Cap Gemini Ernst & Young
Persberichten
Rotterdam / Utrecht, 13 maart 2002
ONDERZOEK NAAR GROEI-GERICHT MANAGEMENT IN EEN KAPITAALSCHAARSE MARKT
Studie Cap Gemini Ernst & Young en Ernst & Young naar uitdagingen voor telecommunicatie-, media en entertainment- en technologiebedrijven
Een nieuw, wereldwijd onderzoek van Cap Gemini Ernst & Young en Ernst & Young toont aan dat bedrijven die opereren op het gebied waar telecommunicatie, media en entertainment, en technologie samenkomen, zich gesteld zien voor een lastige zakelijke paradox in 2002. Ze moeten zich richten op groei, en in sommige gevallen hun zakelijke modellen opnieuw definiëren, maar ze moeten dit doen in een tijd van kapitaalschaarste en andere grote financiële beperkingen.
Het onderzoek, "Business Redefined: Generating Returns", is het derde in een reeks uitgevoerd door de twee wereldwijde zakelijke dienstverleners, en is gebaseerd op constante dialogen met de hoogste leidinggevenden in de telecommunicatie-, media en entertainment-, en technologiesector. Meer dan 60 financiële directeuren en hoge functionarissen van bedrijven over de hele wereld namen deel aan het jongste onderzoek in de lopende reeks Leadership Connection®.
Geconfronteerd met een financiële terugslag na het ongekende optimisme van beleggers en het excessieve uitgavenpatroon in de industrie gedurende het einde van de jaren negentig van de vorige eeuw en het begin van 2000, moeten, volgens het onderzoek, deze leidinggevenden nu balanceren op het evenwichtskoord en het hoofd bieden aan de uitdagingen van een voortschrijdende integratie van industrieën en technologische transformatie zonder het voordeel van extra financiering van buitenaf.
Het onderzoek heeft onder andere de volgende belangrijke zaken aan het
licht gebracht:
* Gezien de kapitaalschaarste vormt een vrije cashflow de nieuwe
katalysator voor veranderingen. Bedrijven moeten nu hun groei
bekostigen uit de eigen cashflow.
* Bezuinigen over de hele linie ter verbetering van de winstmarges
zal sommige bedrijven duur komen te staan.
* De financiële directeur wordt in deze nieuwe omgeving kritischer
en raakt, naast de financiële controle, meer betrokken bij
zakelijke beslissingen.
* Investeringen zullen worden toegespitst, gericht op hetzij de
infrastructuur, hetzij de klant.
* De terugkeer naar een winstgevende groei is afhankelijk van de
klant en de mogelijkheid van talloze bedrijven in alle drie de
sectoren om in onderlinge samenhang te werken aan de levering van
diensten met toegevoegde waarde die klanten ook willen hebben.
"Telecommunicatie-, media en entertainment-, en technologiebedrijven zagen zich genoodzaakt vrijwel onmiddellijk een antwoord te vinden op het probleem van winstgevendheid en cashflow, zonder de noodzaak uit het oog te verliezen van doorlopende bedrijfsinnovatie als nieuwe impuls voor groei", aldus Frank van den Ende, partner en voorzitter van Ernst & Young, marktgroep Technology Communications & Entertainment. Jos van Rijn, Global Service Line Director Media, Cap Gemini Ernst & Young zegt in een verdere toelichting: "Dit onderzoek toont aan dat bedrijven uiterst voorzichtig moeten zijn en een realistische inschatting moeten maken van de ontwikkeling van de markt. Elk bedrijf zou zich moeten richten op een rendabele, hoogwaardige dienstverlening aan de klant."
Van "Go-Go" naar "No-Go" Financiële directeuren zijn het erover eens dat telecommunicatie-, technologie- en, in mindere mate, media en entertainment-bedrijven momenteel allemaal de prijs betalen van het "go-go" tijdperk van bovenmatige uitgaven. Het onderzoek geeft aan dat zowel beleggers als het management de essentiële financiële en zakelijke realiteit uit het oog hadden verloren. Ondanks vele bewijzen van het tegendeel, hebben zij bijvoorbeeld de kosten van de levering van nieuwe diensten onderschat, en, nog belangrijker, de tijd die het kost voordat klanten de nieuwe technologie en diensten op grote schaal accepteren.
Amerikaanse verstrekkers van risicokapitaal, die werden gelokt door de visie van een door breedbandverbindingen met elkaar verbonden maatschappij en torenhoge marktkapitalisatie, verhoogden bijvoorbeeld hun investeringen in deze sectoren tussen 1998 en 2000 met een factor vijf, van 20 miljard dollar naar 100 miljard dollar. In Europa betaalden bedrijven in de mobiele telecommunicatiesector bedragen voor de volgende generatie licenties die voorheen als exorbitant zouden zijn beschouwd. Ze gaven 52 miljard Euro uit voor 3G-licenties in Duitsland en 36 miljard Euro in het Verenigd Koninkrijk. Tegelijkertijd verhoogden media en entertainmentbedrijven eveneens hun schuldenlast in een fusie- en overnameoorlog.
Na zorgvuldige bestudering van de gevolgen van de oplopende financiële verliezen en de exploderende investeringseisen voor de winstgevendheid, trokken beleggers uiteindelijk de stekker eruit. Als gevolg hiervan zijn de kapitaalmarkten vrijwel opgedroogd en richten beleggers zich sterk op de vrije cashflow als middel voor de waardebepaling van bedrijven. Bedrijven zien zich gesteld voor de bijna absolute eis om operationele en financiële efficiency te realiseren en te behouden.
"Vrije cashflow is op dit moment de belangrijkste katalysator voor
verandering in de telecommunicatie-, media en entertainment- en
technologiesector," zegt Frank van den Ende, partner en voorzitter bij
Ernst & Young, marktgroep Technology, Communications and
Entertainment.
De nieuwe uitdaging voor het management
In deze nieuwe omgeving is volgens financiële directeuren het enige
wat telt de cash, en derhalve de winstgevendheid. De uitgaven moeten
snel en krachtig beteugeld worden en de bedrijven moeten gaan werken
volgens een nieuw regime van fiscale discipline.
Het onderzoek waarschuwt echter dat het eenvoudigweg teruggrijpen op bezuinigingsmaatregelen ter verbetering van de winstgevendheid, geen oplossing zal bieden voor de problemen waarvoor de meeste van deze bedrijven zich gesteld zien. Uit dit onderzoek blijkt dat kostenbesparingen over de hele linie de groeimogelijkheden van een bedrijf vaak in gevaar kunnen brengen. Dit is een belangrijke maatstaf voor de waarde van een bedrijf. Beleggers kennen volgens dit onderzoek over het algemeen een twee tot drie keer hogere waardepremie toe aan bedrijven met winstgevende groei.
Het is lastig en ingewikkeld balanceren, met als gevolg dat de positie
van de financiële directeur in de directiekamer steeds belangrijker
wordt, aldus het onderzoek. Maar het scenario vraagt ook om een ander
soort financieel directeur, een die beschikt over zowel financieel
inzicht als zakelijk instinct, en de kennis om een balans te vinden
tussen de vereisten van discipline en innovatie, van winstgevendheid
en groei.
Doelgerichtheid zal een essentiële succesfactor voor deze bedrijven
zijn. Telecommunicatiebedrijven zullen bijvoorbeeld hun geld moeten
zetten op het bezit van ofwel de klant ofwel de infrastructuur. De
middelen zijn niet toereikend om beide te hebben, zo blijkt uit het
onderzoek.
Daarnaast zullen bedrijven in de telecom- en technologiesector moeten
gaan werken volgens de principes van value-pricing en klantgerichte
zakelijke planning ter verbetering van het rendement en grotere
opbrengst-mogelijkheden voor bestaande investeringen. Voor sommige
bedrijven zal de omschakeling een fundamentele verandering van het
bedrijfsmodel met zich mee brengen.
Opzetten van het klantgerichte ValueWeb® De voortschrijdende integratie van telecommunicatie, media en entertainment, en technologie betekent dat het lot van deze drie sectoren nu onlosmakelijk met elkaar verbonden is. Uit het onderzoek blijkt dat bedrijven meer dan ooit tevoren buiten de muren van het eigen bedrijf zullen moeten zoeken naar antwoorden. Media en entertainmentbedrijven zijn bijvoorbeeld afhankelijk van de levering van het laatste stukje breedband naar de huiskamers toe en van de ontwikkeling van nieuwe communicatie- en entertainmentplatforms. Omgekeerd zijn netwerk-serviceproviders en hardwarefabrikanten afhankelijk van de ontwikkeling van applicaties en andere programma's die de vraag naar hun producten en diensten zullen doen stijgen.
Op zichzelf staande, baanbrekende diensten van afzonderlijke bedrijven
zullen niet de redding zijn voor de meeste partijen in deze steeds
verder integrerende markt. In plaats daarvan zal het gaan om een
'ValueWeb' van netwerktransport- en toegangsproviders, Content
PackagersSM en hardwarefabrikanten die elk een stukje van de oplossing
voor de klant leveren.
"Een van de belangrijkste lessen die we de afgelopen jaren hebben
geleerd, is dat de klant een vooraanstaande positie inneemt in de
evolutie van deze industrie en deze markt", aldus Jos van Rijn, Global
Service Line Director Media, Cap Gemini Ernst & Young. "De klant
bepaalt uiteindelijk hoe snel de industrie weer winstgevende groei te
zien geeft en hoe snel deze markten zich ontwikkelen in een echte
onderling verbonden maatschappij. Alleen de klant kan bepalen welke
diensten en producten echt waardevol zijn en hoe snel deze door de
markt worden opgenomen. Het is de klant die centraal staat in het
moderne ValueWeb."
- Einde persbericht -
Terminologie
ValueWeb® staat voor een dynamische, onderling afhankelijke
commerciële omgeving waarin de klant een centrale rol speelt bij de
ontwikkeling van alle toegevoegde waarde. Dit commerciële netwerk
bestaat uit drie afzonderlijke lagen: operators die toegang bieden,
tussenpersonen die diensten en klantenservice leveren, en producenten
die programma's en de benodigde materialen of apparatuur aanbieden.
Content PackagerSM
is een bedrijfsmodel waarin informatie wordt verzameld en een
intelligente en samenhangende manier wordt geboden om deze
toegankelijk te maken. De waarde is gelegen in het consolideren en
classificeren van de overdaad aan beschikbare informatie en
entertainmentkeuzes, het filteren ervan via een gebruikersinterface
waardoor de klant op eenvoudigere en efficiëntere wijze wordt bediend.
Over de auteurs
Cap Gemini Ernst & Young Cap Gemini Ernst & Young is een van de
grootste management- en IT-adviesorganisaties ter wereld. De
onderneming is op wereldwijde schaal actief in managementconsulting en
IT-dienstverlening, systeemintegratie, technologieontwikkeling,
ontwerp en outsourcing. Met deze activiteiten helpt de onderneming in
de nieuwe economie bedrijven voortdurend nieuwe groeistrategieën te
ontwikkelen. De organisatie heeft wereldwijd ongeveer 56.500
medewerkers in dienst en realiseert een omzet van 8,4 miljard euro (in
2001). Meer informatie over specifieke dienstverlening, kantoren en
research is beschikbaar op: www.cgey.com
Ernst & Young
Met ruim vijfduizend professionals in Nederland, biedt Ernst & Young
ondersteuning en oplossingen in accountancy, belastingadvies,
juridische dienstverlening, corporate finance en interim management.
In de multidisciplinaire marktgroep Technology, Communications &
Entertainment (TCE), worden specifieke behoeften van cliënten
gekoppeld aan onze gebundelde marktkennis en dienstverlening, waardoor
wij voor deze cliënten een waardevolle gesprekspartner zijn. Kijk voor
meer informatie op www.ey.nl