NVGD
Entertainmentspeciaalzaak blijkt populairste aankooppunt DVD
Entertainmentspeciaalzaak blijkt populairste aankooppunt voor dvd
De in entertainment gespecialiseerde winkels en de warenhuizen zijn de populairste aankoopplaats voor de relatief nieuwe beeld- en geluidsdrager dvd (digital versatile disc). Dat blijkt uit onderzoek van de brancheorganisatie NVGD (Nederlandse Vereniging van Grammofoonplaten Detailhandelaren), gehouden onder een aantal gerenommeerde winkelketens en solitaire winkeliers.
In het afgelopen jaar heeft de drager dvd een forse groei doorgemaakt,
zo blijkt uit de onlangs door het entertainmentvakblad Muziek en Beeld
gepubliceerde cijfers. Volgens de gegevens van de brancheorganisatie
NVPI (Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van Beeld-
en Geluidsdragers) waarin alle belangrijke audio- en
videomaatschappijen zijn verenigd, steeg het aantal aan de
detailhandel geleverde dvd's in 2001 met 120% ten opzichte van het
jaar 2000. Dat betekende voor de distributeurs een omzetverbetering
van 103% in 2001 in vergelijking met 2000.
Onderzoek van de brancheorganisatie NVGD, waarbij alle in Nederland
actieve entertainmentretailers zijn aangesloten, maakt duidelijk dat
met name de muziekspeciaalzaken en de warenhuizen hebben geprofiteerd
van de groeiende populariteit van dvd bij de consument. De NVGD
spreekt dan ook van een 'explosieve groei'. NVGD-voorzitter Martin de
Wilde: 'De stijgende populariteit van dvd onder een steeds groter
wordende groep consumenten heeft in het gespecialiseerde retailkanaal
geleid tot een explosieve groei in dvd-verkopen. De platenzaak en het
warenhuis, zo leert een recent eigen onderzoek, hebben zich de
afgelopen jaren kunnen profileren als de populairste aankoopplaats
voor dvd-titels.'
De transformatie van de traditionele platenzaak naar een
'entertainmentwinkel', mede gevoed door het succes van dvd, wordt door
de NVGD aangemerkt als belangrijkste trend in het Nederlandse
muziekdetailhandel. De Wilde: 'In de gespecialiseerde
muziekdetailhandel heeft een duidelijke verbreding van het
dvd-assortiment plaatsgevonden, zonder dat dit al te zeer ten koste
gaat van de verkoop van audioproducten. De laatste jaren kampt de
muziekindustrie met een stagnerende of zelfs dalende afzet. Met name
het illegaal downloaden van tracks via internet staat aan de basis van
de forse terugloop van het aantal verkochte singles. Ook het illegaal
branden en kopiëren van cd's baart zowel de muziekindustrie als de
detailhandel de nodige zorgen. Maar ondanks de lichte teruggang in de
audiomarkt, is de muziekspeciaalzaak erin geslaagd zich succesvol te
transformeren tot een allround entertainmentspeciaalzaak, waarbij
vooral dvd een succesfactor van formaat mag worden genoemd. En daarmee
is de muziekspeciaalzaak niet alleen de populairste aankoopplaats voor
muziek en dvd, maar heeft zich in een dynamische markt tevens sterk
weten te positioneren ten opzichte van overige retailers in andere
branches.'
---