Dienst uitvoering en toezicht Energie
Aan
Open brief aan alle partijen in de energiemarkt
Datum Uw kenmerk Ons kenmerk Bijlage(n)
14 maart 2002 02014280
Onderwerp
Liberalisering "2002 groep"
Open brief naar aanleiding van een inventarisatie van problemen die
zich voordoen bij de vrijmaking van de middelgrote energieafnemers.
Op 1 januari 2002 is de markt geliberaliseerd voor levering van elektriciteit en gas aan middelgrote afnemers van energie. Het gaat hierbij om circa 64.000 zakelijke elektriciteitsafnemers en ongeveer 2500 zakelijke gasafnemers. Uit de eerste cijfers van het switchgedrag van deze afnemers blijkt dat per 1 januari 2002 ongeveer 30% van zowel de vrije elektriciteits- als gasafnemers is overgestapt of bezig is over te stappen naar een andere leverancier. Over het algemeen bestaat er veel belangstelling voor de mogelijkheid te kiezen voor een andere leverancier. Met name de collectieve inkoop van energie is populair. Tweederde van de per 1 januari 2002 vrijgekomen afnemers heeft het voornemen in collectief verband met leveranciers te gaan onderhandelen. De liberalisering van de tweede fase van de elektriciteits- en gasmarkt in Nederland begint voorspoedig.
In oktober 2001 heeft DTe in een open brief met het oog op 2002 (www.nma-dte.nl) partijen op de energiemarkt reeds gewezen op enkele belangrijke veranderingen die aan de orde komen bij het vrijmaken van de 2002 groep. Tijdens de eerste maanden na 1 januari 2002 concludeert DTe dat nog niet alles naar wens verloopt. Het afronden van een switch duurt vaak te lang en roept in de praktijk de nodige vragen op. DTe heeft de ervaringen met het switchen van de 2002-groep geïnventariseerd. In deze open brief wil DTe met betrekking tot een aantal onderwerpen waarbij problemen zijn geconstateerd kort aangeven hoe zij denkt dat partijen hiermee dienen om te gaan.
Zijn kleinverbruikers met een aansluiting > 3.80A vrij ?
Sommige netbeheerders en vergunninghouders beschouwen afnemers die
over een aansluiting van meer dan 3.80 A beschikken, maar een
gecontracteerd transportvermogen hebben van minder dan ± 50 kW, als
beschermde afnemers. Die netbeheerders zijn van mening dat om deze
reden de afnemers nog niet in aanmerking komen voor
leveranciersvrijheid. DTe heeft geconstateerd dat deze opvatting in
strijd is met artikel 1, sub d onder 2, van de Elektriciteitswet 1998.
Slechts afnemers met een maximale doorlaatwaarde van ten hoogste 3.80
A zijn vanaf 1 januari 2002, te beschouwen als beschermde afnemers.
Alleen de aansluitwaarde is bepalend voor de vraag of een afnemer
vanaf 1 januari 2002 nog beschermde afnemer is. Het gecontracteerd
transportvermogen speelt hierbij geen rol. Alle afnemers met een
aansluitwaarde van meer dan 3.80 A moeten in staat worden gesteld om
te switchen.
Tijdig doorgeven EAN-codes
Een EAN-code is een unieke identificatiecode voor een specifieke
aansluiting. Deze code is noodzakelijk voor een goede administratieve
afhandeling van een leverancierswitch. De netbeheerder bepaalt de
EAN-code en moet deze code vervolgens doorgeven aan de afnemer en/of
diens nieuwe leverancier. Wanneer een EAN-code niet op tijd wordt
doorgeven dan kan een afnemer niet switchen. DTe wijst in dit kader op
artikel 6.2.4.2 van de Netcode. Hierin is bepaald dat de netbeheerder
de correspondentie van een aangeslotene binnen tien werkdagen moet
afhandelen. Wanneer door of namens een afnemer schriftelijk is
gevraagd om de toegekende EAN-code, dient de netbeheerder deze code
binnen tien werkdagen te verstrekken.
Doorgeven meterstanden en verbruiken
Wanneer een leverancier een nieuwe klant heeft geworven en de switch
is doorgevoerd, is de netbeheerder verplicht om binnen een maand de
meterstanden van de klant door te geven aan de oude en nieuwe
leverancier. Deze verplichting wordt formeel vastgelegd in een
wijziging van de Netcode begin april 2002. Zoals eerder vermeld geldt
nu reeds de verplichting om binnen tien werkdagen de correspondentie
van een afnemer af te handelen. Wanneer door of namens een afnemer een
schriftelijk verzoek wordt ingediend voor meterstanden of verbruiken,
dan moet de netbeheerder deze gegevens binnen tien werkdagen
verstrekken.
Kosten verwijderen bestaande meters
Het leveren en plaatsen van een meter behoort tot de vrije markt. Op
grond van artikel 94 van de Elektriciteitswet worden de op het moment
van inwerkingtreding van de wet bestaande meters beheerd door de
netbeheerder. Voor afnemers met een gecontracteerd vermogen van meer
dat 100 kW worden sinds 1 januari 2002 aanvullende eisen gesteld aan
de meter. Meestal wordt de bestaande meter dan vervangen door een
nieuwe meter. Het plaatsen van een nieuwe meter is geen exclusieve
taak van de netbeheerder. Wel zal de netbeheerder de oude meter,
waarover hij het beheer voert, moeten (doen) verwijderen. Wanneer voor
het verwijderen van deze meter geen tarief is overeengekomen mag de
netbeheerder, naar het oordeel van DTe, slechts gemaakte kosten in
rekening brengen. De netbeheerder moet deze kosten desgewenst
inzichtelijk maken. Overigens mag de netbeheerder bij het berekenen
van de kosten voor het verwijderen van een bestaande meter commerciële
groepsmaatschappijen niet bevoordelen. Dit volgt uit artikel 18 van de
Elektriciteitswet 1998.
Het toelaten van meetdata van meetbedrijven
Om invulling te geven aan de vrije metermarkt is door de gezamenlijke
netbeheerders een Commissie van Toelating ingesteld, die beoordeeld of
bedrijven in aanmerking komen voor toelating als meetbedrijf. Wanneer
meetdata op verzoek van de aangeslotene wordt aangeboden door een
gecertificeerd en toegelaten meetbedrijf (conform paragraaf 1.3 van de
Meetcode), is de netbeheerder op grond van artikel 3.5.1 van de
Meetcode verplicht deze data op te nemen in zijn datacollectiepunt.
Omdat dit in de Meetcode is geregeld, is voor het overnemen van deze
gegevens geen aparte overeenkomst tussen de netbeheerder en het
toegelaten meetbedrijf vereist. Een netbeheerder die de door een
toegelaten meetbedrijf aangeboden meetdata niet accepteert, terwijl
het meetbedrijf bereid is deze aan te leveren conform een door
netbeheerder gehanteerd protocol, overtreedt de Meetcode.
Keuzevrijheid leveranciersmodel/ netbeheerdersmodel
Het staat de afnemer vrij te kiezen voor het leveranciersmodel of het
netbeheerdersmodel. In het leveranciersmodel kan de leverancier
optreden als gevolmachtigde van de afnemers voor in de volmacht
aangeduide aangelegenheden, waaronder het sluiten van een overeenkomst
met de netbeheerder. Het leveranciersmodel is een service aan de
afnemer, die het voor afnemers eenvoudiger kan maken om te switchen.
In de praktijk blijkt echter dat afnemers niet altijd een keuze wordt
geboden. DTe wil alle betrokken partijen er nogmaals op wijzen dat de
afnemer vrij is te kiezen voor het leveranciersmodel, wanneer zijn
leverancier dit model ondersteunt. Een afnemer moet echter ook kunnen
kiezen voor het netbeheerdersmodel.
Switch- en verhuiskosten
Een netbeheerder mag de kosten voor de administratieve verwerking van
een leverancierswitch of de verhuizing van een afnemer niet in
rekening brengen. Het is de taak van de netbeheerder om het
aansluitingenregister te beheren (paragraaf 2.1.6 van de Netcode). De
hieraan verbonden kosten zijn reeds door DTe in de vastgestelde
tarieven verwerkt.
DTe heeft in de eerste maanden van dit jaar problemen geconstateerd
bij het switchen van vrije afnemers. In een groot aantal gevallen
betreft het hier overgangsproblemen, die al breder bekend waren. De
sectie Netbeheer van EnergieNed heeft in een persbericht van 31
januari 2002 toegezegd dat uiterlijk 15 februari 2002 de
overgangsproblemen rondom het switchen van vrije afnemers opgelost
zouden zijn. Nu deze datum gepasseerd is, zal DTe toezien op het
correct functioneren van de betrokken partijen. Belangrijk om hier te
vermelden is dat de bevoegdheden van DTe beperkt zijn, zeker voor
zover het gas betreft. DTe zal waar mogelijk optreden en indien zij
van oordeel is dat de overtreding ernstig van aard is, overwegen
handhavingsinstrumenten in te zetten die haar op grond van de
Elektriciteitswet en Gaswet ter beschikking staan.
DTe hoopt dat zij met deze brief meer duidelijkheid heeft gegeven over het switchen en wat wel en niet is toegestaan. Bovendien hoopt DTe dat gesignaleerde problemen in de toekomst niet meer voor zullen komen.
Datum: 14 maart 2002
w.g. drs. J.J. de Jong
directeur van de Dienst uitvoering en toezicht Energie
---
---
EAN staat voor European Article Number.