Ingezonden persbericht

Digitaal persbureau e-knip breidt vanzelf internationaal uit

DELFT, 20020313 -- Het is al weer 1 jaar geleden dat Peter Olsthoorn het bestaan van e-knip publiekelijk in een hoekje van de Adfoweb-site bekend maakte. In die tijd waren de technici nog druk bezig met de puntjes op de i te zetten van de basistechnologie en de url-redactie was nog druk bezig van zo'n 600 URL's het kaf van het koren te scheiden. Rond die tijd werden er uiteindelijk dagelijks zo'n 350 sites geknipt. In het afgelopen jaar zijn er tientallen nieuwssites afgevallen en eigenlijk maar een paar echte nieuwssites bijgekomen.

e-knip zelf kwam, ondanks dat het e-bedrijf al na een paar maanden meer dagelijkse inkomsten dan uitgaven boekte nauwelijks of niet in het nieuws, zeker niet in vergelijking met het enigszins vergelijkbare Yournews waar geregeld tientallen knipsels per dag over binnenkwamen bij de e-knip medewerkers zelf. Proefklanten blijven via gerichte advertenties op sites als Villamedia en Google gestaag binnendruppelen.

De interesse van de rustig groeiende betalende klantenkring blijkt enerzijds in de breedte te liggen, zoveel mogelijk "goede" dan wel "slechte" nieuwssites, anderzijds in de diepte, directer bij de bronnen knippen. E-knip knipt daarom naast de oorspronkelijke nieuwssites nu ook honderden originele-nieuwsbronnen zoals rechtspraak.nl. Daardoor komt er voor de klanten gespecialiseerd nieuws in beeld waar de gewone redacties niet echt aan toe komen. Zoals Google de klanten naar sites wijst waar ze uit zichzelf nooit terecht zouden komen zo verwijst e-knip naar nieuws. Berichten die soms diep in sites staan waar je als internetter nooit zou hebben gekeken. Belangrijk deel van de klanten van e-knip publiceert die links weer in echte artikelen, e-knip zorgt daarmee voor nieuw verkeer naar nieuwssites en links naar specifieke artikelen.

De nachtelijk opererende robotjes van e-knip zijn enigszins vergelijkbaar geworden met de correspondenten van persbureaus als ANP, met als grootste verschil dat deze correspondentjes onvermoeibaar automatisch elke dag weer met duizenden persoonlijke orders van de klanten op weg gaan. Die orders gaan inmiddels zover dat de klanten ook zelf websites of pagina's met nieuws kunnen opgeven die vervolgens dagelijks voor alle klanten door de robots worden nagelopen. Logisch gevolg van deze ontwikkelingen was dat er nu ook buitenlandse sites worden geknipt en dat de technici van e-knip er voor hebben gezorgd dat de abonnees ook voor land en taal eenvoudig kunnen bepalen of ze er wel of geen knipsels van willen zien.

Van te voren waren we bij e-knip bang dat het niet zou lukken om de proefabonnementen gratis te houden, als bijvoorbeeld maar 1 op 50 proefklanten of zelfs minder zou overgaan tot een betaald abonnement dan zouden gratis proefabonnementen niet mogelijk zijn. Op de website stond alles klaar om een eventuele vloed van proefklanten af te remmen, enerzijds middels een faxprocedure, anderzijds door 10 euro voor een proefmaand te vragen. Dat was gelukkig allemaal niet nodig. Ondanks de ook door Peter Olsthoorn getoonde scepsis blijkt ongeveer 1 op 10 van de niet-anonieme proefabonnees tot betaling over te gaan en verwacht e-knip in het komende jaar omzetverdubbeling en wellicht verdrievoudiging.

Iedereen kan de unieke mogelijkheden van e-knip direct proberen, als uw trefwoorden in het nieuws zijn geweest vind u zonder verdere verplichtingen van u kant twee weken lang de e-knipsels in uw brievenbus.

Als u daartoe interesse toont helpen de medewerkers van e-knip helpen ook u graag persoonlijk met het opstellen en verscherpen van zoekopdrachten.

http://www.e-knip.nl/

Representatief overzicht van de betalende klanten:

http://www.e-knip.nl/klanten



Ingezonden persbericht