ANDERSEN

P E R S B E R I C H T

Andersen verzelfstandigt Education Team

Rotterdam, 13 maart 2002 - Met ingang van 1 maart 2002 heeft advies- en accountancyorganisatie Andersen zijn advieswerkzaamheden in de onderwijsmarkt verzelfstandigd. Organise to Learn (O2L) is de naam van dit nieuwe adviesbureau. Het bureau wordt gevormd door een team van zes consultants die voorheen deel uitmaakten van het Andersen Education Team.

O2L ondersteunt onderwijsinstellingen in het gebied waar leren en organiseren elkaar raken. Het concept dat O2L hanteert - organiseren om te leren - is bewezen succesvol in een aantal onderwijsinstellingen in Nederland. O2L heeft ruime ervaring in strategieontwikkeling en het begeleiden van veranderingsprocessen binnen het onderwijs.

Andersen en O2L menen dat de versnelling in de professionalisering van onderwijsinstellingen als leerorganisaties alleen mogelijk is door samen met partners uit alle onderwijssectoren projecten op te pakken. Medewerkers van onderwijsinstellingen worden daarbij tijdelijk onderdeel van O2L. Dat vraagt om een structuur, een zelfstandig bedrijf (O2L), van waaruit dit partnershipconcept optimaal kan worden benut.

Ronald te Loo, directeur O2L: Via het partnershipconcept worden medewerkers van onderwijsinstellingen tijdelijk onderdeel van de O2L-organisatie. Omdat ze geconfronteerd worden met een andere bedrijfscultuur, leren zij projecten op te pakken in plaats van afhankelijk te worden van een externe organisatie. Ze komen in contact met andere sectoren en ontdekken dat die vergelijkbare problemen moeten oplossen. In deze intensieve samenwerkingsrelatie met O2L kan over en weer van elkaars kennis, ervaring en netwerk worden geprofiteerd. Deze benadering is uniek in onderwijsadviesland. John Poot, managing partner Overheid van Andersen: Ik zou het concept van O2L willen karakteriseren als dynamisch leren: het maakt schoolontwerp uitdagend en renderend voor bestuurders, docenten, adviseurs en niet in de laatste plaats voor studenten en leerlingen. Gezien de jarenlange ervaring van de O2L-consultants in het onderwijsveld heb ik alle vertrouwen in het concept van O2L.

Andersen heeft in Nederland vanaf 1997 bijgedragen aan de discussie rondom de toepassing van nieuwe leerconcepten en vanuit haar visie op het belang van leren, diverse innovatieve leerprojecten in Nederland begeleidt. Belangrijke fundamenten hiervoor zijn het jaarlijkse School of the Future Seminar in Chicago en het Andersen Community Learning Center nabij San Francisco.

Inlichtingen:
Paul Vermeij, director Externe Betrekkingen Andersen Nederland, telefoon 010-880 1107 / 06 515 16 422.
Internet: www.andersen.com/netherlands.