Wegener NV
13-03-2002 08:35
WEGENER VERWACHT VERBETERING RESULTAAT IN DE TWEEDE HELFT 2002
In vergelijking met het recordjaar 2000 is het boekjaar 2001 voor
Wegener NV aanzienlijk minder voorspoedig verlopen. Vooral in de
tweede helft van vorig jaar kwam het resultaat sterk onder druk te
staan vanwege een scherpe neergang in de voor Wegener relevante
markten, mede veroorzaakt door het drama van de 11e september.
Het bedrijfsresultaat voor amortisatie van goodwill (EBITA) is
uitgekomen op ¤1,7 miljoen, hetgeen 42,5% lager is dan het in
2000 behaalde resultaat (¤ 124,8 miljoen). Hierbij is een extra
toevoeging aan (reorganisatie-)voorzieningen van ¤ 10 miljoen
inbegrepen.
Uitgedrukt in een percentage van de omzet bedraagt de operationele
marge 7,4% (in 2000 12,8%).
De netto winst, na preferent dividend en voor amortisatie en
buitengewoon resultaat, kwam uit op ¤ 28,8 miljoen (2000: ¤
57,7 miljoen). Overeenkomstig daalde de winst per aandeel met 53% naar
¤ 0,65 (2000: ¤ 1,38). Daarbij is rekening gehouden met een
hoger preferent dividend en een stijging van het gemiddelde aantal
uitstaande aandelen (ten gevolge van een emissie van preferente en
gewone aandelen in april 2000).
Het buitengewoon resultaat bedroeg ¤ 2,4 miljoen en is het saldo
van met name de op de verkoop van het televisiestation The Music
Factory gerealiseerde boekwinst en een eenmalige afboeking op
geactiveerde goodwill van de in 1999 overgenomen Dudley Jenkins Group
(UK) ten bedrage van circa ¤ 25 miljoen. In 2000 bedroeg het
buitengewoon resultaat ¤ 12,5 miljoen.
De geconsolideerde omzet daalde met 0,5% tot ¤ 973,3 miljoen
(2000: ¤ 978,5 miljoen). Autonoom, met uitsluiting van
acquisities en desinvesteringen, bedroeg de daling 1,5%.
In het algemeen was 2001 een jaar, waarin het concernbeleid van nadruk
op de kernactiviteiten en verbetering van de efficiency en
effectiviteit, verder werd vormgegeven en de organisaties ingrijpend
werden aangepast. Hierbij werd weliswaar veel vooruitgang geboekt,
doch dat kon de neergang van de markt niet compenseren.
Krantenactiviteiten
Steeg in de eerste helft van het jaar de advertentieomzet van de
dagbladen nog met 2% ten opzichte van dezelfde periode in 2000, in de
tweede helft kwam het vergelijkbare cijfer uit op een daling van 9%.
Over het gehele jaar nam het advertentievolume in de dagbladen af met
6%, hetgeen vooral veroorzaakt werd door een daling van nationale- en
personeelsadvertenties. De gemiddelde betaalde oplage van de dagbladen
daalde met 1,2%, duidelijk een mindere afname dan in 2000 (1,9%). Mede
vanwege de reeds in oktober doorgevoerde tariefstijging nam de
abonnementenomzet toe met 5%. Ook de advertentieomzet bij de
huis-aan-huiskranten bleef achter bij het voorgaande jaar (2,5%),
vooral door druk op de tarieven.
De omzet van de grafische bedrijven nam af, met name door de expiratie
van het drukcontract met PCM Uitgevers. Het totale resultaat van het
segment krantenactiviteiten daalde met 36% tot ¤ 80,7 miljoen.
Daarbij waren de prijsverhogingen van krantenpapier, de
CAO-loonstijgingen en de toenemende distributiekosten van veel
invloed. Het resultaat van de integratie- en optimalisatieprocessen
kon in 2001 nog onvoldoende tegenwicht bieden. De financiële effecten
daarvan worden pas in 2002 en ten dele in 2003 zichtbaar. Deze
processen, die op hoofdlijnen een beter gebruik van de huidige
schaalgrootte betreffen ten behoeve van de efficiency van de
organisaties en de effectiviteit van marktoperaties, zullen leiden tot
een verbetering van ten minste ¤ 25 miljoen op jaarbasis.
Daarnaast zullen de samenvoeging van krantentitels (in november 2001
gingen Arnhemse Courant / Gelders Dagblad op in De Gelderlander) en de
sluiting van de drukkerij in Vlissingen (mei 2002) een positief effect
hebben op het resultaat.
Direct Marketing
Na de teruggang in het jaar 2000, werd ook het vorige jaar zeer
teleurstellend afgesloten voor de direct marketingdivisie. Weliswaar
steeg de omzet met ruim 20% naar ¤ 167 miljoen, doch die stijging
werd geheel veroorzaakt door acquisities. Het bedrijfsresultaat stond
vooral in de tweede helft van het jaar sterk onder druk en kwam voor
geheel 2001 uit op ¤ 2,7 miljoen (2000: ¤ 7,8 miljoen).
Niettegenstaande het slechte resultaat, werd er wel een behoorlijke
operationele vooruitgang geboekt. De nieuwe organisatie van de
internationale divisie werd voltooid en door acquisities werd de
positie in België en Frankrijk versterkt. Tegelijkertijd werd de
strategische focus nadrukkelijk gericht op dataproducten en
databaseservices. Aan het einde van het verslagjaar werden
verlieslatende activiteiten (onder meer in Duitsland) gestaakt of
gedesinvesteerd. Dit betekent tevens dat het Europees ambitieniveau
werd beperkt tot Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd
Koninkrijk. In Frankrijk was in 2001 overigens nog sprake van
aanloopverliezen.
De distributieorganisatie Interlanden Spreigroep (ISG) ontmoette
vooral in de tweede helft van het jaar veel tegenwind. Hoewel over het
gehele jaar het volume ongeadresseerd drukwerk alsmede de omzet
toenam, stond de marge onder druk vanwege lage verspreidtarieven en
hogere kosten voor bezorgers. Bij ISG is het besluit genomen te
investeren in insteek- en sealmachines, waardoor de efficiency en de
kwaliteit van de bezorging kan toenemen. Tevens werden de
voorbereidingen getroffen voor de oprichting van Interlanden Post,
waardoor vanaf april 2002 ook geadresseerde verspreiding zal
plaatsvinden. Voor deze nieuwe marktoperatie zal de bestaande
infrastructuur optimaal benut kunnen worden.
e-Media en overige activiteiten
In dit segment van de Wegener-activiteiten vond een aantal ingrijpende
wijzigingen plaats, die een vergelijking met het voorgaande jaar
bemoeilijkt. Zo werden activiteiten in de loop van 2000 en 2001
vervreemd (onder meer Netcast en The Music Factory) en andere
uitgebreid, met name e-Media. De omzet nam bijgevolg af met 29% tot
¤ 57 miljoen.
Bij Wegener eMedia bleef de focus gericht op de Regioportals, waarbij
thans alle portals op hetzelfde systeem en platform zijn gebracht.
Daarnaast werden de posities van AutoTrack en JobTrack verder
versterkt, hetgeen er toe leidde dat de doelstellingen voor
marktposities bereikt werden. Dit heeft overigens nog wel een
aanzienlijke investering gevergd, waartegenover nog weinig omzet
stond. Deze omzet wordt thans gerealiseerd door een inkomstenmodel,
waarbij de autodealers betalen voor opname in AutoTrack en de
vacatureadvertenties vanuit de dagbladen (vanaf 1 januari 2002) tegen
betaling naar JobTrack worden doorgeplaatst. In de joint venture met
de Nederlandse Vereniging van Makelaars voor de website Funda.nl, werd
de nummer één positie nog verder versterkt.
Voor Wegener Suurland, de uitgever van gemeentegidsen, was 2001 nog
een slecht jaar, hoewel de gang van zaken in de tweede helft
aanmerkelijk verbeterde. Dit laatste is te danken aan verbeterde
productieprocessen en professionalisering van de verkoop. In het kader
hiervan werd als pilot aan het einde van het jaar een zogeheten
1-2-3-Gids uitgegeven, een lokaal directoryproduct.
Wegener Falkplan (cartografische producten), wist het resultaat te
verbeteren en richtte zich op de digitalisering van bedrijfsprocessen,
waardoor ook nieuwe producten geïntroduceerd kunnen worden.
De reclamemarkt voor commerciële radio heeft in ons land na de 11e
september een ernstige teruggang getoond. Dat was ook het geval voor
Radio 10FM, dat daardoor niet de omzet en het resultaat van het jaar
2000 wist te evenaren. Mede debet daaraan was ook de onduidelijke
positie waarin dit radiostation kwam te verkeren door een zwalkend
politiek beleid over de verdeling van de FM-frequenties. De licentie
voor uitzending werd met één jaar verlengd tot september 2002, waarbij
nog steeds geen zekerheid is verschaft over de positie daarna. Deze
onduidelijke situatie over de frequentieverdeling heeft ertoe geleid
dat de verkoopprocedure van het belang in Radio 10FM ernstige
vertraging heeft opgelopen.
De tijdschriftuitgaven van Wegener, de Golfbladen en het weekblad
Party, kunnen terugzien op een goed jaar, zowel wat omzet als
resultaat betreft.
Investeringen
Het concernbeleid van Wegener is het afgelopen jaar zeer gericht
geweest op optimalisering van de kasstromen, zeker bij een teruggaande
conjunctuur zijn kostenbewustzijn in het algemeen en een terughoudend
investeringsbeleid van groot belang. Aan het einde van het verslagjaar
werd besloten de voorgenomen aanschaf van nieuwe drukpersen voor
Leidschendam en Apeldoorn om te zetten in een leasecontract. Het
totale investeringsniveau voor 2001, komt hierdoor ruim beneden het
niveau van de afschrijvingen.
De belastingdruk was in 2001 incidenteel lager vanwege gerealiseerde
compensatie van liquidatieverliezen in het verleden.
Vooruitzichten
Voor het jaar 2002 zijn er nog geen tekenen van economisch herstel op
de relevante markten gesignaleerd. Derhalve wordt ook geen verbetering
in de advertentiemarkt verwacht voor het einde van het jaar. Wel
zullen de optimalisatie-effecten in het segment van de
krantenactiviteiten zichtbaar worden en zal de prijs van het
krantenpapier dalen. Bij de direct marketingdivisie is alle aandacht
gericht op verbetering van de marges en zullen de huidige posities
geoptimaliseerd worden. Hetzelfde geldt voor de e-Media en overige
activiteiten. Het credo is, kortom, het verbeteren van de
bedrijfsvoering om optimaal te kunnen profiteren van marktherstel,
zodra zich dat gaat voordoen.
De investeringen in materiële vaste activa zullen, evenals in 2001,
ruim beneden het niveau van de afschrijvingen blijven.
Bijgevolg verwacht Wegener dat het bedrijfsresultaat in de eerste
helft van 2002 lager zal zijn ten opzichte van de overeenkomstige
periode in 2001, waarin de neergang nog nauwelijks was begonnen. Onder
het voorbehoud dat er geen verdere verslechtering van de conjunctuur
optreedt, verwacht Wegener over het gehele jaar 2002 een stijging van
het bedrijfsresultaat voor amortisatie van goodwill en een stijging
van de winst per aandeel.
Dividend
De Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden gehouden op 23
april a.s. te Apeldoorn. Op die vergadering zal een dividend over 2001
worden voorgesteld van ¤ 0,23 per (certificaat van een) gewoon
aandeel van ¤ 0,30 nominaal. Vorig jaar werd een dividend
uitgekeerd van ¤ 0,32 per (certificaat van een) gewoon aandeel
van ¤ 0,30 nominaal. Het dividend is gebaseerd op de netto winst,
na preferent dividend, voor amortisatie van goodwill en voor
buitengewoon resultaat. Het preferent dividend bedraagt circa ¤
0,48 per preferent aandeel, hetgeen in totaal uitkomt op ¤; 3,9
miljoen.
Het dividend wordt volledig in contanten betaald.
Het jaarverslag 2001 zal op 3 april 2002 verschijnen.
Apeldoorn, 13 maart 2002
Raad van Bestuur
Wegener NV
Voor nadere informatie: Wegener NV, concern communicatie, telefoon:
055-5388652
Geconsolideerde winst- en verliesrekening
((in duizenden euro's)
2001
2000
---
---
Netto omzet 973.323
978.457
Kosten van grond- en hulpstoffen 104.398
94.168
Kosten uitbesteed werk en andere externe kosten 206.513
198.196
Personeelskosten 394.115
381.614
Afschrijvingen op materiële vaste activa 43.895
39.089
Overige bedrijfskosten 152.683
140.595
---
---
Som der bedrijfslasten 901.604
853.662
Bedrijfsresultaat vóór amortisatie goodwill
71.719
124.795
Amortisatie goodwill 31.812 29.317
---
---
Bedrijfsresultaat na amortisatie goodwill
39.907 95.478
Uitkomst der financiële baten en lasten
-27.775
-32.437
---
---
Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening vóór belastingen
12.132
63.041
Belastingen -11.665
-31.871
---
---
Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening na belastingen
467
31.170
Aandeel van derden in het resultaat van groepsmaatschappijen
378
-147
---
---
Resultaat na belastingen 845 31.023
Buitengewoon resultaat na belastingen
2.442 12.528
---
---
Nettowinst 3.287
43.551
---
---
---
---
Geconsolideerde balans
Per 31 december, na voorgestelde winstverdeling
( in duizenden euro's)
2001 2000
---
---
Activa
Immateriële vaste activa 656.542 688.278
Materiële vaste activa 233.662 239.397
Financi`le vaste activa 20.207 31.272
Vlottende activa 257.893 239.904
---
---
Totaal activa 1.168.304 1.198.851
---
---
Passiva
Eigen vermogen 365.467 374.767
Aandeel van derden in het eigen vermogen van groepsmaatschappijen
1.540 93
Achtergestelde converteerbare obligaties 90.000 90.000
---
---
Garantievermogen 457.007 464.860
Voorzieningen 49.065 66.708
Langlopende schulden 317.727 353.663
Kortlopende schulden 344.505 313.620
---
---
Totaal passiva 1.168.304 1.198.851
---
---
Geconsolideerd kasstroomoverzicht
(in duizenden euro's) 2001 2000
Kasstroom uit operationele activiteiten
Bedrijfsresultaat 39.907 95.478
Aanpassingen voor:
- afschrijvingen en amortisatie 75.707 68.406
- mutatie werkkapitaal 36.880 14.978
- mutatie voorzieningen -22.546 -8,558
---
---
Kasstroom uit bedrijfsoperaties 129.948 170.304
Ontvangen dividend van deelnemingen 1.390 216
Betaald dividend minderheidsbelangen - -216
Ontvangen interest 401 188
Betaalde interest -29.252 -34.367
Betaalde belasting naar de winst -5.472 -28.335
---
---
Kasstroom uit operationele activiteiten 97.015 107.790
Kasstroom uit investeringsactiviteiten
Verworven groepsmaatschappijen/deelnemingen -28.210 -620.719
Vervreemde groepsmaatschappijen/deelnemingen 34.424 40.173
Investeringen materiële vaste activa -35.015 -56.592
Desinvesteringen materiële vaste activa 572 8.632
---
---
Kasstroom uit investeringsactiviteiten -28.229 -628.506
Kasstroom uit financieringsactiviteiten
Uitgifte van aandelen - 180.472
Uitgifte van achtergestelde converteerbare obligaties - 90.000
Mutatie langlopende schulden -29.895 266.654
Betaald dividend -16.830 -8.277
Mutatie overige financi`le vaste activa 12.749 6.099
Mutatie bankschulden 1.453 -2.813
---
---
Kasstroom uit financieringsactiviteiten -32.523 532.135
---
---
Netto kasstroom 36.263 11.419
Koers- en omrekeningsverschillen 1.668 -6.176
---
---
Mutatie liquide middelen 37.931 5.243
---
---
---
---
Informatie over bedrijfssegmenten
(in miljoenen euro's) mutatie
2001 2000 in %
---
---
---