uitgevoerd in glanzend donkerbruin, vormen hiermee een mooi contrast.

Het interieur van de auto doet denken aan de huidige meubeltrend, strak en toch warm. Het weerspiegelt een bepaalde levensstijl waarin welzijn belangrijk is.

De Espace Concept geeft helderheid en licht in de gehele ruimte met het grootste schuifdak (1,26 m2) dat ooit gemaakt is, een panoramische voorruit met verlengde bovenkant en een groot glasoppervlak. Het schuifdak is een ware lichtbron, maar kan ook verduisterd worden met behulp van een zonnescherm.

... TOT EEN MONOSPACE UIT HET TOPSEGMENT

Een monospace moet bovenal ruim en handig zijn om het zijn passagiers zo gemakkelijk mogelijk te maken. De Espace Concept gaat nog verder door ook dezelfde prestaties te leveren als de autos uit het topsegment. Het uitgesproken design en de aanwezigheid van de technische basisnormen geven aan dat deze auto past binnen het veeleisende topsegment.

Een dynamische en duidelijke persoonlijkheid, een unieke auto

De Espace Concept is ontegenzeglijk trouw aan zijn verwantschap met de Espace: een monovolume design, gewelfde flanken, een groot glasoppervlak en een panoramische voorruit. De auto vertoont echter ook gelijkenissen met de Avantime en de Vel Satis en neemt de nieuwe zichtbare identiteit van Renault aan. Zo heeft hij duidelijke, strakke en stoere lijnen. Het design van de Espace Concept is dynamisch en modern en laat zien dat Renault haar show-car wil presenteren als een unieke auto met een sterke persoonlijkheid die kwaliteit en robuustheid uitstraalt.

Met de grote wielen en 19 banden oogt de auto evenwichtig, stabiel en snel. De koplampen benadrukken de duidelijke contouren, met name door de verchroomde achtergrond, waarin de uit één stuk gesneden, driehoekige motiefjes verwijzen naar de flanklijnen van de auto. De xenonverlichting van de dimlichten en het grootlicht geven de voorzijde een hightech touch. Aan de achterzijde vloeien de verticale bovenkant van de achterlichten samen met de naad van de achterklep voor een optimale zichtbaarheid.

De Espace Concept is uitgevoerd in een goudkleurig beige evenals een beige lak met satijnglans op de voor- en achterbumpers, de beschermstrips aan de zijkant en het onderste gedeelte van de achterklep.

Rijden in een topsegment hatchback

De Espace Concept is meer dan een succesvolle monospace; hij gaat uit van een hatchback uit het topsegment. Dat is te zien aan de hatchback rijpositie met een hogere zitting dan die van een traditionele hatchback, een onderscheidend en kenmerkend element van de monospace.

Renault heeft overigens hard gewerkt aan het verbeteren van het rijplezier in de monospace. Met de 3.0 V6 dCi turbodieselmotor met 180 pk gekoppeld aan de Pro-actieve 5-traps automaat met sequentiële bediening, laat de Espace Concept zien dat hij voortaan echt helemaal in de wereld van de hatchbacks thuishoort.