Ministerie van Buitenlandse Zaken


---

Aan de Voorzitters van de Algemene Commissie
voor Europese Zaken en van de Vaste Commissie voor Buitenlandse Zaken van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4 Den Haag Directie Integratie Europa Bezuidenhoutseweg 67 2594 AC Den Haag

Datum 13 maart 2002 Auteur P.J. Kleiweg de Zwaan
Kenmerk DIE/124/01 Telefoon 070-3485819

Blad 1/8 Fax 070-3484086

Bijlage(n) Concept Raadsconclusies E-mail Die@minbuza.nl
Betreft Verslag Algemene Raad van
11 en 12 maart 2002
Zeer geachte Voorzitter,

Conform de bestaande afspraken heb ik de eer u hierbij het verslag van de Algemene Raad van 11 en 12 maart 2002 aan te bieden.

De Minister van Buitenlandse Zaken

Verslag van de Algemene Raad van 11 en 12 maart 2002

Voorbereiding Europese Raad van Barcelona

Minister Piqué verwees naar de voorzitterschapsbrief die op 12 maart 2002 beschikbaar zal komen. Deze en de gebruikelijke geannoteerde agenda voor de Europese Raad gaan uw Kamer separaat toe.

Commissievoorzitter Prodi noemde kort de prioriteiten van de Commissie voor de Europese Raad:


- vaststelling van een kalender voor de liberalisering van de energiemarkten en integratie van netwerken (interconnectiviteit);


- investeringen in kennis (biotechnologie);


- financiële diensten;


- werkgelegenheidsbeleid (toegang tot arbeid) en de verhouding van het Luxemburgproces tot de globale richtsnoeren voor het economische beleid;


- pensioenen;


- milieu en duurzame ontwikkeling.

In het licht van de huidige conjunctuur pleitte Nederland voor een positief signaal van de Europese Raad over de Lissabonstrategie. De lidstaten en de Commissie moeten uitvoeren wat zij eerder zijn overeengekomen. Voor de Europese Raad van Barcelona heeft Nederland drie prioriteiten:


1. de Lissabonstrategie laten slagen door implementatie van gemaakte afspraken;


2. kennis: onderwijs, onderzoek en innovatie (waaronder totstandkoming van een heldere strategie voor biotechnologie);


3. vergrijzing en implementatie van de conclusies van de Europese Raad van Stockholm in maart 2001 hierover (lange termijn stabiliteit, vergrijzing en verhouding daarvan tot pensioenvoorziening).

Belangrijke aandachtspunten voor Barcelona zijn het gemeenschapsoctrooi, financiële diensten, en liberalisering van de energiemarkt. Nederland zal verder het nakomen van de 0,7 %-norm ODA aan de orde stellen (zie hieronder)

In reactie op verschillende interventies van lidstaten concludeerde voorzitter Piqué dat de Europese Raad van Barcelona duidelijke signalen af moet geven over versterking van de economische structuren en het concurrentievermogen en de noodzaak van betere afstemming van beleid. Het Voorzitterschap zal ook rekening houden met sociale samenhang, duurzame ontwikkeling en milieu.

Politieke prioriteiten van de Commissie in 2003

De Voorzitter van de Commissie, de heer Prodi, presenteerde de Mededeling over de 'Annual Policy Strategy 2003' en gaf aan dat deze het kader vormt voor de werkzaamheden van de Commissie in 2003 alsmede voor de voorbereiding van de

Begroting.

De Commissie identificeert in 2003 drie prioriteiten: Uitbreiding, stabiliteit en veiligheid alsmede de totstandbrenging van een duurzame en solidaire economie.

De Commissie wil voor 2003 ca. 500 (niet-permanente) personeelsleden aantrekken om de diensten van Raad en Commissie te versterken met het oog op de Uitbreiding.

De heer Prodi benadrukte dat meer flexibiliteit in de begroting noodzakelijk is om de geïdentificeerde prioriteiten te verwezenlijken. Hij stelde dat de Commissie daartoe het flexibiliteitinstrument wil inzetten. Enkele lidstaten stelden zeer terughoudend te zijn bij het zo vroegtijdig in het jaar oormerken van deze budgettaire marge.

Voorzitter Piqué presenteerde vervolgens procedurele conclusies, waaraan

op verzoek van enkele lidstaten het respecteren van de Financiële Perspectieven werd toegevoegd. De Algemene Raad zal in april of mei op de politieke prioriteiten van de Commissie terugkomen.

Aanslagen VS

Ter herdenking van de terroristische aanslagen op de VS, zes maanden geleden, gaf de Raad een verklaring uit. De EU benadrukt daarin onder meer het blijvend belang van de strijd tegen het terrorisme.

Westelijke Balkan

De Hoge Vertegenwoordiger Solana schetste een beeld van de dialoog tussen Servië en Montenegro over de hervorming van de federatie. Er werd thans serieus onderhandeld over een document dat uitgaat van één staat. De uitstaande problemen waren serieus (munteenheden, douanetarieven, pariteit tussen beide entiteiten), maar, in de ogen van Solana, mogelijk wel oplosbaar. Hij zou zelf de komende dagen naar de regio reizen om, waar nodig, te helpen bij het vinden van compromissen.

De Raad riep alle landen in de Westelijke Balkan op volledig en zonder voorwaarden mee te werken met het Joegoslavië tribunaal. Deze samenwerking beschouwt de Unie als essentieel voor de verdere toenadering van de landen in de regio tot de Europese structuren.

De Raad gaf zijn goedkeuring aan het Gemeenschappelijk Optreden waarmee de EU vanaf 1 januari 2003 de VN-politiemissie in Bosnië (IPTF) zal overnemen. Vanaf 1 april 2002 zal reeds een Planning Team operationeel zijn om voorbereidingen daartoe te treffen. In dit kader stemde de Raad in met de benoeming van de heer Frederiksen als Politie Commissaris voor de missie en de heer Ashdown als Speciale Vertegenwoordiger van de EU in Bosnië.

Tot slot blikte de Raad vooruit naar de donorconferentie voor Macedonië die op 12 maart in Brussel zal worden gehouden. In dit kader werd verwelkomd dat het Macedonische Parlement de amnestiewet onlangs heeft aangenomen.

Midden Oosten

Zie mijn brief aan uw Kamer d.d. 11 maart jl. (kenmerk DAM/145) inzake de actuele situatie in het Midden Oosten.

Zimbabwe

Omdat er nog geen uitslagen bekend waren van de (verlengde) verkiezingen en nog geen afgerond oordeel was gevormd over het verloop ervan, zag de Raad af van Raadsconclusies. Eerste indrukken wezen op een hoge opkomst, doch er was sprake geweest van intimidatie en verschillende onregelmatigheden. Mogelijk zal tijdens de a.s. Europese Raad van Barcelona nog worden stilgestaan bij Zimbabwe, in het licht van de dan voorhanden zijnde informatie.

VN-Mensenrechtencommissie

De Raad keurde zonder verdere discussie de ontwerp-Raadsconclusies goed die de EU-inzet vormen voor de aanstaande zitting van de VN-Mensenrechtencommissie (MRC).

Ten aanzien van China is sprake van een kritische opstelling van de EU. Een ontwerp-resolutie is echter nog niet opgesteld. Afgesproken is dat de EU-leden die lid zijn van de MRC zullen overwegen voor zo'n resolutie te stemmen en in ieder geval tegen een 'no action motion', die in het geval van het indienen van een resolutie van de kant van China verwachtbaar is.

Grote Meren

De discussie over de Grote Meren werd ingeleid door Voorzitter Piqué die in herinnering bracht dat deze regio tot de prioriteiten van het Spaanse Voorzitterschap behoort. Hij constateerde dat de recente bezoeken van Europese bewindslieden

en van Hoge Vertegenwoordiger Solana een positieve invloed op de ontwikkelingen

hadden gehad.

Tijdens de discussie werd de hoop uitgesproken dat de Intercongolese Dialoog in Sun

City zou leiden tot een akkoord over overgangsarrangementen. De rol van de Verenigde Naties bij de 'facilitatie' van de dialoog was van belang. Het 'commitment' van Wereldbank bij het DDDRR-programma (dat o.m. voorziet in demobilisatie) was verheugend. Enkele lidstaten wezen op de schuldenproblematiek van de DRC. Zij stelde dat reeds de nodige resultaten waren bereikt, maar dat verdere steun nodig was.

Commissaris Nielsen bracht in herinnering dat zowel de Commissie als de DRC het 'Programme Indicatif National' inzake EU-hulp inmiddels hebben getekend. Voorts kondigde hij aan dat de Commissie bij een bijeenkomst van de Wereldbank royale (zij het voorlopige) steun voor het DDDRR-programma zal aanbieden.

Staalimporten

Tijdens de lunch ging Commissaris Lamy in op de VS invoerheffingen op staalproducten. In de woorden van Lamy moesten in de genomen maatregelen geen 'dramatische geopolitiek besluiten' worden gezien. Dit was niet de eerste keer dat een handelsconflict tussen de EU en de VS was ontstaan over invoerheffingen op staal (of andere producten). Lamy bepleitte daarom een niet-escalerende, weloverwogen aanpak. Zorgvuldig moest worden gewerkt aan een juridisch sterke positie, gericht op verweer tegen de genomen maatregelen en verkrijging van compensatie. De Unie moest het spel volgens de (WTO-)regels spelen.

Voorbereiding van de conferentie in Monterrey

De Raad heeft uitgebreid gesproken over de inzet van de EU op de Conferentie Financing for Development (FfD), die van 18 tot 22 maart in Monterrey (Mexico) zal worden gehouden. Naast het bestaande concept-slotdocument van Monterrey, waarover op hoofdlijnen reeds overeenstemming is, zou de EU-inzet verder moeten gaan, met name op het gebied van de 0.7% ODA-BNP-financiering.

Nederland gaf aan ernst te willen maken met de afspraken die hierover in de slotconclusies van de Europese Raad van Laken zijn neergelegd. De EU zou zich derhalve moeten verbinden aan een duidelijk tijdpad leidend tot de 0.7% ODA-BNP in alle lidstaten in 2010. Daarnaast dient de Raad het eens te worden over een uniforme datum, waarop de helft van de norm zal zijn gerealiseerd. Slechts Zweden steunde Nederland hierin.

Veel andere lidstaten verwezen evenwel naar de verplichtingen die zij in het kader van het Stabiliteitspact zijn aangegaan, waardoor het bereiken van de norm zeer moeilijk ligt. In ieder geval bleek dat de Nederlands-Zweedse positie geen steun ondervond.

Het Voorzitterschap zal een poging doen voor de Europese Raad van Barcelona nog een gemeenschappelijke positie te bereiken. Aan een gemeenschappelijk standpunt hechtte het Spaanse Voorzitterschap zeer.

Externe aspecten van duurzame ontwikkeling

De Commissie presenteerde haar mededeling over de externe aspecten van de EU duurzaamheidstrategie ("Towards a global partnership for sustainable development"). Deze mededeling biedt goede mogelijkheden om de bijdrage van de Europese Unie aan een mondiale duurzame ontwikkeling verder te versterken.

De Commissie wenst met deze mededeling de discussie tussen lidstaten en het maatschappelijk middenveld aan te moedigen. Zij vroeg de AR aanzetten te geven tot behandeling van duurzaamheid in verschillende thematische Raden zodat een brede coherente benadering van dit onderwerp mogelijk wordt. De lidstaten sloten zich bij deze aanbeveling aan.


- En marge van de Raad

Associatieraden met Roemenië en Slowakije

En marge van de Algemene Raad vonden de Associatieraden plaats met Roemenië en Slowakije. Op de agenda stonden onder meer de pre-accessiestrategie, de stand van zaken met betrekking tot implementatie van de Europa-akkoorden, pre-accessiesteun (Phare, Sapard, ISPA), financiële steun van de EIB en regionale samenwerking.

In de Associatieraad met Roemenië werd het huidige weeskinderenbeleid van de Regering verwelkomd. Dit beleid is gericht op de sluiting van ouderwetse weeshuizen en de ontwikkeling van alternatieve lokale kinderbeschermingsdiensten. Hierbij is aandacht gevraagd voor adequate overgangsmaatregelen. De EU verwelkomde ook de recent aangenomen strategie voor bescherming van de Roma, waarbij het belang van toereikende allocatie van fondsen werd benadrukt.

De EU merkte op dat Roemenië nog steeds met belangrijke structurele zwakheden kampt op economisch vlak. Verder werd erop gewezen dat zowel de algehele bestuurlijke capaciteit (o.a. corruptiebestrijding) als de onafhankelijkheid van de rechtelijke macht verder moet worden versterkt.

In de Associatieraad met Slowakije werd waardering uitgesproken voor de geboekte voortgang in de onderhandelingen en de voorbereiding op toetreding. Waar het gaat om de bescherming van minderheden werd waardering uitgesproken voor de stappen gericht op het gebruik en bescherming van minderhedentalen; tegelijkertijd werd bezorgdheid uitgesproken over de kloof tussen beleidsvorming en daadwerkelijke implementatie. Slowakije werd in dit kader gewezen op de nog ontoereikende voortgang op het gebied van bestuurlijke capaciteit.

Betreffende de economische criteria werd Slowakije aangemoedigd om maatregelen te nemen ter bestrijding van de (structurele) werkloosheid. Inzake nucleaire veiligheid werd Slowakije gefeliciteerd met de ondertekening van de Raamwerkovereenkomst met de EBRD, gericht op ontmanteling van de kerncentrale Bohunice. Slowakije werd hierbij aangemoedigd om zich te houden aan het commitment om reactor 1 en 2 in respectievelijk 2006 en 2008 te sluiten.

Samenwerkingsraad met Oekraïne

En marge van de Algemene Raad heeft op 11 maart de samenwerkingsraad EU-Oekraïne plaatsgevonden. Op de agenda stond de samenwerking tussen de EU en Oekraïne in het kader van de Partnerschaps- en Samenwerkingsovereenkomst (PSO). Voornaamste discussiepunten daaronder waren:

Justitie en binnenlandse zaken (onder meer implementatie van EU-Oekraïne Actieplan JBZ met behulp van door Commissie te maken scorebord; migratie- en grensproblematiek); Handel en investeringen (voortgang in voorbereiding WTO toetreding en implementering economische aspecten van de PSO); Harmonisatie van wetgeving; Energie en milieu, inclusief nucleaire veiligheid.

Verder werd gesproken over mensenrechten (o.m. de vrijheid van de media), recente politieke ontwikkelingen in Oekraïne en de EU alsmede internationale kwesties (met name de strijd tegen het terrorisme en Moldavië).


Kenmerk

Blad /1

===