Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Nederlander ziet dagbladbezorging als
essentieel voor nieuwsvoorziening
Amsterdam, 14 maart 2002 ? Nederland kan niet zonder dagbladbezorging. Dat is de belangrijkste conclusie van een onderzoek van de Nederlandse Dagbladpers (NDP), uitgevoerd door marktonderzoekbureau Interview/NSS.
In ruime meerderheid zijn de Nederlanders het erover eens dat het
belangrijke negatieve consequenties zou hebben wanneer de krant in ons
land niet meer aan huis zou worden bezorgd. Dit zou onder meer zorgen
voor een verhoogde informatiedrempel en een vervlakking van de
nieuwsbeleving.
Doel van het onderzoek was onder meer om aandacht te vragen voor de
maatschappelijke rol van dagbladbezorging. In Nederland wordt 91
procent van de kranten bij de abonnees thuis bezorgd. In vergelijking
met andere landen is dit een bijzonder hoog percentage. Toch zijn maar
weinig mensen zich bewust van de unieke positie die Nederland hiermee
inneemt.
Informatiedrempel
De Nederlander hecht veel waarde aan bezorging aan huis omdat dit de
informatiedrempel aanzienlijk verlaagt, met name voor mensen die minder
gemakkelijk toegang hebben tot het nieuws. Bijna driekwart van de
ondervraagden (73 procent) vindt dagbladbezorging van essentieel belang
voor bejaarden en gehandicapten. Zonder dagbladbezorging verwacht 69
procent bovendien problemen voor de nieuwsvoorziening op het
platteland.
Een krappe meerderheid van de Nederlandse bevolking is bereid om voor
de laagdrempeligheid van het nieuws te betalen: 51 procent van de
ondervraagden zegt er geen bezwaar tegen te hebben wanneer een aan huis
bezorgde krant duurder zou zijn dan een krant in de losse verkoop.
Diepgang
Een overtuigende meerderheid van de Nederlanders vindt de krant als
nieuwsbron superieur. Dagbladen bieden vooral diepgang, is de mening
van 86 procent. Het overgrote deel (78% procent) blijft daarom het
liefst op de hoogte van het nieuws door het lezen van een krant. Een
nog groter deel ( 82 procent) geeft toe de krant minder te zullen lezen
wanneer deze niet aan huis wordt bezorgd.
Kortom, als de krant niet langer aan huis wordt bezorgd, zou dat een
verarming van de nieuwsvoorziening betekenen. Over deze conclusie is 87
procent van de ondervraagden het eens.
De maatschappelijke rol van dagbladbezorging krijgt in het onderzoek
nog een andere betekenis: 80 procent van de Nederlanders vindt het
bezorgen van een dagblad een goede manier voor jongeren om kennis te
maken met werk en maatschappij.