Bonnefanten Museum Maastricht
Persbericht
Februari 2002
Rijksmuseum aan de Maas
Het Rijksmuseum en het Bonnefantenmuseum zijn verheugd een
samenwerkingsovereenkomst aan te kondigen. Op 12 maart 2002 zal de
staatssecretaris van Cultuur, Rick van de Ploeg, deze overeenkomst
bezegelen door de collectievleugel RIJKSMUSEUM AAN DE MAAS in het
Bonnefantenmuseum te openen. Immers, de overeenkomst behelst het
langdurig bruikleen van een tachtig schilderijen, wandtapijten en
glaswerk uit de Zuidelijke Nederlanden die een prachtige versterking
vormen van de collectie in het Bonnefantenmuseum. Deze overeenkomst is
het belangrijkste resultaat tot nu toe in het streven naar
collectiemobiliteit binnen Nederland. Het huidige bruikleen zal nog
worden uitgebreid wanneer volgend jaar, ten gevolge van de verbouwing
van het Rijksmuseum, in Amsterdam nog slechts de hoogtepunten van de
Hollandse (Noord-Nederlandse) 17e eeuw kunnen worden getoond.
Ruim 80 kunstwerken uit de collectie Zuid-Nederlandse kunst van het
Rijksmuseum Amsterdam vormen samen met werken uit de eigen collectie
van het Bonnefanten sinds maart 2002 de nieuwe collectievleugel
RIJKSMUSEUM AAN DE MAAS. Schilderijen van kunstenaars als Gerard
David, Jan Brueghel, Antoon van Dyck, Jacob Jordaens en Hendrick
Goltzius uit de 'nationale schatkamer' zullen voor langere tijd worden
gepresenteerd naast werken van Pieter Brueghel de Jonge, Pieter Coecke
van Aelst, Joachim Beuckelaer en Pieter Aertsen. Met als thema
Renaissance in de Zuidelijke Nederlanden wordt in de kopzaal ingegaan
op de inspiratie die de Nederlandse kunstenaars zochten in Italië:
hier zijn behalve schilderijen eveneens wandtapijten, glasruitjes en
fraai vormgegeven drinkglazen te bewonderen.
De kunstwerken in de presentatie RIJKSMUSEUM AAN DE MAAS beslaan de
periode van het einde van de 15de tot en met de 17de eeuw. De
presentatie bevat zowel vroege kerkelijke kunst van bijvoorbeeld
Gerard David en Colijn de Coter als 17de- eeuwse verzamelaarskunst.
Veel meer dan in Holland getuigde de 17de-eeuwse schilderkunst in de
Zuidelijke Nederlanden van een groots gebaar. Klassieke verhalen en
bijbelse voorstellingen werden vaak aangegrepen om weelderige naakten
op groot formaat te schilderen zoals te zien is bij de werken van
Hendrick van Balen en Jacob Jordaens.
Bij de 17e-eeuwse verzamelaarskunst komen verschillende groepen
duidelijk naar voren: HET LANDSCHAP,GENRE EN STILLEVENS. Landschappen
met als hoogtepunten de werken van Jacob en Roelant Savery, Kerstiaen
de Keuninck, Jan Brueghel de Oude, Joos de Momper. In de 16de en 17de
eeuw ontwikkelde HET LANDSCHAP zich in de Zuidelijke Nederlanden van
achtergrond tot zelfstandig specialisme. Kenmerkend voor de
Zuid-Nederlandse landschapschilderkunst is het zogenaamde
Wereldlandschap: een gecomponeerde blik op de wereld vanuit een hoog
gezichtpunt of vogelperspectief. Een ander specialisme is het
GENRESTUK met als belangrijkste vertegenwoordigers David Teniers,
Adriaen Brouwer, Adriaen van de Venne en David Vinckboons. Hierbij
zijn taferelen uit het dagelijks leven van eenvoudige mensen te zien
die soms onder de oppervlakte een moralistische of juist hilarische
boodschap bevatten. STILLEVENS als het grote pronkstilleven van
Adriaen van Utrecht vormden verzamelaarskunst bij uitstek.
Het portret van Erard de la Marck geschilderd door Jan Vermeyen verwijst naar het eigenaardige staatkundige verleden van Maastricht. De prins-bisschop van Luik zette talrijke kunstenaars aan het werk en stuurde hen naar Italië om daar de vormentaal van de Renaissance te leren. Als prins-bisschop van Luik was De la Marck ook de soeverein van een deel van de bevolking van Maastricht. De verhuizing van zijn portret van Amsterdam naar Maastricht is dus in wezen een thuiskomst.
Het downloaden van deze foto's is mogelijk. Graag contact opnemen met
Mirjam Stam,
PR en Marketing (tel.043-3290190 of e-mail stam@bonnefanten.nl )
---
Jan Brueghel de Oude, gezicht op een stad aan de rivier
Foto: Rijksmuseum Amsterdam
Adriaan van Utrecht, Stilleven
Foto: Rijksmuseum Amsterdam
Hendrick van Balen, Bacchus en Diana
Foto: Rijksmuseum Amsterdam
Jan Vermeyen, Erard de la Marck
Foto: Rijksmuseum Amsterdam
---
---
---
Voor informatie kunt u contact opnemen met de persafdeling van het
Bonnefanten, Avenue Céramique 250, Maastricht
Tel. +31 43 329 01 90, fax +31 43 329 01 99, e-mail:
stam@bonnefanten.nl.
Rijksmuseum, Pers & Publiciteit
Tel. +31 20 67 47 171, fax +31 20 67 47 001, e-mail :
pressoffice@rijksmuseum.nl