AutoRai
14-3-2002
Audi allroad quattro met 4.2 V8-motor
Met een nieuwe uitvoering van de allroad quattro combineert Audi de
brede capaciteiten van dit all-terrain-model met de fascinerende flair
van een 220 kW (300 pk) sterke 4.2 V8-motor een unieke combinatie in
dit veelzijdige segment.
Het maximum koppel van de achtcilindermotor is al even indrukwekkend
als zijn vermogen: 380 Nm van 2700 tot 4600 tpm. Daarmee accelereert
de allroad quattro 4.2 in 7,2 seconden van 0-100 km/u en haalt hij een
topsnelheid van 240 km/u.
De Audi allroad quattro 4.2 is in Nederland leverbaar vanaf augustus
2002. De consumentenprijs is vastgesteld op 83.000,- inclusief
BTW/BPM.
De standaard 5-traps tiptronic-automaat met sport-programma past zich
automatisch aan de rijstijl van de bestuurder aan. Met schakeltoetsen
op het stuurwiel (meeruitvoering) kan de bestuurder direct, met een
druk op de knop(pen), kiezen tussen automatisch en handmatig
schakelen.
Permanente vierwielaandrijving met variabele verdeling van het
aandrijfkoppel door middel van een Torsen tussendifferentieel zorgt
voor een sublieme aandrijfkarakteristiek. De verder verbeterde
luchtvering met vier niveaus is uitgebreid met nieuwe functies en past
zich automatisch aan de verschillende eisen van on- en off-road-rijden
aan.
De standaarduitrusting van de Audi allroad quattro 4.2 omvat onder
meer het Audi Sideguard hoofdairbagsysteem, elektrisch verstelbare
stoelen met Cricket lederen bekleding, een middenarmsteun voorin, een
met leder bekleed stuurwiel, sierlijsten in wortelnotenhout, het
bestuurdersinformatiesysteem (FIS), 7,5 x 18-inch lichtmetalen velgen,
Xenon-koplampen en een inbraakalarm.
De opvallend korte lengte van de V8-motor is het resultaat van een
nieuw motorconcept. De getande riem aan de voorzijde van het blok is
vervangen door een kettingaandrijving aan de achterzijde van de motor.
Twee elektrische ventilatoren vervangen de grote viscogestuurde
ventilator aan de voorzijde van de motor. Dit compacte ontwerp speelt
een belangrijke rol bij een optimale verdeling van het totale gewicht
over de voor- en achteras en verbetert de all-terrain-capaciteiten van
de auto. Het nieuwe Motronic ME 7.1.1 motormanagement regelt de
vermogensbehoefte van de allroad quattro 4.2 op basis van motorkoppel.
Een tweetraps, variabel inlaatspruitstuk uit magnesium zorgt voor
extra vermogen bij hoge toeren en meer koppel onderin. De traploze
verstelling van de nokkenassen draagt eveneens bij aan de
indrukwekkende dynamiek over een extreem breed toerengebied.