Gemeente Gilze en Rijen
Openbare raadsvergadering
Datum: Donderdag 14 maart 2002
Aanvang: 19.30 uur
Plaats: Raadzaal gemeentehuis Rijen
Agenda
1. Vaststellen agenda raad.
2. Beëdiging en installatie van de leden van de gemeenteraad.
3. Voorstel inzake benoeming wethouders?
Indien punt 3 wordt behandeld vindt vervolgens een schorsing plaats.
4. Onderzoek geloofsbrieven en installatie raadsleden ter opvulling
opengevallen plaatsen als gevolg van benoeming wethouders?
5. Voorstel tot het vaststellen van een nieuw reglement van orde voor
de gemeenteraad. (voorstel) (besluit)
Toelichting
Met de inwerkingtreding van de Wet dualisering gemeentebestuur komt er
een einde aan het monistisch bestuursstelsel. Dualisme doet zijn
intrede en dit heeft met name gevolgen voor de bestuurlijke
verhoudingen tussen gemeenteraad en college. Dit betekent dat het
reglement van orde voor de vergadering en andere werkzaamheden van de
gemeenteraad aangepast dient te worden aan de gewijzigde
omstandigheden. Een nieuw model treft u aan bij de ter inzage gelegde
stukken.
6. Voorstel inzake de aanstelling van een griffier. (voorstel)
(besluit)
Toelichting
Ingevolge de nieuwe Gemeentewet, die is gebaseerd op de Wet
dualisering gemeentebestuur, dient in iedere gemeente een secretaris
en een griffier te zijn. Hoewel het wetsvoorstel aanvankelijk de keuze
om een raadsgriffier aan te stellen overliet aan de gemeenteraden is
door het aannemen van een amendement bij de behandeling in de Tweede
Kamer elke gemeente verplicht een raadsgriffier aan te stellen.
7. Voorstel tot het vaststellen van een instructie voor de griffier.
(voorstel) (besluit)
Toelichting
Ingevolge artikel 107 a, tweede lid van de Gemeentewet stelt de raad
in een instructie nadere regels over de taak en de bevoegdheden van de
griffier. Een ontwerp daartoe treft u aan bij de ter inzage gelegde
stukken.
8. Voorstel tot benoeming van de leden voor de commissie voor
Georganiseerd Overleg en de commissie Bezwaar- en Beroepschriften.
(voorstel) (besluit)
Toelichting
Voorgesteld wordt over te gaan tot het benoemen van de leden van de
commissie voor georganiseerd overleg en de leden van de commissie voor
de bezwaar- en beroepschriften.
De stukken behorend bij elk agendapunt liggen, voor zover mogelijk bij
de Gemeentebalie voor u ter inzage.