AutoRai
14-3-2002
Concept Espace nieuwe benadering monospace
Renault brengt met de onthulling van de Concept Espace een duidelijk
andere benadering van het monospace idee, een kruising van een MPV en
topklasse luxe.
Renault komt met een duidelijk verhaal ter gelegenheid van de Salon
van Genève 2002: de show-car Espace Concept beleeft hier haar
wereldpremière.
Met de Espace Concept onthult Renault belangrijke innovaties: een
verdere ontwikkeling van het ontwerp van de monospace ten behoeve van
nog meer comfort in de auto alsmede van de prestaties met betrekking
tot rijplezier, veiligheid en kwaliteit in het topsegment.
Renault blijft uiteraard ook trouw aan haar gevoel voor design. Deze
show-car is dan ook een fraai object geworden met een sterke
persoonlijkheid, strakke lijnen en de zichtbare Renault identiteit die
voor het eerst te zien was op de Vel Satis.
VAN EEN GESLAAGDE MONOSPACE
De monospace-vorm die in 1984 door Renault werd gelanceerd, heeft het
leven aan boord radicaal veranderd door het toevoegen van
modulariteit, licht en gezelligheid aan de klassieke kenmerken van een
hatchback. Met een platte vloer en 5 tot 7 op rails geplaatste
stoelen, zijn er voor het interieur oneindig veel indelingen mogelijk.
Een wezenlijk deel van de Espace concept is het gedeelde dashboard
waar het links/rechts gescheiden aircosysteem een hoop ruimte vrijlaat
in het midden.
Comfort in de auto: individueel comfort in een gedeelde ruimte
Renault is trouw gebleven aan haar overtuigingen en is zelfs nog een
stap verder gegaan. Met haar show-car Espace Concept maakt het merk
duidelijk dat ze comfort en gemoedsrust voor de passagiers hoog in het
vaandel heeft staan. Een belangrijke nieuwe doelstelling: speciale
aandacht voor alle inzittenden, ongeacht zijn plaats in de auto;
individuele en betere oplossingen vinden voor ieders behoefte in een
gedeelde ruimte waarin wordt geleefd.
Zo is het thermische comfort zowel voor- als achterin apart in te
stellen. De Espace Concept beschikt daarvoor over een belangrijke
vernieuwing: uitstroomopeningen op alle stoelrijen aan de boven- en
onderkant van het interieur. Naast de automatische airconditioning met
aparte links/rechts instelling in de voorportieren, zijn ook de
bedieningsknoppen voor de ventilatiesnelheid in de achterportieren
opgenomen.
Als specialist op gebied van veiligheid heeft Renault, net als bij een
hatchback, het hoogste niveau van het concept individuele veiligheid
bedacht. Iedere achterstoel is voortaan uitgerust met een
3-puntsgordel, waardoor de stoelen nog steeds autonoom zijn en de
modulariteit geheel bewaard blijft en waarbij iedere inzittende even
goed beschermd wordt.
De platte vloer met geïntegreerde rails in plaats van
verankeringspunten heeft zichzelf al meer den genoeg bewezen, reden
waarom de Espace Concept dit ontwerp overneemt voor een oneindige
hoeveelheid indelingsmogelijkheden en combinaties. Ook de
opbergruimten zijn gepersonaliseerd en zijn voortaan leverbaar op alle
plaatsen in de auto, inclusief de derde stoelenrij.
Alle passagiers hebben zicht op het dashboard dat door zijn eenvoud en
overzichtelijkheid onopvallend is opgenomen in het interieur. Alle
techniek is op subtiele wijze verwerkt. Met de black panel knop
verschijnen alle instrumenten en weergaven in blauw licht op een
zwarte achtergrond voor een duidelijke weergave en ook een betere
leesbaarheid.
Zichtbare en voelbare kwaliteit. Licht en helderheid
De Espace Concept verwelkomt zijn passagiers in een zuivere omgeving
waarin alles zacht en aangenaam aanvoelt. Overal is aan gedacht. Er is
duidelijk te zien dat er zeer veel aandacht is besteed aan het de
materialenkeuze en het op elkaar afstemmen daarvan. De sierstrip op
het dashboard en de portierpanelen in het verlengde daarvan, zijn
bewust uitgevoerd in licht grijs, waardoor er een aangename en
rustgevende sfeer ontstaat. Ook de stoelen en armsteunen, die met
lichtbeige leder zijn bekleed, en de vloermatten dragen bij aan de
warme sfeer in het interieur. Het onderste gedeelte van het dashboard
en de informatieweergave in het middengedeelte, uitgevoerd in glanzend
donkerbruin, vormen hiermee een mooi contrast.
Het interieur van de auto doet denken aan de huidige meubeltrend,
strak en toch warm. Het weerspiegelt een bepaalde levensstijl waarin
welzijn belangrijk is.
De Espace Concept geeft helderheid en licht in de gehele ruimte met
het grootste schuifdak (1,26 m2) dat ooit gemaakt is, een panoramische
voorruit met verlengde bovenkant en een groot glasoppervlak. Het
schuifdak is een ware lichtbron, maar kan ook verduisterd worden met
behulp van een zonnescherm.
... TOT EEN MONOSPACE UIT HET TOPSEGMENT
Een monospace moet bovenal ruim en handig zijn om het zijn passagiers
zo gemakkelijk mogelijk te maken. De Espace Concept gaat nog verder
door ook dezelfde prestaties te leveren als de autos uit het
topsegment. Het uitgesproken design en de aanwezigheid van de
technische basisnormen geven aan dat deze auto past binnen het
veeleisende topsegment.
Een dynamische en duidelijke persoonlijkheid, een unieke auto
De Espace Concept is ontegenzeglijk trouw aan zijn verwantschap met de
Espace: een monovolume design, gewelfde flanken, een groot
glasoppervlak en een panoramische voorruit. De auto vertoont echter
ook gelijkenissen met de Avantime en de Vel Satis en neemt de nieuwe
zichtbare identiteit van Renault aan. Zo heeft hij duidelijke, strakke
en stoere lijnen. Het design van de Espace Concept is dynamisch en
modern en laat zien dat Renault haar show-car wil presenteren als een
unieke auto met een sterke persoonlijkheid die kwaliteit en
robuustheid uitstraalt.
Met de grote wielen en 19 banden oogt de auto evenwichtig, stabiel en
snel. De koplampen benadrukken de duidelijke contouren, met name door
de verchroomde achtergrond, waarin de uit één stuk gesneden,
driehoekige motiefjes verwijzen naar de flanklijnen van de auto. De
xenonverlichting van de dimlichten en het grootlicht geven de
voorzijde een hightech touch. Aan de achterzijde vloeien de verticale
bovenkant van de achterlichten samen met de naad van de achterklep
voor een optimale zichtbaarheid.
De Espace Concept is uitgevoerd in een goudkleurig beige evenals een
beige lak met satijnglans op de voor- en achterbumpers, de
beschermstrips aan de zijkant en het onderste gedeelte van de
achterklep.
Rijden in een topsegment hatchback
De Espace Concept is meer dan een succesvolle monospace; hij gaat uit
van een hatchback uit het topsegment. Dat is te zien aan de hatchback
rijpositie met een hogere zitting dan die van een traditionele
hatchback, een onderscheidend en kenmerkend element van de monospace.
Renault heeft overigens hard gewerkt aan het verbeteren van het
rijplezier in de monospace. Met de 3.0 V6 dCi turbodieselmotor met 180
pk gekoppeld aan de Pro-actieve 5-traps automaat met sequentiële
bediening, laat de Espace Concept zien dat hij voortaan echt helemaal
in de wereld van de hatchbacks thuishoort.