Vilenzo International NV
PERSBERICHT
VILENZO REALISEERT BELANGRIJKE (25%) STIJGING
WINST PER AANDEEL
Kernpunten: · nettoresultaat vóór afschrijving goodwill: ¤ 8,6 miljoen (2000: ¤ 4,4 miljoen) + 96% · nettoresultaat na afschrijving goodwill: ¤ 5,1 miljoen (2000: ¤ 4,4 miljoen) + 15% · bedrijfsresultaat: ¤ 16,2 miljoen (2000: ¤ 6,8 miljoen) + 140% · netto-omzet: ¤ 195,2 miljoen (2000: ¤ 100,9 miljoen) + 93% · winst per gewoon aandeel: ¤ 2,00 (2000: ¤ 1,60) + 25% · dividendvoorstel per gewoon aandeel: ¤ 1,00 (2000: ¤ 0,80) + 25%Resultaten:
Het nettoresultaat over 2001, zijnde de winst na belastingen en vóór afschrijving goodwill, is gestegen met ¤ 4,2 miljoen tot ¤ 8,6 miljoen (2000: ¤ 4,4 miljoen). De winst per aandeel vóór afschrijving goodwill is dientengevolge, conform verwachting, gestegen met ¤ 0,40 tot ¤ 2,00 (2000: ¤ 1,60). De netto-omzet in deze periode is gestegen met ¤ 94,3 miljoen tot ¤ 195,2 miljoen (2000: ¤ 100,9 miljoen).
De betreffende omzet- en winststijging is nagenoeg geheel gerealiseerd als gevolg van de acquisities van Van Gils, United Fashion Makers, Tricotop en Hevado. Op autonome basis is ¤ 10,8 miljoen niet-renderende private-label-kinderkledingomzet vervangen door ¤ 13,0 miljoen renderende merkenomzet. Het bedrijfsresultaat is gestegen met ¤ 9,4 miljoen tot ¤ 16,2 miljoen (2000: ¤ 6,8 miljoen).
Gang van zaken in 2001:
Al in januari 2001 maakte Vilenzo de voorgenomen overname van Van Gils en United Fashion Makers bekend. Met deze grootste overname in de Nederlandse modehistorie heeft Vilenzo een zeer belangrijke strategische zet gedaan: naast diversificatie naar de herenmode (Van Gils, Jaguar, Frans Molenaar, Obvious en Peter van Holland) werd ook het marktleiderschap voor dit segment in Nederland bereikt. De merkenportefeuille is hiermee verder versterkt.
De volgende overnames die Vilenzo aankondigde betroffen Hevado Fashion en Tricotop. Beide bedrijven zijn actief in de damesbonnetterie. Dit leidde tot een verdere versterking van Vilenzo's positie op de Nederlandse damesmodemarkt.
In de loop van 2001 heeft Vilenzo een vijftal Björn Borg concept stores geopend in Den Haag, Amstelveen, Eindhoven, Utrecht en Arnhem. Björn Borg is reeds 8 jaar actief op de Nederlandse markt met luxe ondergoed, lingerie, badmode, tassen en verschillende collecties vrijetijdskleding.
In oktober 2001 heeft Vilenzo een licentieovereenkomst gesloten met de bekende Franse couturier Pierre Cardin. De strategische doelstellingen van Vilenzo worden hierdoor nader ingevuld: versterking van de merkenportfolio en verdere internationalisering.
De situatie in Amerika na 11 september 2001 heeft Vilenzo doen besluiten haar activiteiten op deze markt deels te staken. De licentieovereenkomst met Warner Bros voor The Wizard of Oz is niet verlengd. Hetzelfde geldt voor de licentie met Daimler Chrysler voor Jeep junior USA. De Jeeplicenties voor Europa lopen vooralsnog door. De distributie van Cakewalk in Amerika is inmiddels door een locale distributeur overgenomen.
De onderneming is de afgelopen jaren veranderd van een productiegerichte private label organisatie naar een marketing- en salesgerichte organisatie, met een sterke nadruk op design. De onderneming focust zich primair op het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van modemerken en -collecties. Dit sluit private label activiteiten dus niet uit. Temeer daar dit de onderneming in staat stelt afnemers een totaalaanbod van merkkleding en private label te presenteren. Dit draagt tegelijkertijd bij aan de versterking van de positie van Vilenzo in verschillende marktsegmenten. De private label kinderkledingactiviteiten worden evenwel, gezien de moeilijk te realiseren rendementen, verder afgebouwd. Mede in dit kader staan de fabrieken op Madagaskar als ook in Pakistan inmiddels in de verkoop. Met het afstoten van de productiebedrijven zal voorts het beslag op het werkkapitaal worden teruggebracht.
Mission Statement:
Vilenzo International wil uitgroeien tot één van de meest vooraanstaande Europese modeconcerns. Vilenzo doet dit door haar kerncompetenties, het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van modemerken en -collecties, vergaand te internationaliseren. Daarbij zullen autonome groei, acquisities en synergie effecten uiteindelijk leiden tot een groei van de winst per aandeel (vóór afschrijving goodwill).
Doelstellingen:
Vilenzo International N.V. heeft de volgende doelstellingen geformuleerd.
Financieel:
- Tenminste drie aaneengesloten jaren gemiddeld 10% groei van de winst per aandeel (voor afschrijving goodwill) realiseren. Hiervoor is de winst per aandeel van ¤ 1,53 over 1999 het uitgangspunt.
- Een dividenduitkering, voor zover de omstandigheden dit toelaten, van circa 50% van het nettoresultaat, naar keuze van de aandeelhouders in contanten of in de vorm van stockdividend.
- Een solvabiliteitsratio - de verhouding garantievermogen ten opzichte van totaal vermogen - van groter of gelijk aan 30%.
Operationeel:
- Resultaatverbetering door procesverbetering.
- Versterking van de bestaande marktposities in de sectoren waarin de onderneming actief is.
- Focus op verdere uitbouw van de groep, zowel nationaal als internationaal.
Strategie en vooruitzichten:
Vilenzo richt zich op versterking van kwaliteit en efficiency van de huidige activiteiten- en merkenportfolio, alsmede op de uitbouw hiervan middels overnames en/of strategische samenwerkingsverbanden. Vilenzo wil dit bereiken door:
- Focus op marketing, sales en design;
- Versterking van de merkenportfolio;
- Versterking van de interne organisatie.
Dit moet leiden tot verdere omzetgroei en verbetering van de netto rendementen.
De onderneming heeft met ingang van het boekjaar 2001 als gevolg van gewijzigde regelgeving een stelselwijziging doorgevoerd. Aanloopkosten kunnen niet langer worden geactiveerd. Deze kosten zijn met ingang van 2001 ten laste van de winst- en verliesrekening verwerkt. In 2001 is hiertoe eenmalig een bedrag van ¤ 6,1 miljoen afgeboekt van het eigen vermogen.
De vooruitzichten voor het boekjaar 2002 zijn goed te noemen. Tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders op 24 april as. wil de Raad van Bestuur hierover meer gedetailleerde uitspraken doen. De heren L.J.A. Simons en P.G.J. van Leeuwen zullen na afloop van deze Algemene Vergadering als commissaris aftreden. Er zullen tijdens de Algemene Vergadering twee nieuwe commissarissen worden benoemd. De oprichter en voorzitter van de Raad van Bestuur, de heer W.H.C.M. Vilé, zal eveneens aftreden en de voorzittershamer overdragen aan de heer Th.P.J. van Loon.
Aan de Algemene Vergadering van Aandeelhouders zal door de Raad van Bestuur en de Raad van Commissarissen worden voorgesteld een stockdividend ad ¤ 1,00 ten laste van de agioreserve vast te stellen. De omruilverhouding van het stockdividend zal bekend worden gemaakt tijdens de Algemene Vergadering van Aandeelhouders.
Belangrijke data:
- 24 april 2002: Algemene Vergadering van Aandeelhouders
- 5 september 2002: Halfjaarcijfers 2002
- maart 2003: Jaarcijfers 2002
- april 2003: Algemene Vergadering van Aandeelhouders
- september 2003: Halfjaarcijfers 2003
Tilburg, 11 maart 2002
VILENZO INTERNATIONAL N.V.
Raad van Bestuur
Voor nadere inlichtingen: de heer W.H.C.M. Vilé
tel. 013 5946800/ www.vilenzo.nl de heer R.J.M. van Riel RA
Bijlage 1 bij het persbericht van Vilenzo International N.V. per 11 maart 2002
Geconsolideerde balans (x ¤ 1.000) 31 december 2001 31 december 20002 Activa Immateriële vaste activa 31.484 6.076 Materiële vaste activa 12.085 6.932 Voorraden 48.126 24.985 Vorderingen 33.094 17.817 Liquide middelen 1.344 1.150 Balanstotaal 126.133 56.960 Passiva Eigen vermogen3 41.620 12.688 Voorzieningen 0 45 Langlopende schulden 10.948 7.090 Kortlopende schulden 73.565 37.137 Balanstotaal 126.133 56.960 __________________________ ________________________________________________________ Geconsolideerde winst- en verliesrekening (x ¤ 1.000) 2001 20002 Netto-omzet 195.176 100.934 Voorraadmutaties 4.003 117 Overige bedrijfsopbrengsten 669 1.106 Som der bedrijfsopbrengsten 199.848 102.157 Kosten van grond- en hulpstoffen 116.348 56.790 Personeelskosten 31.757 16.453 Afschrijvingen vaste activa 2.808 1.833 Overige bedrijfskosten 32.765 20.253 Som der bedrijfslasten 183.678 95.329 Bedrijfsresultaat 16.170 6.828 Financiële baten en lasten -4.191 -2.568 Resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening 11.979 4.260 Belastingen -3.356 147 Nettoresultaat vóór afschrijving goodwill 8.623 4.407 Afschrijving goodwill 3.569 0 Nettoresultaat 5.054 4.407Bijlage 2 bij persbericht 11 maart 2002
Profiel Vilenzo International per ultimo 2001:
Vilenzo International N.V. fungeert als houdstermaatschappij van een aantal ondernemingen die zijn gespecialiseerd in het ontwikkelen, onderhouden en uitbouwen van modemerken en -collecties (kleding en footwear). Aandelen Vilenzo International zijn sinds 1991 genoteerd aan de Officiële Markt van de effectenbeurs van Euronext Amsterdam N.V. (Euronext Amsterdam). Vilenzo International N.V. stelt zich op als een strategische holding. Haar rol is die van motivator, bewaker en coördinator van de ontwikkelde strategie.
Om de geformuleerde doelstellingen te kunnen realiseren is vooralsnog gekozen voor een gedecentraliseerde organisatie. Elke werkmaatschappij functioneert in de markt als een zelfstandige onderneming met een eigen winst- en omzetverantwoordelijkheid.
Het geografische zwaartepunt van de verkoop van zowel internationaal sterke merkkleding als private label collecties en corporate identity wear ligt in West-Europa.
Vilenzo International N.V. onderscheidt vooralsnog drie kernactiviteiten: Merken, Private Label en Services.
Merken
Binnen de kernactiviteit Merken richt de onderneming zich op het positioneren van merken in formele herenkleding, kinderkleding en vrijetijdskleding voor dames en heren, alsmede footwear voor dezelfde doelgroepen. Gevoerde merken in het volwassenensegment zijn: Van Gils, Jaguar, Frans Molenaar, Peter van Holland, Obvious, Bad Boys (ook schoenen), Salty Dog, Bird Dog, Dobber, Björn Borg en Jeep.
Gevoerde kledingmerken in het kindersegment zijn: Bad Boys (ook schoenen), Bad Girls (ook schoenen), Dobber jr., Salty Dog, Bird Dog, Cakewalk, Babywalk, Jeep, Jottum, Barbara Farber en Pointer.
Private Label
Binnen de kernacitiviteit Private Label ontwikkelt en verkoopt Vilenzo International:
- Kinderkleding en schoenen die enerzijds worden verkocht door de Nederlandse verkooporganisaties aan grootafnemers (grootwinkelbedrijf, winkelketens, inkooporganisaties en postorderbedrijven) in voornamelijk West-Europa, en anderzijds door de eigen verkooporganisaties van de productiebedrijven op Madagaskar en in Pakistan aan afnemers in het Caribische gebied, West-Europa, Japan en de Verenigde Staten.
- Tricot bovenkleding voor dames, bestemd voor grootwinkelbedrijven en andere grootafnemers die snel willen reageren op korte-termijntrends.
- Formele herenkleding bestemd voor grootwinkel- en filiaalbedrijven.
- Bedrijfskleding en corporate identity wear (business-to-business).
Services
De kernactiviteit Services biedt ondersteuning aan de beide andere kernactiviteiten op het gebied van techniek (CAD/CAM, pasvorm), logistiek (warehousing/order picking), inkoop/sourcing, kwaliteitscontrole (met name in het Verre Oosten) en retail support (waaronder marktinformatie en shop-in-shop formule). Binnen de kernactiviteit Services vindt ook de productie van geweven en gebreide kleding plaats, die door zelfstandige werkmaatschappijen in Tunesië, Pakistan en Madagaskar wordt uitgevoerd. Deze productie kan plaatsvinden ten behoeve van zowel Private Label als Merken.
VILENZO INTERNATIONAL N.V.