Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Nieuwe media dringen door in voetbalwereld
SMS pilot in stadion "de Goffert" groot succes

Naarden, 12 maart 2002 Op zondag 10 maart 2002 heeft N.E.C. Nijmegen in samenwerking met het interactieve marketing bureau Bookmark tijdens de eredivisie wedstrijd N.E.C. Willem II enkele SMS diensten getest om haar publiek interactief bij de wedstrijd te betrekken. De techniek werd geleverd in samenwerking met NMCA en Golden Bytes. De diensten werden via het zogenaamde 'Stadion Communicatie Systeem' aangeboden, waaronder één grote LED-wall, een primeur in de voetbalwereld.

De pilot bleek een groot succes. In totaal werden bijna 2000 SMS-berichten verzonden door de 10.000 aanwezigen.

De supporters konden zondagmiddag "real time" stemmen, chatten en meedoen aan prijsvragen. Zo konden de supporters van N.E.C. hun eigen "Man of the Match" kiezen, was er de mogelijkheid om op een tweetal prijsvragen te reageren en is er een zogenaamde chatmodule getest. Hierbij konden de N.E.C.-supporters via de LED-wall in het stadion met elkaar chatten ongeacht hun plaats in het stadion. Alle binnenkomende berichten werden voor plaatsing gecontroleerd op beledigende teksten. De in voetbal sterk aanwezige factoren emotie en loyaliteit zijn bij uitstek geschikt voor de inzet van een consistent CRM-beleid, waarbinnen nieuwe media een grote rol kunnen spelen. Dit initiatief past dan ook goed binnen de lange termijn CRM-beleid van N.E.C., dat eerder is ingezet door Prof. Dr. Cor Molenaar, die lid is van de Raad van Advies van de Nijmeegse voetbalclub. De afgelopen zondag verrichtte test is een mooi voorbeeld van een nieuwe concept waarmee de betrokkenheid van de aanhang van een betaald voetbal club wordt vergroot. Momenteel is Bookmark met diverse Eredivisie clubs in gesprek om dergelijke korte termijn resultaat gerichte concepten binnen een lange termijn CRM strategie verder uit te bouwen. N.E.C., dat onlangs werd uitgeroepen tot club van het seizoen 2000/2001, wenst hierbij een nadrukkelijke voortrekkersrol te vervullen.

NOOT AAN DE REDACTIE

Bookmark (www.bookmark.nl) is een interactief marketing bureau en adviseert en assisteert bedrijven bij de organisatie, implementatie en integratie van interactieve marketing strategieën. Kernbegrippen hierbij zijn direct marketing, nieuwe media en loyaliteitsprogramma's. Bookmark werkt voor diverse vooraanstaande multinationals en grootbedrijven en is in vijf jaar tijd uitgegroeid tot één van de grootste onafhankelijke marketingadviesbureaus in Nederland.