ANDERSEN
P E R S B E R I C H T
Andersen verzelfstandigt Education Team
Rotterdam, 13 maart 2002 - Met ingang van 1 maart 2002 heeft advies-
en accountancyorganisatie Andersen zijn advieswerkzaamheden in de
onderwijsmarkt verzelfstandigd. Organise to Learn (O2L) is de naam van
dit nieuwe adviesbureau. Het bureau wordt gevormd door een team van
zes consultants die voorheen deel uitmaakten van het Andersen
Education Team.
O2L ondersteunt onderwijsinstellingen in het gebied waar leren en
organiseren elkaar raken. Het concept dat O2L hanteert - organiseren
om te leren - is bewezen succesvol in een aantal onderwijsinstellingen
in Nederland. O2L heeft ruime ervaring in strategieontwikkeling en het
begeleiden van veranderingsprocessen binnen het onderwijs.
Andersen en O2L menen dat de versnelling in de professionalisering van
onderwijsinstellingen als leerorganisaties alleen mogelijk is door
samen met partners uit alle onderwijssectoren projecten op te pakken.
Medewerkers van onderwijsinstellingen worden daarbij tijdelijk
onderdeel van O2L. Dat vraagt om een structuur, een zelfstandig
bedrijf (O2L), van waaruit dit partnershipconcept optimaal kan worden
benut.
Ronald te Loo, directeur O2L: Via het partnershipconcept worden
medewerkers van onderwijsinstellingen tijdelijk onderdeel van de
O2L-organisatie. Omdat ze geconfronteerd worden met een andere
bedrijfscultuur, leren zij projecten op te pakken in plaats van
afhankelijk te worden van een externe organisatie. Ze komen in contact
met andere sectoren en ontdekken dat die vergelijkbare problemen
moeten oplossen. In deze intensieve samenwerkingsrelatie met O2L kan
over en weer van elkaars kennis, ervaring en netwerk worden
geprofiteerd. Deze benadering is uniek in onderwijsadviesland.
John Poot, managing partner Overheid van Andersen: Ik zou het concept
van O2L willen karakteriseren als dynamisch leren: het maakt
schoolontwerp uitdagend en renderend voor bestuurders, docenten,
adviseurs en niet in de laatste plaats voor studenten en leerlingen.
Gezien de jarenlange ervaring van de O2L-consultants in het
onderwijsveld heb ik alle vertrouwen in het concept van O2L.
Andersen heeft in Nederland vanaf 1997 bijgedragen aan de
discussie rondom de toepassing van nieuwe leerconcepten en vanuit
haar visie op het belang van leren, diverse innovatieve leerprojecten
in Nederland begeleidt. Belangrijke fundamenten hiervoor zijn het
jaarlijkse School of the Future Seminar in Chicago en het Andersen
Community Learning Center nabij San Francisco.
Inlichtingen:
Paul Vermeij, director Externe Betrekkingen Andersen Nederland,
telefoon 010-880 1107 / 06 515 16 422.
Internet: www.andersen.com/netherlands.