Gemeente Capelle a/d IJssel

Dualisering - de rol van de raad

De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders ontvlechten. Dat is de kern van het wetsvoorstel dualisering gemeentebestuur. Op 7 maart trad de nieuwe wet in werking. U heeft al kunnen lezen wat de rol van de burgemeester in het nieuwe stelsel is. Dit artikel gaat in op de rol van de raad. Een raadslid heeft in het duale bestel meerdere rollen: volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur. In dit artikel zal kort op de verschillende rollen worden ingezoomd.

Volksvertegenwoordiger
In de eerste plaats is een raadslid, als direct gekozene door de Capelse burgers, een volksvertegenwoordiger. Dit betekent dat raadsleden zichtbaar moeten zijn voor de bevolking en zich actief moeten laten informeren over wat er in de gemeente leeft. Hierbij kan een raadslid ook een soort ombudsfunctie hebben. Denk bijvoorbeeld aan het doorleiden van individuele vragen naar de gemeente.

Kadersteller
Raadsleden moeten signalen uit de gemeente, die terugkerende aandacht verdienen, omzetten in actiepunten. De raad stelt op hoofdlijnen het beleid vast. Hierbij kunt u denken aan verordeningen, bestemmingsplannen en beleidsuitgangspunten. Binnen die kaders is het college verantwoordelijk voor de uitvoering van het beleid.

Controleur
De raad moet het beleid en de uitvoering door het college aan de hand van de hoofdlijnen controleren. Daartoe heeft de raad in het duale bestel een aantal nieuwe instrumenten gekregen, zoals de rekenkamer en het onderzoeksrecht dat vergelijkbaar is met het enquêterecht van de Tweede Kamer. Capelle heeft vorig jaar al gekozen voor een rekenkamer. De leden van deze rekenkamer zijn op dit moment druk bezig met de voorbereidingen van het onderzoeksprogramma voor 2002.

De raad krijgt een aantal bevoegdheden om zijn rol als volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur waar te maken. Een deel van deze bevoegdheden had de Capelse raad al. Het was alleen niet wettelijk geregeld. Bovendien had een raadslid hierbij steun nodig van meerdere raadsleden. Deze steun is nu niet meer nodig.

De genoemde instrumenten hebben een verschillend gewicht. Het meest eenvoudig is het mondeling of schriftelijk stellen van vragen. Ook kan een raadslid om inlichtingen vragen, heeft hij het recht van interpellatie (interruptie in een rede) en kan hij een motie of amendement indienen. Nog een stap verder gaat het initiatiefrecht waarmee een raadslid een eigen initiatiefvoorstel kan indienen. Het meest vergaande instrument dat een raadslid heeft in verband met de controlerende rol is het onderzoeksrecht.