Gemeente 's-Hertogenbosch

De weg naar zinvol werk vanuit de bijstand

wo 13 maart 2002

"Van werkzoeker naar werknemer"

De gemeente s-Hertogenbosch gaat een stap verder in de dienstverlening aan klanten, die een bijstandsuitkering aanvragen. Vanaf 1 maart 2002 biedt afdeling Arbeidsmarkt en Sociale Zaken aan iedereen die bijstand aanvraagt een veel snellere en intensievere dienstverlening aan. Na de afspraak bij het Centrum voor Werk en Inkomen wordt de bijstandsaanvrager binnen 24 uur in contact gebracht met een arbeidsbemiddelaar om binnen vier weken te worden bemiddeld naar werk. Als vooraf wordt ingeschat dat de weg naar werk langere tijd in beslag neemt, dan wordt een ander traject ingezet. Voor alle nieuwkomers in de bijstand geldt dat zij direct vanaf de aanvraag een werkweek krijgen van minimaal twintig uur per week. Daarmee wordt zoveel mogelijk een werkgever-werknemer relatie nagebootst. Het "werk" van de bijstandsaanvrager is "het zoeken naar werk"!

Uiteindelijk moet deze aanpak leiden tot verkorting van de uitkeringsduur. Aangezien de gemeente ook een grotere financiële verantwoordelijkheid heeft voor het bekostigen van de uitkering, heeft de gemeente s-Hertogenbosch ervoor gekozen om deze extra investeringen te doen. Door verkorting van de uitkeringsduur worden uitkeringsgelden vrijgespeeld.

Zo kort mogelijk een uitkering

Deze vorm van dienstverlening is een logische stap in de ontwikkeling van het arbeidsmarktbeleid in s-Hertogenbosch. Gemeenten kregen de laatste jaren steeds nadrukkelijker de verantwoordelijkheid voor het reïntegreren van bijstandsklanten.

In s-Hertogenbosch is de afgelopen jaren een aanpak ontwikkeld waarbij casemanagers de diagnose en begeleiding van bijstandsklanten uitvoeren. Daarnaast wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van een steeds breder palet van diensten van gespecialiseerde organisaties op het gebied van arbeidsreïntegratie. Het casemanagement is inmiddels zover ontwikkeld dat nu een versnelling en intensivering van de dienstverlening geboden kan worden. Het doel hiervan is dat de uitkering zo kort mogelijk duurt. Want hoe langer de uitkeringssituatie duurt, hoe moeilijker het is om weer terug te keren naar de arbeidsmarkt. Het is van belang om een dagritme vast te houden. Vandaar dat er een werkweek van minimaal twintig uur geboden wordt.

Klant moet afspraken nakomen

De gemeente investeert veel in een traject naar werk en vraagt daarom van de klant de volledige inzet. Het is van belang dat de klant zijn afspraken nakomt. In het verleden was vaak niet duidelijk waarom klanten afwezig waren. Vaak waren de afspraken tussen betrokken partijen niet voldoende duidelijk. Daarom is nu een concrete verzuimregeling opgesteld.

Dit betekent dat bijstandsklanten hun afspraken moeten afmelden bij een verzuimmeldpunt. In geval van ziekte kunnen bijstandsklanten een huisbezoek verwachten of een oproep krijgen voor een controle door een arts. Als een klant een afspraak zonder opgaaf van reden niet nakomt, dan volgen er maatregelen die opgenomen zijn in het maatregelenbeleid. Het leidt al snel tot verlaging van de uitkering met vijf of tien procent. Als extra stimulans krijgen bijstandsklanten die binnen vier weken uitstromen naar werk een verdubbeling van de uitstroompremie. Heeft de klant een langer traject nodig, dan gelden de gewone premies, die de klant krijgt na afloop van ieder trajectonderdeel. Bovendien krijgt de klant de werkmap "Van werkzoeker naar werknemer". Die map is een hulpmiddel en ruggensteun, waarmee de klant het traject naar werk zelf kan bijhouden. De verzuimregeling, een agenda en een voorbeeld van een sollicitatiebrief zijn er standaard in opgenomen. In eerste instantie geldt deze nieuwe aanpak voor nieuwe bijstandsaanvragers. Blijkt de aanpak succesvol, dan wordt deze geleidelijk uitgebreid naar alle bijstandsontvangers met een arbeidsplicht.