Wegener NV

13-03-2002 08:35

WEGENER VERWACHT VERBETERING RESULTAAT IN DE TWEEDE HELFT 2002

In vergelijking met het recordjaar 2000 is het boekjaar 2001 voor Wegener NV aanzienlijk minder voorspoedig verlopen. Vooral in de tweede helft van vorig jaar kwam het resultaat sterk onder druk te staan vanwege een scherpe neergang in de voor Wegener relevante markten, mede veroorzaakt door het drama van de 11e september. Het bedrijfsresultaat voor amortisatie van goodwill (EBITA) is uitgekomen op ¤1,7 miljoen, hetgeen 42,5% lager is dan het in 2000 behaalde resultaat (¤ 124,8 miljoen). Hierbij is een extra toevoeging aan (reorganisatie-)voorzieningen van ¤ 10 miljoen inbegrepen.
Uitgedrukt in een percentage van de omzet bedraagt de operationele marge 7,4% (in 2000 12,8%).
De netto winst, na preferent dividend en voor amortisatie en buitengewoon resultaat, kwam uit op ¤ 28,8 miljoen (2000: ¤ 57,7 miljoen). Overeenkomstig daalde de winst per aandeel met 53% naar ¤ 0,65 (2000: ¤ 1,38). Daarbij is rekening gehouden met een hoger preferent dividend en een stijging van het gemiddelde aantal uitstaande aandelen (ten gevolge van een emissie van preferente en gewone aandelen in april 2000).
Het buitengewoon resultaat bedroeg ¤ 2,4 miljoen en is het saldo van met name de op de verkoop van het televisiestation The Music Factory gerealiseerde boekwinst en een eenmalige afboeking op geactiveerde goodwill van de in 1999 overgenomen Dudley Jenkins Group (UK) ten bedrage van circa ¤ 25 miljoen. In 2000 bedroeg het buitengewoon resultaat ¤ 12,5 miljoen.

De geconsolideerde omzet daalde met 0,5% tot ¤ 973,3 miljoen (2000: ¤ 978,5 miljoen). Autonoom, met uitsluiting van acquisities en desinvesteringen, bedroeg de daling 1,5%. In het algemeen was 2001 een jaar, waarin het concernbeleid van nadruk op de kernactiviteiten en verbetering van de efficiency en effectiviteit, verder werd vormgegeven en de organisaties ingrijpend werden aangepast. Hierbij werd weliswaar veel vooruitgang geboekt, doch dat kon de neergang van de markt niet compenseren.

Krantenactiviteiten
Steeg in de eerste helft van het jaar de advertentieomzet van de dagbladen nog met 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2000, in de tweede helft kwam het vergelijkbare cijfer uit op een daling van 9%. Over het gehele jaar nam het advertentievolume in de dagbladen af met 6%, hetgeen vooral veroorzaakt werd door een daling van nationale- en personeelsadvertenties. De gemiddelde betaalde oplage van de dagbladen daalde met 1,2%, duidelijk een mindere afname dan in 2000 (1,9%). Mede vanwege de reeds in oktober doorgevoerde tariefstijging nam de abonnementenomzet toe met 5%. Ook de advertentieomzet bij de huis-aan-huiskranten bleef achter bij het voorgaande jaar (2,5%), vooral door druk op de tarieven.
De omzet van de grafische bedrijven nam af, met name door de expiratie van het drukcontract met PCM Uitgevers. Het totale resultaat van het segment krantenactiviteiten daalde met 36% tot ¤ 80,7 miljoen. Daarbij waren de prijsverhogingen van krantenpapier, de CAO-loonstijgingen en de toenemende distributiekosten van veel invloed. Het resultaat van de integratie- en optimalisatieprocessen kon in 2001 nog onvoldoende tegenwicht bieden. De financiële effecten daarvan worden pas in 2002 en ten dele in 2003 zichtbaar. Deze processen, die op hoofdlijnen een beter gebruik van de huidige schaalgrootte betreffen ten behoeve van de efficiency van de organisaties en de effectiviteit van marktoperaties, zullen leiden tot een verbetering van ten minste ¤ 25 miljoen op jaarbasis. Daarnaast zullen de samenvoeging van krantentitels (in november 2001 gingen Arnhemse Courant / Gelders Dagblad op in De Gelderlander) en de sluiting van de drukkerij in Vlissingen (mei 2002) een positief effect hebben op het resultaat.

Direct Marketing
Na de teruggang in het jaar 2000, werd ook het vorige jaar zeer teleurstellend afgesloten voor de direct marketingdivisie. Weliswaar steeg de omzet met ruim 20% naar ¤ 167 miljoen, doch die stijging werd geheel veroorzaakt door acquisities. Het bedrijfsresultaat stond vooral in de tweede helft van het jaar sterk onder druk en kwam voor geheel 2001 uit op ¤ 2,7 miljoen (2000: ¤ 7,8 miljoen). Niettegenstaande het slechte resultaat, werd er wel een behoorlijke operationele vooruitgang geboekt. De nieuwe organisatie van de internationale divisie werd voltooid en door acquisities werd de positie in België en Frankrijk versterkt. Tegelijkertijd werd de strategische focus nadrukkelijk gericht op dataproducten en databaseservices. Aan het einde van het verslagjaar werden verlieslatende activiteiten (onder meer in Duitsland) gestaakt of gedesinvesteerd. Dit betekent tevens dat het Europees ambitieniveau werd beperkt tot Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. In Frankrijk was in 2001 overigens nog sprake van aanloopverliezen.

De distributieorganisatie Interlanden Spreigroep (ISG) ontmoette vooral in de tweede helft van het jaar veel tegenwind. Hoewel over het gehele jaar het volume ongeadresseerd drukwerk alsmede de omzet toenam, stond de marge onder druk vanwege lage verspreidtarieven en hogere kosten voor bezorgers. Bij ISG is het besluit genomen te investeren in insteek- en sealmachines, waardoor de efficiency en de kwaliteit van de bezorging kan toenemen. Tevens werden de voorbereidingen getroffen voor de oprichting van Interlanden Post, waardoor vanaf april 2002 ook geadresseerde verspreiding zal plaatsvinden. Voor deze nieuwe marktoperatie zal de bestaande infrastructuur optimaal benut kunnen worden.

e-Media en overige activiteiten
In dit segment van de Wegener-activiteiten vond een aantal ingrijpende wijzigingen plaats, die een vergelijking met het voorgaande jaar bemoeilijkt. Zo werden activiteiten in de loop van 2000 en 2001 vervreemd (onder meer Netcast en The Music Factory) en andere uitgebreid, met name e-Media. De omzet nam bijgevolg af met 29% tot ¤ 57 miljoen.
Bij Wegener eMedia bleef de focus gericht op de Regioportals, waarbij thans alle portals op hetzelfde systeem en platform zijn gebracht. Daarnaast werden de posities van AutoTrack en JobTrack verder versterkt, hetgeen er toe leidde dat de doelstellingen voor marktposities bereikt werden. Dit heeft overigens nog wel een aanzienlijke investering gevergd, waartegenover nog weinig omzet stond. Deze omzet wordt thans gerealiseerd door een inkomstenmodel, waarbij de autodealers betalen voor opname in AutoTrack en de vacatureadvertenties vanuit de dagbladen (vanaf 1 januari 2002) tegen betaling naar JobTrack worden doorgeplaatst. In de joint venture met de Nederlandse Vereniging van Makelaars voor de website Funda.nl, werd de nummer één positie nog verder versterkt.
Voor Wegener Suurland, de uitgever van gemeentegidsen, was 2001 nog een slecht jaar, hoewel de gang van zaken in de tweede helft aanmerkelijk verbeterde. Dit laatste is te danken aan verbeterde productieprocessen en professionalisering van de verkoop. In het kader hiervan werd als pilot aan het einde van het jaar een zogeheten
1-2-3-Gids uitgegeven, een lokaal directoryproduct. Wegener Falkplan (cartografische producten), wist het resultaat te verbeteren en richtte zich op de digitalisering van bedrijfsprocessen, waardoor ook nieuwe producten geïntroduceerd kunnen worden. De reclamemarkt voor commerciële radio heeft in ons land na de 11e september een ernstige teruggang getoond. Dat was ook het geval voor Radio 10FM, dat daardoor niet de omzet en het resultaat van het jaar 2000 wist te evenaren. Mede debet daaraan was ook de onduidelijke positie waarin dit radiostation kwam te verkeren door een zwalkend politiek beleid over de verdeling van de FM-frequenties. De licentie voor uitzending werd met één jaar verlengd tot september 2002, waarbij nog steeds geen zekerheid is verschaft over de positie daarna. Deze onduidelijke situatie over de frequentieverdeling heeft ertoe geleid dat de verkoopprocedure van het belang in Radio 10FM ernstige vertraging heeft opgelopen.
De tijdschriftuitgaven van Wegener, de Golfbladen en het weekblad Party, kunnen terugzien op een goed jaar, zowel wat omzet als resultaat betreft.

Investeringen
Het concernbeleid van Wegener is het afgelopen jaar zeer gericht geweest op optimalisering van de kasstromen, zeker bij een teruggaande conjunctuur zijn kostenbewustzijn in het algemeen en een terughoudend investeringsbeleid van groot belang. Aan het einde van het verslagjaar werd besloten de voorgenomen aanschaf van nieuwe drukpersen voor Leidschendam en Apeldoorn om te zetten in een leasecontract. Het totale investeringsniveau voor 2001, komt hierdoor ruim beneden het niveau van de afschrijvingen.
De belastingdruk was in 2001 incidenteel lager vanwege gerealiseerde compensatie van liquidatieverliezen in het verleden.

Vooruitzichten
Voor het jaar 2002 zijn er nog geen tekenen van economisch herstel op de relevante markten gesignaleerd. Derhalve wordt ook geen verbetering in de advertentiemarkt verwacht voor het einde van het jaar. Wel zullen de optimalisatie-effecten in het segment van de krantenactiviteiten zichtbaar worden en zal de prijs van het krantenpapier dalen. Bij de direct marketingdivisie is alle aandacht gericht op verbetering van de marges en zullen de huidige posities geoptimaliseerd worden. Hetzelfde geldt voor de e-Media en overige activiteiten. Het credo is, kortom, het verbeteren van de bedrijfsvoering om optimaal te kunnen profiteren van marktherstel, zodra zich dat gaat voordoen.
De investeringen in materiële vaste activa zullen, evenals in 2001, ruim beneden het niveau van de afschrijvingen blijven.

Bijgevolg verwacht Wegener dat het bedrijfsresultaat in de eerste helft van 2002 lager zal zijn ten opzichte van de overeenkomstige periode in 2001, waarin de neergang nog nauwelijks was begonnen. Onder het voorbehoud dat er geen verdere verslechtering van de conjunctuur optreedt, verwacht Wegener over het gehele jaar 2002 een stijging van het bedrijfsresultaat voor amortisatie van goodwill en een stijging van de winst per aandeel.

Dividend
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden gehouden op 23 april a.s. te Apeldoorn. Op die vergadering zal een dividend over 2001 worden voorgesteld van ¤ 0,23 per (certificaat van een) gewoon aandeel van ¤ 0,30 nominaal. Vorig jaar werd een dividend uitgekeerd van ¤ 0,32 per (certificaat van een) gewoon aandeel van ¤ 0,30 nominaal. Het dividend is gebaseerd op de netto winst, na preferent dividend, voor amortisatie van goodwill en voor buitengewoon resultaat. Het preferent dividend bedraagt circa ¤ 0,48 per preferent aandeel, hetgeen in totaal uitkomt op ¤; 3,9 miljoen.
Het dividend wordt volledig in contanten betaald.

Het jaarverslag 2001 zal op 3 april 2002 verschijnen.

Apeldoorn, 13 maart 2002

Raad van Bestuur
Wegener NV

Voor nadere informatie: Wegener NV, concern communicatie, telefoon: 055-5388652

Geconsolideerde winst- en verliesrekening

((in duizenden euro's)

2001

2000
---

---

Netto omzet 973.323

978.457

Kosten van grond- en hulpstoffen 104.398

94.168

Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten 206.513

198.196

Personeelskosten 394.115

381.614

Afschrijvingen op materiële vaste activa 43.895

39.089

Overige bedrijfskosten 152.683

140.595
---

---

Som der bedrijfslasten 901.604

853.662

Bedrijfsresultaat vóór amortisatie goodwill
71.719

124.795

Amortisatie goodwill 31.812 29.317

---

---

Bedrijfsresultaat na amortisatie goodwill
39.907 95.478
Uitkomst der financiële baten en lasten

-27.775


-32.437
---

---

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening vóór belastingen 12.132

63.041

Belastingen -11.665


-31.871
---

---

Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen 467

31.170

Aandeel van derden in het resultaat van groepsmaatschappijen

378


-147
---

---

Resultaat na belastingen 845 31.023
Buitengewoon resultaat na belastingen

2.442 12.528

---

---

Nettowinst 3.287

43.551
---

---

---

---

Geconsolideerde balans

Per 31 december, na voorgestelde winstverdeling ( in duizenden euro's)
2001 2000

---

---

Activa
Immateriële vaste activa 656.542 688.278
Materiële vaste activa 233.662 239.397
Financi`le vaste activa 20.207 31.272
Vlottende activa 257.893 239.904

---

---

Totaal activa 1.168.304 1.198.851

---

---

Passiva
Eigen vermogen 365.467 374.767
Aandeel van derden in het eigen vermogen van groepsmaatschappijen
1.540 93
Achtergestelde converteerbare obligaties 90.000 90.000
---

---

Garantievermogen 457.007 464.860
Voorzieningen 49.065 66.708
Langlopende schulden 317.727 353.663
Kortlopende schulden 344.505 313.620

---

---

Totaal passiva 1.168.304 1.198.851

---

---

Geconsolideerd kasstroomoverzicht

(in duizenden euro's) 2001 2000
Kasstroom uit operationele activiteiten
Bedrijfsresultaat 39.907 95.478
Aanpassingen voor:

- afschrijvingen en amortisatie 75.707 68.406
- mutatie werkkapitaal 36.880 14.978

- mutatie voorzieningen -22.546 -8,558

---

---

Kasstroom uit bedrijfsoperaties 129.948 170.304 Ontvangen dividend van deelnemingen 1.390 216
Betaald dividend minderheidsbelangen - -216
Ontvangen interest 401 188
Betaalde interest -29.252 -34.367
Betaalde belasting naar de winst -5.472 -28.335
---

---

Kasstroom uit operationele activiteiten 97.015 107.790 Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Verworven groepsmaatschappijen/deelnemingen -28.210 -620.719 Vervreemde groepsmaatschappijen/deelnemingen 34.424 40.173 Investeringen materiële vaste activa -35.015 -56.592 Desinvesteringen materiële vaste activa 572 8.632
---

---

Kasstroom uit investeringsactiviteiten -28.229 -628.506 Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Uitgifte van aandelen - 180.472
Uitgifte van achtergestelde converteerbare obligaties - 90.000 Mutatie langlopende schulden -29.895 266.654
Betaald dividend -16.830 -8.277
Mutatie overige financi`le vaste activa 12.749 6.099 Mutatie bankschulden 1.453 -2.813

---

---

Kasstroom uit financieringsactiviteiten -32.523 532.135
---

---

Netto kasstroom 36.263 11.419
Koers- en omrekeningsverschillen 1.668 -6.176

---

---

Mutatie liquide middelen 37.931 5.243

---

---

---

---

Informatie over bedrijfssegmenten

(in miljoenen euro's) mutatie
2001 2000 in %

---

---

---