Ingezonden persbericht
KUN/BIKKER-ONDERZOEK: INTERNET VERANDERT ROL JOURNALIST, MAAR ZORGT NIET
VOOR HOGERE KWALITEIT JOURNALISTIEK
Rotterdam/Nijmegen, 14 maart 2002 - De komst van het internet heeft het
journalistieke werk makkelijker gemaakt en de mogelijkheid om nieuwe
informatiebronnen te vinden vergroot. Maar de kwaliteit van de
Nederlandse journalistiek is volgens de meerderheid van de Nederlandse
journalisten niet verbeterd door de komst van het internet. Meer dan de
helft van de journalisten ziet daarnaast een verandering in de rol van
de journalist optreden door de komst van het internet. Duiding van
nieuws gaat volgens hen een belangrijker taak worden dan het sec
overdragen van informatie.
Dat zijn de belangrijkste conclusies uit een onderzoek onder bijna 700
journalisten, dat is uitgevoerd door de Katholieke Universiteit Nijmegen
en communicatiebureau Bikker Euro RSCG, in samenwerking met de
Nederlandse Vereniging van Journalisten. Het is voor het eerst dat een
dergelijk grootschalig onderzoek naar de gevolgen van het internet voor
de journalistiek in Nederland is uitgevoerd.
Niet meer kwaliteit
Internet heeft in de afgelopen vijf jaar de journalistiek vrijwel
volledig veroverd; journalisten die er geen gebruik van maken, zijn
vrijwel niet meer te vinden. Maar ondanks een snellere beschikbaarheid
van informatie en een groter en internationaler aanbod van
informatiebronnen, vindt bijna tweederde van de journalisten (61%) dat
de kwaliteit van de journalistiek daardoor niet verbeterd is. Ruim
veertig procent van de journalisten vindt dat collega's veel te
makkelijk omgaan met informatie van het internet. Meer dan eenderde van
de journalisten vindt dat door de komst van het internet snelheid in de
journalistiek belangrijker is geworden dan zorgvuldigheid.
Journalist beperkt opgeleid
Overigens blijkt ook uit het KUN/Bikker-onderzoek dat een overgrote
meerderheid van de journalisten (81%) nooit een cursus voor het
journalistiek gebruik van internet heeft gevolgd. Dat verklaart wellicht
het enigszins passieve internetgebruik van Nederlandse journalisten
vergeleken met hun Amerikaanse collega's. Nederlandse journalisten geven
aan het internet met name als informatiebron en naslagwerk te gebruiken,
terwijl uit eerder onderzoek door Middleberg & Ross uit 2001 blijkt dat
Amerikaanse journalisten het internet meer gebruiken om actief op zoek
te gaan naar nieuwe informanten en ideeën.
Nieuwe rol journalist
Internet verandert ook de rol van de journalist. Een meerderheid van de
journalisten (55%) geeft in het KUN/Bikker-onderzoek aan dat duiding
belangrijker wordt dan informatie overdragen, nu het publiek steeds
makkelijker zelf informatie op het internet kan vinden. De interactie
met het publiek is volgens een meerderheid van de ondervraagden door
e-mail en internet ook toegenomen. Dat internet van de journalistiek
meer een bureaufunctie zou kunnen maken, blijkt uit het feit dat bijna
eenvijfde van de journalisten aangeeft door het internet minder vaak op
pad te gaan voor reportages.
Onderzoekers
Het KUN/Bikker-onderzoek is uitgevoerd door Alexander Pleijter (sectie
communicatiewetenschap KUN), Frank Tebbe (Bikker Euro RSCG) en Liesbeth
Hermans (sectie communicatiewetenschap KUN). Het onderzoek wordt door de
NVJ gebruikt als basis voor een onderzoeksproject gericht op de effecten
van de digitalisering op het werk van journalisten. Dat project wordt
gesteund door het Bedrijfsfonds voor de Pers.
Katholieke Universiteit Nijmegen
Wetenschappelijk onderzoek vormt het hart van de Katholieke Universiteit
Nijmegen. De Faculteit der Sociale Wetenschappen hoort als
onderzoeksorganisatie nationaal en internationaal tot de top. Het
onderzoek van de sectie Communicatiewetenschap is ondergebracht in het
Nijmeegs Instituut voor Communicatie Research (NICOR) en de door de
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) erkende
onderzoeksschool The Netherlands School of Communications Research
(NESCOR).
Bikker Euro RSCG
Bikker Euro RSCG is een adviesbureau voor corporate communicatie en
beleidscommunicatie. Het bureau wordt gerekend tot het topsegment van de
Nederlandse communicatiebureaus en richt zich op de positie van
kwaliteitsmarktleider. Bikker werkt zowel voor het bedrijfsleven als
voor het rijk. Opdrachtgevers uit de marktsector zijn onder meer Heerema
Groep, Nederlandse Vereniging van Banken, Oracle, Philips, Rabobank,
Robeco, Unilever en Wolters Kluwer. In de publieke sector werkt Bikker
onder andere voor de Belastingdienst, Centraal Orgaan opvang
Asielzoekers, TU Delft en verschillende ministeries en grote gemeenten.
Nederlandse Vereniging van Journalisten
De Nederlandse Vereniging van Journalisten, gevestigd in Amsterdam, is
de vakorganisatie voor journalisten in Nederland. De NVJ behartigt zowel
materiële als immateriële belangen van haar leden en de journalistiek in
het algemeen. Bovendien heeft zij een ideële doelstelling: bescherming
van de persvrijheid en de bevordering van een hoogstaande
beroepsuitoefening. De vereniging kent vele afdelingen, onder meer voor
fotografen, omroep-, internet-, dagblad- en tijdschriftjournalisten.
De resultaten van het KUN/Bikker-onderzoek fungeren als pilot voor het
eind 2001 gestarte NVJ-project dat de invloed van de digitalisering van
het werk op journalisten en hun vak nagaat en in kaart brengt. Dat
onderzoek wordt financieel gesteund door het Bedrijfsfonds voor de Pers
en zal in totaal drie jaar beslaan. In een eigen afdeling binnen
villamedia.nl wordt over dit project gerapporteerd.
U kunt hier het gehele onderzoeksrapport in .pdf formaat
downloaden.