Gemeente Enkhuizen
Keywords: 8 PAGINA'S A4
RAADSNOTULEN
Enkhuizen, 14 maart 2002.
Zakelijk verslag van het verhandelde in de openbare vergadering van de
raad der gemeente Enkhuizen, gehouden op donderdag 14 maart 2002 te
20.00 uur, in het stadhuis, Breedstraat 53,
1601 KA Enkhuizen.
Voorzitter: de heer drs. S.P.M. de Vreeze, burgemeester.
Secretaris: de heer J.J.J. van Huffelen, gemeentesecretaris.
Aanwezig 17 leden, namelijk: de dames
E.F. Dangermond-Hilderink
(Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) en
mr. P.C.E. de Munnik
(Volkspartij voor Vrijheid en Democratie) alsmede
de heren
H.F.P. Bode
(Partij van de Arbeid),
C.H. Boland
(Democraten66),
N.P. Dol
(Verenigd Links/GroenLinks),
J. Domburg
(Partij van de Arbeid),
H. van Doornik
(Christen-Democratisch Appel),
J. Franx
(Nieuw Enkhuizen),
Th. de Geus
(ChristenUnie/Staatkundig-Gereformeerde Partij),
J. Hart
(Leefbaar Enkhuizen/Enkhuizer Belang),
F.C. Jans
(Nieuw Enkhuizen),
D. van Pijkeren
(ChristenUnie/Staatkundig-Gereformeerde Partij),
W. Rieuwerts
(Verenigd Links/GroenLinks),
G. van der Steeg
(Leefbaar Enkhuizen/Enkhuizer Belang),
drs. J.S. Tesselaar
(Nieuw Enkhuizen),
K.P. van der Veen
(Partij van de Arbeid) en
D. Wiersma
(Christen-Democratisch Appel).
Agenda
1. Opening.
1a. Bepaling volgorde bij hoofdelijke stemmingen.
2. Installatie raadsleden.
3. Politiek debat.
4. Voordracht wethouders door raadsfracties.
5. Verkiezing wethouders.
5b. Benoeming leden (tijdelijke) raadscommissie.
6. Rondvraag.
7. Sluiting.
1. Opening.
De voorzitter
opent de eerste raadsvergadering na de gemeenteraadsverkiezingen en
heet eenieder van harte welkom. Alvorens tot agendapunt 2 over te
gaan, moeten de navolgende punten even worden besproken.
Mededelingen.
* Raadsagenda. Op de raadsagenda zijn de punten 3, 4 en 5,
respectievelijk Politiek debat, Voordracht wethouders door
fracties en Verkiezing wethouders, vet en cursief gedrukt.
* In het verleden golden voor de punten 4 en 5 bepaalde data, maar
dat is niet langer het geval. In het nieuwe stelsel moet de
voorzitter wachten totdat vanuit de raad kandidaat-wethouders
worden voorgedragen, waarna hij moet onderzoeken of daarvoor een
draagvlak, in dit geval een raadsmeerderheid, is te vinden.
* Het lijkt logisch naar aanleiding van de verkiezingsuitslag na te
gaan of behoefte aan een politiek debat bestaat, vandaar dat
agendapunt 3 is opgevoerd. Het is een goed gebruik dat de grootste
partij, in casu Nieuw Enkhuizen, met betrekking tot de
collegevorming het voortouw neemt. Wellicht kunnen bij dat punt
mededelingen worden gedaan over datgene wat tot nu toe is
ondernomen of al is bereikt.
* Uit de bespreking van de punten 3 en 4 zal moeten blijken of die
tot de verkiezing van wethouders leidt, zoals geagendeerd onder
punt 5. Mocht dat niet het geval zijn, dan worden de (lopende)
zaken door het demissionaire college van burgemeester en
wethouders behartigd.
* Voorbereiding eerstvolgende gemeenteraadsvergadering(en).
* De gemeentelijke werkzaamheden gaan gewoon door en dit houdt in
dat de volgende gemeenteraadsvergadering moet worden voorbereid.
In het oude systeem fungeerden op basis van de
portefeuilleverdeling raadscommissies die de raadsvoorstellen van
advies voorzagen. In het duale stelsel is dat anders, de raad
bepaalt nu veel meer dan voorheen de eigen agenda en de wijze van
voorbereiding daarvan. De gemeentesecretaris en spreker lijkt het
verstandig met de eventuele vorming van raadscommissies te wachten
totdat de collegevorming heeft plaatsgevonden, want dan kan
gemakkelijker worden geantwoord op vragen als: Moeten commissies
al dan niet analoog aan de lijnen van de portefeuille-indeling
worden geformeerd? Hoeveel commissies zijn wenselijk of is het
beter één breed politiek forum de raadsvergaderingen te laten
voorbereiden en daarnaast allerlei andere overlegplatforms te
laten functioneren? Wachten totdat die vragen zijn beantwoord,
heeft als bezwaar dat de voorbereiding van de eerstvolgende
raadsvergadering(en) problematisch wordt. De gemeentesecretaris en
spreker stellen daarom voor één brede, tijdelijke raadscommissie
in het leven te roepen waarvan àlle 17 raadsleden deel uitmaken.
Die brede commissie zou de eerstkomende raadsvergadering moeten
voorbereiden, en wel op één avond, te weten op donderdag 21 maart.
* Wie moet die bijeenkomst voorzitten? In ieder geval geen
wethouder, noch de burgemeester. Voorgesteld wordt de
fractievoorzitter van de grootste partij, namelijk de heer Jans,
tot voorzitter aan te wijzen, tenzij deze dit niet op prijs stelt.
In het laatste geval zal de commissie of de raad iemand anders uit
diens midden kunnen aanwijzen. Wie het ook wordt, in de geest van
het duale stelsel gaat het om een zogenaamd `technische
voorzitter'.
* Televisieopnamen tijdens deze raadsvergadering. Ten aanzien van de
vorming van een college van b&w heeft tv Noord-Holland besloten
Enkhuizen als voorbeeldgemeente te nemen. In dit kader past het
ook vanavond opnamen te maken, mits iedereen hiermee akkoord gaat.
Hopelijk wordt het nogal felle licht niet als `te hinderlijk'
ervaren. Spreker stelt vervolgens voor de aanwezige
televisiemensen toestemming te geven op een gepaste manier opnamen
te maken.
Zonder hoofdelijke stemming besluit de raad vervolgens
dienovereenkomstig.
1a. Bepaling volgorde bij hoofdelijke stemmingen.
De voorzitter
trekt penning nummer 3 uit het mandje, waarna de secretaris meedeelt
dat volgens de presentielijst eventuele hoofdelijke stemmingen zullen
aanvangen bij de heer Tesselaar.
2. Installatie raadsleden.
De voorzitter leest de in artikel 14 van de Gemeentewet voorgeschreven
eed (verklaring en belofte) voor.
`Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de raad benoemd te worden,
rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel
ook, enige gift of gunst heb gegeven of beloofd.
Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen
of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of enige
belofte heb aangenomen of zal aannemen.
Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik
de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van het
gemeentebestuur naar eer en geweten zal vervullen.'
De heren H.F.P. Bode en C.H. Boland, mevrouw E.F.
Dangermond-Hilderink, alsmede de heren N.P. Dol, J. Domburg, J. Franx,
W.M. Rieuwerts, G. van der Steeg, J. Tesselaar en K.P. van der Veen
leggen de verklaring en belofte af door het uitspreken van de woorden:
`Dat verklaar en beloof ik!'
De heren H. van Doornik, Th. de Geus, J. Hart en F.C. Jans, mevrouw
P.C.E. de Munnik-Blank alsmede de heren D. van Pijkeren en D. Wiersma
leggen de eed af door het uitspreken van de woorden `Zo waarlijk helpe
mij God almachtig!'
De voorzitter
feliciteert de betrokkenen met hun installatie.
De gemeenteraadsleden zij veel sterkte toegewenst, want het raadswerk
vergt niet alleen veel tijd, maar brengt ook een grote
verantwoordelijkheid met zich. In dit verband moeten drie punten
uitdrukkelijk worden aangestipt.
1. Het werk is zwaar, omdat politiek gekozenen nu eenmaal graag hun
politieke idealen in concrete bestuurshandelingen willen omzetten.
Dat vraagt veel overtuigingskracht, overleg en debat. Het laatste
gebeurt in deze raad op een nogal pittige manier. Hopelijk worden
daarbij ook in de toekomst de in Enkhuizen gebruikelijke normen en
waarden hoog gehouden.
2. Een aantal partijen zal een bijzondere band met het college van
burgemeester en wethouders aangaan, en wel op grond van een
programma en (kandidaat-)wethouders. De leden van die politieke
partijen hebben op dat moment direct of indirect een wat andere
bestuurlijke verantwoordelijkheid gekregen dan de overige
raadsleden. Dat geeft een zekere spanning.
3. Het derde element van de raadsfunctie moet passen in het
zogenaamde `duale stelsel'. In dat stelsel worden de raadsleden
geacht een meer onafhankelijke positie ten aanzien van het college
in te nemen dan tot nu toe gebruikelijk is geweest. De partijen
die een band met het college hebben, krijgen te maken met een
dubbele verantwoordelijkheid: enerzijds het college voldoende
politieke steun geven en anderzijds een onafhankelijke opstelling.
De raad krijgt voor de uitoefening van diens taak de nodige
ondersteuning, bijvoorbeeld in de vorm van een griffier en ambtelijke
ondersteuning. Dat moet ook, want gelet op de geest van de wet mag de
bevolking veel van de raad verwachten, in ieder geval een transparant
politiek bestuur, waarbij helder is wie waarvoor de
verantwoordelijkheid draagt. Daarover zal in de komende tijd nog veel
debat worden gevoerd.
Onder leiding van de heer Van Huffelen staan de hogelijk gemotiveerde
ambtelijke medewerk(st)ers klaar om de gemeenteraadsleden waar
mogelijk bij te staan. Ook dit vraagt een verantwoordelijk en
zorgvuldig optreden. Op een later moment zal hieraan ongetwijfeld
nader aandacht worden geschonken, zodat ook de nieuwe raadsleden weten
wat in dit huis de gewoonte is. Voor andere zaken, zoals
onkostenvergoedingen et cetera, kunnen raadsleden altijd contact
opnemen met de heer Van Huffelen of spreker.
3. Politiek debat.
4. Voordracht wethouders door raadsfracties.
5. Verkiezing wethouders.
De voorzitter nodigt de heer Jans als voorzitter van de grootste
politieke groepering in deze gemeente uit kenbaar te maken hoever de
besprekingen over een nieuw college zijn gevorderd.
De heer Jans
(ne) verheelt geenszins verheugd te zijn over het feit dat zijn partij
als grootste uit de stembusstrijd naar voren is gekomen. Nieuw
Enkhuizen is dankbaar voor dit vertrouwen.
De heer Franx en hij hebben met betrekking tot de vorming van een
nieuw college het voortouw genomen. Op vrijdag 8 en zaterdag 9 maart
jongstleden is in een uitstekende sfeer het eerste
inventarisatierondje langs alle partijen gemaakt. De evaluatie hiervan
heeft uitgewezen dat het mogelijk is verder te praten met pvda, cda,
cu/sgp en d66. Op 12 maart zijn de genoemde partijen plus ne bijeen
geweest om de punten te bespreken die in Enkhuizen veel stof doen
opwaaien. De heer Franx en hij hebben één en ander in een politiek
document vastgelegd dat na deze vergadering onderwerp van nader beraad
zal zijn.
Duidelijk mag zijn dat, gelet op het grote aantal gesprekspartners,
niet binnen enkele dagen tot een afgerond stuk kan worden gekomen. Wel
kan worden gezegd dat alle aan het gesprek deelnemende partijen zich
constructief opstellen en de wil hebben gezamenlijk eruit te komen; de
gemeente Enkhuizen is immers gebaat bij een goed bestuur. Op dit
moment is het dus nog niet mogelijk kandidaat-wethouders voor te
dragen.
Spreker maakt van deze gelegenheid gebruik namens de fractie van Nieuw
Enkhuizen steun te betuigen aan het voorstel van de voorzitter
aanstaande donderdag een brede commissievergadering te houden, zoals
tijdens de discussie in de afgelopen week is afgesproken. Dat is,
gezien de tijdsdruk en de korte agenda, de meest werkbare oplossing.
De heer Dol
(vl/gl) hoort tot zijn verbazing dat reeds afspraken zijn gemaakt;
daartegen moet bezwaar worden gemaakt. Samen met twee andere partijen
in deze raad is de fractie van Verenigd Links/groenlinks om welke
redenen dan ook niet meer welkom bij de gesprekken van de beoogde
coalitiepartners. Dat zij zo, maar de vl/gl-fractie wil wel tijdig op
de hoogte worden gebracht van zaken die aan déze tafel spelen! Wat nu
kennelijk is gebeurd, moet als `een volslagen verkeerd signaal van de
ne-fractie' worden bestempeld.
De heer Jans
(ne) wijst erop dat bij de genoemde besprekingen ook twee wethouders
zijn betrokken. Misschien is het wat naïef, maar hij veronderstelt dat
dit punt via de communicatielijnen in dit huis ook in het college is
besproken en derhalve ook de heer Dol op de hoogte kan zijn. Mocht dat
niet zo zijn, dan is voor de nieuwe coalitie de schone taak weggelegd
de interne communicatie te verbeteren.
De heer Dol
(vl/gl) is zeer nieuwsgierig naar het antwoord op de vraag of de
fracties van de vvd en le/eb wèl via de interne communicatielijnen van
de gemaakte afspraak op de hoogte zijn gesteld.
De voorzitter
merkt over deze kwestie het volgende op. In het college van
burgemeester en wethouders is hierover niet gesproken. Wel wordt de
voorzitter regelmatig over de voortgang met de onderhandelingen
geïnformeerd, hetgeen volledig past in de geest van het duale stelsel.
Tijdens één van die gelegenheden vroeg spreker aan de heer Jans of
deze al had nagedacht over een tijdelijke commissiestructuur. Uit dat
overleg is het vóórstel naar voren gekomen zoals dat aan het begin van
deze vergadering is verwoord.
Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) deed het veel genoegen dat de heer Dol weer ouderwets gezellig
uit de hoek kwam!
Ten aanzien van de zaak die nu wordt bediscussieerd, begreep zij dat
jongstleden dinsdag een bepaald voorstel was gedaan. Welnu, dat
voorstel ligt nu ter goedkeuring op tafel. De fractie van de vvd kan
daarmee leven, zeker omdat blijkbaar met één commissievergadering kan
worden volstaan in plaats van meerdere bijeenkomsten. Bovendien wil de
vvd-fractie deze zittingsperiode constructief beginnen, zelfs als zij
in de oppositie terechtkomt, en zal zij zich niet over dit soort
punten druk maken.
De heer Hart
(le/eb) kan in grote lijnen de zienswijze van de heer Dol
onderschrijven. Wetende dat alle begin moeilijk is, zal de fractie van
Leefbaar Enkhuizen/Enkhuizer Belang toch met het voorstel akkoord
gaan. Overigens ware het juister geweest àlle fractievoorzitters
tijdig te informeren.
De heer Dol
(vl/gl): Als uitsluitend drie buiten het coalitiegesprek staande
fracties níét worden geïnformeerd, is het misplaatst over `tijdig' te
spreken!
De heer Boland
(d66) legt uit dat in de coalitiebesprekingen de vraag aan de orde is
gekomen of al dan niet commissievergaderingen moeten worden gehouden.
In de discussie daarover is de voorkeur voor één commissiebijeenkomst
uitgesproken en met deze boodschap is de heer Jans naar de
burgemeester en de gemeentesecretaris gestuurd. Zij hebben vervolgens
de datum voorgesteld die ook de vijf andere fracties vandaag voor het
eerst horen. Er zijn dus geen slinkse wegen bewandeld.
De heer De Geus
(cu/sgp) wist slechts dat voor de volgende week geen
commissievergaderingen waren voorbereid. Jongstleden dinsdagmiddag
leek het de vijf fracties slim de laatste, reeds geplande datum voor
een commissievergadering te benutten om alles aan de orde te stellen.
Die gedachte heeft de heer Jans aan de burgemeester en de secretaris
voorgelegd. Het daarop gebaseerde voorstel is nu aan de raad
voorgelegd. Als de heer Dol een andere datum wenst, moet hij die
voorstellen.
De heer Dol
(vl/gl): Een leuke verklaring, maar het gaat om iets anders! In deze
gemeente is sprake van een nieuw elan, en wel onder de naam `Nieuw
Enkhuizen'. In die groepering is kennelijk het nieuwe informeren
uitgevonden. Prima, maar dan wil ook de fractie van Verenigd
Links/groenlinks tíjdig worden geïnformeerd.
De heer Jans
(ne) haalt een uitspraak van de heer Hart aan. Deze heeft gezegd dat
alle begin moeilijk is. Duidelijk is geworden dat bepaalde zaken niet
zonder meer mogen worden aangenomen en hiervan is nota genomen.
De voorzitter
rondt de discussie af met de conclusie dat op dit moment nog geen
kandidaat-wethouders kunnen worden voorgedragen. Hij wacht af wat de
verdere besprekingen over een te vormen college opleveren. Mocht dat
te lang duren, dan zal hij de heer Jans aanspreken.
5b. Benoeming leden (tijdelijke) raadscommissie.
Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) vraagt of onder dit agendapunt tevens de leden van de
rekeningcommissie worden benoemd.
De voorzitter
antwoordt ontkennend. De heer Van Pijkeren heeft schriftelijk terecht
geattendeerd op het feit dat het lidmaatschap van de rekeningcommissie
aan een raadsperiode is gekoppeld en derhalve de commissie op dit
moment geen leden meer heeft. De gemeentesecretaris en spreker zijn
van mening dat het verstandig is nu geen leden te benoemen, maar af te
wachten wat de coalitiebesprekingen opleveren. Het zou immers
buitengewoon onhandig zijn nu commissieleden te benoemen en over korte
tijd te moeten constateren dat sommige leden de rekeningcommissie
moeten verlaten, bijvoorbeeld omdat zij tot wethouder zijn benoemd.
Overigens kan het geen kwaad alvast rond te kijken om te zien wie voor
het lidmaatschap van deze commissie belangstelling hebben!
Hierna benoemd hij tot leden van het stembureau de heren Domburg, Hart
(voorzitter) en Wiersma.
Bij de stemming worden 17 stembiljetten ingeleverd. Op de heren H.F.P.
Bode en C.H. Boland, mevrouw E.F. Dangermond-Hilderink, de heren N.P.
Dol, J. Domburg, H. van Doornik, J. Franx, Th. de Geus, J. Hart en
F.C. Jans, mevrouw P.C.E. de Munnik-Blank alsmede de heren D. van
Pijkeren, W.M. Rieuwerts, G. van der Steeg, J. Tesselaar, K.P. van der
Veen en D. Wiersma worden 17 stemmen uitgebracht, zodat zij met
algemene stemmen zijn benoemd.
De voorzitter
ontbindt vervolgens het stembureau onder dankzegging aan de leden voor
de verrichte werkzaamheden.
6. Rondvraag.
· De heer De Geus (cu/sgp) brengt naar voren dat demissionaire
wethouders blijven zitten zolang geen nieuw college is gekozen.
Hoelang mag deze situatie voortduren?
De secretaris
laat weten dat de wet geen termijn noemt, zodat het theoretisch
mogelijk is dat de demissionaire wethouders nog vier jaar lang blijven
functioneren! Op het moment dat een meerderheid van het nieuwe college
wordt benoemd, in casu twee wethouders, moet ook de laatste `oude'
wethouder vertrekken en is de demissionaire status dus opgeheven.
De heer Rieuwerts
(vl/gl) wil weten welke positie de demissionaire wethouders innemen
wanneer stemmingen worden gehouden.
De voorzitter
zet uiteen dat de demissionaire wethouders nog steeds raadslid zijn en
dus gewoon aan stemmingen kunnen deelnemen. Voor de nieuwe wethouders
zal gelden dat zij géén deel van de raad meer uitmaken en derhalve
niet aan stemmingen mogen deelnemen. Hun opengevallen plaatsen in de
gemeenteraad worden door nieuwe raadsleden - in dit geval iemand die
op dezelfde kieslijst als een nieuw benoemde wethouder staat -
ingenomen die uiteraard wel stemrecht hebben.
· De heer Dol (vl/gl) vernam daarstraks van de heer Jans dat een
politiek document is gemaakt of zeer binnenkort het licht zal zien.
Hij neemt aan dat het stuk niet vertrouwelijk is en zal daarvan graag
een exemplaar ontvangen.
De heer Jans
(ne) reageert met de mededeling dat het stuk nog niet in de
publiciteit kan worden gebracht. Het zal eerst aan de gesprekspartners
worden voorgelegd en dan zal worden bepaald of het al dan niet publiek
kan worden gemaakt.
De heer Dol
(vl/gl) snapt deze gang van zaken niet. Zijns inziens lijkt die op
achterkamertjespolitiek waartegen met name de ne-fractie zich altijd
zo fel heeft gekant! In naburige West-Friese gemeenten wordt dit soort
discussies wèl in alle openbaarheid gevoerd. Daarvan kan de ne-fractie
nog wat leren.
Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) stelt het eveneens bijzonder op prijs het genoemde stuk te mogen
ontvangen, indien dat volwaardig is. De vvd-fractie is niet
geïnteresseerd in alle daaraan ten grondslag liggende
(her)overwegingen, substukken et cetera.
De heer Van der Steeg
(le/eb) begrijpt niet goed waarom de heer Jans heeft gemeld dat een
bepaald document is gemaakt, want de inhoud daarvan moet kennelijk
onder de pet worden gehouden. Als het een intern stuk betreft, had de
mededeling van de heer Jans beter achterwege kunnen blijven.
De heer Jans
(ne) repliceert dat hij met zijn mededeling heeft willen aangeven dat
het gesprek tussen de beoogde coalitiepartners niet meer geheel
vrijblijvend is. Het op basis van de tot nu toe gevoerde besprekingen
geschreven stuk kan echter pas aan de openbaarheid worden prijs
gegeven wanneer alle gesprekspartners dat hebben gefiatteerd.
De voorzitter
distilleert hieruit dat de ne-fractie het stuk heeft opgesteld en
daarover met haar gesprekspartners zal doorpraten. Misschien is het
een goede suggestie die partijen te vragen of zij al dan niet bezwaar
hebben tegen openbaarmaking van het stuk. Zo nee, dan is het dilemma
van de heer Jans opgelost.
De heer Dol
(vl/gl) benadrukt slechts naar aanleiding van de mededeling van de
heer Jans om een exemplaar van het genoemde stuk te hebben gevraagd.
De heer Jans heeft immers niet gezegd dat het een concept of iets
dergelijk is.
De heer Bode
(pvda) meent in zijn rol van gesprekspartner te mogen zeggen dat het
een concept betreft dat uiteindelijk in een politiek document moet
uitmonden. Dat document zal op enig moment ter bespreking op de
raadstafel worden gelegd om te bereiken dat een zo groot mogelijk
aantal partijen het zal onderschrijven. In ieder geval zal het stuk
door een raadsmeerderheid worden gedragen.
De voorzitter
wacht af wat uiteindelijk uit de bus zal komen.
De heer Hart
(le/eb) betreurt dat. Zijns inziens is openheid gewenst, zeker in de
richting van de burgers. Zaken die in het openbaar moeten worden
gedaan, mogen niet in een achtertuintje worden beklonken; dat is voor
de gemeente Enkhuizen géén goede zaak.
Mevrouw De Munnik-Blank
(vvd) adviseert iedereen met klem `het' op dit moment níét in de
achtertuin te doen, want dan zullen over, pakweg, een week nog weinig
raadsleden aan deze tafel zitten!
De rondvraag wordt gesloten.
7. Sluiting.
De voorzitter
bedankt iedereen hartelijk voor zijn/haar aanwezigheid, wenst allen
wel thuis toe en sluit vervolgens de vergadering (20.55 uur).
Vastgesteld in de openbare vergadering van de raad
der gemeente Enkhuizen op 7 mei 2002
De secretaris, De voorzitter,
(J.J.J. van Huffelen) (drs. S.P.M. de Vreeze)