Gemeente Capelle a/d IJssel
Dualisering - de rol van de raad
De gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders
ontvlechten. Dat is de kern van het wetsvoorstel dualisering
gemeentebestuur. Op 7 maart trad de nieuwe wet in werking. U heeft
al kunnen lezen wat de rol van de burgemeester in het nieuwe
stelsel is. Dit artikel gaat in op de rol van de raad. Een raadslid
heeft in het duale bestel meerdere rollen: volksvertegenwoordiger,
kadersteller en controleur. In dit artikel zal kort op de
verschillende rollen worden ingezoomd.
Volksvertegenwoordiger
In de eerste plaats is een raadslid, als direct gekozene door de
Capelse burgers, een volksvertegenwoordiger. Dit betekent dat
raadsleden zichtbaar moeten zijn voor de bevolking en zich actief
moeten laten informeren over wat er in de gemeente leeft. Hierbij
kan een raadslid ook een soort ombudsfunctie hebben. Denk
bijvoorbeeld aan het doorleiden van individuele vragen naar de
gemeente.
Kadersteller
Raadsleden moeten signalen uit de gemeente, die terugkerende
aandacht verdienen, omzetten in actiepunten. De raad stelt op
hoofdlijnen het beleid vast. Hierbij kunt u denken aan
verordeningen, bestemmingsplannen en beleidsuitgangspunten. Binnen
die kaders is het college verantwoordelijk voor de uitvoering van
het beleid.
Controleur
De raad moet het beleid en de uitvoering door het college aan de
hand van de hoofdlijnen controleren. Daartoe heeft de raad in het
duale bestel een aantal nieuwe instrumenten gekregen, zoals de
rekenkamer en het onderzoeksrecht dat vergelijkbaar is met het
enquêterecht van de Tweede Kamer. Capelle heeft vorig jaar al
gekozen voor een rekenkamer. De leden van deze rekenkamer zijn op
dit moment druk bezig met de voorbereidingen van het
onderzoeksprogramma voor 2002.
De raad krijgt een aantal bevoegdheden om zijn rol als
volksvertegenwoordiger, kadersteller en controleur waar te maken.
Een deel van deze bevoegdheden had de Capelse raad al. Het was
alleen niet wettelijk geregeld. Bovendien had een raadslid hierbij
steun nodig van meerdere raadsleden. Deze steun is nu niet meer
nodig.
De genoemde instrumenten hebben een verschillend gewicht. Het meest
eenvoudig is het mondeling of schriftelijk stellen van vragen. Ook
kan een raadslid om inlichtingen vragen, heeft hij het recht van
interpellatie (interruptie in een rede) en kan hij een motie of
amendement indienen. Nog een stap verder gaat het initiatiefrecht
waarmee een raadslid een eigen initiatiefvoorstel kan indienen. Het
meest vergaande instrument dat een raadslid heeft in verband met de
controlerende rol is het onderzoeksrecht.