VNU N.V.
*Cash earnings - nettowinst voor goodwill
en buitengewoon resultaat* + 2% tot EUR 416 miljoen
*Cash earnings per share nettowinst per aandeel
voor goodwill en buitengewoon resultaat* - 3% tot EUR 1,73
*Het gemiddeld aantal geplaatste gewone aandelen
Is met 4% gestegen tot 237 miljoen
Nettowinst + 26% tot EUR 1.004 miljoen
Totaal bedrijfsresultaat voor goodwill* + 14% tot EUR 835 miljoen
Netto-omzet + 43% tot EUR 4.825 miljoen
Brutomarge van 20,7% tot 16,7%
* Onder goodwill wordt verstaan de normale goodwill amortisatie en de amortisatie in verband met impairment testen
Voor VNU stond 2001 in het teken van de afronding van een ingrijpend transformatieproces. De overname van ACNielsen en de verkoop van de groepen Consumer Information en Educational Information zijn op bevredigende wijze gerealiseerd. De verandering van de portfolio heeft tot gevolg dat het aanbieden van marketing- en mediainformatie onze belangrijkste operationele activiteit is geworden. VNU is hiermee werkzaam in ruim 100 landen.
De economische teruggang die zich in eerste instantie in de Verenigde Staten en later in het jaar in Europa aandiende veroorzaakte een forse inzinking op de advertentiemarkten. Hierdoor daalde het resultaat van de groep Business Information aanzienlijk. Dankzij de vernieuwde portfolio en de gunstige ontwikkeling bij de groep Marketing & Media Information kon deze achteruitgang vrijwel geheel worden gecompenseerd.
VNU's gewijzigde portfolio heeft het autonome groeipotentieel aanzienlijk versterkt. Bij de groep Marketing & Media Information bedroeg op basis van pro forma gegevens in lokale valuta de autonome omzetgroei 7% en de autonome groei van het bedrijfsresultaat 12%. De groep Directories realiseerde in lokale valuta een autonome groei van omzet en totaal bedrijfsresultaat van 2% respectievelijk 1%. De activiteiten van deze twee groepen nemen het overgrote deel van het bedrijfsresultaat van VNU's nieuwe portfolio voor hun rekening en tonen onder de huidige economische omstandigheden de verbeterde recessiebestendigheid van VNU aan.
Voor de komende jaren wordt verwacht dat zowel kostenbesparende maatregelen als het benutten van groeimogelijkheden, zowel autonoom als via acquisities, zullen bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de cash earnings per share.
Rob van den Bergh, voorzitter van de Raad van Bestuur, over 2001: '2001 was voor VNU een jaar waarin essentiële veranderingen plaatsvonden. De overname van ACNielsen en de verkoop van de groepen Consumer Information en Educational Information vormden het sluitstuk van een ingrijpende strategische heroriëntatie. Onder moeilijke economische omstandigheden hebben wij op bevredigende wijze afscheid genomen van de groepen Consumer Information en Educational Information. Conjunctuurgevoelige activiteiten hebben inmiddels plaatsgemaakt voor een stevige portfolio die in belangrijke mate recessiebestendig is. Ongeveer 70% van onze omzet wordt behaald met marketing- en mediainformatie activiteiten. Met de overname van ACNielsen, die actief is in ruim 100 landen, is VNU wereldmarktleider geworden op dit terrein en heeft zij haar geografische aanwezigheid aanzienlijk uitgebreid. Onze vernieuwde portfolio bood in 2001 vrijwel volledige compensatie voor de zware klap die de groep Business Information moest incasseren. Ik heb alle vertrouwen in een gezonde toekomst voor VNU. De transformatie heeft onze onderneming meer focus op groei en meer recessiebestendigheid gegeven. In 2002 zal de aandacht sterk gericht zijn op de verdere integratie van ACNielsen, op het benutten van synergiemogelijkheden en op kostenbeheersing.'
Ontwikkeling cash earnings
De cash earnings - nettowinst voor goodwill amortisatie, impairment lasten en buitengewoon resultaat - steeg in 2001 met 2% van EUR 407 miljoen tot EUR 416 miljoen. De cash earnings per share - nettowinst per aandeel voor goodwill en buitengewoon resultaat - daalde met 3% van EUR 1,78 tot EUR 1,73. Dit is in lijn met de eerder op 5 oktober en 13 december 2001 uitgesproken winstverwachting. Het gemiddeld aantal geplaatste gewone aandelen nam toe met 4% tot 237 miljoen. De nettowinst voor buitengewoon resultaat daalde tot EUR 15 miljoen.
Deze teruggang is vooral veroorzaakt door enerzijds een hogere goodwill amortisatie als gevolg van de ACNielsen acquisitie in februari 2001 en door anderzijds een reeds op 13 december 2001 aangekondigde additionele last uit hoofde van de in 2001 uitgevoerde impairment testen. De nettowinst nam toe tot EUR 1.004 miljoen. Hierin is een buitengewone bate opgenomen in verband met de verkoop van de groepen Consumer Information en Educational Information.
Dividend
Aan de op 16 april 2002 te houden Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld op de gewone aandelen een dividend uit te keren van EUR 0,52 per aandeel. Dit is identiek aan het dividend over 2000. Hiervan is in september EUR 0,12 per aandeel uitgekeerd. Het slotdividend 2001 kan desgewenst worden opgenomen in aandelen. Daartoe zal het aantal aandelen dat recht geeft op een nieuw gewoon aandeel worden vastgesteld op basis van het gemiddelde van de slotkoersen van de laatste drie dagen van de periode, waarin de keuze voor uitkering in contanten of in aandelen kan worden bepaald. De waarde van het slotdividend in aandelen zal ongeveer gelijk zijn aan die van het contante slotdividend. Het slotdividend wordt op 2 mei 2002 betaalbaar gesteld.
Omzet en resultaat
Het totaal bedrijfsresultaat inclusief het aandeel in het resultaat van
niet-geconsolideerde deelnemingen steeg met 14% van EUR 729 miljoen tot EUR 835 miljoen.
De netto-omzet groeide met 43% van EUR 3.385 miljoen tot EUR 4.825 miljoen. De autonome netto-omzet op pro forma basis was stabiel. Onder pro forma cijfers worden verstaan de financiële gegevens inclusief ACNielsen en exclusief de groepen Consumer Information en Educational Information. Het valuta-effect was te verwaarlozen. Het bedrijfsresultaat uitgedrukt in een percentage van de omzet daalde van 20,7% tot 16,7%. Dit is het gevolg van de lagere brutomarge die voor ACNielsen van toepassing is. In de cijfers over 2001 zijn de cijfers van ACNielsen met ingang van 16 februari 2001 geconsolideerd.
De operationele kosten voor het ontwikkelen van internetactiviteiten, inclusief NetRatings en ACNielsen eRatings, stegen met EUR 40 miljoen tot EUR 150 miljoen. Daartegenover stond een omzet van EUR 79 miljoen, een toename met EUR 32 miljoen ten opzichte van 2000. De internetactiviteiten drukten het bedrijfsresultaat met EUR 71 miljoen. Een gedeelte van de internetactiviteiten is samen met de groepen Consumer Information en Educational Information afgestoten.
Ontwikkeling per groep
De onderscheiden groepen hebben in 2001 en 2000 de volgende netto-omzetten en bedrijfsresultaten behaald. Het totaal bedrijfsresultaat is inclusief niet-geconsolideerde deelnemingen.
Om te bekijken ga naar: http://www.vnu.com/vnu/press.jsp?id=353
Met ingang van 2001 zijn de groepen belast met een gedeelte van de kosten voor het hoofdkantoor. De cijfers voor 2000 zijn overeenkomstig aangepast.
MARKETING & MEDIA INFORMATION
Met de overname van ACNielsen op 16 februari 2001 behaalde de Marketing & Media Information groep in 2001 ongeveer 58% van de totale concernomzet. VNU is met deze groep wereldwijd toonaangevend.
De omzet van de groep Marketing & Media Information steeg met 151% van EUR 1.107 miljoen tot EUR 2.781 miljoen. Het totaal bedrijfsresultaat nam beduidend toe van EUR 208 miljoen tot EUR 408 miljoen. De brutomarge kwam uit op 14%. De groei van het resultaat is grotendeels het gevolg van de overname van ACNielsen. De pro forma autonome netto-omzetgroei in lokale valuta van ACNielsen bedroeg 6%. De integratie van ACNielsen in VNU verloopt voorspoedig. De acquisitie van ACNielsen heeft VNU de mogelijkheid geboden de portfolio meer te focussen. Dit heeft geleid tot splitsing van de groep Marketing & Media Information in de groepen Marketing Information en Media Measurement & Information. ACNielsen is het belangrijkste onderdeel van de groep Marketing Information, die zich met name bezighoudt met 'Retail Measurement' activiteiten. Hiertoe behoren verder de bedrijven Claritas, Spectra Marketing Systems, Trade Dimensions en Solucient, waarin VNU voor 36% deelneemt.
Nielsen Media Research vormt de kern van de activiteiten van Media Measurement & Information. Nielsen Media Research en ACNielsen Media International houden zich bezig met het meten van kijkcijfers en advertentiebestedingen. De ter beurze genoteerde onderneming NetRatings (64% belang) en ACNielsen eRatings meten onder de merknaam Nielsen//NetRatings het gebruik van internet. Onder de Media Solutions Division vallen de bedrijven SRDS, Scarborough Research (50% belang), Interactive Market Systems, Marketing Resources Plus en PERQ/HCI Corporation (80% belang). ACNielsen EDI, The National Research Group, SoundScan, VideoScan, BookScan en Broadcast Data Systems vormen de Entertainment Information Division.
Marketing Information
De 'Retail Measurement' activiteiten van ACNielsen vormen met een omzetaandeel van circa 70% het leeuwendeel van VNU's activiteiten op het gebied van marketinginformatie. Het totaal bedrijfsresultaat van deze groep ontwikkelde zich volgens verwachting positief en steeg tot EUR 240 miljoen. De brutomarge steeg naar 13%, hoewel de vertraging van de economische groei een ongunstig effect had op de ontwikkeling van het resultaat in de laatste maanden van 2001.
Ondanks de afkoeling van de economie steeg de omzet in de Verenigde Staten.
ACNielsen introduceerde in dit land de Category Business Planner. Deze op internet gebaseerde planningmethode stelt fabrikanten in staat de door detaillisten gevraagde assortimenten zo goed mogelijk te bepalen en te preciseren. Hiermee ondergaat de samenwerking tussen fabrikanten en detaillisten op dit gebied een belangrijke efficiencyverbetering.
Het besluit van het Amerikaanse warenhuisconcern Wal-Mart om met ingang van het tweede halfjaar 2001 geen verkoopinformatie te leveren aan marktonderzoek-bedrijven had enig effect. Om de gevolgen hiervan zoveel mogelijk op te vangen is een aantal extra maatregelen genomen. Het aantal huishoudens voor 'Consumer Panel' onderzoek is hiertoe met 6.500 uitgebreid tot 61.500.
Omzet en bedrijfsresultaat van de overige tot de Marketing Information groep behorende bedrijven in de Verenigde Staten namen toe. Claritas heeft een gunstig jaar achter de rug. De druk van de economische terugslag is opgevangen met kostenbesparende maatregelen. Spectra Marketing Systems introduceerde een aantal nieuwe producten, die een gunstig onthaal kregen. De omzet in Midden- en Zuid-Amerika steeg. De stijging was te danken aan de kwalitatieve verbetering van de 'Retail Measurement' activiteiten.
In de regio Europa, Midden-Oosten en Afrika nam de omzet licht toe. De uitvoering van het ingrijpende herstructureringsprogramma 'Operation Leading Edge' maakte goede vorderingen en leidde tot verbetering van de winstgevendheid van ACNielsen.
Doel van dit programma, dat zich primair richt op de Europese activiteiten, is het verhogen van de efficiency, het opwaarderen en flexibiliseren van de informatieverwerking en aanverwante systemen en het creëren van een platform voor nieuwe producten en diensten om toekomstige autonome groei te bevorderen. Wij hebben er alle vertrouwen in, dat dit proces de winstgevendheid van ACNielsen verder zal verbeteren. Claritas Europe behaalde een hogere omzet en een hoger bedrijfsresultaat dan in 2000. Deze positieve ontwikkeling voltrok zich ondanks nog hoge aanloopkosten in voor Claritas Europe nieuwe markten en de introductie van nieuwe producten onder meer op het gebied van internet. De samenwerking met zusterondernemingen in de Verenigde Staten werpt duidelijk vruchten af. Begin 2002 heeft Claritas Europe haar activiteiten op het gebied van fast moving consumer goods ondergebracht in een groep onder de naam Spectra. De samenwerking tussen Claritas Europe en ACNielsen verloopt voorspoedig. VNU Directview, een gespecialiseerde leverancier van producten en diensten voor direct marketinginformatie op de business-to-business markt, is eind 2001 verkocht aan TPG. De situatie in het Midden-Oosten had vooral in de tweede helft van 2001 een nadelige invloed op omzet en resultaat.
De omzetstijging in de regio Azië Pacific is met name te danken aan het succes van verleende diensten op basis van consumentenonderzoek en metingen van verkopen in detailzaken in Azië. ORG-MARG, een toonaangevende onderneming in India op het gebied van marktonderzoek, is met ingang van april 2001 binnen ACNielsen Asia Pacific geïntegreerd.
Media Measurement & Information
Tot VNU's activiteiten op het gebied van media measurement and information behoren het meten en analyseren van kijk- en luistercijfers, het analyseren van internetgebruik, het geven van inzicht in advertentiebestedingen en het aanbieden van mediainformatie en -oplossingen. Nielsen Media Research draagt voor ongeveer 65% bij aan de omzet van de groep Media Measurement & Information. Het totaal bedrijfsresultaat van de groep steeg tot EUR 168 miljoen. De brutomarge nam toe tot 17%.
Nielsen Media Research meet, analyseert en levert in de Verenigde Staten en Canada kijkcijfers en aanverwante diensten aan nationale televisienetwerken, nationale en regionale kabelnetwerken, programmamakers, reclamebureaus en adverteerders. ACNielsen Media International levert buiten de Verenigde Staten en Canada dezelfde diensten. Nielsen Media Research is in Noord-Amerika marktleider op het gebied van informatie over kijkcijfers. De autonome omzetgroei van Nielsen Media Research bedroeg circa 9% ondanks de scherpe daling op de Amerikaanse advertentiemarkt.
Nielsen Media Research is in Noord-Amerika op het gebied van kijkcijfermetingen actief met de volgende diensten: 'National Ratings Services' verricht metingen voor nationale televisienetwerken, nationale en regionale kabelnetwerken, programma-inkopers, nationale reclamebureaus en adverteerders; 'Local Ratings Services' verricht metingen voor lokale televisiezenders en nationale, regionale en lokale reclamebureaus; 'US Hispanic Ratings Services' meet zowel nationale als lokale kijkcijfers van Spaanstalige huishoudens; 'Canadian Ratings Services' verricht nationale, regionale en lokale metingen voor Canadese televisiezenders, reclamebureaus en adverteerders.
De 50% deelneming Scarborough Research ondervond druk op de advertentiemarkten, die gevolgen had voor televisie- en kabelmaatschappijen. Kostenbesparingen boden enige compensatie.
De Entertainment Information Group liet een sterke groei zien dankzij een uitstekende ontwikkeling van de markt voor filmproducten.
SRDS, die gedetailleerde advertentie- en oplageinformatie levert aan adverteerders en reclamebureaus, ondervond een nadelig effect van de sterk teruglopende advertentiebestedingen. De daling van het bedrijfsresultaat kon gedeeltelijk worden gecompenseerd door kostenbesparingen.
NetRatings meet en analyseert het consumentengedrag op internet in de Verenigde Staten en Canada. Buiten deze landen biedt ACNielsen eRatings, de joint venture van NetRatings met ACNielsen, dezelfde diensten aan. Dat gebeurt in meer dan 15 landen. Wereldwijd bedienen NetRatings en eRatings ruim 700 klanten. ACNielsen eRatings is voor 80% eigendom van ACNielsen en voor 20% van NetRatings. NetRatings en ACNielsen eRatings leden in 2001 forse aanloopverliezen als gevolg van ongunstige marktomstandigheden. Inmiddels zijn kostenbesparende maatregelen genomen. Eind oktober 2001 maakte NetRatings bekend dat zij overeenstemming had bereikt voor de overname van Jupiter Media Metrix. Tegelijkertijd kwam NetRatings overeen om ACNielsen's belang van 80% in ACNielsen eRatings over te nemen. De transactie was ter goedkeuring voorgelegd aan de Amerikaanse mededingingsautoriteiten en aan de aandeelhouders van Jupiter Media Metrix. Begin 2002 maakten NetRatings en Jupiter Media Metrix bekend dat zij hun acquisitieovereenkomst en de daarmee verbonden leningsovereenkomst zullen beëindigen.
De beslissing is het gevolg van uitvoerige besprekingen met de staf van de Federal Trade Commission (FTC). Partijen die bij de ACNielsen eRatings-transactie betrokken zijn hebben nog geen besluit genomen of deze transactie doorgaat.
BUSINESS INFORMATION
Zowel in de Verenigde Staten als in Europa ondervond de groep Business Information krachtige tegenwind door de forse teruggang op de advertentiemarkten. Het bedrijfsresultaat onderging onder deze omstandigheden een zware daling. Vooral de snelle economische achteruitgang in de Verenigde Staten veroorzaakte een scherpe terugval van het advertentievolume van de vaktijdschriften, die door VNU Business Publications USA worden uitgegeven. Daarentegen had de economische malaise slechts een beperkt effect op de vakbeurzen in de Verenigde Staten. De ongunstige economische ontwikkelingen waren verder van invloed op het advertentievolume van de Europese vakbladen. De dalende trend zette zich in het tweede halfjaar versterkt voort in deze regio. Kostenbesparende maatregelen zijn zowel in de Verenigde Staten als in Europa genomen om het sterk afnemend advertentievolume zoveel mogelijk te compenseren.
Ondanks dalende advertentie-inkomsten voerde de groep de omzet met 2% op van EUR 911 miljoen tot EUR 926 miljoen. Hiervan kwam EUR 190 miljoen voor rekening van VNU Expositions. Het bedrijfsresultaat daalde met 30% van EUR 160 miljoen tot EUR 112 miljoen. De brutomarge ging achteruit van 18% tot 12%.
Verenigde Staten
Onder de Amerikaanse Business Information groep vallen de bedrijven VNU Business Publications USA, VNU Expositions en VNU eMedia. Om de kostenstructuur te verbeteren zijn de vaktijdschriftenuitgeverijen BPI Communications en Bill Communications samengevoegd onder de naam VNU Business Publications USA.
Omzet en bedrijfsresultaat van laatstgenoemde groep daalden met respectievelijk 27% en 70%. Dankzij ingrijpende kostenbesparende maatregelen, waarbij onder meer het aantal werknemers aanzienlijk verminderde, en positieve synergie-effecten bleef de daling van het bedrijfsresultaat enigszins beperkt. Niettemin behaalde VNU Business Publications USA een fors lager bedrijfsresultaat dan in 2000. De vakpublicaties van de Adweek groep en de vaktijdschriften Billboard, The Hollywood Reporter en Progressive Grocer zijn ernstig getroffen door het abrupt gedaalde advertentievolume. Het resultaat van de Adweek groep stond extra onder druk door de dramatische terugval van dotcom- en technologie advertenties. Hierdoor is ook het resultaat van VNU eMedia, waarin de elektronische publicaties zijn ondergebracht, negatief beïnvloed.
Gezien de ongunstige economische situatie en de aanslagen op 11 september leverde VNU Expositions, waarin de vakbeurzen en conferenties zijn ondergebracht, een goede prestatie. Slechts enkele evenementen gingen niet door. De integratie van de vakbeurzen van Miller Freeman USA in VNU Expositions is afgerond. Dit heeft de synergie tussen vakpublicaties en vakbeurzen verder versterkt.
Europa
Met name de druk op de advertentiemarkten in Groot-Brittannië en Nederland was de belangrijkste oorzaak van de forse daling van het bedrijfsresultaat. De omzet nam eveneens af. Bij enkele vakpublicaties was bovendien verlies van marktaandeel merkbaar. Doordat de teruggang op de markten voor personeelsadvertenties en productadvertenties in het IT-segment zich in de loop van het jaar versterkt voortzette, moesten extra kostenbesparende maatregelen worden genomen.
Evenals in de Verenigde Staten streeft de Europese Business Information groep ernaar de zakelijke markt te bedienen met vaktijdschriften, vakbeurzen en elektronische uitgaven. De in 2000 van Ziff Davis Media overgenomen computertijdschriften in Groot-Brittannië, Duitsland en Frankrijk droegen voor het eerst een volledig jaar bij. In Groot-Brittannië had het weekblad Computing het zwaar te verduren door de zwakke personeelsadvertentiemarkt. De markt voor productadvertenties zakte eveneens in. Dankzij forse kostenbesparingen is in dit land een positief resultaat behaald.
De hevige druk op de personeelsadvertentiemarkt in Nederland bij de weekbladen Intermediair en Computable veroorzaakte een daling van het resultaat. Ook in Nederland werden kostenbesparende maatregelen genomen.
Op het gebied van vakbeurzen versterkte VNU haar positie als organisator van deze evenementen. In Groot-Brittannië namen wij Imark Communications over.
VNU breidde het belang in de Italiaanse vakbeursorganisatie BIAS uit van 60% tot 100%. Om de opbouw van een Europese beursorganisatie gestalte te geven namen wij begin 2002 een belang van 50% in Jaarbeurs Exhibitions & Media.
De zelfstandige exploitatie van de carrière-site Newmonday.com en VNUnet.com is gestopt. Beide activiteiten zijn inmiddels gedeeltelijk geïntegreerd in onze vaktijdschriftenuitgeverijen in Nederland en Groot-Brittannië.
DIRECTORIES
VNU World Directories, een internationaal opererende uitgeverij van telefoongidsen, beroeps- en bedrijfsgidsen en aanbieder van informatiediensten via internet, (mobiele) telefoon en cd-rom, kan terugzien op een redelijk jaar. De economische terugslag had een beperkte invloed op de gang van zaken. De netto-omzet nam licht toe met 2% tot EUR 441 miljoen. Hiermee toont VNU World Directories aan dat zij relatief recessiebestendig is.
Het bedrijfsresultaat steeg met 1% van EUR 234 miljoen tot EUR 236 miljoen. Eenmalige IT-kosten en aanloopkosten voor de inmiddels gestaakte mobiele internet portal Tutch hadden invloed op de resultaatontwikkeling. Evenals in 2000 bedroeg de brutomarge 49%. VNU World Directories streeft naar verdere expansie door uitbreiding van haar geografische aanwezigheid met name in Europa. Tevens tracht VNU World Directories met nieuwe producten, diensten en afzetmarkten additionele groeimogelijkheden te benutten. Toepassing van nieuwe media is hierbij van essentieel belang. De websites worden voortdurend verbeterd en uitgebreid met aanvullende informatie, nieuwe zoekmogelijkheden, versies in meer talen, kaarten en routebeschrijvingen. Voor deze informatiediensten bestaat een sterk groeiende interesse. Het aantal betalende adverteerders op internet steeg verder in 2001. Aan het einde van het jaar waren er bijna 50.000 adverteerders. Het aantal 'page views' bedroeg 150 miljoen.
Bij Promedia in België namen omzet en bedrijfsresultaat licht toe. De activiteiten op internet, waaronder toepassingsmogelijkheden voor elektronische transacties ontwikkelden zich succesvol. Gebruikers ervaren de website van Promedia steeds meer als een dienst van hoogwaardige kwaliteit. In samenwerking met de telecommunicatieonderneming Belgacom is 'Operator Assisted Yellow Pages' ontwikkeld en geïntroduceerd.
In Nederland bleef het resultaat van Gouden Gids op peil. De diverse marketinginspanningen die erop gericht zijn het gebruik van de Gouden Gids te bevorderen zijn een succes gebleken. Midden 2001 zijn de activiteiten van de mobiele internet portal Tutch stopgezet, omdat de markt zich langzamer ontwikkelde dan aanvankelijk werd gedacht. De ontwikkeling van de overige internetactiviteiten wordt voortvarend voortgezet. Waar mogelijk worden de websites verrijkt met extra product- en bedrijfsinformatie.
Páginas Amarelas in Portugal realiseerde een bescheiden omzetgroei. Het resultaat bleef op peil. Het aantal lokale gidsen is volgens plan uitgebreid. Zowel de telefoongidsen als beroeps- en bedrijfsgidsen zijn met succes vernieuwd. Hierbij is de nadruk komen te liggen op indeling van de gidsen naar economische en sociale oriëntaties in plaats van administratieve indelingen. De opnieuw gelanceerde nationale telefonische informatiedienst vormt een stevige basis voor verdere toekomstige ontwikkeling.
De aanhoudend sterke economische groei in Ierland stimuleerde de ontwikkeling van de Ierse onderneming Golden Pages (37% deelneming), hoewel in het tweede halfjaar van 2001 de eerste signalen van een afnemende economische groei zichtbaar werden.
Om de groei verder te bevorderen zullen in 2002 enkele multimediale toepassingen versneld worden ontwikkeld.
De 40% deelneming Verizon Information Services in Puerto Rico, voorheen Axesa Información, had een uitstekend jaar. De belangstelling zowel voor de gedrukte producten als voor de websites groeide sterk. Hoewel de omzet toenam, stond het resultaat van Telkom Directory Services (33% belang) in Zuid-Afrika onder druk, mede door de devaluatie van de rand.
CONSUMER INFORMATION
De Consumer Information groep is met ingang van 1 oktober 2001 verkocht aan het Finse mediaconcern SanomaWSOY. De overnamesom bedroeg EUR 1,25 miljard.
Alle direct verbonden activiteiten en werkmaatschappijen van VNU Tijdschriften (Nederland), Mediaxis (België), VNU Magazines (actief in vijf Europese landen) en Aldipress (verkoop en distributie van tijdschriften in Nederland) zijn overgedragen. In de transactie zijn niet begrepen de deelnemingen van VNU in CVI Media Group (Nederland) en Independent Media Holding (Rusland).
Eind november is het belang van de televisieproducent CVI Media Group verkocht aan het Britse muziek- en mediaconcern Chrysalis Group, die reeds de overige 50% van de aandelen in CVI Media Group bezat.
VNU, Sanoma Uitgevers (voorheen VNU Tijdschriften) en TPG sloten eind 2001 een samenwerkings-overeenkomst op het gebied van elektronische postdistributie, direct marketing en tijdschriftenbezorging.
EDUCATIONAL INFORMATION
VNU verkocht op 28 augustus 2001 de Educational Information groep aan de investeringsmaatschappij 3i en het management voor ongeveer EUR 195 miljoen. Alle activiteiten van de twee werkmaatschappijen L.C.G. Malmberg In Nederland en Uitgeverij Van In in België zijn begrepen in de verkoop.
Acquisities en desinvesteringen
VNU heeft in 2001 voor EUR 2.783 miljoen aan acquisities besteed vergeleken met EUR 1.007 miljoen in 2000. Naast de belangrijke acquisitie van ACNielsen verhoogden wij het belang in Entertainment Marketing Information Services van 60% tot 100%. Voorts breidden wij het minderheidsbelang in de Zuid-Afrikaanse telecomonderneming Telkom Directory Services uit van 28% tot 33%. In de sector vakbeurzen namen wij de Europese activiteiten van Imark Communications over. Wij vergrootten het belang in de Italiaanse vakbeursorganisatie BIAS van 60% tot 100%. Begin 2002 verwierven wij een belang van 50% in Jaarbeurs Exhibitions & Media.
De verkoop van de groepen Educational Information en Consumer Information vond plaats op respectievelijk 28 augustus en 1 oktober 2001. De gezamenlijke boekwinst van deze twee verkopen bedroeg EUR 989 miljoen. Eind 2001 verkocht VNU haar dochteronderneming VNU Directview en het 50% belang in CVI Media Group. Voorts is de zelfstandige exploitatie van de carrière-site Newmonday.com, een joint venture op 50%-50% basis met Randstad Holding, en die van VNUnet.com beëindigd.
Immateriële vaste activa
De cijfers over 2001 zijn opgesteld overeenkomstig de grondslagen voor de waardering van activa en passiva en van resultatenbepaling, zoals toegepast in de jaarrekening 2000. Zowel in Nederland als in de Verenigde Staten waren in 2001 de verslaggevingsregels voor immateriële vaste activa behoorlijk in beweging. Het gevolg hiervan was een grote afwijking tussen de bepalingen voor de afschrijvingen op deze activa. Toepassing van de nieuwe verslaggevingsregels in de Verenigde Staten zou ertoe leiden dat niet langer op goodwill wordt afgeschreven, tenzij dit nodig is als gevolg van jaarlijkse impairment testen. Daarnaast is de International Accounting Standards Board gestart met een project, dat naar verwachting zal leiden tot een convergentie met de standaarden in de Verenigde Staten. Het volgen van de Nederlandse richtlijnen zou in 2001 tot EUR 106 miljoen aan additionele amortisatie op uitgavenrechten hebben geleid, waarbij overigens conform de afschrijving op goodwill ook lang!
ere afschrijvingstermijnen dan 20 jaar zijn toegepast.
In verband met de in 2001 uitgevoerde impairment testen op uitgavenrechten en goodwill is, zoals reeds op 13 december 2001 vermeld, een additionele impairment last verwerkt van EUR 140 miljoen. Deze last heeft met name betrekking op de waardering van in eerdere jaren verworven vaktijdschriften en op het meerderheidsbelang in NetRatings. Deze impairment last heeft geen invloed op de door VNU als belangrijkste kengetal gehanteerde cash earnings per share.
Financiering
De acquisitie van ACNielsen is tijdelijk gefinancierd met een overbruggingskrediet dat is verstrekt door een syndicaat van banken. Dit krediet is voor een gedeelte terugbetaald uit de opbrengst van de verkoop van de groepen Educational Information en Consumer Information. Voorts is een gedeelte van dit krediet afgelost uit de opbrengst van de in mei 2001 uitgegeven EUR 1.150 miljoen 1,75% 5-jarige converteerbare obligatielening met een conversiekoers van EUR 59,50. In oktober 2001 is een EUR 2,0 miljard 'Euro Medium Term Note' programma gearrangeerd. Als eerste transactie onder dit programma is een EUR 600 miljoen 6,75% 7-jarige Eurobondlening uitgegeven waarvan de opbrengst is gebruikt voor de terugbetaling van het resterende deel van bovengenoemde overbruggingsfinanciering.
In april 2001 is een NLG 750 miljoen 2,75% achtergestelde converteerbare obligatielening vervroegd afgelost. Ongeveer 10% van deze obligatielening is geconverteerd in gewone aandelen.
In december 2001 zijn wij met een syndicaat van 15 banken een EUR 500 miljoen 5-jarige stand-by kredietfaciliteit overeengekomen. Van deze faciliteit is nog geen gebruik gemaakt.
De rentedekkingsratio, die van belang is voor de beoordeling van het weerstandsvermogen en de solvabiliteit, kwam uit op 3,1. Hiermee daalde deze ratio tijdelijk tot onder de door VNU als wenselijk aangegeven grens van 4. Dit is het gevolg van het begin 2001 aangetrokken overbruggings-krediet voor de financiering van de overname van ACNielsen. Dit overbruggingskrediet is in de loop van 2001 afgelost. Wij verwachten dat de rentedekkingsratio in 2002 sterk zal stijgen, omdat de rentelasten zullen dalen. De specifieke rentedekkingsratio, die gekoppeld is aan onderhandse leningen zoals opgenomen in de leningdocumentatie van de meeste aan VNU verstrekte onderhandse leningen, bedroeg 4,1. Met financiers is een minimum rentedekkingsratio afgesproken van 3. De ratio van het eigen vermogen ten opzichte van het balanstotaal, inclusief vlottende passiva, bleef nagenoeg gelijk op 41%. Inclusief het achtergesteld vreemd vermogen bedroeg deze ratio 45%.
VNU's kredietwaardigheid wordt beoordeeld door zowel Standard & Poor's als Moody's met als respectieve ratings BBB+ (met 'negative outlook') en Baa1 (met 'stable outlook').
De pro forma gecombineerde resultatenrekening van VNU, inclusief ACNielsen en exclusief de groepen Consumer Information en Educational Information, ziet er over geheel 2001 als volgt uit:
Groepswinst- en -verliesrekening over 2001
Ga naar: http://www.vnu.com/vnu/press.jsp?id=353 om te bekijken
* Aannames:
ACNielsen wordt vanaf 1-1-2001 meegeconsolideerd.
De Consumer Information en Educational Information groepen zijn per 31-12-2000 verkocht.
Vanaf 1-1-2001 is de definitieve financiering van de ACNielsen acquisitie van toepassing. Dat wil zeggen dat ACNielsen is betaald uit de opbrengst van de verkoop van de Consumer Information en Educational Information groepen, alsmede uit de opbrengst van de converteerbare obligatielening en de eurolening. Op de pro forma cijfers is geen accountantscontrole toegepast.
De pro forma cash earnings per share bedroeg EUR 1,67. Beide pro forma rentedekkingsratio's zijn beduidend hoger dan de gerapporteerde ratio's.
De kasstroom uit bedrijfsoperaties van geconsolideerde deelnemingen nam toe met EUR 170 miljoen tot EUR 880 miljoen. De kasstroom uit operationele activiteiten (na rente en belastingen) was stabiel op EUR 530 miljoen. De investeringen in materiële vaste activa en software bedroegen EUR 239 miljoen tegen EUR 153 miljoen in 2000. De stijging is met name het gevolg van de consolidatie van ACNielsen. Afschrijvingen bereikten daarentegen een niveau van EUR 149 miljoen in 2001. De belastingdruk, gecorrigeerd voor de fiscaal niet aftrekbare goodwill amortisatie bedroeg 34%. VNU beschikt over compensabele verliezen en fiscaal afschrijfbare immateriële activa van ongeveer EUR 1.750 miljoen. Dit potentieel is in de financiële verslaggeving niet gewaardeerd. Het eigen vermogen steeg van EUR 3.747 miljoen tot EUR 4.900 miljoen met name als gevolg van boekwinsten door de verkoop van de groepen Consumer Information en Educational Information. De totale rentedragende schuld bedroeg ultimo 2001 EUR 4.782 miljoen, waarvan EUR 492 miljoen in de vorm van achtergestelde leningen. De liquide middelen bedroegen ultimo 2001 EUR 624 miljoen, waardoor de netto schuldpositie uitkwam op EUR 4.158 miljoen.
Personeel
Het aantal personeelsleden uitgedrukt in fulltime eenheden bedroeg 37.235 op 31 december 2001 vergeleken met 19.108 eind 2000.
Vennootschappelijke structuur
Aan de op 16 april 2002 te houden Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal worden voorgesteld het vrijwillige structuurregime, dat op VNU nv van toepassing is, op te heffen. Het hiermee verband houdende voorstel tot statutenwijziging is verkrijgbaar ten kantore van de vennootschap.
Vooruitzichten
Per groep
Voor de groep Marketing & Media Information verwachten wij een voortzetting van de autonome omzetgroei en een verdere stijging van het bedrijfsresultaat. Deze groep zal in 2002 circa 70% van de omzet en ruim 55% van het totaal bedrijfsresultaat uitmaken.
De huidige economische omstandigheden zullen met name van invloed zijn op de zogenaamde ad-hoc opdrachten die slechts een beperkt deel van de activiteiten van deze groep vormen. Als positieve factoren kunnen worden genoemd: het hoge 'must have'-karakter van onze producten, die veelal op basis van meerjarige contracten worden verkocht, nieuwe producten, kostenbesparingen en verbeterde samenwerking tussen werkmaatschappijen.
Voor de groep Business Information is het gezien de economische onzekerheden op dit moment moeilijk een concrete voorspelling te doen. Onder de aanname dat de economie niet verder zal verslechteren verwachten wij dat de vakbladen en vakbeurzen in de Verenigde Staten tenminste hetzelfde resultaat zullen behalen als in 2001 mede als gevolg van kostenbesparingen.
In Europa verwachten wij een verdere daling van het advertentievolume. In het bijzonder zullen de personeelsadvertenties in Nederland en Groot-Brittannië onder druk blijven staan. Kostenbesparingen bieden hiervoor slechts ten dele compensatie.
Ondanks de zwakke conjunctuur verwachten wij dat de advertentieomzet van de groep Directories op peil blijft. Dit toont het relatief recessiebestendige karakter van deze groep aan. Het bedrijfsresultaat zal ongeveer op het niveau van 2001 uitkomen.
Totaal VNU
De positieve ontwikkeling van het bedrijfsresultaat bij de groep Marketing & Media Information zal naar verwachting de ontwikkeling van het bedrijfsresultaat bij Business Information en het wegvallen van het bedrijfsresultaat van de verkochte groepen Consumer Information en Educational Information in belangrijke mate compenseren. De netto rentelasten zullen in 2002 fors dalen als gevolg van een gemiddeld lager niveau aan uitstaande leningen.
Gezamenlijk geven bovengenoemde ontwikkelingen een positief beeld van VNU's vooruitzichten, maar gezien de onzekere economische situatie vinden wij het te vroeg dit positieve beeld te vertalen in een stijging van de cash earnings per share.
De investeringen zullen in 2002 eenzelfde hoog niveau bereiken als in 2001. Dit houdt met name verband met investeringsprojecten van Nielsen Media Research en ACNielsen. Wij verwachten dat na 2002 dit niveau geleidelijk zal afnemen.
Bij een aantal werkmaatschappijen in de groep Marketing & Media Information verwachten wij nieuwe arbeidsplaatsen door groei van de activiteiten. Op andere gebieden zal door stroomlijning van de organisatie werkgelegenheid kunnen afnemen. Voor geheel VNU wordt geen substantiële verandering van de werkgelegenheid verwacht.
Forward looking statements
Dit document bevat vooruitzichten (forward looking statements).
Deze vooruitzichten worden uitgedrukt met woorden als 'verwachten', 'zou', 'zou kunnen', 'zullen' en vergelijkbare woorden. Deze vooruitzichten zijn onderhevig aan risico's en onzekerheden, en feitelijke resultaten en gebeurtenissen kunnen aanzienlijk afwijken van hetgeen thans verwacht wordt.
Factoren die daartoe aanleiding kunnen geven zijn onder meer de algemene economische situatie, omstandigheden in de markten waarop VNU actief is, de houding van klanten, leveranciers en concurrenten, technologische ontwikkelingen alsmede wet en regelgeving die VNU's business raken.
Verdere informatie
- Het jaarverslag 2001 verschijnt in gedrukte vorm en op de VNU corporate website op 2 april 2002.
- Van dit persbericht is een Engelse vertaling beschikbaar. Bij interpretatieverschillen heeft de
Nederlandse tekst de voorkeur.
Er zal op 13 maart 2002 om 16.00 uur (CET) een 'conference call' worden georganiseerd. De 'conference call' is gelijktijdig te beluisteren via de corporate website www.vnu.com.
GROEPSBALANS PER 31 DECEMBER 2001 NA WINSTBESTEMMING
GROEPSWINST- EN -VERLIESREKENING OVER 2001
GROEPSKASSTROOMOVERZICHT OVER 2001
Zie het origineel
http://www.vnu.com/vnu/press.jsp?id=353
.