Gemeente 's-Hertogenbosch
De weg naar zinvol werk vanuit de bijstand
wo 13 maart 2002
"Van werkzoeker naar werknemer"
De gemeente s-Hertogenbosch gaat een stap verder in de dienstverlening
aan klanten, die een bijstandsuitkering aanvragen. Vanaf 1 maart 2002
biedt afdeling Arbeidsmarkt en Sociale Zaken aan iedereen die bijstand
aanvraagt een veel snellere en intensievere dienstverlening aan. Na de
afspraak bij het Centrum voor Werk en Inkomen wordt de
bijstandsaanvrager binnen 24 uur in contact gebracht met een
arbeidsbemiddelaar om binnen vier weken te worden bemiddeld naar werk.
Als vooraf wordt ingeschat dat de weg naar werk langere tijd in beslag
neemt, dan wordt een ander traject ingezet. Voor alle nieuwkomers in
de bijstand geldt dat zij direct vanaf de aanvraag een werkweek
krijgen van minimaal twintig uur per week. Daarmee wordt zoveel
mogelijk een werkgever-werknemer relatie nagebootst. Het "werk" van de
bijstandsaanvrager is "het zoeken naar werk"!
Uiteindelijk moet deze aanpak leiden tot verkorting van de
uitkeringsduur. Aangezien de gemeente ook een grotere financiële
verantwoordelijkheid heeft voor het bekostigen van de uitkering, heeft
de gemeente s-Hertogenbosch ervoor gekozen om deze extra investeringen
te doen. Door verkorting van de uitkeringsduur worden uitkeringsgelden
vrijgespeeld.
Zo kort mogelijk een uitkering
Deze vorm van dienstverlening is een logische stap in de ontwikkeling
van het arbeidsmarktbeleid in s-Hertogenbosch. Gemeenten kregen de
laatste jaren steeds nadrukkelijker de verantwoordelijkheid voor het
reïntegreren van bijstandsklanten.
In s-Hertogenbosch is de afgelopen jaren een aanpak ontwikkeld waarbij
casemanagers de diagnose en begeleiding van bijstandsklanten
uitvoeren. Daarnaast wordt in toenemende mate gebruik gemaakt van een
steeds breder palet van diensten van gespecialiseerde organisaties op
het gebied van arbeidsreïntegratie. Het casemanagement is inmiddels
zover ontwikkeld dat nu een versnelling en intensivering van de
dienstverlening geboden kan worden. Het doel hiervan is dat de
uitkering zo kort mogelijk duurt. Want hoe langer de
uitkeringssituatie duurt, hoe moeilijker het is om weer terug te keren
naar de arbeidsmarkt. Het is van belang om een dagritme vast te
houden. Vandaar dat er een werkweek van minimaal twintig uur geboden
wordt.
Klant moet afspraken nakomen
De gemeente investeert veel in een traject naar werk en vraagt daarom
van de klant de volledige inzet. Het is van belang dat de klant zijn
afspraken nakomt. In het verleden was vaak niet duidelijk waarom
klanten afwezig waren. Vaak waren de afspraken tussen betrokken
partijen niet voldoende duidelijk. Daarom is nu een concrete
verzuimregeling opgesteld.
Dit betekent dat bijstandsklanten hun afspraken moeten afmelden bij
een verzuimmeldpunt. In geval van ziekte kunnen bijstandsklanten een
huisbezoek verwachten of een oproep krijgen voor een controle door een
arts. Als een klant een afspraak zonder opgaaf van reden niet nakomt,
dan volgen er maatregelen die opgenomen zijn in het maatregelenbeleid.
Het leidt al snel tot verlaging van de uitkering met vijf of tien
procent. Als extra stimulans krijgen bijstandsklanten die binnen vier
weken uitstromen naar werk een verdubbeling van de uitstroompremie.
Heeft de klant een langer traject nodig, dan gelden de gewone premies,
die de klant krijgt na afloop van ieder trajectonderdeel. Bovendien
krijgt de klant de werkmap "Van werkzoeker naar werknemer". Die map is
een hulpmiddel en ruggensteun, waarmee de klant het traject naar werk
zelf kan bijhouden. De verzuimregeling, een agenda en een voorbeeld
van een sollicitatiebrief zijn er standaard in opgenomen. In eerste
instantie geldt deze nieuwe aanpak voor nieuwe bijstandsaanvragers.
Blijkt de aanpak succesvol, dan wordt deze geleidelijk uitgebreid naar
alle bijstandsontvangers met een arbeidsplicht.